ambernostar schreef:Hee ik weet niet of dit de goed topic is maar ik probeer het! Ik wil een paard kopen, hij mag bij ons op het erf staan hij gaat in een schuistal staan met een grote wei. Maar wat betalen jullie per maand ongeveer met alles erbij hoefsmid hoor en stro?
Hallo Ambernostar...dat zul je zelf in je eigen regio na moeten vragen.Het is namelijk erg afhankelijk van de plaats.
Bij de een betaal je 2,50 voor een klein pakje hooi,bij de ander 5,- en soms verkopen ze alleen grote pakken.Ook scheelt het hoeveel je op kunt slaan,of het gehaald moet worden of gebracht.
Hooi/stro van het land is goedkoper omdat er geen extra handeling plaatsvind met opslag.
Dan is het nog belangrijk wat voor paarden je gaat houden (een is geen,dus minimaal 2 stuks.Een paard is een kuddedier en heeft absoluut een maatje nodig.Dit mag een zelfde type paard zijn maar ook worden vaak mini's of pony's als gezelschap aangeschaft.)
Hoefsmid is ook zoiets...hebben ze ijzers of niet,moeten ze alleen bekapt worden.Doe je dit gedeeltelijk zelf of niet.
Wat is een grote weide? Kunnen ze het hele jaar rond op het gras (Dat scheelt in hooi-kosten),Ga je ze in de winter in een box houden?
Verder onderhoud hekwerk en weiland moeten ook meegerekend worden...wat doe je met je mest?
Dit alles is dus bepalend voor wat een paard per maand kost

Ik zit momenteel op zo'n E50,- p/m voor de laatste 6 maanden ongeveer voor 3 IJslanders.Er komt uiteraard nog meer bij als er straks weer weideonderhoud wordt gepleegd...o...ik vergeet mijn nieuwe schrikdraadapparaat E150,- Dit is dus een half jaar...voor een heel jaar is de prijs hoger.
Ik heb geen hoefsmidkosten omdat ik de voeten zelf doe en 2x per jaar kijkt een hoefsmid alles na of de standen niet teveel veranderen.
Verder heb ik 2x p/j wormenkuur,tandarts,entingen,zandkuur niet meegerekend.Dat komt er nog bij later het jaar.