Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:26

Even nieuwsgierig, hoe heb je dat berekent Azmay? Vind 6,5 kilo klinken als vrij weinig. Ongefundeerd hoor, ik voer onbeperkt dus geen idee hoeveel kilo.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:03

Zapje schreef:
Even nieuwsgierig, hoe heb je dat berekent Azmay? Vind 6,5 kilo klinken als vrij weinig. Ongefundeerd hoor, ik voer onbeperkt dus geen idee hoeveel kilo.

Oef was zon heel filmpje met gemiddelden, zal eens kijken of ik hem terug kan vinden.

Nu ik aan het zoeken ben vind ik alweer compleet andere richtlijnen, de Pavo komt wel ongeveer gelijk uit denk ik.

Edit: Tada
https://paardenvoerplein.nl/ruwvoer/vid ... ard-nodig/

Maar ik denk dat ik naast onbeperkt mooi goud stro, wat wilgentakken en een halve kg pulp dan nog 7kg hooi voer per paard en kijk hoe ze het daar op doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:18

En dat zijn E pony's die jij hebt Azmay? Zo zie je maar hoe een foto kan vertekenen, want altijd gedacht dat jij gewoon paarden had van rond de 1.60 minimaal...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:20

MiniMeLona schreef:
En dat zijn E pony's die jij hebt Azmay? Zo zie je maar hoe een foto kan vertekenen, want altijd gedacht dat jij gewoon paarden had van rond de 1.60 minimaal...

Ze halen de 1.55 denk ik niet eens :')
Zeker Kim word dik van lucht maar Diva staat tegenwoordig ook makkelijk te vet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:39

De richtlijn voor onderhoud is 2 kg droge stof per 100 kg paard.
Heb je een pony van 500 kg, dan moet de pony dus 10 kg droge stof per dag krijgen. Dat moet je nog omrekenen naar kg ruwvoer. Hooi zit op zo’n 80% droge stof, dus 12,5 kg hooi per dag.

Wil je een paard op dieet zetten, dan voer je minder; richtlijn is dan ongeveer 1,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht. Ondergrens is 1 kg droge stof per 100 kg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:47

Hilary schreef:
De richtlijn voor onderhoud is 2 kg droge stof per 100 kg paard.
Heb je een pony van 500 kg, dan moet de pony dus 10 kg droge stof per dag krijgen. Dat moet je nog omrekenen naar kg ruwvoer. Hooi zit op zo’n 80% droge stof, dus 12,5 kg hooi per dag.

Wil je een paard op dieet zetten, dan voer je minder; richtlijn is dan ongeveer 1,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht. Ondergrens is 1 kg droge stof per 100 kg.

Daar gaan we al, dat filmpje ging uit van 1,5%.
Nou denk ik dat die van mij daar op zich ook wel mee aan kunnen. Zijn 450 kilo schat ik (Kim wat meer maar zou ze niet zo zeer moeten zijn).

Nog maar eens rustig rekenen, nou voer ik dan ook al een halve kilo pulp en telt dat stro mee of is dat echt apart?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:44

Pulp en stro tellen ook mee. Je rekent bij pulp dan met de gewogen droge pulp, op voervergelijk kun je goeie gehaltes ds vinden. Bij beide zal dat wel richting 90% zitten.

Het lichaamsgewicht waar je mee moet rekenen is trouwens het gewenste gewicht. Dus als ze nu 450 wegen en je vindt dat een mooi gewicht, reken je daarmee. Als ze nu 500 kg wegen terwijl ze op ca 450 moeten zitten, reken je ook met 450.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:49

Hilary schreef:
Pulp en stro tellen ook mee. Je rekent bij pulp dan met de gewogen droge pulp, op voervergelijk kun je goeie gehaltes ds vinden. Bij beide zal dat wel richting 90% zitten.

Het lichaamsgewicht waar je mee moet rekenen is trouwens het gewenste gewicht. Dus als ze nu 450 wegen en je vindt dat een mooi gewicht, reken je daarmee. Als ze nu 500 kg wegen terwijl ze op ca 450 moeten zitten, reken je ook met 450.

O dan komen ze er ruim aan, ze eten vrij veel stro.
Komt vast goed, en als ik merk dat ze tekort komen kan ik weer meer gaan geven :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:40

Hey guys, sorry heb niet bijgelegen maar even een vraag tussendoor. Ik zet net het stroom aan op de wei en het apparaat piept. Wat kan het zijn? Stroomverlies? Het is een Gallagher.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:49

Misschien niet helemaal juist hier, maar ik denk dat er wel mensen zijn die mij kunnen helpen

Mijn pony is geopereerd en heeft boxrust, helaas kwam zijn stalgebrek weer opduiken en staat hij nu in een klein padockje in ons weiland!
Daar bleef hij uitbreken en nu er flink stroom op staat gaat het gelukkig wel, echter heeft hij het gras veel sneller op dan verwacht en kunnen we niet elke dag zn padockje ergens anders maken..

Dus willen we een paar kleine baaltjes hooi kopen om de komende 2 weken te voeren (de andere paarden krijgen geen hooi, in de winter pas weer)
Maar ik vind het erg moeilijk inschatten hoeveel hij nou moet

Ze zeggen altijd 2 kg aan 100kg lichaamsgewicht, dat zou dan 5 kg worden
Maar is dat dan 5kg over heel de dag? Want het lijkt me heel weinig! Of 2keer per dag 5 kg (= dus 10)?

Hoeveel voeren jullie?

En hoeveel kg is meestal een klein baaltje?
Laatst bijgewerkt door Icelandshet op 16-09-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:52

Klein baaltje hier rond de 12/15 kg
Hoe groot is de pony?
Je kan uit netten voeren om te zorgen dat hij er langer over doet. Knoeit meteen ook minder

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:54

Azmay: Eerst te dik, dan te dun...weer te dik. Valt ook niet mee.
Denk dat het vooral aan het hooi zelf ligt. Hoeveel voedingswaarde het heeft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:56

MizzMontana schreef:
Hey guys, sorry heb niet bijgelegen maar even een vraag tussendoor. Ik zet net het stroom aan op de wei en het apparaat piept. Wat kan het zijn? Stroomverlies? Het is een Gallagher.

Ja, stroomverlies. Even controleren of er ergens een draad op de grond ligt of een tak tegenaan hangt. Een beetje verlies kan zo’n apparaat wel hebben zonder te loeien, maar als het te veel wordt...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:56

Anke schreef:
Azmay: Eerst te dik, dan te dun...weer te dik. Valt ook niet mee.
Denk dat het vooral aan het hooi zelf ligt. Hoeveel voedingswaarde het heeft.

Diva raakt snel spier kwijt maar vet niet. Te dun is die al niet meer geweest sinds ik met dekens werk in de winter.

Heb heel wisselend hoor dus dat is wel een probleem.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:00

Mijn baaltjes zijn rond 20kg.

Piepend apparaat, wat vervelend! Geen idee..

Zelf ook een vraag, overweeg naar België te gaan voor een pony (ja vanuit drenthe het is een beetje gek, maar ik kan hier echt niks vinden en ik mis het zo om een rijpaard te hebben). Maar ik heb geen E rijbewijs. Mag je in Belgie ook met een b rijbewijs + trailer rijden?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:00

Ik dacht altijd dat graszaadhooi een soort luzerne idee was maar ik lees opslagproblemen dus ik zal wel verkeerd denken haha.
Is dat zo anders dan gewoon hooi?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:11

Karin_deB schreef:
Ik dacht altijd dat graszaadhooi een soort luzerne idee was maar ik lees opslagproblemen dus ik zal wel verkeerd denken haha.
Is dat zo anders dan gewoon hooi?

Dat is uitgebloeid gras. is dus gewoon hooi maar minder voedingswaarde

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:28

Volgens mij zijn de regels voor rijden met aanhanger een aantal jaren geleden gelijk getrokken. Daarom zijn in Nederland de regels aangepast in die tijd.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:42

Hier voer ik ze ook onbeperkt, ik merk dat ze dan alleen naar behoefte eten en dus minder dan wanneer het “op” raakt.
Ik denk dat de berekening aardig in de buurt komt. Wel heb ik hooi heel laag in suiker en eiwitten, sobere rassen waarbij 1 snel te dik.. al is dat heel veel verbeterd sinds ik hem magnesium bijvoer.

Woensdag gaan we de nieuwe pony ophalen, spannend!!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:01

Ik ga weer proberen iets meer te reageren. .. ik schrok er laatst Van hoe weinig hooi ze op advies nodig hebben. Ik heb een kleine tinker van 450kg en een mini van 100kg. Samen goed voor 550kg paard, voer droog hooi en zou genoeg moeten hebben aan 550x22,5= 12,36 kg hooi.
Bij mij gaat er winters zeker 20 kg per dag door! Dus wil zodra mijn gras op is gaan afwegen naar 12kg hooi en stro in netten erbij. Hopelijk kan ik dan nog af met 1x per dag voeren. Van mij mag het wielerseizoen nog wel even duren. Vandaag nieuw stuk wei gegeven en een on aangeraakt hooiberg.

Het hooi is ook wel duur geworden! Mag nu €6,50 per 20 kg baaltje afrekenen 8)7
Vorig jaar was dit nog €4,50 .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:52

Wij hebben 2 quarters van ong 1.48m/1.50m, maar wel bijvoorbeeld dekenmaat 195. Dan een shet van 95cm en de new forest van 1.42m. Wij hebben 2 ibc vaten waar we 2 soorten hooi in een net hebben. Dan een huisje waar we 2 soorten hooi met stro mengen. We vullen gewoon redelijk vol en ze staan onbeperkt.

In het begin aten ze echt veel en was het meestal op. Moest de ene dag wel 2 balen voeren en de andere dag 3. In het huisje ooit begonnen met 8 baaltjes, maar dan morsen ze er erg mee.
Nu hoeven we nog maar 1,5 baaltje per dag echt te geven, dat is wat op gaat, maar ik wil dat er nog is als we komen, dus geef meer.

Mn new forest kan niet meer aan het werk en staat 's nachts met graasmasker om. Daarmee kan hij wel goed uit de netten eten en drinken, maar eet hij rustiger en blijft beter op gewicht wat ook beter is voor zijn lijf.
De 2 quarters zijn 19 en 25 en moeten wel wat op gewicht blijven. Als ik ideaal zou willen voeren, zouden ze uit elkaar moeten. Dat geprobeerd, maar krijgen ze minder bewegings ruimte en staan veel meer stil, omdat ze naar elkaar staan te roepen en te kijken aan d ehekken.
De 2 Quarters krijgen bietenpulp en wiesencobs bij vanaf begin September en hele winter rond. Dan geef ik de shet en nf echt een mini beetje voor hun idee.

We hebben vandaag een rondje langs wat ''nieuwe'' huizen en plekken gereden om een eerste indruk te krijgen van omgeving en dergelijke. Hondjes mee en ook wat gelopen.
Het valt me wel op, dat zelfs in dure omgeving met echt wel mooie huizen paarden nog overal tussen gepropt staan.
ER staat bijv een ideaal huis te koop, maar heeft maar 1200m2, dus valt voor mij echt af. Maar als ik zie hoe weinig mensen soms hebben.....
Nu hebben wij ook niet veel en grasland is voor ons niet zo belangrijk, dus dat biedt wel vaak wat andere mogelijkheden zoals wij het doen. En zo direct aan het bos wat we zagen, zou ik het zo doen, omdat ik dan toch wel veel km's kan maken.
Maar goed, veel gezien en om over na te denken weer.

Mentjuh, wat leuk!!!

Engel, dat is wel veel stijging.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:44

Oei, flinke verhoging. Als je veel opslagruimte hebt, proberen ergens een partij te halen?
Wat hoeveelheden hooi betreft vind ik het lastig. Of ze dik worden komt ook door de voedingswaarde (en suikers). Graszaadhooi ben ik zelf geen fan van (hoort toch te vaak dat het ‘ behandeld’ is met gif, en ken paar paarden die er koliek van kregen). Wat vaak vergeten wordt is dat paarden als ze lang in de regen staan of als het koud is echt neer ruwvoer nodig hebben om hun kacheltje warm te stoken. (Voor later in het seizoen). Heb er nu 2 die onbeperkt krijgen, zijn jonge dieren. Dat gaat goed. Met mijn paard die af moest vallen heb ik het toen in porties gevoerd waarbij ze steeds hooguit een paar uur zonder stond. Moest echt gewicht kwijt op medisch advies maar was even niet anders. Voer (biologisch hooi) van kruidenrijk land dat 1x met ruige mest bemest is. Op mijn verzoek tussen 5 en 10 gemaaid zodat het fructaan laag is. Heb het laten testen en kwam er goed uit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:56

€6,50 :wow: ik gun jou eenmalig weidesezoen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:58

Ik vond met huizen zoeken beneden de 5000m2 vaak al tegenvallen qua ruimte voor de paarden. Vaak tellen oprijlaan en sloten mee voor het eigen grondoppervlak, en als het huis dan ver van de openbare weg ligt en onhandig op het perceel of veel tuin ervoor en de gebouwen raar geplaatst, dan blijft er niet veel over voor paddock, bak en weiland.

Ik probeer mee te lezen maar zijn erg druk aan het klussen thuis en jullie gaan zo snel dat ik niet meer alles onthoud als ik alle pagina's bijgeleverde heb.

Bij de paarden stuk bestrating er bij aan laten leggen met "schutting" er omheen waar deels windgaas op moet, omheining van de paddock deels aanpassen, afdakje gerepareerd en aangepaste ruimte gemaakt voor de veegmachine. De bak en paddock zijn aangevuld met grover zand (en nu te mul, hoop dat het bijtrekt als het straks meer gaat regenen, de pp paden zijn nu ook erg los en mul terwijl die in de winter ook hard zijn)

Daarnaast mijn geblesseerde merrie aan het opbouwen in training. Ze moet minstens om de dag gereden of gelongeerd worden om geen terugval te krijgen.

De NRPS ruin van een kennis rijd/train ik er ook nog steeds bij en breng ik uit op wedstrijd. In voorjaar begonnen in de L2 en na 7 wedstrijden zijn we nu M1+4.
Nu eerst wat langer doortrainen, want ik beheers de M2 oefeningen nog niet op wedstrijdniveau en dat bijleren kost mij wat meer tijd dan het tempo waarin we nu onze punten halen.

Binnenkort weer een paard en ijslander er bij in pension. Met helpende eigenaren. Heb erg last van mijn schouder/bovenarm wat zich uit ging breiden, dus moet proberen hem minder te belasten. Zelfs laten hangen bij bukken geeft uitstralingsklachten en pijn. Smeer de arnicagel die ik voor mijn merrie had aangeschaft nu regelmatig op de pijnlijke plekken en dat verlicht echt de spierkrampen. Beter dan de srl gelei die ik had. Straks maar een grotere fles voor het paard er bij :D :o Hopelijk kan de fysio straks de boel verhelpen. Er zaten vorige keer een paar ribben en 3 nekwervels vast, maar dat losmaken heeft het probleem nog niet definitief verholpen.

Pff lang verhaal, maar bijgepraat. Nu kinderen naar school helpen en straks paard voor het eerst mee van huis voor les ipv hulp aan huis. Spannend!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:00

https://www.ad.nl/den-bosch/ballonvaard ... ~a8578c63/

@Selka, ze mogen blij zijn dat jij alleen belde :P :D

Nooit geweten van graszaashooi. Ga ik in mn achterhoofd houden, zou wat kunnen zijn voor de mijne gezien die al dik worden van lucht :D

Wel alleen in grote balen zie ik dus zou ik even ruimte moeten maken.