Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:35

Dat is de reden dat we nu al leidingwater als drinkwater gebruiken ipv grondwater dus daar zijn we van op de hoogte inderdaad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:35

En met stilstaand water en langdurige warmte zou ik ook bang zijn voor vergiftiging van het water (blauwalg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:38

Zijn inderdaad allemaal dingen die we mee gaan nemen in onze overweging. We zouden het niet erg vinden om hem regelmatig bij te moeten vullen, lijkt mij sowieso ook gezonder inderdaad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:53

Je kunt even contact opnemen met PP Buitenkans in Uddel. Die hebben een poel aangelegd incl pompsysteem voor waterverversing. Het fijne weet ik er niet van, maar ze willen vast wat extra info verschaffen :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:02

Een poel wil ik niet.
Te bang voor extra muggen en dazen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:21

Robijntjah schreef:
Wat een knappe hondjes allemaal <3

En een shet met luizen, germ.

Mensen aan het sproeien en bemesten en bekalken zie ik!

Een vraag voor de mensen die een poel hebben, hoe hebben jullie dat aangepakt, zit er bijvoorbeeld doek in en zo ja, wat voor doek?
Ik denk dat een poel ons volgende project wordt :o

Leuk een poel! Gaan wij ook doen.

Je kan testen hoe diep je grondwater zit, als het niet te diep zit, gewoon graven en dan vult de poel zich vanzelf. Wil je toch met iets het waterhoudend maken, kan je ofwel werken met een kleilaag, of inderdaad met vijverplastiek.

Moest je het ook interessant voor evt amfibieën willen maken, is werken met verschillende dieptes altijd fijn, bv een zone 30 cm, 60 cm en 1,5 meter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:24

MarliesR schreef:
Ik heb een poel, maar die zat er al :+ Is denk ik ooit wel uitgegraven, maar denk niet dat er plastic onder zit. Ik wil wel eerst de kwaliteit van het water laten testen voor ik hem geschikt ga maken voor de paarden. Teveel ijzer in het water kan bijvoorbeeld wel echt slecht voor hun gezondheid zijn.

Exact. Ik heb hier vorig jaar mijn zorgen met jullie over gedeeld, de gemeente wilde dit kosteloos aanleggen voor me. Het is hier zeer ijzerhoudend water, en ik heb overlegd met de Utrechtse professor, die onderzoek deed naar ijzer bij vee en paarden. Hij gaf echt aan dat ijzer een sluipmoordenaar is en als t op eigen land is, waar je wilt blijven wonen, het een heel slecht plan is om een poel aan te leggen. Als je paarden teveel ijzer binnen hebben, is het wel te stoppen door de oorzaak weg te nemen. Maar igv een poel, betekent dit dichtgooien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:28

Antheman schreef:
MarliesR schreef:
Ik heb een poel, maar die zat er al :+ Is denk ik ooit wel uitgegraven, maar denk niet dat er plastic onder zit. Ik wil wel eerst de kwaliteit van het water laten testen voor ik hem geschikt ga maken voor de paarden. Teveel ijzer in het water kan bijvoorbeeld wel echt slecht voor hun gezondheid zijn.

Exact. Ik heb hier vorig jaar mijn zorgen met jullie over gedeeld, de gemeente wilde dit kosteloos aanleggen voor me. Het is hier zeer ijzerhoudend water, en ik heb overlegd met de Utrechtse professor, die onderzoek deed naar ijzer bij vee en paarden. Hij gaf echt aan dat ijzer een sluipmoordenaar is en als t op eigen land is, waar je wilt blijven wonen, het een heel slecht plan is om een poel aan te leggen. Als je paarden teveel ijzer binnen hebben, is het wel te stoppen door de oorzaak weg te nemen. Maar igv een poel, betekent dit dichtgooien.

Of een draadje rond je poel zetten?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:41

Mooi plekje Jolijn!! Ik denk dat ik ze hier ook érg blij zou maken met een poel.. de buurman heeft exact gemaakt wat ik in gedachte had, met heuveltje ook erbij, maar dan voor z'n schapen. Afgelopen winter is de poel aardig gevuld, kon ook niet anders _O- maar zie 'm nu alweer een meter lager staan... dus ben bang dat het grondwater hier gewoon te laag zit om hem mooi gevuld te houden..

Maar het geeft wel een idyllisch plaatje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:44

Ja heuveltje hebben wij al ergens anders :D
Bijvullen vind ik echt niet erg hoor, ik denk ook niet dat ik voor grondwater zou willen gaan maar eerst maar eens wat dingen uitzoeken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:53

Maar dan moet 't wel ergens blijven zitten... plastic lijkt mij zo makkelijk kapot gaan door paardenhoeven... maar klei is inderdaad wel een goeie Solleke_Noah!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:18

Hier aan het eind van de middag een paard met acute koliek en ook nog eens een allergische reactie. Of ze heeft in de brandnetels liggen rollen dat kan ook. Ze was echt heel zielig. DA gebeld op zondagavond en die kwam gelukkig met spoed.

Ze heeft metacam, prednisolon, antihistamine en buscopan gehad. Daar knapte ze gelukkig wel van op en ze is de nacht relatief goed doorgekomen. Vanmorgen begon de koliek helaas opnieuw, rollen, schrapen, knarsen. Spuit colosan erin en gelukkig verbeterde ze in een half uurtje enorm.

Ze eet goed, drinkt goed, mest goed. Is alleen enorm opgeblazen. Ze staat veel te gapen dus ze is toch niet echt lekker nog. Mest 3x gecheckt op zand maar niks gevonden. Arm paard...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:27

Nelleke, wat naar, hopelijk knapt ze snel op!

Hier heb ik gisteren de paarden gelongeerd. Mijn IJslander heeft het gaspedaal even open getrokken... Mijn warmbloed had een beschaafde uitspatting toen ik galop vroeg. Ik longeer op een stuk braakliggende grond dus ideaal is het niet. Maar ik zie het ook niet zitten om ze ruim 7 weken minimaal stil te gaan zetten omdat ik niet naar de bak kan. Mijn IJslander was namelijk klaar voor het wedstrijdseizoen dus best lekker getraind.

Ben wel aan het kijken naar kunststof balkjes om de training wat te kunnen afwisselen met cavaletti. Iemand ervaring met kunststof balkjes, is dat wat?

Nog een avonddienst zo en dan zit mijn week werken er weer op. Dan is de andere groep weer aan de buurt (we zijn in groepen verdeeld om te voorkomen dat iedereen tegelijk op het lab ziek wordt)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:39

Sterkte nelleke. Koliek is zwaar klote, zeker als je niet weer waar het vandaan komt.

Marloes, kunststof balken zijn top! Ik heb er 10 jaar geleden 4 gekocht die uit 2 delen bestaan. In theorie kun je ze in elkaar zetten zodat je balken van 3 meter heb maar ik heb ze altijd los gehouden waardoor ik 4 balken van 1,80 m en 4 van 1,5 m heb. Is ooit gekocht voor kliek wat een zeer ervaren springpaard was. Hij is 1x op een open uiteinde terecht gekomen waar nu dus een barst in zit maar verder nog niets stuk. Af en toe vliegt er wel eens 1 door de bak maar daar kunnen ze blijkbaar tegen. Tussen de benen blijven hangen waar sommige mensen bang voor zijn is bij mij nooit gebeurd en naast kliek heb ik er ook met esra mee getrained en leer ik Twix nu springen. En bounty mag dan ook meedoen. Zeker met de jonge paarden vind ik het fijn dat het materiaal zo licht is en mijn rug kan het ook wel waarderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:42

@nelleke: waardeloos dit soort dingen. Sterkte !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:55

Sterkte Nelleke!

Hier onwijs genoten van de lunchpauze: Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:59

Foreverkliek schreef:
Sterkte nelleke. Koliek is zwaar klote, zeker als je niet weer waar het vandaan komt.

Marloes, kunststof balken zijn top! Ik heb er 10 jaar geleden 4 gekocht die uit 2 delen bestaan. In theorie kun je ze in elkaar zetten zodat je balken van 3 meter heb maar ik heb ze altijd los gehouden waardoor ik 4 balken van 1,80 m en 4 van 1,5 m heb. Is ooit gekocht voor kliek wat een zeer ervaren springpaard was. Hij is 1x op een open uiteinde terecht gekomen waar nu dus een barst in zit maar verder nog niets stuk. Af en toe vliegt er wel eens 1 door de bak maar daar kunnen ze blijkbaar tegen. Tussen de benen blijven hangen waar sommige mensen bang voor zijn is bij mij nooit gebeurd en naast kliek heb ik er ook met esra mee getrained en leer ik Twix nu springen. En bounty mag dan ook meedoen. Zeker met de jonge paarden vind ik het fijn dat het materiaal zo licht is en mijn rug kan het ook wel waarderen.

Dat klinkt wel fijn. Ik wil balkjes van 1.75 cm kopen voor nu. Groot genoeg om ook wat cavaletti werk te doen. Je kunt ze ook met houten kern kopen maar ik snap niet wat daar dan een extra voordeel van is.
Mij lijkt het kunststof wel ideaal aangezien ze altijd buiten moeten liggen en die houten balken zijn inderdaad nogal log en zwaar om rond mee te lopen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:01

Hoe gaat het nu met je paard Nelleke?
Zo eng dat koliek.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:14

Sterkte met paard Nelleke!!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:42

Hoi, mag ik mij ook melden in dit topic. Wij wonen op de Veluwe en hebben de paarden ook aan huis staan.
Twee Welsh pony’s en een Fries. De Fries komt eind deze maand uit de opfok.
Sinds een week hebben wij ook twee pups. Ik heb drie weken vrij genomen maar het is wel slopend.
Lijkt mij gezellig om mee te kletsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:43

Sterkte met je paard Nelleke.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:45

@Fleuribelle: wat een leuk stel zo samen.
Waar op de Veluwe zit je zo ongeveer, want ik heb hem ook als 'achtertuin'... :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:53

Mooi plekje Fleuribelle :D Welkom! En dan willen wij natuurlijk wel een foto van je Fries zien! :D :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:54

Sterkte Nelleke, hopelijk gaat het inmiddels al iets beter!

Balkjes ben ik ook naar aan het kijken, ik twijfel nog tussen hout (kant-en-klaar of zelf schilderen) of kunststof. Voornamelijk om wat leuke labyrinten neer te leggen :D Mooie bestemming voor mijn vakantiegeld, nu je toch niet op vakantie kan :')

Welkom Fleuribelle! Wat een mooie plek, vooral jouw stal! <3 En die puppy's, ik smelt even :+:

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:55

Hier hebben we volgens mij een klepelmaaier? Hij hangt iig achter de tractor en draait op de pto. En we maaien er de bramen mee :D

Maar gisteren de zomerweide alvast even gemaaid want er stond al wel onkruid maar nog weinig gras. Wel met de zit maaier gedaan, stukken te lang gras ook gelijk mooi ingekort, nu kan alles mooi gelijk op groeien :)
Maaien jullie in de lente niet eerst? Ik heb altijd het idee dat mijn gras er extra hard van gaat groeien :')

Utopia ik kalk 3x per jaar en rij de mest 1x per jaar uit (doe het liefst in het najaar maar dat lukte nu niet) en ik pleur het er gewoon tegelijk op hoor... kalk duurt sowieso maanden om in te trekken.
Voor en na het maaien :)
Afbeelding
Afbeelding