Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:44

Fabster schreef:
Nog wel even een andere vraag. Ik heb dus allemaal paarden met zand in de darmen, dus nu flink aan de psylium. Maar hoe geef je dat een beetje aardig. Had al slobber en door de brok (met water) geprobeerd, maar dan wordt het een soort klei, die de paarden moeilijk weg krijgen. Gevolg; ze spugen het eerst uit op de grond en eten het vandaar alsnog op (met flink wat zand eraan geplakt). Is nou net niet de bedoeling. En ik vind dat je er nogal veel van miet geven. Is er een merk, waarbij je niet zoveel hoeft te geven en maar 1x pd?

Ik bestek het vis Duitsland ook goedkoper. Makana.de

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:46

ClaudiaHS schreef:
DD, wei is mooi kaal. Haal 2x per dag de mest weg dus ze eten alles op.
Ging me er alleen om dat er hier en daar nog wat kale plekjes zitten.
Misschien met maaien dat het wat mooier dicht groeit?

Edit: zaaien jullie allemaal met speciaal samengesteld paarden-graszaad?
Ik heb dat in april wel gedaan maar poeh, is best duur in vergelijking tot 'koeiengras'

Ik heb gemengd gras. Koeien gras bg3 of bg 11 . Voorheen horsemaster maar heb nooit lang gras door de droge wei dus vind ik dit prima. Stuk goedkoper ook

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:10

Dank je Fabster , ik ga eens kijken.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:19

@Azmay: gras wat uit de bloei is komt ín het graszaad te zitten en mijn oudje kan daar dus ábsoluut niet tegen (graszaad = zetmeel wordt 'suiker'). Voor paarden die hb-gevoelig zijn kun je beter dat soort gras vermijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:22

DubbelDun schreef:
@Azmay: gras wat uit de bloei is komt ín het graszaad te zitten en mijn oudje kan daar dus ábsoluut niet tegen (graszaad = zetmeel wordt 'suiker'). Voor paarden die hb-gevoelig zijn kun je beter dat soort gras vermijden.

Dat is dan wel goed om te weten.
Die van mij zijn voor zover ik weet geen van beide specifiek gevoelig maar Kim is natuurlijk wel te vet en staat dus met graasmasker op. Ik wilde ze in de nacht op het gras gaan zetten ipv overdag binnekort maar daar wacht ik dan nog maar even mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:23

Even ego: staan op Marktplaats nu een gullblakke hengstveulen (bij ons om de hoek ook nog) en een rodblakke fjordenmerrie te koop. Ik wordt daar toch echt hebberig van. Maar goed dat ik vol zit. Was ook nog een fjordxfries is een soort gra-kleur. Als ik toch geld, ruimte en tijd over had.... :P <3 Fjorden blijven toch wel mijn paardjes hoor :D
Laatst bijgewerkt door Fabster op 27-05-16 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:23

Nou de shet is gecastreerd maar dat ging niet zonder slag of stoot.. De spuit voor de verdoving er niet in te krijgen. Ging tekeer als een dolleman, steigeren, bokken, bijten noem maar op. En als de dierenartse haar kont gekeerd had poeslief tegen mij doen.
Uiteindelijk klem gezet tussen de hooibak en de muur.. Niet leuk voor pony en voor ons maar tjah je moet uiteindelijk toch wat als je het al 50 minuten probeert en hij helemaal flipt op de praam. Daar werd ie boos op joh, nog nooit gezien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:25

Maar goed dat hij gecastreerd is nu dan, Yontheke. Wordt de komende dagen slecht weer, dus dat is goed nieuws ivm de vliegen. Nog ruzie moeten maken met je man?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:25

@Yontheke: hij heeft zijn zaakje met hoef en tand verdedigd :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:36

Afbeelding
Net even mijn zadel weer in het vet gezet. Daar was hij echt aan toe.

Ik lees net dat iemand het zadel heeft laten vullen ed. Ik heb dit zadel 20 jaar. Heb er eigenlijk nog nooit wat aan laten doen. :=

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:47

DubbelDun schreef:
@Yontheke: hij heeft zijn zaakje met hoef en tand verdedigd :D

_O- dat dacht ik dus ook!

overgens hoef je bij esra ook echt niet met een praam aan te komen of je moet behoefte hebben aan een weekje thuiszitten met diverse verwondingen. heeft ze van mama roos, die had het zelfs nog erger

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:55

Wat een en naar katten nieuws sterkte voor jullie

Voor zadel opvullen (dressuur) betaal ik 50- euro singelstoten zal ook rond 50/100 euro liggen. Wat een verschil dan met westeen
ik laat elk jaar mijn zadel nakijken kvulDen

Denk dat ik morgen de trailer wegbrengt. Toch Goudriaan. Ligt het verste weg maar had wel een gespecificeerde offerte en 1 vd goedkopere. Nog steeds duur grapje maar ik kan de trailer nu absoluut niet gebruiken en wil met mijn jonkie ook naar andere locaties oa de meinweg

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:57

Fabster, een goede tip kijk niet op marktplaats :D uberhaupt als er staat TE KOOP andere kant op kijken :j

Anke, ik had al gereageerd op facebook, maar ik vind de zadelpasser toch wel erg stevig aan de prijs. Ik mag hopen dat je er nu gouden vulling in hebt zitten :o Hé als je een mederijder zoekt geef maar een gil hé, mijn fjordje is superbraaf en dat geeft Bubbels misschien net wat meer vertrouwen in het begin.

fructaanindex vind ik ook soms wazig. Er is blijven hangen dat ik voorzichtig moet zijn als de nachten koud zijn en daarna de zon volop schijnt, voor de rest...blijft het niet zo hangen in mijn geheugen.

Azmay, ik scrollde ff snel langs jou foto en dacht, mijn god dat gras staat wel erg hoog :o Maar Diva ligt gewoon, lief hoor <3

Lynn nikita, denk dat dat vrij normale prijzen zijn. Westernzadel kun je niet laten opvullen, er zit namelijk geen vulling in.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:01

Lynn_Nikita schreef:
ClaudiaHS schreef:
DD, wei is mooi kaal. Haal 2x per dag de mest weg dus ze eten alles op.
Ging me er alleen om dat er hier en daar nog wat kale plekjes zitten.
Misschien met maaien dat het wat mooier dicht groeit?

Edit: zaaien jullie allemaal met speciaal samengesteld paarden-graszaad?
Ik heb dat in april wel gedaan maar poeh, is best duur in vergelijking tot 'koeiengras'

Ik heb gemengd gras. Koeien gras bg3 of bg 11 . Voorheen horsemaster maar heb nooit lang gras door de droge wei dus vind ik dit prima. Stuk goedkoper ook

Deze weide hier was al koeiengras.
Maar bepaalde stukken waren erg kaal dus die heb ik doorgezaaid met paarden mengsel.
Al heb ik het idee dat ze het koeiengras lekkerder vinden ofzo :') :=

Yontheke, mooi dat ie zijn zaakje nu kwijt is.
Ik heb mijn shetter net voordat hij 1 werd laten helpen.
Die was zo overrompeld door de DA dat de spuit er in zat voor hij het in de gaten had haha.
ik moest nog naar de wei lopen maar halverwege ging hij al bijna neer.
Hij kwam wel heel moeilijk uit de narcose. Heeft bijna 2 uur geduurd voor hij überhaupt weer liep.

Fabster, op mp kijken kan je gewoon beter niet doen.
Ik heb eigelijk ook geen plek maar af en toe moet ik gewoon haflingers kijken.
Elke dag rij ik meerdere malen langs een haflinger fokker.
Al die veulentjes. ...oh wat word ik daar hebberig van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:03

ClaudiaHS schreef:
Al heb ik het idee dat ze het koeiengras lekkerder vinden ofzo :') :=
Niet zo vreemd hoor... koeiengras is zoeter :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:06

Zoefie het gras stond op die plaats laag :')
Er zijn stukken dat het de paarden aan de buik kriebelt :+

Ze eten hier het korte gras voordat ze aan het lange beginnen. Staan zo ver ik kan zien zeker 5 grassoorten en geen van allen zijn echt voor paarden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:13

Claudia, dat had ik met Buddy ook. Maar we hadden nog geprobeerd om hem wat kalmeringsmiddel te geven om de spuit er in te krijgen maar daar ging ie ook dwars doorheen dus uiteindelijk had hij wat meer gekregen dan normaal en heeft toch ook serieus lang nodig gehad om weer recht te staan en heb daarna nog 3 kwartier naast hem gezeten. Hij kon nog bijna geen pas verzetten zonder te zwalpen maar toch weer grasjes beginnen plukken. Tsja, je bent een shet of je bent het niet..

Ik geloof nooit dat het ooit nog gaat lukken om hem in te enten na vandaag. Gelukkig is het mentaal geen doetje want ik vond het allesbehalve voor de pony zo, maar als ze zo flippen, moet je gewoon even doorpakken want als ze morgen had terug gekomen mocht ze waarschijnlijk niet eens in de buurt komen.
Echt een gekkenhuis dat dier. Niet te doen.

Geen ruzie meer met de man. Die was erbij en heeft de tang rond zijn ballen zelfs vastgehouden voor de dierenartse :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:15

Oeps.... ik meende dat t om dat zadel op de foto ging. Ik ben niet zo thuis in western rijden en zadels. Voor een Engels zadel vind ik het heel erg duur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:21

Zijn toch meerder zadels gedaan Anke? Waarvan 1 een compleet nieuwe vulling? Mag je zomaar 200 voor rekenen, q100 voor 4 singelstoten en dan nog een vullen voorrijkosten , passervice, vind ik het geen raar bedrag eigenlijk. En ik vind alles duur, want heb nooit geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:21

Ik heb mijn zadel ooit binnen gebracht voor een check-up en eventueel vullen, maar de vulling was toen ok.

Bacardi vraagt enorm veel aandacht op dit moment, maar ja, beest staat vol met bulten dankzij de steekbeesten die hier rond hangen. Dus ben ik het krabmaatje van dienst. Nu ja, vanavond was ik ook het hoofdkussen van dienst. Ik was vanuit de stal met mijn ventje aan het praten en voelde Bacardi zijn snoet steeds meer tegen mijn rug schuren. Ik weet dat Bacardi niet bijt, dus bleef ik gewoon relax met mijn vent babbelen. Tja, en toen werd er plots meer en meer druk op mijn rug uitgeoefend en bleek dat Bacardi gewoon met zijn snoet op mijn rug int slaap gevallen was. <3 <3 <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:29

Haha, Sandra, dat heeft mijn bpony een x gepresteerd bij de hoefsmid!

Afbeelding

Ha op MP kijken kan ik toch vaak niet laten hoor!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:30

Het waren vooral veel kleinere bedragen. Samen flink bedrag. Eentje wat bijvullen was 80,- Hiervan 75,- voor het werk en 5,- voor de vulling. Zadelcontrole was 15,- / zadel. Nog voorrijdkosten. Singelstoten 4 x 20,- en nog iets daarvan 4 x 10,- Opnieuw vullen 180,-
Het klonk niet zo duur en alles bij elkaar dus toch wel een fikse rekening.

Heb dus ook nooit eerder zoiets laten doen. Ben dus benieuwd of ik ook verschil merk. Dat ze beter lopen na de aanpassingen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:32

Zoefie ja op zich graag. Met Roosje erbij gaat het ook goed. Alleen verschillen ze teveel in tempo. Dan moet ik Bubbles steeds inhouden en dan raakt ze dus meer gespannen/geïrriteerd van. Roosje en Bubbles moeten elkaar ook niet..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:33

Shet die zijn mannelijkheid met man en macht verdedigd. Geef hem eena ongelijk. Fijn dat het nu gebeurd is. Hopelijk over een paar weken een braaf ponietje ervoor terug.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:34

Ik kijk ook geregeld op mp.
Zie gelukkig maar heel zelden eentje die ik zou willen hebben.