Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:28

Flew schreef:
Vandaag mijn guppie voor de grap eens helemaal opgezadeld. Gaf geen krimp. Je zou er toch bijna op gaan zitten, behalve dat ik hem daar nog veel te baby voor vind. :D

Ik stond gisteravond op een krukje naast de bijna 4-jarige PRE van mijn stalgenootje te hupsen. Beetje duwen op de rug, beetje been in de lucht slingeren. Was de tweede keer (vorige keer heeft stalgenootje het zelf gedaan, dus nu was ik), maar beest stond er :roll: :O bij. Het is dat we ook haar nog te puppy vinden, er nog geen zadel op heeft gelegen (osteo komt volgende week, dus daarna gaan we er eens over nadenken), geen bit in heeft gezeten en dus ook geen stuur op zit én ik geen cap bij me had én ik m'n stalgenootje niet was, maar ik had zo op kunnen stappen volgens mij.

Onze wintersituatie (2 grote pony's, 1 A-welsh en een shet) is een paddock van ca 14x28 met stoepje van 3x9, en drie stukken track van 5x60 per stuk. Qua oppervlakte dus een leuk formaat, maar ik ben vooral blij dat ze als ze een sprintje willen trekken, dit ook kan (mijn ruin is erg goed in achterin starten, dan één pad van de track afcrossen, met een zijsprongsluithup de paddock in te denderen, daar een rondje om de hooibak te maken (incl. rodeo ploink) en dan de track weer op de scheuren. De shet doet daarin lekker mee, de PRE heeft meer met pirouettes en hogeschoolsprongen in de lucht en mijn Welsh... tja, dat soort dingen doe je niet als dame-op-leeftijd (ze is 22, maar wel artrose). Af en doe doet ze parmantig mee, draven met knieactie en staart erop, of galopperen als een hert.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:01

Wat doe jij toch leuke dingen met jouw Nick Chasey. Daar moet ik toch echt een voorbeeld aan nemen.

Ik ben wel blij dat het koeler wordt en gaat regenen. Alles beter dan dat warme weer. Ik was al nooit een tropisch type, maar sinds ik in mei een zonnesteek heb gehad (Bonaire), kan ik ook al niet meer lekker functioneren bij 25 graden. Dus 20'graden en bewolkt met buien is voor mij echt prima. Hele zomer lang graag :+

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:02

Chasey je hebt wel echt een maatje gevonden in Nick? Heerlijk om je zo bezig te zien met hem.

Grappig om iedereens situatie te lezen. Ik heb tot vorig jaar altijd in pensio gestaan. Vorig jaar met gezin verhuisd terug naar onze oude woonplaats in Monster Zuid-Holland. Super fijne eengezinswoning op loopafstand van strand en me familie. Pensionstal enkele reis werd 25 km, dus wilde het dichterbij. Voor ons niet betaalbaar ook ala werkt mijn mijn fulltime en ik 24 uur.

http://www.funda.nl/koop/monster/huis-8 ... adeweg-25/

Voorbeeld hierboven, perceel is nog geen 1500m2 en de vraagprijs €850.000.

Ben zelf als een gek gaan flyeren en mocht bij een hele aardige meneer mij pony in de wei achter zijn huis zetten. Mijn wei is ongeveer 2000m2 en heb met hem een super deal en de voorwaarde dat het netjes uit ziet. Leuke mini erbij gekocht en het is geweldig. Helaas word het ooit tussen de 2 en 10 jaar verkocht en worden er vila's gebouwd. Ik vind het super om alles zelf te doen, maar vind het soms best pittig. Vakanties is er niet echt bij. Ook met zware storm en ineens extreme rergenval moet ik soms toch even wat dingen regelen. Dit incombinatie met mijn 4 jarige zoontje, 2 honden, werk en man die ook het leuk vind als ik een keer thuis ben.
Het is altijd mijn droom geweest alles aan huis, maar als het hier stopt gaan ze bij mij mooi in pension waar alles gedaan word.
Ook het beeld van weidegang 24/7 werkt niet fantastisch bij mij want daar doen ze het helemeaal niet zo goed op. Een paddock paradise zou wel ideaal zijn voor me. Ik sta naast mijn oude pensionstal en maak daar gebruik van de bak en rijd mee in de lessen. Zou het anders wel heel alleen vinden.

Ik vind een 20 x 40 bak prima voor de wintermaanden! Bij mij hebben ze een stoepje van 15 x 6m een inloopstal van 5 x 2,5m en als winter paddock 40 x5m (wanneer dit niet blubberig is) voor een kleine tinker van 1.43m en een mini van 75 cm.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:07

Ik vind paddock eigenlijk ook echt ideaal. Dagelijks de mest eruit en voor twee dagen hooi in de slowfeeders..ik vind het ideaal!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:21

Ah wat lief dank jullie. Nick en ik worden inderdaad steeds meer en meer een echt team.

Farbster, we doen vooral dingen die in de ogen van anderen misschien raar of gek zijn. Maar dat past gewoon bij mij. Soms moet je het gewoon eens op je eigen manier proberen, ipv hoe iedereen het altijd doet.
Zo maak ik bijvoorbeeld van het losrijden iets leuks. Slalommen, zigzaggen, tussen vlaggetjes door sturen. Zo ben je toch wendingen aan het maken, stap en draf maar zonder die (saaie) rondjes in de bak. Nu heb ik ook geen bak, maar ikzelf vind dressuur in een kale bak niets aan. Ik vind obstakels leuk :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:40

Ik ben gewoon te lui. En ik rij voornamelijk buiten. En mijn bak is onderdeel van de paddock. Dus ik moet het wel weer opruimen als ik klaar ben. Nu Caj even stil staat, het veel te heet en teveel dazen zijn, doe ik dus geen moer. Beetje jammer eigenlijk.

Wel mooi plaatje van vanavond:Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:03

Haha ja dat opruimen vind ik ook niet leuk. Het opbouwen wel.
Ik kan het ook niet laten staan in de weide. Nick breekt alles af als ik hem zijn gang laat gaan. Slopert.
Mooie avondkleur :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:02

Hilary schreef:
Flew schreef:
Vandaag mijn guppie voor de grap eens helemaal opgezadeld. Gaf geen krimp. Je zou er toch bijna op gaan zitten, behalve dat ik hem daar nog veel te baby voor vind. :D

Ik stond gisteravond op een krukje naast de bijna 4-jarige PRE van mijn stalgenootje te hupsen. Beetje duwen op de rug, beetje been in de lucht slingeren. Was de tweede keer (vorige keer heeft stalgenootje het zelf gedaan, dus nu was ik), maar beest stond er :roll: :O bij. Het is dat we ook haar nog te puppy vinden, er nog geen zadel op heeft gelegen (osteo komt volgende week, dus daarna gaan we er eens over nadenken), geen bit in heeft gezeten en dus ook geen stuur op zit én ik geen cap bij me had én ik m'n stalgenootje niet was, maar ik had zo op kunnen stappen volgens mij.

Onze wintersituatie (2 grote pony's, 1 A-welsh en een shet) is een paddock van ca 14x28 met stoepje van 3x9, en drie stukken track van 5x60 per stuk. Qua oppervlakte dus een leuk formaat, maar ik ben vooral blij dat ze als ze een sprintje willen trekken, dit ook kan (mijn ruin is erg goed in achterin starten, dan één pad van de track afcrossen, met een zijsprongsluithup de paddock in te denderen, daar een rondje om de hooibak te maken (incl. rodeo ploink) en dan de track weer op de scheuren. De shet doet daarin lekker mee, de PRE heeft meer met pirouettes en hogeschoolsprongen in de lucht en mijn Welsh... tja, dat soort dingen doe je niet als dame-op-leeftijd (ze is 22, maar wel artrose). Af en doe doet ze parmantig mee, draven met knieactie en staart erop, of galopperen als een hert.

Mijn gup is drie, maar mag echt nog wat meer massa krijgen voor ik hem ga inrijden. Wel is hij heel sensibel en vindt dingen, ook al toont hij het niet, erg spannend. Daarom zadel ik hem nu spelenderwijs gewoon af en toe eventjes op, kan hij er mooi op zijn eigen tempo aan wennen en het een plekje geven.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:10

Wat leuk Chasey. En wat heeft Nick het naar zijn zin, hij doet het super. Gaaf dat je het gefilmd hebt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:26

Ziet er gezellig uit dat springweitje!

Ze laten wennen aan dingen in fasen is goed. Tussendoor tijd om te verwerken, prima manier.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:06

Zal ik vast gaan huilen?
De voorspelde regen is kwijt -O- -O-

Die van mij staan in de winter snachts op 200 vierkante meter verhard en overdag krijgen ze daar 600 vierkante meter bij. Ideaal is het niet maar 2 a 3 niet te grote paardjes vind ik nog wel gaan daarop.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:49

Hier ongeveer 100 m2 bestraat op het pleintje met 2 schuilstallen. Daaraan de track en bak/paddock. Bak is 30x15. Tracks zijn 125 x 3 m in de lengte en 50 x 3 in de breedte. Ze kunnen helemaal om de weitjes heen (2 weitjes die ook nog gesplitst worden) en tussen de weitjes door. En Beau heeft nog een eigen paddock voor 's nachts. Die zal 10 x 50 zijn ofzo. Overdag staat hij in de groep. De paddock van Beau is ook de parkeerplaats voor trailer, aanhangwagen en koets. :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:27

Mooie lucht Fabster!

Jullie gooien dus allemaal de wei dicht in de winter? Waarom is dat? Om het gras te laten herstellen?

Ik weet nog niet wat ik van de winter ga doen. Nu staan ze ' nachts in de bak/ paddock van 40 x 20 plus een verhard stuk van 4 x 5 gok ik, met de inloopstal daar aan vast. Dit is voor een shet en een klein paard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:34

Ik ben idd ook voornemens om de wei dicht te laten en een klein deel stuk te laten lopen en dat ze in de rijvak kunnen lopen. Ik wil in het voorjaar wel graag weer gras hebben en dat ze niet tot eind mei moeten wachten eer we weer wat gras voor ze staat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:38

Bij ons blijven ze gewoon op de weide maar wij zitten op rots dus veel minder last van modder. Daarnaast hebben we niet eens een paddock of verharding... :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:43

Niwla schreef:
Mooie lucht Fabster!

Jullie gooien dus allemaal de wei dicht in de winter? Waarom is dat? Om het gras te laten herstellen?

Ik weet nog niet wat ik van de winter ga doen. Nu staan ze ' nachts in de bak/ paddock van 40 x 20 plus een verhard stuk van 4 x 5 gok ik, met de inloopstal daar aan vast. Dit is voor een shet en een klein paard.

Ik heb maar een kwart hectare weide die bij een flinke bui in een grote spons veranderd. Als ik daar de paarden op zet heb je het jaar daarop helemaal geen gras meer schat ik zo :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:03

Ik heb ze in de winter ook niet op de wei.
1 wei ligt aan de sloot kant en die is altijd kurkdroog en daar groeit dus al minder.
En de wei achter ons huis is juist heel nat en die lopen ze dan kapot.
Zolang het droog is mogen ze op de wei (als er gras staat) en anders op de paddock met hooi.
Hooi heb ik het hele jaar door gewoon staan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:11

Ik ben denk ik een van de weinigen die de paarden in de winter gewoon op de wei heeft... ik zit hier op zandgrond natuurlijk, dus de wei heeft er weinig van te lijden eigenlijk. Ook buren hier laten de paarden gewoon in de winter op de wei :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:15

Ik hoop deze winter ze op de wei te kunnen houden. Ik heb 1 wei opgehoogd en alles is rondgelegd. Als dat niet lukt, kan ik ze iig vast een stuk langer op de wei houden. Ik zit op veen, waar zand bovenop ligt. Gelukkig wel veel grond, zodat een stukje kapot lopen minder erg is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:15

Mmm als ik het zo lees kan 1000m2 in de winter dus wel? Sowieso zijn de grootste en de kleinste totaal niet actief. Van bewegen word je namelijk moe en verspeel je energie waardoor je meer moet eten :)* haha
Alleen de andere twee zijn van het kwallen. Nu heb ik een track van 1500m2 die bijna altijd open is en ik weet niet of dat gaat lukken bij de huizen die we op het oog hebben. Vandaar het idee van een paddock van 40x20, deel bestraat en de stallen altijd open. Op 40x20 spelen die twee nu ook vaak want ik heb mijn "bak" (afgezet stuk wei) ook altijd open. Maar als ik ze aan huis haal wil ik een professionele bodem en die wordt dan alleen gebruikt om te rijden. Is anders een beetje zonde.

Ik gooi nu de wei meestal midden oktober dicht, of althans het deel dat ik wil behouden. Ze krijgen dan de bak 40x20 plus deel andere wei van 30x20 en de track. Als ik alles open houd heb ik geen wei meer over (kleigrond). De track gooi ik ook dicht als het echt te nat wordt. Gent blijft racen en gaat dan dagelijks op zijn snoet in de bochten. Niet heel handig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:19

Hier ook veengrond. Dus echt geen doen om dat in de winter open te houden. Ik ga deze winter sowieso bezien hoe het allemaal gaat aangezien het onze eerste winter zal worden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:23

dankje rover :)

Wij hebben een zomer- en een winterweide. De winterweide is 6000m2. Als ze daar van het herfst weer op gaan krijgen ze eerst gedeeltes. Een soort van strookbegrazing. Als ze het hele stuk kaal hebben, mogen ze gewoon in het hele stuk blijven. Tot het mooi weer wordt :)
De winterweide moeten we nog wel mee aan de slag, die heeft op dit moment geen omheining. Er zat hele slechte omheining omheen, prikkeldraad en schapengaas door elkaar.
Dat hebben we er allemaal weggehaald, alleen nu moeten we het weer voor elkaar maken. Ligt al even een paar maanden stil dat klusje.
Daan wil nu eerst de schuur afmaken. Daarna komt de weide.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 10-07-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:29

Wij zitten ook op zand hoor. Maar 1 wei is gewoon heel mul. Als ze een sprintje trekken dan vliegt het zand en gras om je oren.

Wbt paarden op een paddock van 20x40. Dat is altijd nog beter dan 24u p.d in een stal denk ik dan maar.

Iemand hier paarden met een brede borstkas?
Melle heeft altijd last van dat dekens aan de voorkant te krap zijn.
Vorig jaar gehad ik een Harrys Horse vliegendeken.
Die past op zich wel aardig maar toch net heel iets te strak bij de borst.
Nou had ik op eBay een HKM besteld.
Deze leek op het plaatje mooi ruim en heeft een buikflap ipv kruissingels en loopsplitten wat de HH dus niet heeft.
Gisteravond dus opgedaan :') maar het ziet er niet uit en zn dikke speknek past er net in.
Jaren daar voor dus ook al andere merken geprobeerd maar het is altijd net iets te krap.
Ik zoek wel iets tot ong 80 euro.
Hij sloopt ze nog wel eens dus wil geen bakken met geld uitgeven eraan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:33

Heb je wel eens een quarter model geprobeerd?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:33

En hoe zoek ik daar op?
Zijn daar bepaalde merken Voor?