[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:00

Bij mij is het nat hooi, dat wil ik liever niet los in mn vlasstal gooien. Als het te lang ligt eet hij het ook niet meer op (gaat stinken) en ik denk ook dat hij happen net mee neemt als hij bij het laatste beetje is.
Hij laat dan in elk geval toch flink wat liggen.

Ik heb de hele ochtend nog gegoogled, maar ben er nog niet uit. Met ophangen kreeg ik veel geknoei, misschien voorkom ik dat als ik de speciekuip er onder laat staan. Een rooster kan ik niet maken, want de speciekuip loopt schuif af en los erin houd ik teveel net over bij het laatst, waardoor hij het laat staan.. Ja lastig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:17

@jotoma: maak je je hooi niet té nat dan ??

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:48

Het wordt ongeveer een uur geweekt en dan nog een half uur/20 min uitgelekt. Voorkeur gaat uit naar stomen, dan ruikt het ook niet zo en behoud ik alle vitamine/mineralen, maar dat is een andere discussie ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:06

Het is natuurlijk afhankelijk van hoe erg je paard COPD is en hoe stoffig het hooi...maar ik maak het voor mijn hoestert los in de kruiwagen en ga er dan even met een tuinslang met broes (krachtvernevelaar) overheen
Deze
http://www.tuinkenner.nl/website/images ... 0broes.jpg

Dat scheelt aanzienlijk in water en door de kracht wordt toch al het stof aan het hooi gebonden mét behoud van vitaminen/mineralen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:19

Tuinslag bleek voor ons helaas niet voldoende. Ik doe het niet zelf, maar heb de pensioeneigenaar ook al moeten benadrukken dat echt al het hooi ook onder water moet (daar was hij wat nonchalanter in) en dan hoest mijn paard ook vrolijk verder.. Dus ik hou het maar goed weken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:28

Is 24/7 buiten geen optie? Ik heb drie paarden die zodra ik ze op stal zet beginnen te hoesten, buiten hebben ze alledrie nergens last van. Twee staan wel onder de dekens, maar zijn ongetwijfeld buiten een stuk beter af. Ik week ook geen hooi meer, en ook als het langere tijd droog is dan hebben ze daar geen last van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:37

Ik heb geen stalhoester, maar een hooihoester ;)
Als het zand droog is mogen ze 24/7 buiten, zo niet gaan ze op stal.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:50

Wat is het verschil? Van alledrie de paarden waarover ik het heb is ook aangetoond dat als ik ze op stal heb en hooi week ze aanzienlijk minder hoesten dan wanneer ik ze op stal heb en het hooi niet week. Maar bij alledrie geldt dat ze alleen buiten hoest-vrij zijn.

Ik heb mijn slowfeedsysteem weer in de kast gegooid, verandering in kudde dus moest meer bakken hebben dan dat ik netten had en mijn vingers vonden het los en vast maken ook niet meer grappig, dus nu aantal bakken tegen elkaar aan om verspil te verlagen en voor de rest oogje toe knijpen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:51

@caily: Mijne is zowel stal- als hooihoesten. Ik wil hem graag 24/7 buiten zetten, maar het gras is bij ons in de zomermaanden veel te veel en suikerrijk. Mijn paard wordt snel dik en gezien afrasteren geen optie is, heb ik hem liever op stal met geweekt hooi dan te dik met als gevolg hoefbevangen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:00

Dat kan ik begrijpen. Wat jammer dat je dan zo beperkt in mogelijkheden bent, maar so be it. Hij heeft te eten en beweging iedere dag, dat is al heel wat...

Hier staan alle paarden op wit zand, nu wel nat, maar op zich prima, alleen met voeren en mesten echt niet leuk, wil volgend jaar echt stuk verhard en dan zo'n grote hooiruif, wat lijkt me dat heerlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:10

Ik zou met dit weer ook wel en flink stuk verhard willen hebben, maar dan liefst ook overdekt :D want met regen komen ze toch de schuiltent niet uit :D

Stalhoesten kan ook komen van opstrooien van buurpaarden of het houden op stro c.q. ander stoffige bedding.
Sommige mensen dat het probleem is opgelost als ze kuil/voordroog gaan voeren, maar vergeten bovenstaande.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:56

Wij hebben een overduidelijke hooihoester op stal. Nu geen problemen maar in de periode dat we hooi voerden was ze zowel buiten als binnen zwaar benauwd ervan. Heel snel weer terug gegaan op voordroog en geen kuch meer te horen. Lastig hoor, dat weken is ook zo'n gedoe. En hielp hier dus niets..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:11

Overdekt, neeh, ze hebben nu ook niks overdekt en doen het allemaal prima. Hun vachtjes zijn dik genoeg en de speklaag dik genoeg. Maar verhard, ooh, ik zou het liefst het morgen al hebben. Het land is echt veel te nat, ze mogen er overdag wel op maar ik voer daar niet om "drukplekken" te voorkomen, dus grootste gedeelte staan ze in de bak. Eerder ging dat wel, goed mest weg scheppen en regelmatig geknoeid hooi opruimen dan bleef het wel netjes maar het is nu een dikke bende :'( mag hopen dat we de bak als het droog is weer goed krijgen. Maar weet een ding heel zeker; dit doe ik niet nog een jaar.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:47

Wij hebben alleen maar verhard en veel weiland maar geen zand, dat zou mij dan wel weer ideaal lijken want dan kunnen ze ook nog een sprintje trekken. Hebben wel een bak overigens maar daar vallen zo gauw gaten in dat ik die bodem echt heel voorzichtig behandel x). Mis ook wel een schuilmogelijkheid voor de paarden, anderzijds staan ze ongeveer 10u buiten op een dag dus de nacht staan ze overdekt op stal. Wij hebben ook 1 jaar noodgedwongen in de bak moeten loszetten, wat een verschrikking. De zomer die erop volgde hebben we er een nieuwe bodem in kunnen leggen.

Ik heb nu een frame gemaakt voor in de palletbox zodat er wat meer hooi in kan. Opzich super handig, maar vind hem wel 'klapperen' als ze er een keer een ruk aan geven :') . Had eerst de touwtjes veel te lang, nu een stuk korter is het wel minder maar blijft natuurlijk klapperen als het kuil er niet in 1x uit komt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:40

Ik heb vandaag een aanhangnet (145cm bij 190cm) gekocht die ik als slowfeeder ga gebruiken, was maar 13,- :D

Mijn slowfeeder komt in een ruif te 'hangen', aangezien deze mazen van 10 bij 10 ongeveer heeft, waardoor ze alsnog het hooi eruit trekken en snel op hebben. Het knoeien is niet zo zeer het probleem, ze hebben hun hooi (2 shetlanders waarvan een kruising welsh die om de dag ongeveer beweging krijgt, ze krijgen elke dag ieder een plak of wat meer) nu binnen een halfuur op. Ik wil ze meer gaan geven, maar eerst de slowfeeder in orde maken zodat ze het niet zo snel wegwerken :P

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:51

Meelezer meld zich ook!

Van t weekend ook druk aan t knutselen geweest aangezien er van onze houten aardappel/hooibak weinig meer over was. Jonge pony is aan het wisselen dus die heeft er letterlijk zijn tanden ingezet .

Nu een aanhangernet tussen 2 palen gehangen voor 2 haflingers en 2 shets. Ondanks de ruime maat van 1x3m mocht de laagste in rang nog niet mee eten dus heb er nog 1 bijgeknutseld van 1x2m.
Nu gaat het super. Geen geknoei en ze zijn net even wat langer bezig met hun hooi :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:35

Mijn paarden zijn sinds gisteren verhuist.
NU hebben ze geen dak meer boven hun hoofd in de zin van een schuilstal.
En dit vind ik zonde wat betreft mijn hooi.
Nu wil ik iets bedenken waardoor hun hooi droog blijft, doormiddel van een soort hooi huisje.
Mijn pony's houden niet zo van nat hooi.

Die grote hooiruiven vind ik te duur.
Idee"en zijn welkom
Via bokt kwam ik een hooi huisjee tegen die mevr heb ik een PB gestuurd.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:35

Mochten er mensen met interesse zijn:
Ik heb nog 2 nieuwe slowfeed netten van de ej die ik ga verkopen. Eentje zit nog in de verpakking, andere kort gebruikt tijdens een trailer rit.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:10

xChantal94 schreef:
Mochten er mensen met interesse zijn:
Ik heb nog 2 nieuwe slowfeed netten van de ej die ik ga verkopen. Eentje zit nog in de verpakking, andere kort gebruikt tijdens een trailer rit.

zijn het de grote of de kleinere, en wat vraag je er voor?

Ik voer ook nat hooi, omdat mijn paard van dit hooi ineens ging hoesten.
Ik vul de netten met hooi, leg ze een uurtje in een speciekuip met water, en hang ze dan aan het hek zodat ze uit kunnen lekken.
(ik heb de netten van de epplejeck, dat gaat super)
Daarna in de stal of in de paddock.
Ik verschoon wel elke dag echt de hele bak met water, want anders gaat het echt stinken.

Verder geef ik voordroog en haverstro, dat is beide stofvrij en gaat ook goed.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:15

Het zijn de netten van 85cm. Vraagprijs is bieden :) .

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:50

Wie gebruikt er 2 cm bij 2 cm netten, hoe bevalt het , en hoe zien ze eruit na enige tijd ?
Bij barefoot in de webshop kan ik ze tegen, redelijk betaalbaarr. Ben bezig om nieuw hooi systeem te maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:10

Ik heb inmiddels een hele verzameling 2x2 en 3x3 netten.

Barefoot-saddle.nl zit hier in de buurt, dus das helemaal makkelijk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:46

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb inmiddels een hele verzameling 2x2 en 3x3 netten.

Barefoot-saddle.nl zit hier in de buurt, dus das helemaal makkelijk.

Wil je is een foto maken van een gebruikt 2 x 2 net,
De kwaliteit is goed ? Overleven ze het een beetje. :o

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:59

Ik gebruik de 2x2 netten in mijn strobakken. Ik heb 2 bakken van ongeveer 2 x 1 m, daar doe ik een hele baal stro in en leg er een rooster bovenop van het net gespannen (niet strak) tussen verwarmingsbuis.
Deze netten liggen nu een 2-3 maanden, en er zitten nu gaten in die steeds groter worden. Ik heb het geprobeerd te repareren met tie-raps maar dan scheuren ze toch verder.
In de andere kudde heb in strobakken van 1 x 1 m, en daar eten ze netter, beleefder. Die netten liggen er nu een maand in en zijn nog heel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:24

Dit is hoe ze er uit eten:

Er sneuvelt wel eens een maas, maar dat kom dan meer omdat ik op een zwakke plek een haak vast maak.

Maar ik heb nog niets hoeven repareren of vervangen.
De 2x2's heb ik nu een half jaar, de 3x3's meer dan een jaar.

Bij het gebruik als net zorgen dat je het net op de verstevigde randen vastmaakt en bij het spannen over een frame niet te strak spannen.

Zou niets anders meer willen.