Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:33

Esmeej333 schreef:
Ik zie het niet zwart wit. Ik snap ook best dat er soms concessies gedaan moeten worden, niet alles kan perfect,

Weet je .. dit ook weer .. niet zwart/wit, soms moeten er concessies gedaan worden .. niet alles kan perfect .. Perfect is voor jou 24/7 buiten .. maar dit is geen feit, het is geen feit dat enkel 24/7 perfect is en dat al de rest concessies zijn .. Maar zo komt jouw reactie wel over, en dus bekijk je het zwart-wit ..

Maar daar ben je niet alleen in hoor ;) En ik ga het hier ook bij laten want we komen er toch niet uit :+

Je eerste stuk van je reactie ga ik trouwens bewust niet op in, want dan komt er weer een hele andere discussie naar boven en dat hoeft ook weer niet, dus niet dat je denkt dat ik dat gewoon negeer of het er mee eens ben ofzo ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:35

[***] schreef:
Esmeej333 schreef:
Ik zie het niet zwart wit. Ik snap ook best dat er soms concessies gedaan moeten worden, niet alles kan perfect,

Weet je .. dit ook weer .. niet zwart/wit, soms moeten er concessies gedaan worden .. niet alles kan perfect .. Perfect is voor jou 24/7 buiten .. maar dit is geen feit, het is geen feit dat enkel 24/7 perfect is en dat al de rest concessies zijn .. Maar zo komt jouw reactie wel over, en dus bekijk je het zwart-wit ..

Maar daar ben je niet alleen in hoor ;) En ik ga het hier ook bij laten want we komen er toch niet uit :+

Je eerste stuk van je reactie ga ik trouwens bewust niet op in, want dan komt er weer een hele andere discussie naar boven en dat hoeft ook weer niet, dus niet dat je denkt dat ik dat gewoon negeer of het er mee eens ben ofzo ;)

Als je mijn berichten terug leest kun je zien dat ik 24/7 niet als perfect beschouw. Mijn paard staat op het moment ook 's nachts op stal. Consessies bedoel ik dat mensen misschien beknibbelen op aantal uren vrije weidegang of een paddock in de winter ipv een weiland om hun paard op een stal dichterbij te hebben of betere faciliteiten/ uitrijmogelijkheden enzovoort.

Ik vind je trouwens vrij vervelendoverkomen. Als ik zo zwart wit was geweest dan is de enige optie weiland geweest en de stal een no-go. Dat is niet zo. Als je ergens niet op in wil gaan moet je het ook niet noemen. Nu zeg je wat jij vindt maar als een ander een aanmerking daarover heeft ga je er niet op in, tsja daar wordt de discussie eenzijdig van ja. Ik zei al eerder kijk naar het paard. Niet bepaalde punten uit mijn berichten halen om me zwart wit te noemen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:53

Nens77 schreef:
Nikass schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het lijf nog ingesteld is op die 55 km en het koppie nog op in een kudde leven en vluchtgedrag kunnen vertonen (dat laatste lukt niet echt in een box)
Als ik zie hoe goed de hoeven van mijn paard al verbetert zijn, puur door hele dagen buiten te lopen. Van straalkanker naar perfect harde hoeven.

Als wij onze paarden dagelijks 55 kilometer laten lopen en op hetzelfde dieet zetten als in het wild dan overleven ze dat niet.
Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.
Het ene paard is daarbij meer aangepast dan de ander maar je kunt ze echt niet vergelijken met hoe paarden in het wild leven....
Beweging hebben ze allemaal nodig, er is volgens mij niemand die dat ontkent, maar de mate waarin verschilt wel degelijk.
Bovendien vraag ik me af (als de prikkels om te lopen puur voor de overlevingsdrang) of de wilde paarden nog zoveel lopen zonder natuurlijke vijand en op elke cm waar ze staan genoeg te eten....

Ook dat zeg ik niet, dat je je paard 55 km moet laten lopen. Je moet er rekening mee houden dat hun lijf daarop is ingesteld, dat is wat ik zeg. ;)[/quote]

Ik zei ook niet dat jij dat zei :D
Ik haalde aan dat het gros van onze gedomesticeerde paarden er niet meer op gebouwd is om, net als die wilde paarden, 55 kilometer op ongelijk terrein (veelal ook stenen etc) PER DAG te lopen.
Die van mij lukt het misschien 1 dag of 2 maar dag drie komt hij denk ik niet meer vooruit :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:59

Isegrim schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat mijn paard ook niet geschikt is voor een hit-actief. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om je paard vrije huisvesting te bieden.

Er verhuizen bij ons soms mensen van de hit naar de stal. Hun paard zou ongelukkig zijn. Met alle respect, ik zie het echt niet. Ze zijn zélf ongelukkig met de situatie. Prima, maar projecteer dat niet op je paard.

Ik kan me wel voorstellen dat een oud, dominant paard niet meer helemaal op zijn plek is in een jonge, speelse kudde.
Maar dat zou hij op de wei dan ook niet zijn.
Ik vind wel dat je naar je paard moet blijven kijken en als je gedragsverandering ziet, moet je niet oneindig door blijven modderen omdat een ander van mening is dat het een perfect systeem voor ieder paard is....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:02

Nens77 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat een oud, dominant paard niet meer helemaal op zijn plek is in een jonge, speelse kudde.
Ik vind wel dat je naar je paard moet blijven kijken en als je gedragsverandering ziet, moet je niet oneindig door blijven modderen omdat een ander van mening is dat het een perfect systeem voor ieder paard is....

Dat eeuwig doormodderen moet ik alleen nog zien. Het enige dat ik tot nu toe gezien heb zijn eigenaars die tijdens de gewenningsperiode vertrekken omdat *zij* niet kunnen aanzien dat hun paard een plekje in de kudde moet verwerven. Dat kost nou eenmaal tijd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:08

Isegrim schreef:
Nens77 schreef:

Dat eeuwig doormodderen moet ik alleen nog zien. Het enige dat ik tot nu toe gezien heb zijn eigenaars die tijdens de gewenningsperiode vertrekken omdat *zij* niet kunnen aanzien dat hun paard een plekje in de kudde moet verwerven. Dat kost nou eenmaal tijd.

Puur uit interesse hoor wat zou voor jou dan genoeg zijn voor jou om je paard eruit te halen? Waar ligt jouw grens? Want hoever ga je om je paard te laten wennen? Je paard zich maandenlang ongemakkelijk/ ongelukkig voelen?
Ik vind hit wel een mooi systeem hoor trouwens.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 18-12-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:14

Isegrim schreef:
Het enige dat ik tot nu toe gezien heb zijn eigenaars die tijdens de gewenningsperiode vertrekken omdat *zij* niet kunnen aanzien dat hun paard een plekje in de kudde moet verwerven. Dat kost nou eenmaal tijd.

en hoe lang moet dat duren volgens jou?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:19

superwoman schreef:
en hoe lang moet dat duren volgens jou?

Dat verschilt enorm. Het ene paard is na twee weken helemaal op zijn plek, het andere doet er een half jaar over voordat het helemaal gewend is aan het kuddeleven. Hoewel dat laatste echt een uitzondering is. De meeste paarden hebben niet meer dan enkele weken nodig.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:22

Esmeej333 schreef:
Puur uit interesse hoor wat zou voor jou dan genoeg zijn voor jou om je paard eruit te halen? Waar ligt jouw grens? Want hoever ga je om je paard te laten wennen? Je paard zich maandenlang ongemakkelijk/ ongelukkig voelen?
Ik vind hit wel een mooi systeem hoor trouwens.

Ik heb in elk geval nog nooit een situatie voorbij zien komen waarin ikzelf ervoor zou kiezen om mijn paard permanent uit de hit weg te halen. Maar goed, ik raak niet in paniek van wat bijtwonden of een paard wat een paar weken wat minder eet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:23

Dat wennen aan het kuddeleven hoort daar volgens jou ook schoppen en bijten bij?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:25

Isegrim: als je ooit meemaakt dat 2 paarden elkaar letterlijk doodtrappen om even de orde te bepalen dan denk je daar echt wel anders over hoor.
Ik heb het wel meegemaakt ("gelukkig" niet mijn eigen paard) en mijn vorige paard kon met elk paard los en ging super in elke kudde. Heel sociaal dier, die de regels goed kende en toepaste. Mijn huidige paard is echt een draakje met andere paarden. Hij is daarnaast ook nog eens heel dominant. Dit heeft al vaker een knokpartij opgeleverd en nu kies ik ervoor om hem apart te hebben. Hij staat af en toe met een merrie samen los, maar verder staat hij met draad ertussen naast de andere paarden en ik voel me geen pietlut omdat ik het niet afgewacht heb. Ik wil heel graag dat mijn paard ouder wordt dan 6 en dan ik nog lang van hem kan genieten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:27

Isegrim schreef:
Nens77 schreef:
Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.

Ik hoop dat je 'geëvolueerd' bedoelt. Maar wat je zegt is je reinste onzin. Evolutie bestaat bij de gratie van natuurlijke selectie. Bij dieren in gevangenschap kiezen WIJ wie met wie paart. Wij selecteren op andere criteria dan de eigenschappen die noodzakelijk zijn om te overleven in het wild. Dát is de voornaamste reden waarom een deel van onze gedomesticeerde paarden grote moeite zou hebben om zich in het wild te redden. Maar als soort zou het weer prima gaan, zie de mustangs. Wij hebben het paard niet zodanig ingrijpend veranderd dat het zich niet in een paar generaties weer kan aanpassen aan het leven in het wild. Zulke ingrijpende evolutionaire aanpassingen kosten namelijk miljoenen jaren in plaats van die paar duizend jaartjes dat wij nu paarden fokken.

Yep, dat bedoelde ik.
Tikken op je telefoon met heule koude handen omdat je bij je paardje in de paddock moet blijven is niet zo makkelijk.
Evolutie is een proces van miljoenen jaren waarbij steeds de dieren die het sterkste waren en het beste aangepast aan de omgeving de kans kregen om zicht voort te planten.
Mensen zouden, zoals we nu zijn, ook niet meer op dezelfde manier kunnen leven zoals we dat een paar duizend jaar geleden deden, waarom zou dat bij andere dieren wel zo zijn ?
Er zullen ook best nog zat katten in het wild kunnen leven, maar die van mij (Maine Coons) vallen daar zeker niet onder.....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:28

superwoman schreef:
Dat wennen aan het kuddeleven hoort daar volgens jou ook schoppen en bijten bij?

Schoppen gebeurt verrassend weinig, maar uiteraard hoort dat erbij. Dat is onderdeel van normaal paardengedrag.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:33

Nens77 schreef:
Yep, dat bedoelde ik.
Tikken op je telefoon met heule koude handen omdat je bij je paardje in de paddock moet blijven is niet zo makkelijk.
Evolutie is een proces van miljoenen jaren waarbij steeds de dieren die het sterkste waren en het beste aangepast aan de omgeving de kans kregen om zicht voort te planten.
Mensen zouden, zoals we nu zijn, ook niet meer op dezelfde manier kunnen leven zoals we dat een paar duizend jaar geleden deden, waarom zou dat bij andere dieren wel zo zijn ?
Er zullen ook best nog zat katten in het wild kunnen leven, maar die van mij (Maine Coons) vallen daar zeker niet onder.....

Overleven in het wild gaat over soorten, niet over individuen. De kat, het paard, de hond, de mens, ze zijn allemaal nog steeds geschikt om in het wild te overleven. Als soort. Individuen zullen uitgeselecteerd worden omdat hun eigenschappen niet bijdragen aan overleving, maar de soort redt het gewoon. Zie verwilderde katten, honden, paarden. De zwakke exemplaren worden er binnen enkele generaties uitgefilterd.

Mijn Maine Coon had het prima gered in het wild, die kwam dagelijks met een prooi thuis.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:35

Isegrim schreef:
superwoman schreef:

Schoppen gebeurt verrassend weinig, maar uiteraard hoort dat erbij. Dat is onderdeel van normaal paardengedrag.

Een schop uitdelen is inderdaad heel normaal maar er zijn ook paarden die een ander finaal aan gort trappen.
Heb er ooit 1 gezien (ik was toen een jaar of tien en zie het nog voor me) die door bleef trappen tot het andere paard door het voorbeen zakte. Die werd ter plekke afgemaakt van het voorbeen was gebroken getrapt......
Die van mij is ook een echte schopper en ik zou het vooral een naar idee vinden als hij een ander paard lens schopt....
Nu ben je daarvoor verzekerd, maar toch....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:35

Isegrim schreef:
superwoman schreef:

eens, maar een half jaar lang dat gedonder is naar mijn mening totaal niet normaal.
Overgens is het ook niet normaal dat kuddes nieuwe leden krijgen als we het over paardengedrag hebben.

Even de rangorde bepalen is wel normaal in "onze" weilanden wanneer er nieuwe paarden bij worden gezet. Echter kun je al een hoop opmaken en voorkomen wanneer je het voorzichtiger aan pakt met een draadje ertussen.
Als het niet klikt, dan klikt het niet - imo heel simpel.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:37

Caatje87 schreef:
Isegrim: als je ooit meemaakt dat 2 paarden elkaar letterlijk doodtrappen om even de orde te bepalen dan denk je daar echt wel anders over hoor.
Ik heb het wel meegemaakt ("gelukkig" niet mijn eigen paard) en mijn vorige paard kon met elk paard los en ging super in elke kudde. Heel sociaal dier, die de regels goed kende en toepaste. Mijn huidige paard is echt een draakje met andere paarden. Hij is daarnaast ook nog eens heel dominant. Dit heeft al vaker een knokpartij opgeleverd en nu kies ik ervoor om hem apart te hebben. Hij staat af en toe met een merrie samen los, maar verder staat hij met draad ertussen naast de andere paarden en ik voel me geen pietlut omdat ik het niet afgewacht heb. Ik wil heel graag dat mijn paard ouder wordt dan 6 en dan ik nog lang van hem kan genieten.

Hebben we het dan over een gezonde, stabiele kudde waar dit gebeurde?

Knokpartijen komen wel eens voor, maar een paard dat op leven en dood gaat vechten is nogal ongebruikelijk (zelfbehoud is instinctief). Dus wellicht een psychisch gestoord paard?

Hoewel ik ook vaak genoeg zie dat mensen een opstootje erger maken dan wat het is. Ja, het kan er soms even stevig aan toe gaan. Maar serieuze verwondingen ten gevolge daarvan heb ik zelf nog nooit gezien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:38

Nens77 schreef:
Een schop uitdelen is inderdaad heel normaal maar er zijn ook paarden die een ander finaal aan gort trappen.
Heb er ooit 1 gezien (ik was toen een jaar of tien en zie het nog voor me) die door bleef trappen tot het andere paard door het voorbeen zakte. Die werd ter plekke afgemaakt van het voorbeen was gebroken getrapt......
Die van mij is ook een echte schopper en ik zou het vooral een naar idee vinden als hij een ander paard lens schopt....
Nu ben je daarvoor verzekerd, maar toch....

Heftig om te zien.
maar ben het met je eens.Niet alle paarden kun of zou je bij elkaar "moeten" zetten. Het is de mens die paarden bij elkaar zet, daar is niks natuurlijks aan en moet je zo ook niet vergelijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:40

Isegrim schreef:
Knokpartijen komen wel eens voor, maar een paard dat op leven en dood gaat vechten is nogal ongebruikelijk (zelfbehoud is instinctief). Dus wellicht een psychisch gestoord paard?

Hoewel ik ook vaak genoeg zie dat mensen een opstootje erger maken dan wat het is. Ja, het kan er soms even stevig aan toe gaan. Maar serieuze verwondingen ten gevolge daarvan heb ik zelf nog nooit gezien.

De sloot injagen (ja een stabiele kudde) vind ik ook geen opstootje meer. Dit is meerde xen gebeurd om de eigenaar nog hoopte dat het een ongelukje was tot hij het daadwerkelijk zag gebeuren..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:42

@Isegrim: waren beide sociale paarden, maar wel dominante.
Ze kregen ruzie en gingen met de konten tegen elkaar meppen. Dat is nog steeds normaal gedrag als in: wie is er de baas. Helaas is de 1 zo hard en naar geraakt dat zijn been gebroken was. De anders had een blessuren maar is wel hersteld. Het was een nieuw paard in de kudde.

Die van mij is ook niet psychisch gestoord, maar wel echt dominant. Hij laat zich een paar keer op zijn plek zitten, maar geeft er verder geen gehoor aan. Dan als het hem te gortig was draait hij zich ook om en dan zijn het ook weer 2 konten tegen elkaar aan. Nou ik durf het echt niet meer aan hoor.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:42

Isegrim schreef:
Nens77 schreef:
Yep, dat bedoelde ik.

Overleven in het wild gaat over soorten, niet over individuen. De kat, het paard, de hond, de mens, ze zijn allemaal nog steeds geschikt om in het wild te overleven. Als soort. Individuen zullen uitgeselecteerd worden omdat hun eigenschappen niet bijdragen aan overleving, maar de soort redt het gewoon. Zie verwilderde katten, honden, paarden. De zwakke exemplaren worden er binnen enkele generaties uitgefilterd.

Mijn Maine Coon had het prima gered in het wild, die kwam dagelijks met een prooi thuis.

1 van mijn Maine Coons ook, maar die heb ik op vierjarige leeftijd in moeten slapen omdat hij lymfeklierkanker had.
Maar je geeft zelf dus ook aan dat 'de soort' zich aanpast aan zijn leef omgeving,
om te kunnen overleven.

Ik denk ook dat paarden, die al honderden of duizenden jaren dienst doen voor de mens inmiddels behoorlijk aangepast zijn.
De paarden die niet aangepast of geschikt waren, werden namelijk niet meer gehouden maar geslacht.
Zo krijg je ook een selectie....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:49

Caatje87 schreef:
@Isegrim: waren beide sociale paarden, maar wel dominante.
Ze kregen ruzie en gingen met de konten tegen elkaar meppen. Dat is nog steeds normaal gedrag als in: wie is er de baas. Helaas is de 1 zo hard en naar geraakt dat zijn been gebroken was. De anders had een blessuren maar is wel hersteld. Het was een nieuw paard in de kudde.

Die van mij is ook niet psychisch gestoord, maar wel echt dominant. Hij laat zich een paar keer op zijn plek zitten, maar geeft er verder geen gehoor aan. Dan als het hem te gortig was draait hij zich ook om en dan zijn het ook weer 2 konten tegen elkaar aan. Nou ik durf het echt niet meer aan hoor.

Dat met die konten tegen elkaar en blijven slaan had de mijne ook onlangs met een andere Haflinger. Ze zijn normaal echt veel aan het spelen (2 ruintjes van 7 en 8).
Ze uit elkaar gejaagd en binnen twee seconden stonden ze er weer zo bij.
De oorzaak was een kruiwagen met kuil en iemand die ermee liep om andere paarden te voeren.
Ze hadden zelf al gegeten maar zijn zo geobsedeerd door eten dat ze flink gingen knokken.
Op dat moment hebben we ze uit elkaar gehaald want ze wisten beiden van geen ophouden.
Gelukkig zijn ze net zo groot en hebben ze elkaar niet kapot getrapt maar het kan inderdaad ook heel anders aflopen...

Jientis

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:56

Wat ik niet snap...maar ik ben misschien gewoon heel dom...is waarom je een paard zou nemen als je er ten eerste maar 1 keer per week naartoe gaat en ten tweede aangeeft dat zoiets als ' een band met je paard hebben' niet belangrijk of zelfs niet bestaande is.
Ik snap dat weiland en eten enzo basisbehoeftes zijn maar ik ben er zeker van dat mijn paardje geniet van mijn gezelschap en zelfs geniet van te rijden. Oke, misschien is het niet natuurlijk, maar er is niks in deze hele wereld nog zoals het initieel was dus dat is geen excuus hoor.
En alles in het welzijn van het paard...maar als je zoveel honderden euro's per maand betaalt, mag je er zelf toch ook wel iets aan hebben, niet?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:00

Jientis schreef:
Wat ik niet snap...maar ik ben misschien gewoon heel dom...is waarom je een paard zou nemen als je er ten eerste maar 1 keer per week naartoe gaat en ten tweede aangeeft dat zoiets als ' een band met je paard hebben' niet belangrijk of zelfs niet bestaande is.
Ik snap dat weiland en eten enzo basisbehoeftes zijn maar ik ben er zeker van dat mijn paardje geniet van mijn gezelschap en zelfs geniet van te rijden. Oke, misschien is het niet natuurlijk, maar er is niks in deze hele wereld nog zoals het initieel was dus dat is geen excuus hoor.
En alles in het welzijn van het paard...maar als je zoveel honderden euro's per maand betaalt, mag je er zelf toch ook wel iets aan hebben, niet?

Soms veranderen situatie's nu eenmaal. Hier in dit topic zat iemand die vanwege medische reden niet vaker kon. Niemand geeft aan dat een band met je paard hebben niet belangrijk is, alleen sommige mensen geven aan dat dit niet per se met tijd die je met elkaar doorbrengt te maken heeft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:02

Ik het wild gaat het om de kudde, eentje meer of minder maakt dan weinig uit. Zeker als het paard een zwakke schakel is. Maar bij mij op stal gaat het me om MIJN paard. Ook als dat de zwakke schakel van de kudde blijkt, ben ik niet bereid om 'm kapot te laten schoppen. Een verkeerde tik op een verkeerd punt, en je bent maanden uit de roulatie. Daarom ben ik voorzichtig met m'n paard zomaar in een kudde zetten, en het een paar maanden aan kijken, omdat schoppen uitdelen nou eenmaal natuurlijk gedag is