Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:49

Goedemorgen allemaal,
Hier net de stallen uitgemest etc en het verband van Milo z’n been afgehaald. Schrok er een beetje van, het is dicht maar zn been ziet er iets wat gehavend uit :( . Trekt natuurlijk wel weer bij, nou ja daar ga ik vanuit. Afbeelding
Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:09

lijkt er vanaf de foto helemaal niet slecht uit te zien na zo'n operatie kojack :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:17

Ziet er netjes uit Kojack. Ebo had aan beide achterbenen een griffelbeenoperatie. Bij Ebo had simpele magneettherapie goed effect. Die deed ik voor de nacht om toen de wond dicht was.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:37

Kans dat nu het verband eraf is het iets gezwollen wordt. Ziet er goed uit hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:40

Ik vind het been er ook best netjes uit zien.

Hier ook een 'kleine' verandering in de paddock... nee Peppy is niet van kleur verschoten. Meet Jasmijn ...

Afbeelding
tiny link converter

Omdat ik met Peppy op de lange termijn geen verbetering zag (eerder dat het slechter werd) is na overleg met de Stichting besloten om hem om te ruilen voor een merrietje die wel makkelijk is te handlen.
Dat is Jasmijn geworden, 18 lentes oud, heel timide, beetje stijf in de achterhand, maar laat zich wel makkelijk pakken (komt zelfs al naar me toe voor een kroeltje), ik kan makkelijk het halstertje om doen en alle voetjes optillen.

Ze is flink aan het verharen en de manen zien er ook niet echt uit, dus daar gaat mooi wat 'quality-time' inzitten :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:57

Been ziet er goed uit Kojack!

Begrijpelijk DD, mooi dat het zo opgelost kon worden. Rustig beeld zo, leuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:09

Ze is heel voorzichtig naar Boon toe, dus ik hoop dat die niet al te drakerig gaat doen.

Zijn er nog goede additieven die ik zou kunnen geven om die stijfheid minder te krijgen (als dat op die leeftijd nog gaat lukken). Ik denk dan aan Vit-E, selenium, magnesium (al moet er dan eigenlijk eerst een bloedbeeld bepaald worden), want het kan ook Artrose zijn en dan zou een ontstekingsremmer/pijnstiller als bijv. Duivelsklauw een betere optie zijn ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:12

als het artrose is is beweging goed en inderdaad duivesklauw. Goede ervaringen mee. Ook glucosamine

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:32

Ziet er mooi uit dat beentje :j

Ik had niet begrepen dat je peppy via een stichting had.
Dan snap ik wel dat je hebt geruild omdat je toch weet dat hij het nu ook goed heeft.
Veel plezier met deze kleine dame :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:47

DubbelFun schreef:
Ze is heel voorzichtig naar Boon toe, dus ik hoop dat die niet al te drakerig gaat doen.

Zijn er nog goede additieven die ik zou kunnen geven om die stijfheid minder te krijgen (als dat op die leeftijd nog gaat lukken).

Ik zou glucosamine en msm gaan geven. Hele goede ervaring mee. Krijgt mijn ruin van 33 al 9 jaar. Ik haal het bij pharmahorse.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:33

Je hebt het lang genoeg geprobeerd met Peppy DF, ik snap het ook wel. Veel geluk met je nieuwe merrietje.

Kojack, ik val in herhaling maar het been ziet er goed uit! Het ziet er wat stoffig uit door huidvet/losse haartjes, maar best kans dat je daar morgen al weinig meer van ziet hoor.

Zojuist hebben we het dak voorzien van plastic dus het kan niet meer inregenen nu. Hopelijk wilt het ooit nog eens stoppen met waaien en blijft alles liggen zoals het nu ligt en wordt het niet nog erger tot de aannemer weer komt := .

Ook hoop ik dat het volgende week eens droog blijft zodat de loonwerker het land terug kan fatsoeneren en de boer het kan inzaaien. Ook kan ik dan starten met de aanleg van een track.

Afbeelding

Wat adviseren jullie als minimale breedte voor een track?

En hebben jullie nog tips welk graszaad het beste is op klei?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:43

@dais: de breedte is een beetje afhankelijk van het aantal paarden, de grootte en hoe ze onderling met elkaar omgaan. Buuf hier met 2 friezen heeft een track van 2/2,5 mtr en die van mij is 2,5 tot 4 mtr. Hij hóeft niet overal even breed te zijn mits je er niet met een tractor over wil en de paarden maar de ruimte hebben om te keren.

De kleine dame is een verademing <3 . Net een uur aan het tuttelen geweest en ze heeft al die tijd los naast me gestaan. Af en toe even aangevend waar ze jeuk had en als ik dan borstelde deed ze met haar lipje mee. Af en toe kwam Boon even kijken en konden ze even voorzichtig neuzen.
Na dat uur was de emmer vol met haar; sokken er af, staart iets korter en bij de staartwortel een flinke pluk er uit (hij was veel te zwaar), ook onder de manen een flinke rij er uit geknipt net als onder de voorpluk zodat alles net wat dunner en toonbaarder wordt en een klein 3e oortje zodat het halster beter zit.
Maar ik mag overal aankomen zonder protest. Ik merkte wel dat ze flink wat huidvet/roos heeft én ze is goed aan het verharen, dus ik hoop dat dat zich ook met borstelen op lost.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:47

Dankjewel DF, daar kan ik wat mee :j

Wat heerlijk om zo te kunnen tutten met je nieuwe poownie <3 Heb je een voor en na foto? *-:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:54

Nee, maar die komt nog wel. Enige nadeel van zo'n kleintje is dat je altijd in een rothouding staat, dus mijn rug deed het even niet meer :)
Overigens zie je er weinig van wat er af is, behalve de sokken :) maar het geeft meer 'lucht' onder de manen/staart en minder kans op de negatieve dingen van al dat lange haar.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:06

Het kan zo gaan broeien hè? Mijn merrie gaat dan schuren.
Ik heb gisteren mijn oudste merrie ook even onder handen genomen. Alle 4 de hoeven gedaan (doe eigenlijk altijd maar 2 hoeven op 1 dag om spierpijn te voorkomen), manen en staart geborsteld, flink gepoetst (verhaart enorm)... Ik voel het vandaag ook echt in mijn rug :').
Ik wilde vanavond de andere merrie onder handen nemen, maar ik denk dat ze een avondje vrij krijgt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:10

Wat fijn dat je Peppy hebt kunnen omruilen, zal een hoop meer rust geven denk ik zo.. hopelijk ook voor Peppy :+: Klinkt nu al als een fijne pony! Zou ook eens kijken naar glucosamine en MSM. Ik heb een supplement van mijn DA, daar zit ook duivelsklauw bij inderdaad, is een vloeistof voor over het voer. En wellicht kun je ook kurkuma bijvoeren, heb ik ooit als tip via Insta gekregen van iemand, en dat geef ik Tamme nu ook.

Volgens mij heb ik ook wel 4m. gelezen Dais, maar anderen hier kunnen je er beter bij helpen; ik heb saaie rechttoe rechtaan paddocks en weilanden :P Je zou op Instagram kunnen kijken bij Ukiespaddockparadise, zij geeft veel tips omtrent de aanleg ervan :D Ondanks dat ik geen PP heb, ben ik best wel fan van haar berichtjes en haal ik er ook veel inspiratie uit haha :D

Fijn dat het verband eraf is Kojack, ben benieuwd hoe het morgen is.. snap wel dat je hier ff van schrikt, hopelijk komen alle positieve reacties uit en is het morgen alweer een stuk beter <3 Hoe is 't verder met 'm?

Hihi die trampoline als zwembad := Hopelijk trekt 't water snel weg...
De weersvoorspellingen zien er niet echt positief uit nog nee.... dan maar blik op de lange termijn: ooit wordt 't beter :D

En ik ga er gewoon vanuit dat wat jullie klopt ook uitkomt: nu ff klaar en hopelijk komen de positieve dingen verder dit jaar ook in meervoud <3 Al is 't maar mooie bloemetjes en meer bijtjes ofzo :+: Daar zou ik al gelukkig van worden haha... oké, nu stop ik met klagen :D Wil jullie nog wel bedanken voor alle lieve reacties <3

Hier overigens geen stormschade gelukkig! Alleen onze net verplaatste hulst is weer omgewaaid, maar die heeft in 1-2 weken natuurlijk nog geen wortels kunnen maken en blijkbaar hadden we 'm niet heel stevig neergezet := Dus die zullen we van de week, als de wind is gaan liggen, weer optakelen en rechtop zetten :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:12

Anders even een stok er naast zetten als tijdelijke steun.

Kurkuma is ook een goeie, dat slik ik zelf ook :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:28

Jammer van de omgewaaide Hulst, maar als dat alles is qua stormschade dan valt het nog mee :)
Ik volg dat account volgens mij al. Alleen... ik doe eigenlijk niet zoveel met Instagram, ik vergeet altijd te kijken :')

Hebben jullie nog suggesties wat er in mijn hooi zit? [VSW] Welke planten in hooi?

Indy had van de week weer/nog steeds verhoogde leverwaarden en ik vrees toch dat het uit mijn hooi komt. Ik heb verder alle mogelijkheden geschrapt die de oorzaak kunnen zijn. Nu heb ik vandaag ff flink staan spitten in mijn hooi en kwam ik deze troep tegen. Ik ben echt bang dat ik toch onbewust JKK aan het voeren ben |( |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:36

@dais: ik zie nu de andere foto's pas. Die 2e foto zou JKK kunnen zijn en de 1e noem ik Chistusdoorn, die gemene stekels heb ik ook eens in een baal gehad.
Paarse peultjes weet ik niet, maar heb er geen goed gevoel bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:50

paden op track zou ik 3 a 4 meter willen, zo kun je er altijd ook met een voertuig door en kunnen en elkaar passeren, Ik heb helaas maar 1 pad voor nog meer is geen grond helaas
plantjes helaas geen ervaring mee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:52

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:03

Dankjewel voor je toevoeging Lynn_Nikita. 3 tot 4 meter lijkt mij ook een mooie afstand. Zelf hebben we geen trekker, maar moest hij er door moeten dan lukt dat ook nog :j.

DF, ik ga eens googlen op Christusdoorn, nooit van gehoord. Ik heb het tot nu toe in alle balen wel gehad. Momenteel weer heel veel. Echt troep is dat. Ik heb die rotzooi nu al zoveel in mijn handen gehad. Ik sta wekelijks met bloedende handen het hooi te sorteren... daar word ik dus echt ... bloedchagrijnig van |o

Die zwarte peultjes heb ik ooit eerder in mijn hooi gehad. Mijn konijnen kregen daar kale plekken van op hun buik (zitten graag op hun hooi). Ik heb het daarna nooit meer gezien in mijn hooi. Toevallig zit deze baal er weer vol mee... ^)

Het stormt hier gewoon weer... %)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:04

DubbelFun schreef:
Dat ziet er niet uit als JKK, dat krijgt enkele paarsige stelen als het droog is.

Ken iemand dit ??
https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-e ... paard.html
Zit wel ongeveer in wat ik zoek en is nog een beetje leuk geprijsd.

Ik kan niet zien of het natuurlijke vitamine E is? Zelf geef ik altijd die van HorseFlex en daar ben ik erg tevreden over. Sowieso hun service en snelheid qua bezorgen is top en de paarden eten het ook altijd goed :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:14

@dais: ik denk dat ie gewoon doornstruik heet, maar omdat de kroon van Jezus er van gemaakt was noem ik hem altijd Christusdoorn.