Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:11

Hoeveel kilo is een hele baal ongeveer, DubbelDun? :)

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:11

Ligt aan de baal :) Tussen de 18 en 25 kilo :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:22

Is "onbeperkt" hooi voeren wel zo goed? Dat is een vraag die je je, voor de gezondheid van je paard, wel degelijk moet stellen. Ik moet er niet aan denken dat mijn 1.75m/tegen de 700 kg wegende paard, dagelijks 20-25 kilo hooi zou kunnen vreten.
De fysiologie van een paard is tenslotte zo dat hij een 'trickle feeder' is, m.a.w. ze kunnen blijven dooreten dat zo'n 18 uur per dag (of meer!).. Als dat dooreten gebeurt door telkens die kleine hapjes gras is er geen probleem, maar als ze kunnen dooreten met telkens grote happen hooi.. dan is dat een hele andere zaak.

Ik geef liever meerdere keren per dag wat hooi, rekening houdend met het totaal gewicht dat het paard per dag mag hebben en dat verdelen in kleine porties, dan er maar een baal hooi ingooien en zien wat er van komt.

Paarden denken echt niet als mensen "ik zit vol" en de gevolgen van te zwaar worden zijn heel wat lastiger op te lossen dan het zo te regelen dat je zelf ( of met hulp van anderen) af en toe een pluk hooi geeft.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:24

Jannepauli, bedankt voor je reactie. :)

Hoeveel kilo hooi voer jij je paard dan?
En wat versta jij onder 'een pluk hooi'? :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:30

Daarom voeren wij ook hooi in fijnmazige hooinetten, zodat ze langer over het hooi doen. Ik heb een spaanse merrie die snel dik wordt, bij haar vervang ik een gedeelte van het hooi door goed kwalitet hooi.

Ik heb onbeperkt hooi hangen maar de paarden zijn echt geen 18 uur per dag aan het eten, de hoeveelheid hooi die er door gaat is geheel afhankelijk van het weer. Bij kou (-5 en lager) en veel wind in combinatie met regen gaat er twee keer zo veel hooi doorheen als nu.

Twee van mijn paarden hebben niet genoeg aan onbeperkt hooi zij krijgen ook nog grasbrok en bietenpulp en ik vervang een gedeelte van het hooi door voordroogkuil.

Mijn paarden lopen 24/7 buiten met schuilplaatsen.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:34

Volgens mij moet je voor een paard aanhouden dat ie 2 kg ruwvoer per 100 kg moet hebben.Dan kun je dus zo uitrekenen wat ie nodig heeft op een dag. Als ik niet werk dan voer ik mijn paarden 4 keer per dag. Dat doe ik toch liever dan onbeperkt geven. Heb het hooi wel in fijnmazige hooinetten die in in een voerbakvast klik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:36

Mijn paard is ong. 675 kg en krijgt op dit moment om slank te blijven 1.5% van haar lichaamsgewicht, dus circa 10 kg. Let wel: mijn paard werkt op dit moment niet en loopt daarbij ook nog een paar uurtjes op de wei met relatief kort gras.

Ik verdeel 10/11 kg in drie voedingsbeurten: dus één pluk is ongeveer 3/4 kg.

Mijn ritueel is: ochtend: paarden krijgen eerst hooi voordat ze de wei op gaan, dan kort weidegang (2-3 uur), dan naar de paddock en aan het eind van de middag opnieuw een portie. Omdat ik mijn paarden ook supplementen geeft, krijgen ze bij de eind van de dag maaltijd ook nog een flinke hand lucerne met hun supplementen erin (Ultimate balancer voor de vitaminenmineralen en wat lijnzaadolie) en aan het eind van de avond de laatste voerbeurt met hooi en soms wat extra graszaadhooi.

Ik doe het hooi ook in netten maar dat weerhoudt ze er vaak niet van om toch behoorlijk grote plukken uit de netten te peuzelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:38

Ik voer hier altijd onbeperkt en nee ze staan echt geen 24 uur per dag te eten hoor. Ze nemen zelf pauze's met eten om te dutten, spelen, ect.

Ik heb er nog nooit een gehad die maar door vreet, ja de eerste week soms als ze het niet gewend zijn. Als ze eenmaal weten dat het er toch wel staat blijven ze niet door vreten.
Ik vind het ook heel prettig net als wat Delphi zegt, met hele koude nachten of dagen hebben ze gewoon meer hooi nodig om warm te blijven e.d. Vind het dan ook een heel fijn idee dat ze altijd hooi tot hun beschikking hebben en zelf kunnen kijken hoeveel ze nodig hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:43

Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die wel ophouden met eten. Een van mijn paarden vreet maar door en dat is een mooie valkuil gebleken want die stond op een bepaald moment met 850 kg op de weegschaal.
Het is zeker goed om het uit te proberen - als het kan, prima. Maar het leek me wel goed om ook een waarschuwend geluid te laten horen want de gevolgen van overgewicht zijn niet aan te bevelen.
Dus, zoals altijd, stort je er niet gedachteloos in maar blijf alert en pas het aan als het eetgedrag van het paard dat nodig maakt.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:46

Als ik nu begin met 2 keer per dag een royale pluk hooi geven, van steeds ongeveer 4 kilo?

Is dat netjes, of echt te weinig?
Dat is natuurlijk niet onbeperkt, maar je moet ergens beginnen, toch?

Het paard wordt overigens puur recreatief bereden, ongeveer 4 tot 5 keer per week, en is het overigens ook volgens mij niet gewend om onbeperkt hooi te krijgen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:49

Steentje 2 keer per dag 4 kg is niet onbeperkt. Maar als jij niet onbeperkt wil voeren dan kan alleen jij zelf bepalen of dat voldoende is. Probeer het gewoon, ik weet niet hoeveel je paard nu krijgt en waarom je daar iets in wilt veranderen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:21

Paarden eten tot iets op is, als er zoveel is dat ze het niet opkrijgen kun je het 'onbeperkt' noemen. Ze zullen dan idd de eerste tijd teveel eten, als ze aan onbeperkt gewend zijn gaan ze eten naar behoefte.
Maar ook dan is het - net als JP zegt- niet voor elk paard geschikt. Heb je een paard wat snel te dik wordt dan kun je een HB/SB geval 'in de dop' hebben. Helaas moet je zulke paarden tegen zichzelf beschermen en is onbeperkt eten er dus niet bij.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:38

hier absoluut niet onbeperkt,paarden werden veels te dik. (de koudbloeden)
vooral met mijn eczemer en de andere (ex) hber geen optie dus..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:40

Ik heb het geprobeerd, maar die van mij scheen het punt van vol raken niet te bereiken en dus ben ik er ook mee gestopt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:40

Ik heb van die grote balen en kan dus niet makkelijk wegen wat ze krijgen. Bij mij gaat het in grote bakken met een 10x10 gaas er op. En er hangt een net met 5x5 gaten. Ik zorg dat er 's avonds genoeg in zit tot de volgende ochtend. Meestal zit er in de ochtend nog een flinke bodem in. Die laat ik zitten tot het op is. Van de zomer had ik wel baaltjes en deden ze een heel etmaal met 1 baaltje van 10-12 kilo, maar toen was het zomer en kregen ze ook nog gras. Het hangt van de voedingswaarde van het hooi af (en van wat je er verder nog bij geeft) of onbeperkt verstandig is.
Wat niet verstandig is, is om je paard langer dan 3 uur zonder hooi/ruwvoer te laten staan. Zorg in elk geval dat ze ergens ruwvoer kunnen pakken (gerste stro, graszaadhooi, etc.) Een paard van 700- kilo mag ca. 13-14 kilo hooi per dag wanneer hij geen andere stoffen krijgt. Een paard hooi geven op slechts 2 momenten van de dag is te weinig. Die 4 kilo is zo op. Maar...dat is mijn mening en bij mij gaat het ook niet altijd maar allemaal goed. Je zmoet dus zoeken naar de juiste balans.

* Edit: ik heb een Fjord en een Haf, de één weegt ca, 450 kilo en de ander ca. 480 kilo. De Mini die er bij loopt is al veel te zwaar
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 26-10-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:43

@BZ: hoe kom je aan die 3 uur??
Van paarden is bekend dat 12 uur de gevaarlijke grens is omdat dan de darmen stil komen te liggen en ze dan darmverklevingen kunnen krijgen. Die van mij zitten door de nacht en overdag als ik werk op 10 uur en heb nog nooit problemen gehad (a.i. koliek oid).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:08

wat wegen jou paarden weinig,zou ik niet zeggen als ik de foto's vanuit je profiel bekijk. (niet vervelend bedoeld)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:20

DubbelDun schreef:
@BZ: hoe kom je aan die 3 uur??
Van paarden is bekend dat 12 uur de gevaarlijke grens is omdat dan de darmen stil komen te liggen en ze dan darmverklevingen kunnen krijgen. Die van mij zitten door de nacht en overdag als ik werk op 10 uur en heb nog nooit problemen gehad (a.i. koliek oid).

Die 3 uur is mij door diverse mensen als veilige tijd aanbevolen... Het ging daarbij niet om darmverklevingen maar om maagzweren omdat een paard doorlopend maagzuur aanmaakt en dat tast de maagwand aan, als de maag leeg is, uiteraard.

Citaat:
wat wegen jou paarden weinig,zou ik niet zeggen als ik de foto's vanuit je profiel bekijk. (niet vervelend bedoeld)

Ik "weeg" met zo'n lint, dus het zal niet echt 100% kloppen. De Fjord is in de laatste maanden (volgens dat lint) ca. 60 kilo afgevallen. Hij is van de winter hoefbevangen geweest en kreeg dat steeds terug ondanks weinig suikers en zetmeel in voeding...voor die tijd al niet (geen peen, appel, muesli, etc.) Maar kennelijk dus wel te veel en te goed hooi. De foto's in mijn profiel zijn kennelijk niet lekker up to date :+ De Haf is inmiddels 21 en terug van een pensioen in Frankrijk, daar is hij ook minstens 100 kilo kwijt geraakt. Hij is wel bol, maar dat is zijn bouw..ik voel de ribben en ook schouders etc. zijn netjes zicht- en voelbaar. Dat probeer ik zo te houden en daardoor dus ook heel erg met porties voer bezig.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:28

Ik heb een rondribbige andalusier-merrie van 1.53 zij weegt 485 kg en mijn afgettrainde kruizing fries van 1.51 weegt 435 kg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:37

haukieboy schreef:
Volgens mij moet je voor een paard aanhouden dat ie 2 kg ruwvoer per 100 kg moet hebben.Dan kun je dus zo uitrekenen wat ie nodig heeft op een dag. Als ik niet werk dan voer ik mijn paarden 4 keer per dag. Dat doe ik toch liever dan onbeperkt geven. Heb het hooi wel in fijnmazige hooinetten die in in een voerbakvast klik.
het was toch 1 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaams gewicht!?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:49

rapido schreef:
haukieboy schreef:
het was toch 1 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaams gewicht!?

nee,1,5 tot 2 kg afhankelijk van het dik worden.....

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:52

Nee, volgens mij heb je dan een crash dieët :-) 2 Kilo p/d per 100 kilo als ze goed op gewicht zijn. Moeten ze afvallen dan 1,5 kilo. Tenminste zoheb ik het begrepen. Op paardnatuurlijk staat een leuke voedingscalculator, misschien kun je die eens gebruiken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:54

die van mij wegen rond de 500 kg.

ik voer ongeveer 10 kg hooi pp/pd.
goeide! kwaliteit.
en daarnaast ook iets lucerne haksel van hartog. ;)

1 van de 2 stopt met eten,de andere neemt wel pauzes maar als hij de kans krijgt bunkert hij aardig wat weg over een dag.
beide paarden zijn aan de dikke kant. :o

[bz@ het meetlint week bij mijn vroegere tinker 200 kg af!]

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:01

Ik heb het even uitgerekend. Ze eten hier ongeveer 1,8 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Dan krijgen ze dus onbeperkt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:03

Citaat:
[bz@ het meetlint week bij mijn vroegere tinker 200 kg af!]

Zo dan!!! En de omrekenmethode op PN, werkt die wel???? Er is een meneer die langs komt om je paard te wegen, maar om te weten of hij afvalt, is het handiger om frequent te kunnen wegen...