[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:20

Ok. Ziet er goed uit.
Ik wil dan een frame maken. En net daaraan vast maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:14

Ik heb mijn EJ (kleine, zwarte) net nu aan de trailies hangen. Dus de bovenkant aan rond boeghoogte en dan loopt het naar beneden bijna tot de grond. Zeg maar gelijk als een hooikussen, behalve dat die rechthoekig is en misschien minder ver los komt bij het eruit trekken van de hooi.
Eronder heb ik een zwarte speciekuip ivm het uitlekken van t natte hooi en overtollige hooi opvangen.
Het idee is dat hij dan natuurlijker eet, maar ik zie hem nog behoorlijk wil en onnatuurlijk doen met hoofd en hals.
Zijn er meer die het net zo laag hebben hangen? Hebben jullie problemen met de nek, atlas of Nders ervaren?
Ik kan het anders ook ff uittekenen hoor, als t niet te volgen is.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:22

Ik heb mijn epplejeck netten hetzelfde hangen, tot op de grond of er net ietsje boven.
Je kunt bijna niet voorkomen denk ik dat ze draaien met hals en hoofd, dat blijft lastig...
Mijn paard pakt de netten zelfs op en legt ze in zijn voerbak zodat hij helemaal niet meer hoeft te bukken... :+
Buiten hangt hij ze met een maas vast aan de bevestigingshaak zodat ze op een makkelijke hoogte hangen... :+ :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:37

Maar jij bent niet tegen lichamelijke problemen aangelopen?

Wellicht ga ik hem nog horizontaal hangen, een kussenvorm krijgt het dan, maar dan op boeghoogte.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:57

nee nog niks gemerkt, bijna alle paarden bij ons op stal worden inmiddels zo gevoerd...

onze pony heeft wel een beschadiging in zijn hals (en ataxie) maar die was er al voor de netten en in overleg met de dierenarts hebben we eerst een periode van de grond gevoerd en zijn we daarna weer rustig over gegaan op de netten en we merken bij geen verandering/verslechtering sinds we de netten weer ingevoerd hebben.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:36

Mag ik vragen hoe jullie je frame in de bak hebben bevestigd? Ik ben opzoek naar een creatieve manier waardoor de carabijnhaken niet zo'n pestlawaai maken als ze er een keer een ruk aan geven. Vind het al jammer dat de haken niet aan het frame vast kunnen (frame is te dik) dus zitten onderin vast wat niet super praktisch is met vullen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:40

Wat voor frame heb je? Anders kan je natuurlijk gewoon een ring om je frame heen maken en daar de haak aan klikken. Karabijnhaken die lawaai maken? Ik heb hier gewerkt met elastiek ipv touw.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:35

Kasmir schreef:
Mag ik vragen hoe jullie je frame in de bak hebben bevestigd? Ik ben opzoek naar een creatieve manier waardoor de carabijnhaken niet zo'n pestlawaai maken als ze er een keer een ruk aan geven. Vind het al jammer dat de haken niet aan het frame vast kunnen (frame is te dik) dus zitten onderin vast wat niet super praktisch is met vullen.

stukje pijp erom van bv water slang

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:04

Een stuk binnenband van een fietswiel kan ook uitkomst bieden :j Bij mijn netten in de stal heb ik dit ook omdat het zo tekeer ging tegen het damwand profiel waar ze tegenaan hangen.

Gewoon even naar de fietsenmaker...vaak hebben die wel wat liggen en anders bewaren ze wel wat voor je ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:22

Ik gebruik al tijden binnenfietsbanden om mijn netten op te hangen. Gratis bij de fietsenmaker. En als ze kapot gaan makkelijk te vervangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:59

Ik heb een vraagje over een slowfeeder in de stal. Hoe doen jullie dat met een beslagen paard? Lijkt mij dat ze vast kunnen komen te zitten in het net wanneer dit te laag hangt?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:38

Mijn grootste herrie komt van de musketons die 'aanslaan' als ze een ruk aan het net geven. Wellicht dat het minder wordt met fietsbanden, kan het wellicht proberen. Ik ga weer een keer knutselen :P.

Heb een constructie van ijzeren cv-buizen met klemkoppelstukken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:53

Starbreeze schreef:
Ik heb een vraagje over een slowfeeder in de stal. Hoe doen jullie dat met een beslagen paard? Lijkt mij dat ze vast kunnen komen te zitten in het net wanneer dit te laag hangt?

Hangt beetje van je paard af...ik had ze vroegâh wat hoger hangen vanwege de ijzers,nu hangen ze bijna op de grond.Zorg in ieder geval dat er altijd een scherp met voor handen ligt.Maar dat is sowieso handig in een stal.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:13

Starbreeze schreef:

Die mogelijkheid bestaat, maar het ligt ook enorm aan je paard. Mijn net hangt nooit op de grond, wel een centimeter of 10 erboven. Mijn merrie klauwt niet met eten: als er iets verplaatst moet worden in haar stal, dan geeft ze het een zet met haar neus. Het net is in de buurt van haar hoeven dus veilig. Haar buurpaard klauwt wel en die heeft dus ook al eens vastgezeten in een net, ondanks de blote voeten - die krijgt dus nooit meer een net.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:14

Aan de mensen die onbeperkt voeren en zo niet tig keer per dag netten moeten vullen; hoe doen jullie dat? En hoeveel eten jullie paarden dan?

Ik heb een mini en een welsh en die eten samen 10 kg voordroog op een dag. Ik heb liever niet dat ze meer kg eten (eentje met HB en cushing ben als de dood dat hij te dik wordt), maar ze mogen wel langer met hun eten doen. Voer het liefst 1x per dag bv dat ze er gewoon meer dan 24 uur mee doen.
Ze krijgen nu in 3x3 netten en doen ongeveer 1 uur met 1 kg.
Weet iemand hoelang paarden erover doen met 2x2 mazen? En als ik de 3x3 netten dubbel over een bak heen doe, zal dat schelen of niet? En hebben ze dan niet alleen maar net in hun mond ipv hooi?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:17

@Hilli en Tinky12, hmm ja mijn paard zou zo bij TNO kunnen gaan werken want die bedenkt wel een manier om zoiets voor elkaar te krijgen :P

Toch maar geen slowfeeder voor hem dan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:38

Jeej ik heb 2 bij 2 m net besteld bij barefoot, 2 cm mazen.
Spannend ben erg benieuwd wat de dames ervan vinden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:33

Suus ..... ze hoeven niet de hele dag hooi te kanen hoor.Goede kwaliteit gerste stro of fijn tarwe stro kun je makkelijk als darmvuller geven.
Langzaam aan laten wennen en gewoon door het hooi mengen.Net goed aanstampen (Lees= voet erin :P ) en ze kunnen een tijdje voort.
Makkelijk is om reserve net te hebben,heb je er altijd een vol op voorraad.

Hier eten ze met z'n 3en zo'n 3 AJ maxi slow feedernetten op een dag als ze geen gras eten,anders 2 :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:00

DubbelDun schreef:
Ik gebruik al tijden binnenfietsbanden om mijn netten op te hangen. Gratis bij de fietsenmaker. En als ze kapot gaan makkelijk te vervangen.

Een beeldender die geen beeld kan vormen nu. foto?
wat rekken die ej netten mega uit trouwens..

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:36

_suus19_ schreef:
Aan de mensen die onbeperkt voeren en zo niet tig keer per dag netten moeten vullen; hoe doen jullie dat? En hoeveel eten jullie paarden dan?

Ik heb een mini en een welsh en die eten samen 10 kg voordroog op een dag. Ik heb liever niet dat ze meer kg eten (eentje met HB en cushing ben als de dood dat hij te dik wordt), maar ze mogen wel langer met hun eten doen. Voer het liefst 1x per dag bv dat ze er gewoon meer dan 24 uur mee doen.
Ze krijgen nu in 3x3 netten en doen ongeveer 1 uur met 1 kg.
Weet iemand hoelang paarden erover doen met 2x2 mazen? En als ik de 3x3 netten dubbel over een bak heen doe, zal dat schelen of niet? En hebben ze dan niet alleen maar net in hun mond ipv hooi?

Ik heb twee shetlanders, die dan wel niet bijzonder veel aanleg hebben om dik te worden (verrassend :+ ). Maar ze krijgen bij mij ook rond de 10 kg voordroog en dat doe ik in een vrij kleine slowfeeder, meer de afmeting van een hooinet, wel met fijne maas. Goed aanstampen zodat ze goed hun best moeten doen. Daar doen ze bij mij sowieso 12 uur mee.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:45

Ik voer onbeperkt, ik heb een kunstof palletbox, die prop ik vol en daar zit een frame met net van 4x4 cm over en ik heb vier van die grote EJ netten die gaan ook vol, 24 uur later zijn ze meestal niet helemaal leeg, als ze wel eerder leeg zijn krijgen ze nieuw hooi, dat is meestal met guur en regenachtig weer. Daarnaast krijgen ze elke dag nog een voederbiet. Ik doe ca 4 5 dagen met een baal hooi van 280 kg, voor 4 e-ponies/kleine paarden en een dartmoor-pony.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:02

@jotoma: ik heb toevallig geen verse foto's van de netten. Ik zal morgen wat foto's maken :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:32

Top DD, dank je!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:35

Tinky12; bedankt voor de tip over het stro. Ik kan wel eens proberen of ze het normale stro van hier op stal eten. Ik ben verder niet in de mogelijkheid om ergens ander stro op te slaan.. Ik heb idd 4 netten, dus kan wel aardig wat tegelijk vullen, maar vind het gewoon zoveel gedoe en ben ook vaak weg en dan moeten anderen het doen, vind ik vervelend voor ze. Ze krijgen nu 2 netten per dag.

FriesjeElske; zo dan eten die ook veel weg! Over hoeveel voorbeurten verdeel jij het?

Delphi2; dat valt me nog mee! Als ik het goed bereken eten ze dan per dag per paard iets van 11-14 kg? Heb jij het idee dat ze ook af en toe even stoppen met eten, omdat ze het idee hebben dat er toch altijd wel eten is? Of eten ze gewoon heel langzaam?

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:02

suus19: klopt! Ik zal morgen even wegen hoeveel ze exact krijgen en hoe lang ze erover doen. Gokte 12 maar kan ook langer zijn. En ik vergeet er bij te zeggen dat ik er luzerne doorheen mix dus daar doen ze sowieso langer over qua kauwen!