Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:06

Weten jullie hoe je met een generator water uit de sloot kan halen, wat heb ik daar voor nodig?

Mer1980

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:32

Ik heb een oude brandweer pomp generator voor het sproeien. Daar zit een aanzuig slang op wat doorgepompt wordt naar de spuit slang. Ik heb geen idee hoe dat zou moeten met een normale generator.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:44

Ik zou wel aanraden het water te testen als het voor drinkwater bedoeld is. Sloten kunnen erg vervuild zijn

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:52

Klopt bij ons heeft het slootwater teveel ijzer, dus gebruik het alleen voor sproeien. Voor drinkwater heb ik meerdere ibc tanks wat regenwater opvangt.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:47

Mer1980 schreef:
Klopt bij ons heeft het slootwater teveel ijzer, dus gebruik het alleen voor sproeien. Voor drinkwater heb ik meerdere ibc tanks wat regenwater opvangt.

Dat komt inderdaad heel vaak voor , zelfs als je het niet ziet aan de kleur
Is erg schadelijk teveel ijzer
Maar ook bijv uitgespoeld kunstmest of landbouwgif. Kan nog van jaren terug zijn. Drinkwater uit sloot vind ik zelf te spannend, hier ook inderdaad regenwater opvang

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:17

Het is echt alleen om het land te besproeien niet om te drinken.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:31

marleen_usar schreef:
Weten jullie hoe je met een generator water uit de sloot kan halen, wat heb ik daar voor nodig?

Dit kun je voor te besproeien met een dompelpomp doen.

Voor het vullen water uit de sloot heb ik een caravan pompje die in de sloot hangt en ik op de accu van mijn stroom aansluit om mijn waterbak te vullen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:45

Ik ben een tijdje weggeweest uit het topic, maar maar kom graag weer zo nu en dan meekletsen. Ik heb 8 jaar lang mijn huurwei met inloopstal, verharde uitloop en opslag. Totaal zo'n 2000m2 in Monster(Zuid Holland) op 1 km van huis en pal aan het strand. Ik heb hier mijn ijslander van 6 jaar en mijn nieuwe mini van 2 jaar
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er even tussenuitgepiept, omdat ik vorig jaar mijn mini Kleintje stokkreupel op de wei vond. Hem heb ik na maanden alles op alles gezet te hebben moeten laten inslapen. Vervolgens sloot de naast gelegen manege vanwege nieuwbouwplannen voor huizen en zag ik het niet meer zitten. Na 5 maanden in pension hebben gestaan op 25 km afstand, brak dit me toch op. Gezien ik de wei had aangehouden, heb ik mijn ijslander weer heerlijk naar "huis" gehaald met een ontzettend leuke mini erbij.
Hopelijk worden de nieuwbouwplannen uitgesteld wegens de stikstof norm en kan ik hier nog een hele poos blijven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:24

Welkom!
En wat heb jij ze ook leuk op kleur gekocht! :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:18

Ik ben bezig met een voedselbos erg leuk om mee bezig te zijn, een mineralen buffet heb ik ook.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:35

Alles staat klaar. Alleen morgen nog even hooi halen en dan gaan we zaterdag over. Ben zo benieuwd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:21

Spannend hoor heel veel plezier op je stek.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 21:11

Olikea schreef:
Alles staat klaar. Alleen morgen nog even hooi halen en dan gaan we zaterdag over. Ben zo benieuwd.

Hoe is het verlopen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 06:29

Afbeelding
BarbaLala schreef:
Olikea schreef:

Hoe is het verlopen?

Het is echt super relaxed verlopen. De mannen staan hele dagen lekker samen te grazen. Zelfs alles uit de emmers wordt gedeeld. Julius is super sociaal dus ik had me daar geen zorgen over gemaakt.
Laten we hopen dat onze oude baas wat gaat komen nu
Nu is het een routine vinden samen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:17

Fijn hoor dat het meteen zo goed gaat, het weer zit ook mee!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:31

Het weer is heerlijk ik heb 10 kg graszaad besteld in Duitsland het is daar goedkoper. En ik ben begonnen aan het voedselbos, eerst hier en daar kruiden op het land kijken wat dat gaat doen. De geit werd er high van haha.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:03

Nou, echt heerlijk weer. Knapt een mens van op *\o/*

Wij (lees mijn man) zijn druk druk met de indeling van het land.. palen slaan en draad trekken. De mannen komen zich graag bemoeien :D

Ik ben echt zo tevreden over hoe het verloopt met die 2. Er wordt gegroomd, gespeeld, en om de beurt waken ze als de ander en dutje doet. Ik ben een blije paardenmoeder

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:51

Oh ja wordt je blij van dat snap ik wel, wij gaan binnenkort ook klussen. De wei gaat in tweeën en wordt afgezet met ijzeren buizen, dan heb ik geen stroom meer nodig.Ik heb iemand die gaat lassen dus dat is fijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:45

Zaterdag gaan wij het land met en verticuteer machine bewerken, daarna dus ook door zaaien, heb 30 kilo paarden graszaad op de kop getikt. daarna bemesten en komende week gaat het ook weer regenen dus komt 'mooi' uit.

Heb de paarden deze week dus ook gewoon op het land gegooid ik trek de boel zaterdag toch weer strak.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:45

Verticuleren moet je dat doen, ik heb tijdelijk geen stroom maar ik heb ook geen machine er voor. Mijn land is niet zo groot.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:08

Er heeft bij mij op de weide een onbekend knaagbeest lol gehad met mijn onderste 2 schrikdraden ( van de 5). Ondanks dat er stroom op stond is het op wel 8 plaatsen gewoon doorgeknaagd. Maar na 2 keer knagen is de stroom natuurlijk ook niet meer aanwezig.
Best wel balen, want ik had het vorige zomer pas neer gezet.
Misschien een mooie klus voor zondag, maar ik weet niet wat het weer dan doet en of ik er tijd voor heb.
Zit nu voor 8dagen met de jongste puberzoon in Zuid Frankrijk en vliegen zaterdagavond weer terug naar Nederland.
Maar wat moet je om weg te gaan allemaal voor organiseren zeg.
Ik heb voor een paard en een mini wel al veel slowfeederplekken, maar vul die normaal niet allemaal propvol. Buiten heb ik 4 plekken waar in totaal 3 hele balen van 22 kilo in zitten.
En dan ik de koeienloopstal ook nog 6 plekken waar iets van 5 hooibalen inzitten.
Zoonlief en echtgenoot zetten op stal iedere avond een bakje krachtvoer klaar in hun box en zorgen dat er voldoende water is.
En de boer waar ik sta, zet dan de paarden tot morgenochtend binnen en buiten, want die gaat vrijdagmiddag zelf op vakantie.
De boer doet alleen bij uitzondering iets aan de paarden.
Dan mag ik zondag alles uitmesten, want dat hoeft niemand voor me te doen.
En als dat allemaal gedaan is, moet ik gaan beginnen aan het weide beheer.
Ik heb nu een stuk langs de sloot waar ik een bloemenstrook wil aanleggen. Dus op zoek naar niet giftige bloemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:02

Oh dat is zo balen een knager die aan je draden zit, ja wat een werk hè als je op vakantie gaat ik weet er alles van. Dan zal je zondag wel genoeg te doen hebben, er zal wel flink wat mest liggen. Dat van die bloemen is ook leuk zeg ik heb besteld bij paard en plant heel voordelig is het niet dus daarom heb ik een paar dingen besteld. Wij hebben hier de plantenhal en die hebben goedkope kruiden planten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:57

Balen van die knager inderdaad, ik heb lint en eigenlijk nooit kapot door knagers :=

Ik heb trouwens 5000 m2 dus valt qua hoeveelheid wel mee, het is een machine op benzine ben wel een halve dag zoet denk ik. Geen idee. We gaan het zaterdag meemaken in korte broek :D want het wordt 20 graden ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:10

Ow balen een knager in je draad,ja ff weekendje weggaan is altijd een organisatie,had eerst een weigenootje maar die is verhuisd.als ze dag /nacht buiten kunnen blijven gaat het makkelijker.
Ik heb een deel vd wei die verkocht is en heb het met schapengaas afgezet,dit stuk gebruik ik niet echt voor de ponys maar wil voor het schapengaas wat beplanting zetten ivm doorkijk.
Wat kan ik zetten? Zat zelf aan knotwilgjes zetten maar dat duurt lang voordat ze groot zijn.jullie idee?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:37

Is hedera helix een idee dat groeit snel.