Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:44

Jeetje wat zijn jullie creatief..... Ik heb gewoon kraanwater, loop met een paar emmertjes heen en weer om de speciekuipen te vullen :o

Ennnnn ben zondag bij de yogabuuf geweest, geen woord over mijn ketting met bordje gehoord, wel erg gezellig zitten kletsen, lekkere bonensoep gegeten en spinazietaart. Auto's niet meer op "mijn" weggetje gezien.

Caily

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:56

Ipv met emmetjes te lopen kan je dn beter de kruiwagen nemen. Zo'n standaard kruiwagen vullen tot de schroef op de schuine kant en je kan er prima mee lopen zonder te knoeien en met 1 - 2 keer lopen zijn de bakken vol. Inmiddels hier twee jerrycans die we op de kruiwagen zetten, a 60 L totaal, dat gaat helemaal supersnel.

IBC vat staat hier ook op pallets, maar momenteel is hij leeg en ik kan de wei niet in met de trekker om m op te halen. Dus op de wei ook maar ff met kruiwagen. Een dezer dagen gaan ze toch van de wei zodat het gras weer kans krijgt te groeien.

Waarmee bemesten jullie dit jaar, en wanneer? Hoeveel en kosten?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:32

Slepen met emmers is voor mij echt niet te doen,als ik op dat moment in een crash zit kan het zijn dat ik rustig een week moet herstellen van het slepen met emmers.

Vond ook zonde van al dat regenwater...het is ruim 12m2 meter dak,komt veel vanaf.Kraan open...badkuip vol :D

Waarom gebruiken jullie geen H2O bag? Die heb ik voor als de jongens in de zomer bij de buurman staan...makkelijk met vullen en legen.In een zak gaat ruim een grote speciekuip.

[***]...fijn dat er geen discussie is geweest maar een gezellig middagje :j

Ik bemest met PAVO mest voor paardenweide,een kunstmestkorrel die langzaam voedingsstoffen loslaat zodat het gras geen boost krijgt.Heb voor 2000m2 een zak A E16,- geloof ik en kalk 100kg Rond de E7,- per 25 kg

Mijn landje is te klein voor injecteren...

Wanneer...ik wacht op mijn boerman...als hij kalk gooit op het maïsland dan kalk ik ook(ploegen is ergens begin maart en daarna kalk,zal halverwege maart zijn)...als de kalk is opgelost gaat de mestkorrel erop.Als die is opgelost dan maai is en mogen ze erop...mei/juni.

Let er wel op dat kalk en mest niet tegelijkertijd mogen...zaaien en kalk wel.Als de kalk goed is opgelost mag er pas mest gestrooid worden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:40

H2O bag vind ik niet handig in gebruik, en is me als er natte ondergrond is waar ik over moet echt te zwaar. Nu met 2 jerrycans kan ik 60L in een keer meenemen, is het me te zwaar til ik een can eruit en rij ik een keer extra. Ook doe ik vaak de jerrycans 's avonds gevuld bij de bakken achterlaten zodat ik sochtends gelijk aan kan vullen. Als ik van huis naar buiten kom, kom ik eerst langs de paarden die ik op deze manier voorzie van water, en dan bij de paarden waar de kraan zit. Dus dan neem ik de net geleegde jerrycans mee naar de kraan, laat ze vollopen en voer ondertussen de paarden daar. Dan gooi ik de jerrycans in de kruiwagen en ga terug naar de andere paarden. Jerrycans legen, kruiwagen vullen met mest en dan weer terug naar de andere andere kant. Met 7 (9) paarden en een baan van 30 uur en 2 uur reistijd per dienst, moet je een beetje efficient zijn, ik doe praktisch alles alleen en wil ook nog wel eens trainen met de dieren, dus alles berust hier op tijdwinst maken. Als ik een kruiwagen mest leeg gooi op de mestbult, kom ik op de terugweg naar de paddock langs de hooischuur, dus neem dan gelijk ook hooi mee. Dat in de bak gooien en dan de vork weer pakken en de andere helft vd mest opruimen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:45

Caily wat een werk %)

Wat dacht je van een 1000 litervat vullen met de tuinslang uit de keukenkraan en die bak weer legen in de waterbakken of zoiets.
Kun je toch behoorlijk wat meters verder komen zonder te slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:47

Nu ze in de bak staan hoef ik gelukkig maar een klein stukje met emmertjes te lopen. Als ze straks het land op gaan, wordt het waarschijnlijk een H2O bag.

Ik heb geen idee wanneer het land dat wij gekocht hebben voor het laatst bemest is. Het is volgens mij geen paardenwei mengsel dat er staat.

Kan ik daar wel PAVO mest voor een paardenweide opgooien? Ik moet nog even kijken hoe het land het doet, dus ik denk dat ik dit jaar maar even afwacht met bemesten. Het is best veel land voor 2 paarden en een pony en ik kan dit eerste jaar altijd nog een beetje hooi bijvoeren mocht het nodig zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:00

Je kunt een bodemmonster laten nemen...is goed voor 5 jaar.

Je kunt vrij makkelijk zien of het een paardenweide is of voor koeien.Gras voor paarden is een veel grover type.Koeien houden van lang/zacht gras...paarden moeten kunnen kauwen.

Mocht er een loonwerker in de buurt zijn dan kun je het altijd even vragen...paardengras is voor paarden altijd beter maar als je paarden hebt die niet zo snel vet worden,kun je even afwachten.
Best kostbaar om om te ploegen en opnieuw in te zaaien,duur zo'n 1,5 jaar voordat je een mooi grasland terug hebt.

Als er ruimte genoeg is zou je ook kunnen halveren....

Pfoe Cailey... maar ik snap wat je bedoeld.Voor een zak moet je goede ondergrond hebben en als je toch heen-en weer loopt,dan maar zo efficiënt mogelijk
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 23-02-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:05

De kunstmest van pavo is er ookvan andere goedkopere merken te krijgen. Gaat om de langzamere afgifte van de stoffen in deze kunstmest. Is beter voor de paarden, als ineens volop afgifte en dus meer groei, wat voor paarden minder goed is.
Ik heb in de paddock de waterbak staan en als ze in het land lopen, dan komen ze gewoon zelf naar voren om te komen drinken. Ga niet met water sjouwen, als ze er zelf naartoe kunnen lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:05

Als ik het vergelijk met de pensionstal waar ik jaren heb gestaan dan is het gras op mijn land een heel stuk grover dan het land wat we op de pensionstal hadden.

De pensionstal is van een ex-koeienboer en die laat het land al jaren flink injecteren met varkensmest en rijdt ook nog de mest van de paarden over het land uit. Het gras was altijd erg rijk en vet. Of vreselijk "geil" zoals mijn pensionhouder altijd zo mooi wist te zeggen :D .

Dat gras was eigenlijk niet geschikt voor paarden. Gelukkig kon ik de wei waar mijn paarden stonden altijd zelf voorzien van een schrikdraadje en dan aan strookbegrazing doen, maar dan nog werden ze vrij vet.

Ik ga inderdaad maar eens zo'n bodemmonster laten nemen. Eens kijken wat daar uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:07

Zammie schreef:
De kunstmest van pavo is er ookvan andere goedkopere merken te krijgen. Gaat om de langzamere afgifte van de stoffen in deze kunstmest. Is beter voor de paarden, als ineens volop afgifte en dus meer groei, wat voor paarden minder goed is.
Ik heb in de paddock de waterbak staan en als ze in het land lopen, dan komen ze gewoon zelf naar voren om te komen drinken. Ga niet met water sjouwen, als ze er zelf naartoe kunnen lopen ;)

Handig om te weten.

Maar kan ik dergelijke kunstmest ook op "niet" paardengras gooien? Of moet ik dan eerst een paardenweide mengsel gaan zaaien?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:08

De beste manier om erachter te komen wat voor grassoorten je in je weide hebt is om het in bloei te laten komen, dan kun je pas zien wat voor grassoorten erin staan. Kan natuurlijk ook op verschillende plekken wat afzetten en in bloei laten komen, als je de hele weide nodig bent. Maar dat is wel de enigste manier om echt te kunnen zien wat voor grassoorten erin staan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:11

[***] schreef:
Zammie schreef:

Handig om te weten.

Maar kan ik dergelijke kunstmest ook op "niet" paardengras gooien? Of moet ik dan eerst een paardenweide mengsel gaan zaaien?

Nee hoor, kan op elke grassoort.. is enkel de afgifte van de stoffen. Die gaat over een langer periode. Bij de normale kunstmest is de afgifte echt een piek en dus snelle groei. Vandaar dat boeren hunland vaker bemesten om dus die pieken te krijgen en vaker kunnen maaien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:12

Zammie schreef:
De beste manier om erachter te komen wat voor grassoorten je in je weide hebt is om het in bloei te laten komen, dan kun je pas zien wat voor grassoorten erin staan. Kan natuurlijk ook op verschillende plekken wat afzetten en in bloei laten komen, als je de hele weide nodig bent. Maar dat is wel de enigste manier om echt te kunnen zien wat voor grassoorten erin staan.

Oke. Ik heb wel ruimte om wat af te zetten. Het achterste deel van het land is behoorlijk nat. Als in kleine waterpoelen die er in staan. Ook groeit daar op een groot aantal plekken van dat hele dikke ronde gras. Weet eigenlijk niet eens of het wel gras is :') . Groeit in een puntje..... Lijkt wel een beetje op bieslook.

Ik ga toch eens even proberen of ik met mijn computerkunsten eens een foto hier kan plaatsen.

Bedankt voor je antwoord over de kunstmest!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:39

[***]...Het gaat om de afgifte van voedingsstoffen...kun je op elke weide gooien :)

Zammie...waar kun je die bestellen?Heb mij een ongeluk gezocht maar dit is de enige die ik gevonden had.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:42

Ik haal de kunstmest altijd bij de diervoederhandel. Denk dat agrifirm en welkoop het ook wel verkopen. Is precies hetzelfde maar zonder pavo merknaam erop. Je moet ook kijken naar de percentage van stikstof enz. Moet geschikt zijn voor de paardenweide.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:01

Super,ga ik doen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:38

Wij bemesten met drijfmest, dat is gratis. Dan blijven de paarden 3 weken van het gras af, daarna mogen ze er weer op. Wat er verder op moet bepaalt manlief samen met schoonvader (ex-boer), dat onthoud ik niet :o

Wat zijn jullie creatief trouwens met het verstoppen van die lelijke witte bakken. We hadden er 1 in zicht staan vanaf huis, die is verhuisd, maar een andere komt in de toekomst wel weer in zicht, dus heb al een paar ideetjes om hem een groen uiterlijk te gaan geven }>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:42

Ik denk dat een donkere bak ook de alggroei tegen gaat ;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:14

Wij laten onze paardenmest en jaar liggen en laten het dan uitrijden over de weide, is helaas niet genoeg voor de hele weide, dus de rest wordt kalvermest over uitgereden. We bemesten ook altijd nog een keer met kunstmest, we zitten hier op hele arme zandgrond op een heuvel van puur drainagezand, anders goiet er echt niks.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:25

Hier komt ook Pavo kunstmest op. Weet even niet meer wat er aan gras ingezaaid is. Dat hele dikke, lichtgroene gras vinden de paarden iig niet lekker.

Het 1000 liter vat is echt zo lelijk :o Wil 'm nog wel bewaren voor noodgevallen, maar dan wel achter iets neerzetten.

Even een klein oproepje: weet iemand hier een plek waar mijn oude heer aan kan sterken? Zitten op kleigrond en hij is hier ook te onrustig. Hij moet wel in handen komen en 's nachts/bij slecht weer op stal i.v.m. zijn slechte weerstand. Liefst een hoge wei of met zandondergrond en bij iemand met verstand van zaken.. Ik wil niet meer tot het voorjaar wachten op deze manier. Hij eet erg slecht en alls andere opties zijn al aangegrepen, helaas zonder resultaat.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:33

Hier helaas de stallen vol....

Ik vraag me toch af waarom jullie Pavo kunstmest gebruiken. Betaal je dan niet alleen voor de naam? Is het meer dan gewone kunstmest?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:43

Het hoeft van mij niet persé van Pavo...als het maar mest is die langzaam de voedingstoffen afgeeft aan het gras.Speciaal voor de paardenweide zodat je niet teveel groeipieken krijgt.

Ik zou ook zo snel geen stal weten maar ken wel wat mensen...welke regio?

Het afdekken van het vat is idd voor algen maar ook om hem aan het oog te onttrekken,zo valt hij minder op.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:23

[***] schreef:
Zammie schreef:

Oke. Ik heb wel ruimte om wat af te zetten. Het achterste deel van het land is behoorlijk nat. Als in kleine waterpoelen die er in staan. Ook groeit daar op een groot aantal plekken van dat hele dikke ronde gras. Weet eigenlijk niet eens of het wel gras is :') . Groeit in een puntje..... Lijkt wel een beetje op bieslook.

Ik ga toch eens even proberen of ik met mijn computerkunsten eens een foto hier kan plaatsen.

Bedankt voor je antwoord over de kunstmest!

Dikke bieslook-achtige stengels op natte kleigrond, dat kunnen volgens mij alleen maar biezen zijn. In dit topic
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5890,d.d24
staat een foto van bloeiende biezen (even de foto's van het riet negeren). Biezen kunnen geen kwaad, maar wijzen er wel op dat dat natte stuk echt blijvend nat is. Ik zou oppassen met de paarden daar te laten lopen, want dan verdichten ze de boel nog verder en er is weinig moeilijker dan de structuur van je bodem verbeteren. Als het even kan zou ik dat stuk alleen gebruiken om te maaien (wel eerst afwachten wat er nog meer staat, behalve biezen, als het een beetje verruigd is heb je kans dat er ook spul tussen staat dat niet goed is voor paarden en dat je niet in je hooi wilt krijgen).

Afhankelijk van de kwaliteit van je grasmat zou je in plaats van opnieuw inzaaien ook kunnen kiezen voor doorzaaien met paardengras. Doorzaai op een grasmat in goede conditie heeft weinig zin, dan verliest het nieuwe zaad het van de bestaande planten, maar bij een arme en beschadigde grasmat kun je met doorzaai geleidelijk aan meer de door jou gewenste soorten in de mat krijgen. En doorzaai is een stuk goedkoper dan opnieuw inzaaien, bovendien kun je een doorgezaaide wei al na een paar weken (afhankelijk van de weersomstandigheden, de nieuwe zaadjes moeten wel even de kans krijgen om te kiemen en aan te slaan) weer gebruiken.

Ik zou de resultaten van de bodemanalyse voorleggen aan de loonwerker en dan samen met hem bepalen welke werkzaamheden nodig zijn om een goede paardenwei te krijgen.

Ik zit op zandgrond en heb de weide laten inzaaien met paardengrasmengsel. In het voorjaar krijg ik altijd koeienmest van een melkveehouder uit de buurt (gratis) en de mest van mijn eigen paarden gaat (na een half jaar tot een jaar op de mestbult) ook op het eigen land. Zandgrond verzuurt snel en paardenmest helpt daar ook aan mee, maar voor het organisch stof gehalte is het wel goed. Zand heeft van nature weinig organisch stof, dus daarom kies ik ervoor om geen kunstmest te gebruiken maar alleen koeien en paardenmest. Op klei of veen zou ik eerder voor (deels) kunstmest kiezen.
De loonwerker heb ik nodig voor kalken, spuiten en (door)zaaien. Spuiten doe ik niet elk jaar, maar zal dit voorjaar vermoedelijk weer nodig zijn omdat de grasmat nog maar twee jaar oud is en in deze zachte winter bijzonder gunstig is voor allerlei onkruid. Een buurman heeft nog de spullen om te maaien en kleine hooibaaltjes te persen, dat is goedkoper dan de loonwerker dus daar heb ik geluk mee.

Een goede paardenwei krijgen is - voor zover ik er nu ervaring mee heb - echt een meerjarenproject en begint met uitvinden wat voor grond je hebt. Zonder kennis over de bodem kun je geen goed bemestingsplan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:32

Ja, daar lijkt het inderdaad wel op maura! Bedankt. Bij ons zit er op dit moment uiteraard geen bloemetje op, maar dat ga ik nog even bekijken, van het voorjaar.

De vorige eigenaar heeft er wel altijd paarden op gehouden, dus het achterste stuk zal behoorlijk verdicht zijn. En het is erg oud land. Zelfs aardkundig beschermd gebied :D !

Voorlopig staat en groeit er genoeg gras om mijn snuitjes van voldoende voeding te voorzien, dus ik ga eerst eens even kijken wat er met het land gebeurt de komende maanden. Wij zitten op één grote keileembult. Geen idee hoe dat zit qua bodem en voeding.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:11

Hallo allemaal,

Ik heb met veel plezier dit topic doorgespit. Ik heb 2 KWPNers van 23 en 9 jaar oud en er komt nog een B/C-pony bij voor de kinderen.
Vanaf juli komen mijn paarden aan huis te staan. Mijn schoonouders hadden altijd de paarden aan huis, en vanuit die kant ken ik het hele gebeuren van het aan huis houden wel. Alleen had mijn schoonvader heel veel tijd om de beestenboel te doen en wil ik graag wat efficiëntieslagen gaan inbouwen, zeker voor de doordeweekse winterdagen. Zomers kunnen ze namelijk 24/7 op het land.

Zo zit ik te denken aan de aanschaf van een hooihut.
Afbeelding

Het lijkt mij heerlijk om maar 1x per week of 1x per 2 weken een baal hooi met net eromheen in te rollen en er verder geen omkijken meer naar te hebben.
Maar werkt dat? Of krijg je dan toch ontplofte paarden?

En de waterleiding ligt vorstvrij van huis naar stal, maar komt in de stallen omhoog en bevriest dan. Die moet dus verwarmt gaan worden. Moet ik dan in de stal de leiding uitgraven tot op de vorstgrens en vervolgens omwikkelen met thermolint? Isolatie? Of komt er meer bij kijken?