Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:14

DF wat een leuke kleintje! Hopelijk is dit een betere match

Enne, de rest ben ik weer vergeten :+ sorry

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:41

Leuk merrietje, DF. Met Peppy heb je het best lang geprobeerd, jammer dat dat trauma zo diep zit.

Onze paden zijn overal minimaal 5 meter breed, op sommige plekken richting 7 meter omdat het binnenvlak wel rechte hoeken heeft (90 graden) en het perceel niet.
Als ik het opnieuw zou aanleggen, zou ik ook smallere paden maken, maar toch wel 3 meter minimaal én beperkte lengte. Nu kunnen we de hele track ook als voerplaats gebruiken, we schuiven de palletboxen dan een stukje op. Heel handig, zeker omdat onze track alleen kaalgelopen en gefreesd is. Als het op de huidige plek net te nat is, maar 5 meter verder droog genoeg, dan verschuiven we de bak een stukkie.

Als ik de bodem zou keren en dus altijd droog zou hebben, zou ik meer voereilandjes maken, verbonden met paden. Al onze paden zijn nu recht, dat zou ik dan ook aanpassen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:52

Ik ben ineens verdwaald op de facebookpagina van Ukies paddock paradise. Ik heb een heel a4 volgeklad met plantennamen :') Aan inspiratie geen gebrek dus!

Hilary, dat is best breed inderdaad. Aangezien ik niet zoveel ruimte heb wil ik het niet té breed maken, want alle paden gaan van de wei af en ik wil graag dat ze nog een beetje gras over houden. Helaas zit ik hier ook op klei dus in de winter zullen de paden 1 grote bende worden. Op termijn zou ik deze dan willen voorzien van zand (dat hopelijk minder stuift dan mijn rijbak want dat is echt rampzalig) en het scheelt ook weer of je paden van 3.5/4meter breed moet voorzien van zand óf 7 meter haha.

Een poeltje lijkt me ook heel leuk en ik denk dat dat ook geen kwaad kan om het water wat van de dijk af komt op te vangen. In de zomer zal hij dan droog staan, maar dat geeft niet. Als hij in de winter al wat water opvangt dan scheelt dat alweer voor de rest van het perceel.

Heeft er iemand treurwilgen op/rond de paardenweide?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:30

DubbelFun schreef:
Ik vind het been er ook best netjes uit zien.

Hier ook een 'kleine' verandering in de paddock... nee Peppy is niet van kleur verschoten. Meet Jasmijn ...

[ Afbeelding ]
tiny link converter

Omdat ik met Peppy op de lange termijn geen verbetering zag (eerder dat het slechter werd) is na overleg met de Stichting besloten om hem om te ruilen voor een merrietje die wel makkelijk is te handlen.
Dat is Jasmijn geworden, 18 lentes oud, heel timide, beetje stijf in de achterhand, maar laat zich wel makkelijk pakken (komt zelfs al naar me toe voor een kroeltje), ik kan makkelijk het halstertje om doen en alle voetjes optillen.

Ze is flink aan het verharen en de manen zien er ook niet echt uit, dus daar gaat mooi wat 'quality-time' inzitten :)

Fijn dat het zo opgelost kon worden. Zo schattig als ze zo samen staan te eten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:39

Wat een schatje DF. Fijn dat ze zo zoet is.

Paden hier zijn variabel breed. Tussen de 2 en 4 meter. Beperkte ruimte en 1 ijsco die gewoon de baas is.

Kunnen die zwarte peultjes geen lupine zaaddossen zijn? Soms wordt lupine gezaaid als bodemverbeteraar, er zijn er ook die niet gifitg zijn.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:44

Gelukkig niet veel stormschade bij jullie. Hier ook niet, op wat takken na dan.

Een weggewaaide Hulst, dan sta je wel wat raar te kijken denk ik.

Hier vandaag Allo en Louis getoiletteerd, bij alle twee een stukje vd staart af. Louis begint eindelijk een beetje te verharen, die heeft echt mega veel haar :=

Milo z’n been is erg dik denk een logische reactie nu het verband eraf is. Hoop dat het snel afzakt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:18

Ons pad is 2,5 meter breed op de meeste stukken. Dat gaat met twee paarden prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:01

Net de meiden (ik kan het nu weer zeggen :D ) gevoerd. Ik moest Jasmijn even mee naar binnen nemen, maar het voertje werd wel gewaardeerd; ze smakte dat het een lieve lust was. Meteen alle voetjes (na wat aandrang) op kunnen tillen en uitbikken. Maar het ging goed, gewoon lekker door eten.
Toen ik naar buiten liep liep ze achter me aan en stond naast me te wachten toen ik Boon haar voeten deed. Dus ik heb haar maar weer binnen gezet en toen ging ze weer verder eten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:03

Df een klein harig en iets toegankelijker paardje nu. Fijn dat het met deze beter lijkt te klikken :)

Mooi beentje onder het verband uit kojack. Is hij er nog rustig onder?

Padbreedte is hier een ruime 3 meter denk ik. De lengte van je paarden is daarin ook een handige lijkt me. Een lang paard heeft meer plek nodig met draaien en keren dan mijn korte propjes.

Ben vanochtend mee geweest achterop bij het span tuigpaarden van de overburen. 1 vd 2 loopt internationaal in een span dus het was iets andere koek dan mijn Didsje. Het aanbod om ook een stukje te doen heb ik maar afgeslagen want ik denk dat ik van zoveel power iets te makkelijk onder de indruk raak :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:08

Leuk, aangespannen rijden! Vroeger ook wel eens gedaan.

Hier druk geweest en zelfs 60 cm gesprongen met Mo. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:12

Ziet er lief uit DF, hopelijk goede match met jullie beiden.

Paden hier minimaal 2,5/3m breed denk ik? Heb het niet opgemeten, maar grote trekker kan erdoor met hooi. Wou ze graag breed genoeg dat shet ruimte heeft om er aan beide zijden langs te kunnen als madam bulldozer het op haar heupen krijgt. Ook blij mee, want shet draait op een dubbeltje, en maakt er regelmatig een spelletje van om halverwege een rondje om te draaien en de andere kant op te crossen waarbij ze elkaar moeten passeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:30

Wij hebben ze op de smalste stukjes 2 m breed maar dat is dan echt een metertje lang en op zijn breedst een meter of 10.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:43

Hier is het nu sommige stukken ook wat smaller met de nieuwe binnenomheining. Maar ook op de smalle stukken kunnen ze prima passeren, en we hebben een stabiele groep die precies weten wie wat wel en niet mag

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:45

Wat fijn DF, dat je kon ruilen. Klinkt als een veel betere klik nu al.

Grote paden worden hier 3-4 meter ongeveer. Onze tractor is ongeveer 1.80 breed (toevallig gisteren gemeten) dus dat past makkelijk.

Kleinere paden 1,5-3 meter.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:07

Mijn ene merrie kan draaien op een goeie meter, die is zo lenig. De ander denkt dat ze lenig is, maar dat valt elke keer weer tegen en stoot ze zich :(:) . Ik denk dat de paden rond de 3 meter gaan worden met hier en daar bredere stukken.

Ik heb zomaar wat zitten krabbelen met geen budget in mijn achterhoofd en ook geen tijdlijn erbij.

Afbeelding
Somehow krijg ik de afbeelding niet gedraaid, maar ik wil dus vooral veel beplanting (bomen, struiken) zodat de paarden niet altijd meer in de wind staan.

Morgen weer een hele dag windkracht 5 zag ik :-(

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:11

Akshay schreef:
Ben vanochtend mee geweest achterop bij het span tuigpaarden van de overburen. 1 vd 2 loopt internationaal in een span dus het was iets andere koek dan mijn Didsje. Het aanbod om ook een stukje te doen heb ik maar afgeslagen want ik denk dat ik van zoveel power iets te makkelijk onder de indruk raak :))

Dat moet machtig zijn! Ik ga ook graag mee mennen met een vriend en zijn kruising engels volbloed x shire. Wat een power daar ook in zit, niet te doen. Zo gaaf! Maar gek genoeg voel ik me nooit 100% veilig achter op de kar. Je mist feeling met het paard, ofja dat heb ik toch.

Robijn, 60cm gesprongen met Mo! Stoer hoor :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:31

Mennen is zo leuk.
Uit de oude doos

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:52

Wat een leuke video Belker!

Hier gaan we dit jaar ons huidige tuinhuisje/stal slopen waar de pony's nu in staan (staat er al minimaal 10 jaar, eerst voor schapen en valt bijna in elkaar) en komt er een nieuwe stal! Er is een klein gedeelte van de wei die we niet gebruiken en daar gaan we het plaatsen want het huidige stalletje staat midden in de wei. De stal komt helemaal rechts in de hoek, daarvoor komen tegels of matten met een overkapping erover zodat we daar een hooiruif kunnen plaatsen en ze ook buiten kunnen eten met slecht weer. Daarna komt waarschijnlijk nog een stukje mooi zand waar ze lekker in kunnen rollen, hier een foto hoe het zo'n beetje gaat worden. Het zand deel is nog een heel stuk langer maar dat kreeg ik er niet op, het hek aan de buitenkant wordt dan ook verbeterd want normaal komen ze daar niet dus was het ook niet nodig. We proberen het land naast ons ook te kopen/te huren maar helaas staat er een hele lange wachtlijst voor :(
Afbeelding

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 06:44

DuoPenotti schreef:
Ik heb vorig jaar mijn tinkertje verkocht, maar in het contract gezet dat als ze hem ooit besluit te verkopen mij als eerste contacteert.
Of ze dat ook echt gaat doen is natuurlijk de vraag, want zo'n contract is natuurlijk niet rechtsgeldig.
Maar krijg nog wel regelmatig een update dus denk van wel.
Geeft voor mij een fijn gevoel.
Misschien ook wat voor jou Lynn.

Ik heb zo'n verdriet gehad bij verkoop van een paard, kwam super te staan en toen was ik echt blij.
Maar toen die eigenaresse hem verkocht vond ik dat hij in een hel was beland. Proberen terug te kopen maar die eigenaar deed dat niet.
En als diegene waar ik hem aan verkocht had maar even had laten weten dat ze hem weg wilde doen had ik hem direct terug gekocht.
Ik had hem alleen maar verkocht omdat ik hem meer aandacht, fanatieker rijden gunde, het was zo'n lief paard.
En ik weet het, verkoop is niets meer te zeggen hebben, toch heb ik daar veel verdriet van gehad.
Ondertussen leeft hij niet meer....
Dus daarom bij mijn tinkertje dat contract.

Mensen zijn niet te vertrouwen... hoe mooi ze zich ook voordoen... in the end its all about the money.

Vandaar dat ik naar de notaris ga. Mijn eigen gefokte nu 20jarige doet het zo leuk met bijrijdster. Ze heeft een uitstapje gehad naar andere verzorgpaarden. Maar ze miste die van mij wel. Toen weg ging ook aanbod gedaan...nu komt ze er op terug.
Wat er ook gebeurt in haar siruatie of die van hem(bv blessure en niet meer kunnen werken) ten alle tijden wil ik dat hij terug komt naar mij.

Ik ben ooit al het schip in gegaan en dat gebeurt me geen 2de keer.
Dus nu laat ik het vast leggen bij de notaris.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:31

In mijn geval gaat het om een shet ruin, mocht het nu een talentvoller grote paard zijn was het anders geweest. Verkoop is definitief, dat wilden wij dus niet. Als je verkoopt heb je er niks meer over te zeggen, ik zou als koper geen contract bij een notaris willen over terugkoop, dan haak ik af.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:36

Belker schreef:
Mennen is zo leuk.
Uit de oude doos
[ Video ]

Heerlijk :+:
Fjordlief is ook geleerd, maar ik doe het te weinig in verband met gebrek aan groom.
Als ik hem op conditie weet te krijgen wil ik met de overbuurman wel een paar lesjes afspreken. Ik ben fan na gisteren.

Het heeft hier gisterenavond inderdaad ook nog lomp gewaaid Dais.. lijkt nu klaar.. kunnen ze bij jou nu met materieel het land op? Hier is het echt te nat...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:52

Horsie84 schreef:
[
Mensen zijn niet te vertrouwen... hoe mooi ze zich ook voordoen... in the end its all about the money.

Vandaar dat ik naar de notaris ga. Mijn eigen gefokte nu 20jarige doet het zo leuk met bijrijdster. Ze heeft een uitstapje gehad naar andere verzorgpaarden. Maar ze miste die van mij wel. Toen weg ging ook aanbod gedaan...nu komt ze er op terug.
Wat er ook gebeurt in haar siruatie of die van hem(bv blessure en niet meer kunnen werken) ten alle tijden wil ik dat hij terug komt naar mij.

Ik ben ooit al het schip in gegaan en dat gebeurt me geen 2de keer.
Dus nu laat ik het vast leggen bij de notaris.

Waarom haal jij een bericht van een maand gelden naar boven?
Klopt allemaal wat je zegt, voor mij was dit voldoende.

Lees dadelijk de rest bij.
Goedemorgen allemaal.
Hier nu windstil en zon...ja echt!!
Goed kijken voordat het weer foetsie is :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:49

Hier ook zonnetje en droog. Fijn. Oeps terwijl ik tik is zon weer verstopt.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:13

Hier nu ook zon, maar hij is ook net zo snel weer weg.

Ik denk dat Jasmijn een Roosje wordt, die naam borrelde ineens op toen ik haar zag vanochtend. Ze loopt me graag achterna als ik in de paddock bezig ben en blijft zelfs niet bij het hooi hangen.
Het hooi van vannacht had ze ook niet op, maar wel een paar mooie hopen gezien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:22

Pas maar op met de naam Roos. Daar krijg je zulke paarden van. :P :')

De buurjongens (de twee ruinen van de buren) waren uit wandelen en Roos was het er niet helemaal mee eens.

(Wel een mooie training voor haar achterhand)