Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:04

Het paard in kwestie, is het volgens mij niet gewend om onbeperkt hooi te krijgen..
Zou dit een probleem kunnen zijn?

En hoe zouden jullie het dan opbouwen?
Waar ergens te beginnen? :)

Dribbel

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:05

Ik ben een laatste jaars HAVO leerling en ben mijn profielwerkstuk aan het doen over het paddock paradise. Ik zou graag wat foto's bij een Nederlands paddock paradise willen nemen als illustratie en informatie voor mijn werkstuk. Ook zou ik graag wat vragen willen stellen over de rede van het maken van een paddock paradise, de handigheden en de eigen ervaringen.

Zijn er hier mensen (liefst omgeving Nijmegen), waarbij ik eens naar een paddock paradise mag kijken, foto's kan komen maken en wat vragen kan stellen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:11

buitenzinnig,ik vroeg het omdat we hier toevallig ook de paarden op hadden gemeten met het lint.die van mij kwamen stukje hoger qua gewicht helaas.
wat zijn de stokmaten van jouw haf en fjord?

Dat is iets wat ik wel mis een wenselijk gewicht bij een rasstandaard/stokmaat.
zoals je bij honden een beetje ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:29

@steentje: als een paard niet gewend is aan onbeperkt eten zal hij blijven eten tot het op is, want 'je weet maar nooit hoelang het duurt voor je weer iets krijgt'. Zit in de aard van het beestje dus.
Natuurlijk kun je ze langzaamaan laten wennen aan meer hooi, maar dan wen je ze alleen maar aan nog meer eten.
Wat ik hoor (zelf dus niet geprobeerd), is dat als je over wilt naar onbeperkt voeren dat je dat ineens 'cold-turkey' moet doen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:36

DubbelDun schreef:
Wat ik hoor (zelf dus niet geprobeerd), is dat als je over wilt naar onbeperkt voeren dat je dat ineens 'cold-turkey' moet doen.

Huh? Cold Turkey?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:42

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:00

Van die uitdrukking had ik ook nog nooit gehoord, dubbeldun.

Hier kregen ze ook 3 porties per dag. Eigenlijk was die voor mij ongemakkelijk, het kost gewoon meer tijd.
Nu geef ik 1 x per dag en kijk nog 1 keer of er echt nog voldoende hooi is.
Ik heb dit gewoon de een op andere dag veranderd. De eerste 2-3 dagen aten ze wel duidelijk meer. Daarna werd het langzaam aan weer minder.
Nu eten ze eigenlijk net zoveel als dat ik in porties voerde.
Ik wil niet zeggen dat het bij alle paarden mogelijk is. Maar als je het probeerd schrik dan niet, als ze de eerste paard dagen meer eten. Kijk het even een weekje aan.
Ze staan hier echt niet heel de tijd te eten, het eten is ook (vrijwel) nooit op.
Ben trouwens wel benieuwd naar de ideeen van Arno, hihi.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:20

Ik doe het met een nieuw paard ook altijd zonder opbouwen. Vaak zie je de eerste week de hooibuik groeien en daarna weer afnemen, dan snappen ze dat er altijd hooi is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:26

yep, gewoon in één keer overschakelen naar onbeperkt :j
na een paar dagen snappen ze dat er genoeg is en stoppen ze met bunkeren.
de meeste paarden dan toch :=
2 van mijn knolletjes kan ik onbeperkt hooi geven, de tinker niet.
en ja, ik heb het geprobeerd, onbeperkt overjaars hooi van onbemest weiland, met goeie celluloserijke grassen en laat geoogst, maar na een paar maanden kon ik meneer door de weide rollen 8-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:32

Het rollen door een paddock paradise is toch niet de juiste beweging. Ik begreep dat paradise paddock juist was voor meer beweging maar je kunt het dus ook gebruiken als bowlingbaan.....;-)

ontopic. Bij mijn oudje spreken we altijd van uitbuiken. Vreet zich helemaal te pletter en staat dan uit te buiken en wil dan het liefst met rust gelaten worden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:32

_O- :')

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:38

Haha ik zie het helemaal voor me.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:59

timokyana schreef:
buitenzinnig,ik vroeg het omdat we hier toevallig ook de paarden op hadden gemeten met het lint.die van mij kwamen stukje hoger qua gewicht helaas.
wat zijn de stokmaten van jouw haf en fjord?

Dat is iets wat ik wel mis een wenselijk gewicht bij een rasstandaard/stokmaat.
zoals je bij honden een beetje ziet.

De stokmaten van Fjord en Haf zijn 1,48 en 1,40. Ik denk alleen dat je het daar niet mee redt... volgens de calculator zou de Fjord 534kg moeten zijn. Hoe dan ook, ik voel weer ribben zie een schouder en wat model in de hals, de manenkam kan ik tot een S vouwen. Er zijn wel gewichten bij de rasstandaard, maar er is zo'n verschil binnen een ras! De Haf is erg breed, ouderwets model, met stevige benen als van een groot paard. Fjord is een stuk groter, minder fors, maar wat langer.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-N6OH7A3G.jpg paar weken geleden
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DQDJHLFS.jpg afgelopen weekeinde
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I68K37MK.jpg half mei
Of het gewicht klopt is misschien niet zo heel relevant, maar je ziet wel hoeveel de omvang afneemt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:02

Een paard kan fijne botten hebben of zware, net als een mens. Het ene dier heeft meer spieren als de ander.
Dus gewicht zegt mij niet zoveel.
De body-fat-index wel :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:12

Gewicht is dan wel weer nuttig als je medicijnen moet geven die nauw luisteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:16

ik merk dat als het hooi op is de paarden wél rondjes gaan lopen, ze knabbelen hier een bladje, daar een grasspriet en ze stappen stevig door :j

Het 'onbeperkt hooi' is een beetje zijn eigen leven gaan leiden. Het gaat er niet om dat ze onbeperkt hooi kunnen eten, maar dat er wat te knabbelen valt 24/7 en dat mag best schraal zijn.

Als ik mijn paarden 24/7 gevulde hooinetten ga geven dan ploffen ze %)

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:40

Hetzelfde hier, evenals een goed grazige wei, dan blijven ze teveel op één plaats. Laat ze maar zoeken en scharrelen. Bij ons krijgen ze 1x weide hooi en 2x graszaadhooi bijgevoerd.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:36

Wat een ontzettend leuk en leerzaam topic! De term 'paddock paradise' hoorde ik pas 2 weken geleden voor het eerst, maar na het een en ander gelezen te hebben op verschillende sites, kwam ik tot de conclusie dat wij hier thuis 'ongemerkt' al op een heel goede weg zijn richting het paddock paradise! :D
Grappig, ik wist helemaal niet dat er echt een 'term' is voor het houden van paarden op deze manier. Wel heel erg leuk, want ik doe enorm veel inspiratie op door dit topic (en de websites van/over de paddock paradijzen). Ga snel eens aan het tekenen voor nieuwe plannen ed! :D

Ik heb (nog) geen foto's, zal die eens maken als de plannen rond zijn (en daarna natuurlijk!), maar zal eens een korte omschrijving geven van ons beginnend paradijs.

We wonen in het zuid-oosten van Drenthe, een dorpje zo'n 8km van Emmen af. De grond hier is dus zacht en drassig. In totaal hebben wij 2.2 hectare, maar een groot gedeelte daarvan is ons Polocrosse veld, waar de paarden niet op lopen (helemaal niet nu het zo nat is overal). Hier halen we namelijk ook ons eigen, biologisch/onbespoten hooi vanaf. In het seizoen (polocrosse), worden hier minimaal 2 toernooien/trainingen op gegeven, afhankelijk van de lengte van het gras (wanneer we dus kunnen gaan maaien). Na een toernooi kunnen de paarden hier tijdelijk op lopen.

Onze paarden lopen in een kudde van 4-6. De shetlander en welsh staan tijdelijk apart, op rantsoen. We hebben 5 merries en 1 ruin, naar mijn idee een ideale indeling van een kudde. De merries (kwpn, nrps, henson, shetlander, welsh) hebben een leeftijd varierend van 10-18 jaar, de ruin (draver) is 16 jaar oud. We hebben een bestraatte paddock met inloop stallen (2 boxen van 3x3 (tussenschot verwijderd), een stal van 3x5 (met twee open deuren) en een afdak aangrenzend aan de grote stal van ongeveer 3x4). Vanuit de paddock kunnen de paarden naar achteren, een pad van ongeveer 2 meter breed. Daar komen ze uit op een tweede zand paddock, met een heuveltje/bult waar ze graag op staan en tegenop rollen. Vanaf daar hebben ze de mogelijkheid om een smal pad door het bos te nemen richting de weide. Dit pad loopt ongelijk (omhoog/omlaag) en liggen vaak wat takken ed. Aan het einde van dit korte pad bereiken ze de weide. Dit is voorlopig nog een rechthoek waar we nog geen extras aan hebben toegevoegd. Hier zijn we nog plannen voor aan het maken. Wel staan er al palen voor een eventueel pad (of weide deel voor de ponies, als dit goed kort kan blijven). We hebben nog een stuk weide dat afgesloten is nu (grensbegrazing). We hebben dus de mogelijkheid dit er alsnog bij te betrekken.
Verder zijn we in bezit van een halve rijbak :+ . De andere helft is (op papier) van de buurman, maar we maken allen graag gebruik van de bak (30x70).

We voeren de paarden 4-5x per dag een flinke hoeveelheid hooi in de bestraatte paddock. Hier staan ook de waterbakken en hangen/liggen een mineralenliksteen en een himalaya zoutliksteen. Verder liggen er takken om op te knagen.

Ik zal eens een satelliet foto op gaan zoeken en er wat op kliederen, zodat het wat duidelijker wordt. :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:56

Mijn hooinet hangt ook!
Ik ben er érg trots op!

Mijn Tink is er minder blij mee... als blikken konden doden....
Het gaat hem te langzaam, hij moet er zijn best voor doen en HIJ HAD HONGER!!!!! Tilde zelfs zijn been op ter frustratie. :')
:D

Toen had ik m wat geholpen door losse plukjes eruit te trekken en later begreep hij het. Bazooka, mijn shet, heeft er geen enkel probleem mee.

De foto's :
Afbeelding
Afbeelding

En een overbelichte foto van het gebruik :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Puchje op 27-10-10 15:03, in het totaal 3 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:57

Hallo Unseen, welkom hier :)
Henson moest ik even opzoeken maar is een leuk paardje :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:58

Puchje schreef:
[edit: foto's doen het nog niet. komen]

ik had zojuist de 1e foto bekeken... ze deden het wel.. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:28

@Puchje : hoe hoog en breed is je net nu, want hij lijkt me wat aan de hoge kant, dat maakt het vullen moeilijker lijkt me :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:35

Zijn er hier ook mensen die geen hooi geven, maar als vervanger Wiesencobs voeren?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:38

Dat doe ik weer zodra mijn paardje van de wei komt. Dan krijgt hij naast slobber voor oudjes en hertog luzerne 3 x daags geweekte wiesencobs

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:40

Hier de satelliet foto's. Zie net dat het zeer oude foto's zijn, en dat er inmiddels een hoop veranderd is. Heb dat zo goed mogelijk geprobeerd te doen met paint, maar ik ben verschrikkelijk met tekenen op computers. :')

Hier het volledige perceel (Polocrosse veld maar gedeeltelijk)
http://img176.imageshack.us/i/perceelpaddock.jpg/

De paddock
Afbeelding

De weide. Het is tegenwoordig een stuk groener hier.
http://img816.imageshack.us/img816/290/ ... weide1.jpg

Weide, via bospad naar Verre Weide (op foto te zien begint het bosje eerder dan waar ik m heb getekend... :') ).
Afbeelding

Verre Weide
http://img840.imageshack.us/img840/8330/weide1.jpg

Volledige verre weide en polocrosse veld
Afbeelding

Rood = grenzen van ons perceel
D. blauw = grenzen waar de paarden momenteel lopen
D. groen = weide afgezet voor grensbegrazing
Geel = in/uitloop stallen
Paars = bak
Roze = hekken
L. groen = paadjes waar paarden niet lopen (doorgangen van en naar bak)
Fel blauw = rij palen (geen linten er tussen), waar we nog mee bezig zijn om eventueel pad te maken
L. blauw = polocrosse veld
Zwart = mesthoop
Bruin = schuurtje (niet toegankelijk voor paarden)

:)