Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:22

Ikkeniet: ik verkoop paardvriendelijke zaaimengsels. Zie website in onderschrift.

Dat moeilijk weg kunnen gaan herken ik wel. Wij willen in september een midweek weg. Voor de katten heb ik zo oppas. Veel mensen willen wel een weekje vakantie op de Veluwe :D
Maar mijn paarden is een ander verhaal. Staan niet aan huis, maar een dorp verderop. Ik kan voor 2 dagen voeren en de laatste dag op de terugweg ook eventueel weer. Dus per saldo gaat het om 2 dagen. Hopelijk kan mijn bijrijdster. Maar die werkt onregelmatig, dus is altijd wat puzzelen. Maar komt vast goed :D
Dat was toen ik nog pensionklanten had toch net even makkelijker :+

Hier zijn we klaar met de schuur. Nu deze maand de boel opruimen en dan komt er nog een stuk van 150m2 paddock bij de paarden waar nu allemaal zooi ligt. Ik moet nog 2 weitjes maaien, maar zitmaaier kapot, die moet mijn man dit weekend even fixen :+
Dan kan er volgende week kalk op en dan de regen erop.
Ik heb mijn stroken voor een deel gemulcht en andere strook gaan we maaien en frezen. Ik kan niet wachten tot ik het in kan zaaien <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:33

Hier gaan we eind mei een weekje weg, en met vier paarden in eigen beheer is dat inderdaad een hoop gedoe.
Hond gaat naar moeders, moeder of broer komen nr de katten kijken, dus dat is geen probleem.

Ik hoop dat de paarden tegen dan al 24/7 op het gras kunnen, maar ik vrees.

Indien wel kan ik sowieso zorgen dat de ruif van de trekpaarden vol is (1 baal = 10 dagen, maar vul ik normaal in twee keer. We kunnen deze ene keer wel een baal erin krijgen maar het is nogal een gedoe)
De rijpaarden hun hooinetten helemaal vol maakt ongeveer 3-4 dagen op onbeperkt. Eventueel kan ik wel nog een extra palletbox vullen of ev extra netten ophangen zodat er een week niet moet gevuld worden.

Water is gewoon de kraan open, dat gaat snel. Kippen water en voer geven en eitjes rapen en de cavia's + kat voederen.
En dan de weides een strook extra gras bijgeven. (en de draden goed vastmaken zodat ze er zeker niet doorheen gaan).

Maar het uitmesten ... Ik mest uit met de tractor en mestboy en kip dan in de aanhanger. Ze moeten natuurlijk wel al wat opletten met die tractor en de paarden komen graag OP die tractor hangen, dus wel wat risicovol. We mesten in principe alles uit dus dat is wel een uur werk per dag.
Ik twijfel of ik zeg van, mest gewoon de paddocks uit en kip het met de kruiwagen op de mesthoop, dan schep ik het na die week op de aanhanger en moeten we wel nog de weides doen. Of ze toch met de tractor laten rijden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:44

Ik wist dat ik ergens had gelezen dat er iemand paardvriendelijk zaaimengels had gezien, maar wist niet meer waar. Iets met vergeten op te schrijven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:32

ikkeniet schreef:
Ik wist dat ik ergens had gelezen dat er iemand paardvriendelijk zaaimengels had gezien, maar wist niet meer waar. Iets met vergeten op te schrijven.

Ik verkoop ze :D
Www.Equinoji.nl

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:20

Dinsdag gaan de kluidkruid zaden de grond in en ik laat ze omhoog gaan tegen het hek aan. De rest van de kruiden heb ik ook geplant dus dat wordt smullen als ze weer op de wei mogen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:27

Kluidkruid is ook mooi,,ik wil niets tegen het schapengaas maar iets ervoor,ben elk jaar al druk met pispotjes en lianen aan het snoeien,blijft woekeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:43

Hier woekeren de bramentakken altijd is veel werk om ze weg te halen. Ik kan niet bij de wortels die staan op het buur land.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:17

Daihyo schreef:
Ikkeniet: ik verkoop paardvriendelijke zaaimengsels. Zie website in onderschrift.

Dat moeilijk weg kunnen gaan herken ik wel. Wij willen in september een midweek weg. Voor de katten heb ik zo oppas. Veel mensen willen wel een weekje vakantie op de Veluwe :D
Maar mijn paarden is een ander verhaal. Staan niet aan huis, maar een dorp verderop. Ik kan voor 2 dagen voeren en de laatste dag op de terugweg ook eventueel weer. Dus per saldo gaat het om 2 dagen. Hopelijk kan mijn bijrijdster. Maar die werkt onregelmatig, dus is altijd wat puzzelen. Maar komt vast goed :D
Dat was toen ik nog pensionklanten had toch net even makkelijker :+

Hier zijn we klaar met de schuur. Nu deze maand de boel opruimen en dan komt er nog een stuk van 150m2 paddock bij de paarden waar nu allemaal zooi ligt. Ik moet nog 2 weitjes maaien, maar zitmaaier kapot, die moet mijn man dit weekend even fixen :+
Dan kan er volgende week kalk op en dan de regen erop.
Ik heb mijn stroken voor een deel gemulcht en andere strook gaan we maaien en frezen. Ik kan niet wachten tot ik het in kan zaaien <3

Ik dacht(maar pin me er niet op vast)
Dat je redelijk bij mij in de buurt woont. Misschien kan ik wat voor je betekenen ?

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:30

Wij zijn eindelijk vorige week verhuisd, nadat het niet meer door leek te gaan, omdat het paard van mijn vriendin, het beste maatje van mijn paard, plotseling overleed.
Intussen heb ik er zelf een paardje bij gekocht, en konden we toch over!
Ik ga hier dus weer meelezen, (en bijlezen, want ik heb er eerder even helemaal afstand van genomen en dus niets meer gelezen hier ;) )

Maar ik heb gelijk een vraag, waar we heel erg tegenaan lopen met dit weer, in een prachtige boswei met (nu nog) hoog gras... BEESTJES Vliegen, dazen, knutjes en... teken.
Er moet een dazenval komen, maar dat is het enige dat ik tot zover heb kunnen verzinnen, voor de rest, spray werkt maar heel even, en bovendien is mijn baby paard daar nog niet aan gewend (wordt aan gewerkt, maar ik pak dat met kleine stapjes aan, dus echt lekker sprayen kan nog niet).
Ik heb wel eens iets gelezen over Stronghold voor paarden, maar dan met name bij mijt, en ik weet ook niet of dat goed is voor paarden.(En bovendien de vogels die ze eten)
Het liefst, zou ik in/om de wei zelf iets verzinnen.

Hebben jullie tips!? (Behalve tegen de teken de paarden het gras korter laten eten )

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:07

Vlier werkt hier enorm goed samen met zwaluwen. Ik heb veel nesten in mijn stal. Eerste jaar moest ik nog flink spuiten, dekens opdoen etc voor al het vliegend geweld. Tegenwoordig staan ze overal op mijn wei vlieg vrij te genieten. En mijn vlier struiken zijn niet eens groot.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:15

Heb je die Vlierstruiken rond om de wei geplant?
En hoe zit het in stal dan?

Wij gaan 1 augustus over naar ons nieuwe huis met weide en stallen, dus ik wil en moet ook nog van alles leren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:43

Vlier heb ik voornamelijk 8 meter van de ingang van de stallen geplant. Stuk of 8 planten. Langs de wei in de haag zitten hier en daar wat vlier verstopt en ik heb in kuubskisten nog halverwege de wei 3 geplant.

In de stal houden de zwaluwen alles mega netjes. Heb 2 inloop boden met tralies ertussen. Per box 2 nestjes + in mijn zadelkamer ( verbonden met tralies met een stal ) heb ik 3 nestjes. Het eerste jaar had ik er geen. Voordat de zwaluwen in Nederland arriveren heb ik even een paar weken dat ze met kappen op moeten omdat ze anders zwart zien van de vliegende beesten.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:38

Ik denk dat ik mijn bloembakken dan ook met vlier ga inplanten, ik kan als de nesten uit zijn de gehele schuur schoon gaan spuiten, er zitten 12! Nesten in.. en zo groot is het nu ook weer niet. Alles zit onder... Tis echt van de zotte.

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:07

Wat slim! En wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb, met mijn normaal redelijk permacultuur ideeën "Maak het de vogels (en vleermuizen!) Zo comfortabel mogelijk en zij zullen het werk doen!"
Alleen staat er al wel vlier, ik zal eens kijken of we meer kunnen planten, en misschien wat kastjes ophangen. Ik was ook van plan wat meer eetbare struiken te planten, aalbes zal ook wel goed werken om vogels te lokken denk ik! (En toch ook een dazenval, arme paarden zaten onder de bulten en bloedvlekjes gisteren )