Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:34

Hier vind je zoiets ook echt niet voor zo'n prijs. Geloof dat wij 1 huis onder de 3 ton op de lijst hadden staan: aan een erg drukke n-weg en moest van boven tot onder verbouwd worden. Dat gaan we nu ook wel doen maar in het huis dat we nu gekocht hebben is het geen must.

Wij verhuizen met 3 kinderen (bijna 4, 2 en nu net 3 weken), 3 katten en een paard. Daar komt een pony bij (meteen) en van het voorjaar een hond. Mijn man en de jongens willen graag kippen en ik en de oudste willen konijnen dus ik probeer nog 2 Vlaamse reuzen erdoor te krijgen bij mijn man :')
Manlief werkt meer dan fulltime en zit regelmatig in het buitenland. Dat was de belangrijkste reden om nu al te gaan kijken want ik heb soms maanden dat ik mijn paard daardoor nauwelijks zie. Ik werk 4 dagen. Manlief heeft niks met paarden maar is dol op buiten leven dus die wil wel graag helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:41

Leuk om te lezen!
Wij konden ruim 6,5 ton lenen als we wilden (we waren op dat moment beide midden dertig, beide een goede fulltime baan en geen kinderen), maar we wilden dat niet. Ons huis was net iets boven de 4 ton met 1,3 hectare grond :j
Mooi huis, maar moet ook wel wat aan gebeuren, maar op dit moment meer dan leefbaar voor ons tweetjes. We hebben ondertussen wel een compleet nieuwe stal gebouwd en gaan de oude renoveren (boktor) en ombouwen tot werkschuur.

Maar zoals Gingerale ook al schreef gaat het op dit moment hard, ook in de Achterhoek, dus zouden we dit nooit meer voor dat geld kunnen kopen (gekocht in 2014). We konden ook een flink bedrag aan eigen geld inbrengen, waardoor het ook qua maandelijkse lasten goed te doen is (en lossen ook nog eens jaarlijks extra af).

Ik word er alleen wel een beetje kriebelig van als mensen dan gaan vragen waar we het van doen... dat antwoord is namelijk heel simpel: jarenlang hard werken en sparen. Bereid zijn om te werken aan dat doel en de tijd nemen.
Dus toen anderen auto's kochten, huizen kochten en banen hadden, studeerden wij nog. Toen anderen nog grotere huizen kochten, kochten wij onze eerste opknapper en hebben die eigenhandig binnen anderhalf jaar compleet verbouwd.
Toen anderen minder gingen werken voor hun gezin, of hobbies, ben ik altijd fulltime blijven werken.
Het heeft heel erg te maken met keuzes maken, je kunt niet alles hebben in het leven en nee, geluk kun je zeker niet afdwingen :n maar ik geloof niet in afgunst en klagen, je hebt heel veel echt gewoon zelf in de hand.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:41

Fijn dat zo snel gegaan is, je er een goed gevoel over hebt en weer op je oude vertrouwde stal terecht kan Gingerale. En gewoon mee blijven kletsen hoor.

Ziet er mooi uit Claudia! Bijzonder om te horen dat de hypotheek in Duitsland zo makkelijk te regelen was. Fijn.

Wat een verschil Chasey!

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:45

@ Wendy. Die vraag ken ik inderdaad. Mensen zien alleen maar wat we allemaal hebben. Niet wat we laten of in ons geval niet doen omdat we daar geen behoefte aan hebben.

@ Maartje. Ik vind het knap van jullie om in jullie situatie zo'n project aan te gaan

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:09

Ik vraag me wel eens af waar we aan beginnen hoor belle_boef, maar ik heb er ook ontzettend veel zin in. We willen zo graag iets wat we echt nog eigen kunnen maken. Mijn schoonfamilie is gelukkig heel handig. Mijn gepensioneerde schoonvader komt mee klussen en mijn zwager gaat als het goed is zelfs een week vrij nemen om ons dak te isoleren. Mijn moeder is ook al met pensioen en kan mee op de kinderen passen als dat nodig is. En mijn schoonmoeder is overal inzetbaar haha

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:10

Thx allemaal, voor jullie fijne reacties!
Bijzonder om alle uiteenlopende verhalen te lezen. Paarden aan huis is op vele manieren mogelijk, ook als je geen dikke portemonnaie hebt.
Kan me zo vinden in jouw post, Wendy! Alles in het leven draait om keuzes maken en daar vervolgens volledig voor gaan. 100% inzet en hard werken, dan kun je veel bereiken in het leven. Ik heb ook veel en lang gestudeerd, altijd hard gewerkt en nu nog steeds (nu meer dan ooit trouwens), ben eind dertig, geen kinderen. Afgelopen járen geen vakantie meer gehad. Ben niet van de dure dingen, geef niet gek veel geld uit aan kleding, ben sowieso heel bewust met wat ik uitgeef en waaraan en heb dus naast een torenhoge hypotheek in mn eentje en de kosten voor de beesten, ook nog een beetje kunnen sparen. Mensen zien alleen maar de buitenkant en vinden daar dan ook gelijk van alles van, maar dat ik jaarlijks mijn verlofdagen verkoop (om maar een voorbeeld te noemen), omdat ik zo extra inkomsten genereer en ik toch niet op vakantie ga, dat ziet niemand....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:07

Inderdaad Wendy!

Krijg zo vaak te horen dat wij zo'n "geluk" hebben dat we paarden aan huis kunnen hebben etc.... Word daar ook heel kriegel van, want dat heeft weinig met geluk hebben te maken!! Wij zijn beide mid dertig en werken er keihard voor, al jaren. Ik heb langer doorgeleerd zodat ik een goed verdienende baan kon krijgen, waar ik 36 uur werk. Daarnaast nog een part time baan van 20 uur. Mijn man werkt fulltime in constructie en heeft daarnaast nog een eigen bedrijf. Wij hebben een dochter van 5, een kat, 2 honden, stel kippen en eenden en 4 paarden. Plus nog 2 paarden van anderen op pension. Lekker druk dus :)

Dit is ons perceel trouwens:
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:10

Ik geloof dat niemand elkaar zich hier veroordeelt of hoeft te verantwoorden waarom het wel of niet kan.
Het heeft denk ik deels te maken met keuzes, maar ook zeker wel met geluk.
Hier ook hbo, altijd hard werken, goede studie en doorstuderen. En bam, twee jaar geleden een zwaar auto ongeluk gehad en tot op heden nog volledig arbeidsongeschikt. Dus aan mn harde werken en goede school heb ik op dit moment helemaal niets. En in de nabije toekomst ook niet.

Maar zoals hier eerder werd genoemd, dromen is ook alleen maar goed :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:12

Mensen zijn wel 'jaloers' op onze woning maar de vraag waar we het van doen krijg ik gelukkig niet.
Mijn man heeft een zeer goede baan en ik heb zelf altijd gewerkt, eerst parttime en daarna bijna fulltime en later weer parttime toen er kinderen kwamen. En nu sinds 1.5 jaar dus volledig gestopt.
Voor een relatief goedkope woning met veel grond moesten we emigreren en ik ken er genoeg die dat niet zouden willen.
Maar het is slechts 20 min rijden naar mijn ouders en vriendinnen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:22

Ik vind ook wel dat wij geluk hebben dit huis te kunnen betalen. :j We werken er idd wel hard voor, maar heel veel andere dingen laten we er niet voor schieten. Wij hebben get geluk beiden in een branche te werken waar personeel schaars is en de arbeidsvoorwaarden erg goed. Het scheelt ook dat in deze omgeving het vrij gebruikelijk is om jong kinderen te krijgen en dat de moeder dan grotendeels stopt met werken. Wij zijn nu 10 jaar bij elkaar en nu komt de eerste pas, ik ga ook gewoon weer 32 uur werken straks. Dat is een "offer" dat ik graag breng. (En niet als offer zie, want ik werk gewoon graag) Al merk ik wel dat daar veel onbegrip voor is in deze omgeving, het is hier vrij traditioneel. :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:15

Een van de redenen dat wij het allemaal kunnen doen is juist dat er geen kinderen zijn. En die komen er ook niet. Wist ik overigens al voordat vriendlief en ik iets kregen dus qua offer valt dat wel mee :D
Ik zit ook bij Utrecht en grond is hier onbetaalbaar. Perceel is 4000 m2. Bak en paddock en samen zo'n 600 m2 daar kunnen ze altijd komen. Dan is er nog 2500 m2 wei waar ze s zomers lopen maar ik moet altijd bijvoeren. Er sluit wel een mooi perceel van een ruime hectare aan maar dat is van de kerk dus de kans dat het ooit in de verkoop komt is 0. Op zich jammer want ik zou het voor de paarden wel leuk vinden maar zelf zit ik eerlijk gezegd niet op het extra werk te wachten.
Huis moet nog wel het eea aan gebeuren maar daar hebben we geen zin meer in :o komt misschien nog wel eens.
Hypotheek is niet de grootste kostenpost, maar we werken wel allebei fulltime om het allemaal leuk te houden.

Jammer dat het niet gelukt is gingerale! Wel diep respect dat je het geprobeerd hebt in je eentje. En gewoon mee blijven kletsen. vinden we gezellig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:23

Ik kijk inmiddels elk uur op buienradar of ze morgen nog regen voorspellen, het wisselt nogal tussen de 10 en 30mm maar momenteel voorspellen ze 14.

Ik ga heel hard huilen als het droog blijft :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:24

Ik hoop ook op regen hoor.
Het gras hangt er een beetje slapjes bij.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:28

Jullie mogen de regen houden, ik heb gisteren nog een dikke plensbui gehad.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:36

Nou ik wil ook heel graag regen. Sproei me nu al suf.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:39

Hier voorspellen ze spatjes. Vanaf dinsdag meer regen en weer wat meer normale temperaturen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:06

Wat leuk om de verhalen van iedereen te lezen en ook dat iedereen andere keuzes maakt of prioriteiten stelt. Wij hebben 10 jaar geleden onder de 2 ton gekocht maar megaveel verbouwd. We hebben helaas maar ca 1000 m2 voor de paarden, maar ik heb er nig ca 2000m2 bij gepacht. Niet megaveel maar het is te doen met een fjord en een kwpn-er. Samen met 2 kinderen 6 en 8 en mijn werk vind ik het vaak megadruk. Ik werk 25u pwk,(hbo) alhoewel nu tijdelijk iets minder ivm ouderschapsverlof en mijn husband werkt fulltime. Ons offer zit hem toch wel in de kinderen vermoed ik, we zijn geemigreerd en de kids moeten van en naar school gebrachf worden en echt vriendjes hebben ze niet hier. Ik heb mega weinig energie waardoor rijden er niet altijd inzit helaas dus soms vraag ik me wel eens af waar ik het allemaal voor doe. Van de andere kant is onze hypotheek megalaag, wonen we lekker rustig en is knuffelen met paarden ook leuk. Ach overal is wel wat voor te zeggen en het draait indrdaad vaak om keuzes maken en een portie geluk. Zeker wat je gezondheid betreft.

enne een beetje regen was hier meer dan welkom alles is echt gortdroog (maar het voelt wel een veetje als vakantie, dit warme weer)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:50

Vandaag mijn guppie voor de grap eens helemaal opgezadeld. Gaf geen krimp. Je zou er toch bijna op gaan zitten, behalve dat ik hem daar nog veel te baby voor vind. :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:05

Jotoma schreef:
Ja, dat wil ik ook wel. Een huis voor 2 ton, een hectare, een (groot) huis en maar 1 die hoeft te werken :o

Yep...teken ik ook voor!! *\o/*

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:19

Regen...ja heeeel graag!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:27

Wat leuk Flew!

Ik heb de sproeier ook maar weer aangezet in de moestuin.
Beetje regen is niet verkeerd, maar ik geloof dat het volgende week weer de hele week regen wordt. En een stuk kouder. Dat hoeft van mij dan ook weer niet.

Nick en ik hebben de springweide vandaag getest! :D Goedgekeurd.
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:51

Chasey, ziet er leuk uit de springweide!

Ik lees nog steeds stilletjes mee. Momenteel even druk met het werk. Vorige week vijf avonddiensten gehad en de komende week ook weer 6 dagen werken met drie nachten. Paarden hebben ondanks de avonddienst deze week voor hun doen veel gelopen :+

O ja, die regen mag hier wel komen. Vanochtend vlogen de stofwolken in het rond, en er kwam niet eens een levend iets voorbij. Het is hier meer dan gortdroog... Zou ook goed zijn voor de paarden hun voetjes, kunnen ze weer eens wat vocht opnemen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:53

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:01

Oke 40x20 is dus oké als winterpaddock voor 2 grote en 2 kleintjes. Het is echt puur en alleen zandpaddock, wil ook nog verhard. Ze staan nu op 2000m2 in de winter maar dat is niet reëel bij de huizen die we op t oog hebben. Wil proberen totaal 1000m2 te creëren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:15

Selka schreef:
Oke 40x20 is dus oké als winterpaddock voor 2 grote en 2 kleintjes. Het is echt puur en alleen zandpaddock, wil ook nog verhard. Ze staan nu op 2000m2 in de winter maar dat is niet reëel bij de huizen die we op t oog hebben. Wil proberen totaal 1000m2 te creëren.

Dat vind ik persoonlijk wat krap. Ik heb 3 groten en 2 kleintjes. Ik heb de bak van 20 bij 40, en een stuk 3 keer zo groot als nachtverblijf. Overdag lopen ze op de track en zolang t kan op de wei. De track gaat komende winter voor t eerst dwars door de wei heen.
De inloopstal heeft 3 openingen en is ong. 15 bij 7 m en natuurlijk altijd beschikbaar. Dat is wel erg ruim, maar ik ben wel heel blij met alle verharde en droge meters.