Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:37

Ik zie altijd zat wat ik wel wil hebben op MP. Maar ik doe dat niet. Ik zit vol en ik ben blij met mijn schatjes. Ook veel honden die ik wel wil. Ik heb er 1 van 9 en 1 van 12. Dus er komt een dag dat er vervanging moet komen. Je kan maar voorbereid zijn.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:38

Yontheke schreef:
Claudia, dat had ik met Buddy ook. Maar we hadden nog geprobeerd om hem wat kalmeringsmiddel te geven om de spuit er in te krijgen maar daar ging ie ook dwars doorheen dus uiteindelijk had hij wat meer gekregen dan normaal en heeft toch ook serieus lang nodig gehad om weer recht te staan en heb daarna nog 3 kwartier naast hem gezeten. Hij kon nog bijna geen pas verzetten zonder te zwalpen maar toch weer grasjes beginnen plukken. Tsja, je bent een shet of je bent het niet..

Ik geloof nooit dat het ooit nog gaat lukken om hem in te enten na vandaag. Gelukkig is het mentaal geen doetje want ik vond het allesbehalve voor de pony zo, maar als ze zo flippen, moet je gewoon even doorpakken want als ze morgen had terug gekomen mocht ze waarschijnlijk niet eens in de buurt komen.
Echt een gekkenhuis dat dier. Niet te doen.

Geen ruzie meer met de man. Die was erbij en heeft de tang rond zijn ballen zelfs vastgehouden voor de dierenartse :D

Mijn vorige DA had een trucje voor mijn shet, hij was gewoon onvoorspelbaar. Ponybeest had altijd een spuit in zijn kont voor hij het door had. Ondertussen heeft hij al lang door dat je niet kan ontsnappen aan een DA, dus heeft hij zijn protest maar gestaakt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:11

Het besef is er nog niet bij Buddy. Hij stond net in de piste (in het zand en ik heb nog wel speciaal de wei laten openstaan voor vannacht zodat ze een keer 24/24 op de wei staan en qua properheid voor de wonde) toertjes te rennen en te gillen naar de merries. De pijnstiller is duidelijk nog niet uitgewerkt of het is wel echt een taai ding :D

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:13

[url]Dus er komt een dag dat er vervanging moet komen. Je kan maar voorbereid zijn.... :D[/url] Fabster, dat is dan wel weer een goed excuus :D

Buddy is een bikkel!

Anke, geef maar een gil ik stuur je een PB met mijn 06 nummer, dan stuur je maar een appje wanneer je wilt gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:16

Oh Fabster, die foto met je smid <3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:09

Thanx Zoefie.

Na de castratie kan het nog wel een tijd duren.
Zeker de komende 8 weken niet bij hengstige merries laten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:16

Zadels checken laat ik 1 maal per jaar doen. Voorheen altijd door Herman vd Bunt, vd Country Mill. Hij deed t gratis, omdat ik veel reclame maakte voor hem. Superfijn!
Nu doet Wim Vonck dat voor me. Nieuwe zadels (2e hands dan) trekt hij leeg en vult ze voor me. Voor een vriendenprijsje van 50 euro. Hij komt toch al voor les, dus checken gaat van lestijd, of meestal koffietijd :) af.

Vliegje is vanmorgen gecastreerd! Hele happening. Mooi om te zien. Hij is niet happy. Morgen bel ik of ik Metacam mag geven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:23

Woon jij dan in Drenthe Antheman? Wist niet dat Vonck dat deed joh.

De zadelpasser die bij mij is geweest laat ik niet weer komen. Zadel lag goed, moest wel wat aan de vulling gedaan worden, maar niet persee nu, want paard verandert nog zo qua spieren en gewicht. Nu ik mijn nieuwe zadel heb, wat vrijwel zeker goed ligt, merk ik wel degelijk verschil, en was mijn gevoel dat de andere niet helemaal passend was dus echt wel goed.

Wat jammer van de kitten.

Buddy heeft gewoon de verkeerde naam.

Had vandaag iemand op visite die maar moeilijk kon geloven dat Lola nog zo jong was, Lola wordt volgende week 2 jaar. Ik vertel dat aan een vriendin terwijl we met onze paarden aan het wandelen zijn. Zegt ze, welnee, je kan wel zien dat ze nog jong is hoor. Vervolgens later via de app. Wanneer wordt ze eigenlijk 3? Eeeh, 3? Ze wordt eerst nog 2 :')
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:03

Nee, Caily, Wim komt idd vanuit Drenthe naar Utrecht. :) Doet ie al jaren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:04

Lola ziet er heeeeel mooi uit.

Sow dat zijn andere prijzen voor zadels op te vullen.
Had ook zoiets verwacht.
Hopelijk liggen ze hetzelfde of beter.
Zolang ze maar niet slechter liggen. Er zat iig wel garantie op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:04

Antheman schreef:
Vliegje is vanmorgen gecastreerd! Hele happening. Mooi om te zien. Hij is niet happy. Morgen bel ik of ik Metacam mag geven.

Topicje gemaakt voor de liefhebber:

[ITP] Castratie van Vliegje

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:47

kvulden schreef:
Ik lees net dat iemand het zadel heeft laten vullen ed. Ik heb dit zadel 20 jaar. Heb er eigenlijk nog nooit wat aan laten doen. :=

Toen ik nog veel reed kwam elk jaar de zadelmaker om de zadels na te kijken en er indien nodig wat aan te doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:53

Ik wil het hier er ook jaarlijks gaan laten controleren.
Wellicht volgende keer wel een andere.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:53

Goedemorgen,
Wat een zonnetje hè! Zoals het er nu naar uitziet in NH niks niet onweren.

Arme Buddy en vliegje.... Mijn hond heet ook buddy
Mijn vorige paard de vriendelijkheid zelve... Beet de dierenarts eens in haar ( gelukkige grote) haarknot. ( doet ie anders nooit). Als ik er iemand anders op zette ( 3x gebeurt in zijn leven...23 geworden) liet ie alle hoeken van de bak zien.... Dus ja mij verbaast dat niets....

Ik kan niet rijden, mijn ijzers zijn teveel gesleten... Ben bang dat ze anders breken ( voor). Maandag komt de smid.
Dus ga ik maar andere nuttige dingen doen, vuil rijden.

Een fijne dag allemaal!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:06

Even melden...ben er nog,lag onder "meeleessteen"

Zijn jongens bougie-loos inmiddels...hopelijk zijn ze snel weer herstelt :(:)

Fabster...ik las iets over Psyllium...ik bestel bij www.pit-pit.com.Zaadjes...
Ik gooi het over het voer vlak voordat ik het geef,door de rulle zemelen zodat het wat vastplakt.Voorlan niet te lang laten staan.Dat wordt een klomp...
Onderhoudsdosering pony's 50gr p/d pp en paarden 100gt p/d pp

Als je vermoed dat er een boel zand inzit de dosering verhogen,meen dat de IJs van een dinnetje 200gr per voerbeurt kreeg maar die stond op de kliniek met zandkoliek.

Verder...sterkte aan degene die het nodig hebben... :(:) Mooie foto's voorbij zien komen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 10:06

Precies dat doe ik ook qua psyllium Tinky, aangeraden door de kliniek ook. Tinkers moeten de paardenhoeveelheid. Wordt trouwens wel weer eens tijd hier. Handig topic toch dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:39

Nu iedereen hier aan de slag lijkt te zijn met zijn of haar wei/paddock en er regelmatig foto's voorbij komen, ben ik mijn eigen stekkie gaan beoordelen. Mijn postzegel is dus tussen de 400 en de 500m2, maar mijn beide beestjes gebruiken daar maar een stukje van. Tis te zeggen, van de stal naar het hooi of water, een droog plekje waar ze rollen en eens dag zeggen bij de buren waar soms kleinkinderen komen aaien (is ook de hoek waar Bacardi de voetbal gaat volgen). De ander hoek, daar komen ze alleen om te mesten. Bij die buren staan grote eiken en de hoek blijft nogal nat. Een paar weken geleden heeft mijn vriend daar een paar graszoden gelegd en het blijft er waarrempel groen! :)* De hoek is "maar" een 20 à 30 m2 (mss ietsje meer), maar hé, als zij er toch geen gebruik van maken, kan ik er wel een hoekje gras van maken waar ze af en toe kunnen smullen. :)) We moeten na de reis eens alles rustig bekijken, maar ik heb er wel zin in!

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:56

Mag ik een vraag stellen.(lees soms stukjes mee )
De site die Tinky aanbeveelt voor het vlozaad heb ik net opgezocht.
Gebruik je dan van die hele zaadjes ,de zakken die ik bij de paardendrogist koop zijn nl gemalen.
Zou dit de zelfde werking hebben? Dan is het wel veel voordeliger. +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:30

cabochon1 schreef:
Mag ik een vraag stellen.(lees soms stukjes mee )
De site die Tinky aanbeveelt voor het vlozaad heb ik net opgezocht.
Gebruik je dan van die hele zaadjes ,de zakken die ik bij de paardendrogist koop zijn nl gemalen.
Zou dit de zelfde werking hebben? Dan is het wel veel voordeliger. +:)+

Natuurlijk mag jij een vraag stellen...daar is dit topic voor ;)

Er zijn diverse varianten psyllium op de markt...gemalen,husk(de velletjes om de zaadjes) of de zaadjes zelf.
Ik gebruik zelf de zaadjes en dan de goedkoopste,er is niet aangetoond met onderzoek dat de lichte beter zijn dan de donkere.Dus ik ga voor de goedkoopste met 3 stuks loopt het aardig in de papieren.

Ik voer ze ook droog door vochtig voer heen...belangrijk is wel dat ze voldoende kunnen drinken want alle psylliumvarianten nemen enorm veel water op.
Al hierboven gezegt...meteen voeren en niet eerst een tijdje laten staan omdat het dan een bonk wordt.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:01

Ik meng de psyllium met bietenpulp. Extra plons water, roeren en direct voeren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 12:31

De kliniek raadde mij die van Tinky aan. Van de andere soorten was niet bekend hoeveel je moet geven om het werkzaam te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:56

Pff, hoefsmid is net geweest. Zelf had ik ook al wel in de gaten dat Bacardi niet graag zijn voeten geeft, maar ik stak dat op het verminderen van zijn spiermassa. Meneer was enorm onstabiel tijdens het bekappen van zijn voorvoeten. Rechts wilde hij eerst niet terug neer zetten en toen links gedaan moest worden, wilde hij zijn voet niet geven. Hij zat ook continu met zijn hoofd in mijn hals. Tis dus duidelijk dat het gezwel dat rechts zit, ook al zie je het nu bijna niet, een invloed heeft op mijn arme man. Hij loopt niet onzuiver, noch kreupel, maar zijn volle gewicht op rechts zetten lukt niet. Ben benieuwd wat er uit de check-up van de DA gaat komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:07

ben benieuwd Sandra, balen dat hij zo achteruit gaat. Wat voor gezwel is het precies?

Net gereden, ging weer vrij aardig. Wij zoeken nu vooral de ontspanning om omdat hij sowieso al de neiging heeft hoog te lopen met zijn hals (PRE) maar ook zo ingereden is. Hadden mooie stukjes erin zitten. Als mijn trailer gemaakt is wil ik naar de meinweg, liefhebbers om mee te gaan? Is wel jong paard wienig gezien, 2 keer eerder een rondje buiten geweest. Wil gaan oefenen. het is geen zeikerd gelukkig ( ik daarintegen wel)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:08

@ tinky, ik zag dat jouw wagen nog niet verkocht is, hoever woon jij van Belgische grens af? Ik was de mijne binnen een week of 2 kwijt aan een Belg, die aangaf dat er vrij weinig menwagens in kleinere maten te koop waren in Belgie. Hij kwam van Brussel dus heeft een aardig stuk gereden voor die van mij. Misschien eens op een Belgische site zetten? Toevallig dat de koper een account op bokt had aangemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:12

Lynn_Nikita schreef:
ben benieuwd Sandra, balen dat hij zo achteruit gaat. Wat voor gezwel is het precies?

Net gereden, ging weer vrij aardig. Wij zoeken nu vooral de ontspanning om omdat hij sowieso al de neiging heeft hoog te lopen met zijn hals (PRE) maar ook zo ingereden is. Hadden mooie stukjes erin zitten. Als mijn trailer gemaakt is wil ik naar de meinweg, liefhebbers om mee te gaan? Is wel jong paard wienig gezien, 2 keer eerder een rondje buiten geweest. Wil gaan oefenen. het is geen zeikerd gelukkig ( ik daarintegen wel)

Er is vorig jaar enkel een biopsie genomen van het gezwel dat aan zijn koker zit. Op dat moment voelde ik 7 à 9 (was per dag soms verschillend), gezwellen verspreid over zijn lichaam zitten. Het gezwel aan zijn koker was er eerst, dus vond ik het logisch om die plek te testen. Dat gezwel is een mengeling van vetweefsel en ontstekingsweefsel, we gaan er dus vanuit dat Bacardi lipomen heeft, maar 100% zeker zijn we niet.