Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:06

Anoeska schreef:
Ik het wild gaat het om de kudde, eentje meer of minder maakt dan weinig uit. Zeker als het paard een zwakke schakel is. Maar bij mij op stal gaat het me om MIJN paard. Ook als dat de zwakke schakel van de kudde blijkt, ben ik niet bereid om 'm kapot te laten schoppen. Een verkeerde tik op een verkeerd punt, en je bent maanden uit de roulatie. Daarom ben ik voorzichtig met m'n paard zomaar in een kudde zetten, en het een paar maanden aan kijken, omdat schoppen uitdelen nou eenmaal natuurlijk gedag is

Helemaal mee eens.

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:37

Dus dan je paard enkel alleen buiten...? Of misschien met één vriendje waarmee hij wel kan opschieten? Sorry, maar dat is niet paardwaardig.

Op stal kan een paard ook gewond raken. In zijn eentje op de wei ook.

Blessures komen overigens nauwelijks voor. In een stabiele kudde wordt er ook nauwelijks gevochten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:47

Mijn paard is de baas bij ons in de kudde, sinds deze week staat er nog paardje van 26 bij ons.
De eerste 2 dagen heeft de nieuwe apart gestaan, daarna heb ik de leider van de kudde erbij gezet, ik ken wel mijn paard en weet dat het een heel faire leider is, hij wijst terecht/op z'n plek, vandaag was de 2e dag, de nieuwe weet nu waar hij wel mag komen, de komende dagen zal de rest er aan toe gevoegd worden, mijn paard zal bepalen, waar en wanneer er contact onderling met de nieuwe toegestaan is. Gelukkig hier wel weilanden van ongeveer 1 hectare per stuk, maar heeft gewoon even tijd nodig als je iets toe voegt aan een stabiele kudde. Het oudje gaat overigens 's nachts op stal met uitloopje. Ik hoop dat opaatje snel wordt opgenomen in de kudde, lijkt me ook voor hemzelf fijn, dat hij weet dat er ook hem gelet/voor hem gezorgd wordt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:49

Oké het topic is weer aangewakkerd.. Heb het heel druk dus kan totaal niet bijlezen.

Maar betreffende het introduceren: dat moet ook zeker geleidelijk, eerst met draadjes ertussen etc. Het duurde 5 maanden voordat de kudde van mijn paard echt een kudde was en niet twee groepjes in dezelfde paddock zeg maar. Agressie onderling was na 2 weken draadje ertussen en geleidelijk weghalen voorbij (eerst het draadje er geheel tussen, dan eens een uurtje samen op het gras, en zo verder opgebouwd). Maar na 5 maanden groomen ze elkaar ook daadwerkelijk en eten ze uit hetzelfde hooinet en dat soort dingen. Zo lang kan het duren. Om eten zullen ze elkaar niet lensslaan aangezien er een duidelijke rangorde is in de kudde mbt eten en ook omdat het ruwvoer er onbeperkt is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:52

Hier idd ook onbeperkt ruwvoer en er zijn altijd meer voederplaatsen/netten dan dat er paarden zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:53

Mijne is eerst bij de kuddedieren gedaan. Zodra hij door hem was geaccepteerd is hij ook bij de rest gegaan, tien beschermde de leider hem. Mijn paard is heel onderdanig en staat dan ook altijd onderaan in de rang. Maar met een goede kudde en vooral kuddeleider hoeft dat geen probleem te zijn gelukkig.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:54

Bij ons staan ze een week in de wenstal (fysiek contact met de kudde is dan mogelijk). De introductie verloopt over het algemeen zeer rustig. De eerdere hit waar ik stond, stonden ze slechts drie dagen in de wenstal, dat ging er heel anders aan toe. Maar in die kudde was sowieso veel onrust door verkeerd beleid, teveel paarden, teveel verloop. Het is nog best een kunst om zoiets goed te managen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:55

Isegrim schreef:
Dus dan je paard enkel alleen buiten...? Of misschien met één vriendje waarmee hij wel kan opschieten? Sorry, maar dat is niet paardwaardig.

Blessures komen overigens nauwelijks voor. In een stabiele kudde wordt er ook nauwelijks gevochten.

Niet paardwaardig???? Sorry hoor.. Maar hier kan ik me echt wel een beetje over opvreten. Het is ook niet paardwaardig als hij een ander paard dodelijk verwond of andersom.
Hij staat wel tussen andere paarden maar met een draadje ertussen.
Hij heeft wel sociaal contact dus..

en dat JIJ het nog niet hebt meegemaakt betekent niet dat het niet vaker voorkomt dan jij denkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:02

Caatje87 schreef:
Niet paardwaardig???? Sorry hoor.. Maar hier kan ik me echt wel een beetje over opvreten. Het is ook niet paardwaardig als hij een ander paard dodelijk verwond of andersom.
Hij staat wel tussen andere paarden maar met een draadje ertussen.
Hij heeft wel sociaal contact dus..

en dat JIJ het nog niet hebt meegemaakt betekent niet dat het niet vaker voorkomt dan jij denkt

Ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik zeg dat ik dat geen paardwaardig leven vind. Voor mijn paard zou ik het niet zo willen. Dus dan zou ik manieren gaan zoeken om hierop te gaan trainen en het geleidelijk beter te maken. Ik zeg niet dat jij dat moet doen, daar heb ik niks over te zeggen. Ik zeg enkel dat ik met die situatie niet gelukkig zou zijn en het niet zou aanvaarden als permanente situatie.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:28

Isegrim schreef:

Paard in zijn eentje ben ik met je eens, dat zou ik echt alleen in noodgevallen doen (paard met trauma of gevaarlijk voor anderen). Paard met zijn tweetjes zou ik absoluut niet "niet paardwaardig" willen noemen.

Mijne vindt een grote groep immens stressvol (en ja, dat heb ik welgeteld in totaal 2 jáár geprobeerd, in verschillende kudde samenstellingen, met voer, zonder voer, op gras, op paddock, op grote wei, alleen overdag, dag en nacht....niks bleek prettig en na 12 spoedbezoeken van de veearts en doorlopend stuk en ongelukkig paard is je de lol wel over op een gegeven moment). Nu samen met haar maatje -vanaf moment 1 dikke mik- is ze heerlijk content.
Stond ik dan, met mijn "ze moet per sé 24/7 buiten en ze moet ook per sé in een groep want ze is een paard en dus hoort dat zo en daar wordt ze blij van!" overtuiging :+ Míjn paard denkt er in elk geval anders over.

Een stabiele kudde is trouwens een fabeltje op een pensionstal. Nagenoeg onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:34

Isegrim schreef:

Heb je liever dat ik ze persoonlijk naar de slacht breng of mogen ze gewoon afgemaakt worden in de kudde (of ja, eentje toch, de andere kan ik waarschijnlijk alsnog laten afmaken omdat die ergens wat breekt door niet te stoppen met vechten) ? Aangezien ik ze toch niet paardwaardig hou .. wat is het punt dan .. kan ik ze net zo goed meteen afmaken ..

Bah, sorry hoor, heb alle reacties tot hier toe kunnen plaatsen, maar als het zelfs al niet meer paardwaardig is om naar je paard te kijken en dan te beslissen dat die beter af is alleen of samen met 1 bepaald ander paard ... tja, dan kan iedereen er maar beter mee stoppen lijkt mij ..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:35

[***] schreef:
tess_84 schreef:
In mijn (bescheiden) mening is dit: paard 24/7 vrije loop (dus NIET in een stal van 3 op 3), dan laat ik nog in het midden of dit paddock of weide is, met voldoende ruwvoer, vriendjes voor sociaal contact, voldoende beweging en schuilmogelijkheid. Wat kan je daar in godsnaam tegen in brengen?

Dat het paard het niet trekt? :+
En ja, I know, ik heb de uitzondering :') Maar het is wel zo.. Je kan de natuur wel willen nabootsen, en in elk paard zit nog een prooidier (in de ene wat meer dan in de andere ;) ), maar dan zouden er heel wat paarden niet meer rondlopen, want die trekken het in de natuur niet, qua voedselaanbod en dergelijke. En natuurlijk nog dat ze al dan niet opgegeten zouden worden doordat ze zo zwak zijn ..

Mijn pony('s) 24/7 op de weide gooien en er niet meer naar kijken (want ze hebben voedsel en water genoeg dus hebben geen mens nodig) zou hier betekenen dat de ene waarschijnlijk dood gaat van stress, en de andere omdat hij zich dood eet .. (of in ieder geval te dik waardoor hij weer andere problemen krijgt en daar dan van dood gaat). Dat is super :j Moeten we zeker allemaal naar streven :j

Dat zeg ik echt nergens, dat je er niet naar moet omkijken. Ik zou het appreciëren als mensen eens beter zouden lezen.
Ik heb namelijk ook een Haflinger die dik wordt van lucht en die ik ook niet 24/7 op een vette wei laat, want dan kan ik ze afvoeren met of koliek of hoefbevangenheid of beide. Daarom zeg ik dus ook paddock OF weide, liefst een combinatie van beide. Op een volle weide zet ik ze ook niet, dat is niet gezond. Als we dan toch de vergelijking naar in het wild levende paarden gaan maken: die staan vaak niet op een vette weide en zullen dus ook niet zo snel te dik worden. Daarom is het voor mijn Haf dus niet goed om op een vette wei te staan, zijn ook heel sobere paarden dus hebben niet veel nodig.
Jouw sarcastische ondertoon vind ik wel jammer, maar goed, dat ter zijde. Ik ben niet dom, dus behandel mij dan aub ook niet zo. Natuurlijk moet je kijken naar jouw paard, maar ik zeg wel dat geen enkel paard gebaat is bij 24/7 in een stal (blessures daargelaten), dus echt, spaar me je sarcasme.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:35

Dat hangt ook van de pensionstal af.. Op sommige stallen is het verloop groter dan op andere..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:37

Ik vind persoonlijk zo veel mogelijk buiten met één of meerdere vriendjes al behoorlijk paardvriendelijk :j Ik heb nu ook "maar" twee paarden en het zou in mijn geval behoorlijk paardonvriendelijk zijn moest ik er daar nog twee bij zetten. Ze hebben namelijk geen hectaren grond om op te lopen, dat zou wat te crowded worden. Dus ja, noem het maar paardonvriendelijk, ik vind dat naar omstandigheden, mijn paarden het nog best goed hebben.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:38

Onze kudde is stabiel en rustig. Er wordt nauwelijks geknokt (mede vanwege genoeg voerstations + plekken om stro te knabbelen gok ik). Er is wel wat verloop, maar vrij weinig en de introducties verlopen doorgaans zeer kalm. Ik zou het wel 'stabiel' noemen in elk geval.

Met één ander paard is nog te doen inderdaad, maar alleen of enkel met een draadje ertussen vind ik echt niks. Al vind ik het dan wel van belang dat de twee paarden enigszins gelijkwaardig zijn. Gewaagd aan elkaar zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:41

Misschien wordt dat sarcasme wat beter begrepen als je ook eens 137 pagina's verder bent in deze discussie ... Ookal worden dingen soms niet letterlijk zo gezegd, je weet wel wat er bedoeld wordt .. Tussen de regels doorlezen bestaat er ook nog, sommigen zeggen express niet wat ze eigenlijk bedoelen omdat ze het zo mooi mogelijk willen inpakken. Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer ;)

(en dat is niet persoonlijk op jouw bedoeld, voordat ik daar weer over op de vingers getikt wordt ;) ).

@ Isegrim : dat laatste heb ik hier net express niet gedaan, dan zou er constant geknok en gevecht zijn .. Ik heb ze al op allerlei manieren gehad (heb de 2e ook pas 2 jaar dus ook een tijd maar 1 pony gehad) en zelfs met een draad ertussen presteerde hij het nog om zijn oog bijna te laten uitslaan .. Heeft toen erg veel geluk gehad .. en dan stond het paard er niet eens bij in de weide (naja, paard, was een pony van 1.30m := ). Heb in het verleden genoeg gezien en meegemaakt .. ben blij dat het nu kan zoals het kan, maar moest dat niet kunnen (want dat was ook maar de vraag, maar dat is weer een heel boek op zich ;) ) dan zou ik ze zonder blikken of blozen apart zetten ... voor hun eigen veiligheid en gemoedstoestand..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:42

Over een vriendje, als dat een goed klikkend stel is, zou ik niet weten waarom dat paardonwaardig is. Niet iedereen heeft hectaren grond/ bakken met geld tot zijn beschikking, en de grond kan ook maar zoveel paarden hebben tot wanneer het goed blijft.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:44

Ik denk dat ik een paard werkelijk liever naar de slacht zou brengen dan het de rest van zijn leven in eenzaamheid te houden. Let wel: als er echt geen andere mogelijkheid zou zijn en als het niet mogelijk zou zijn om het probleem dmv training op te lossen. Vergelijk het met 'kooiman' die recent een aantal keer in het nieuws is geweest. Ik denk dat die dood beter af zou zijn, want wat hij nu heeft kun je geen leven noemen en een oplossing is er niet.

Dat of ik zou het dier verkopen aan iemand die hier wel mee om kan gaan, als ik denk dat het dier niet ernstig lijdt onder de situatie.

Mijn 'niet paardwaardig' sloeg vooral op het helemaal alleen houden, niet zozeer op het samen met één ander paard houden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:45

[***] schreef:
Misschien wordt dat sarcasme wat beter begrepen als je ook eens 137 pagina's verder bent in deze discussie ... Ookal worden dingen soms niet letterlijk zo gezegd, je weet wel wat er bedoeld wordt .. Tussen de regels doorlezen bestaat er ook nog, sommigen zeggen express niet wat ze eigenlijk bedoelen omdat ze het zo mooi mogelijk willen inpakken. Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer ;)

(en dat is niet persoonlijk op jouw bedoeld, voordat ik daar weer over op de vingers getikt wordt ;) ).

@ Isegrim : dat laatste heb ik hier net express niet gedaan, dan zou er constant geknok en gevecht zijn .. Ik heb ze al op allerlei manieren gehad (heb de 2e ook pas 2 jaar dus ook een tijd maar 1 pony gehad) en zelfs met een draad ertussen presteerde hij het nog om zijn oog bijna te laten uitslaan .. Heeft toen erg veel geluk gehad .. en dan stond het paard er niet eens bij in de weide (naja, paard, was een pony van 1.30m := ). Heb in het verleden genoeg gezien en meegemaakt .. ben blij dat het nu kan zoals het kan, maar moest dat niet kunnen (want dat was ook maar de vraag, maar dat is weer een heel boek op zich ;) ) dan zou ik ze zonder blikken of blozen apart zetten ... voor hun eigen veiligheid en gemoedstoestand..

En misschien bedoelen mensen wel gewoon wat ze zeggen in plaats van wat jij denkt. Wie ben jij om te weten wat een ander denkt terwijl er iets anders staat? Dat je het er niet mee eens bent prima, maar je trekt nu rare conclusies.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:49

Isegrim schreef:

Nee hoor, van de zomer gewoon in een klein geselecteerd koppel gestaan.
Ze selecteren op geslacht, leeftijd en karakter.
De mijne stond met 3 andere speelse ruinen, er was ook een oude ruinen groep, idem voor de merries.
De eigenaresse van de weides houdt niet van onrust in de kuddes en kijkt wie bij wie kan en indien nodig schuift ze.
De mijne zat de eerste zes weken ook onder de bijt en schaafwonden maar dat hoort er gewoon wel bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:50

@ Esmeej333 : Laten we zeggen dat bijna 10 jaar op bokt wel wat met een mens doet ... :+
Maar maakt verder ook helemaal niet uit .. Misschien zijn er inderdaad mensen die exact bedoelen wat ze zeggen, al komt het dan blijkbaar niet altijd duidelijk over .. Ligt het dan aan de zender of de ontvanger, wie zal het zeggen ;) Mensen lezen waarschijnlijk wat ze willen lezen :j Maar het feit dat het zo gelezen kan worden wil ook wat zeggen natuurlijk.. ;)

@ Isegrim : vind ik altijd een spijtige conclusie .. gekeken naar mijn eigen situatie zou jij mijn blinde paard dus persoonlijk naar de slacht brengen. Immers kan die niet normaal functioneren, in het wild was die sowieso al lang dood geweest. Nu kan hij gelukkig samen met mijn andere pony maar dat is ook al anders geweest in het verleden, en is soms nog niet ideaal. Is perfect happy in zijn paddock & stal, zolang er niks speciaals gebeurt .. Maar kan erg bang zijn hierbuiten (al betwijfel ik dat dit door het blind zijn op zich is, is heel zijn leven al een bange pony geweest, alleen heeft daar nooit iemand rekening mee gehouden ;) ) en zal best wel stress ervaren .. Had die niet samen gekund met mijn andere pony dan had die alleen gestaan, gewoon met een draadje tussen .. heeft die ook gestaan in het verleden (heb nogal wat constructies geprobeerd) .. maar dat is niet paardwaardig dus is die beter af bij de slacht .. Waarschijnlijk helpt zijn ouderdom (20 jaar) en zijn niet zo geweldige lichamelijke toestand (artrose) er ook niet aan mee .. slacht is dan zeker beter :j En toch .. toch .. als je hem ziet en kent, dan kan je je echt niet voorstellen dat je zo'n dier naar de slacht doet .. Puur theoretisch kan ik mij daar zeker in vinden, maar in de praktijk vind ik het een heel ander verhaal..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:54

Het is niet voor niks dat nivea een voorwaarde is voor een goed discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:55

En je bedoelt daarmee ...?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:55

Een blind paard is ook wel een zeer uitzonderlijke situatie natuurlijk. Alles wat ik zeg gaat uit van gezonde dieren. Een blind paard zou ik natuurlijk ook niet zomaar in een kudde zetten, maar dan is er een medische reden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:56

Nivea? :P