Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:54

Urielle schreef:
Netjes! Trekken ze het hooi er niet over?

Nee dat valt erg goed mee! Had er ook eerst mijn bedenkingen blij, maar als je het hooi of kuilgras zelf goed losmaakt, dan hebben ze ook geen moeite met het uit elkaar trekken.
Als je er vaste plakken ingooit, dan wel.
Maar nu hebben we zeer weinig dat tussen het stro belandt :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:41

VogeltjeM schreef:
Gypsy, mooi idee! Ook voor in een paddock :D alleen moet het hooi dan wel genoeg zakken inderdaad... Als het dat doet, zou het wel ideaal zijn. Helemaal als het onderste 'rooster' een net is ipv staal, voor de tanden. Ik ben benieuwd naar jouw prototype :D

Ik denk dat ik het zelf van strotouw knoop. Dat heb ik nu ook in mijn kuubskist en werkt perfect. Gaat niet stuk en als het toch stuk gaat is het niet erg. *\o/*

Ik had gehoopt dit weekend een prototype te kunnen maken maar dat gaat niet door. Vriendlief zou oude steigerplanken ergens halen, maar dat ging niet door. Ik ga het even vertellen want het is echt een giller eigenlijk. :D

Waren oude gebruikte planken, maar voor ons doel niet erg, de prijs was ook leuk zeg maar.
Wij afgesproken, aanhangwagen mee. Ze waren wat beschadigt, scheuren etc. maar ach. En ze moesten nog schoongemaakt, zat nog wel wat modder op. Die kerel wauwelde wat over de kleur maar wij dachten het zal wel. Dus wij 42 planken van 5 meter opgeladen.

Willen we afrekenen, noemt hij opeens een bedrag dat 5 keer zo hoog is. :wow:
Wat bleek, ergens in het onderste deel van de advertentie stond een zinnetje, prijs per meter. _O-
En dit moesten hele bijzondere voor meubels gewilde planken voorstellen?

Nouja vriendlief had gewoon beter in de advertentie moeten kijken, dus we hebben die man maar netjes onze excuses aangeboden en de boel weer uitgeladen. Hij is er nog steeds boos om (wsl meer op zichzelf, omdat we natuurlijk lekker voor schut stonden toen we met onze oren stonden te klapperen nadat de prijs genoemd werd) maar ik kan er eigenlijk wel om lachen. :')

We gaan van de week wel een paar goedkope plaatjes hout bij de praxis halen voor 't prototype. :))

Coberlina

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:53

Oh nee ook stom, dat er net het laatste deeltje wegvalt van die advertentie!
Sta je daar ook voor niks.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:57

Coberlina schreef:
Oh nee ook stom, dat er net het laatste deeltje wegvalt van die advertentie!
Sta je daar ook voor niks.

Ja, we hebben 't ter plekke nog opgezocht en inderdaad, het stond er. Maar vriendlief had dus over dat ene zinnetje heengelezen. :Y)

We stonden knap voor banketstaaf ja. }:0 :')

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:52

Even snel; hier heeft alles een Haybar; top. Niet boordevol doen en hier geen die er na een paar dagen nog wat uit trekt. Dus geen hooi door mijn vlas en nette stal; ideaal. Vind ze optisch ook nog eens mooi en voor slowfeeding zijn er roosters te koop of te maak.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:23

Goedemorgen! Gaat weer hard hier :D

Ik voer uit slowfeedernetten onbeperkt hooi, hang ze op bij de schuilstal waar het bestraat is zodat het hooi niet door het zand wordt gelopen. Bevalt mij prima zo :)

Nou ik heb gisteren de vrouw gesproken die met haar 2 kinderen mijn paarden heeft gevoerd. Uitgelegd dat er een ziek van is geworden en dat er een paard met een ziekte staat die een heel streng dieet heeft dus dat ze echt niet gevoerd mogen worden. Was een beetje een irritant gesprek... >;)
Ze vroeg of ze dan wel de andere 2 mochten voeren, of ze dan wel broccoli en sla etc mocht voeren, ik steeds nee gezegd. Of ze dan wel genoeg vitaminen binnen krijgen? _-:( Ook dat het allemaal biologisch is en dat ze paarden vroeger van huis uit gewend is dus wel weet wat kan. (nou dat heb ik gemerkt..)

Uiteindelijk vroeg ze of ze ze wel mocht aaien, ik dacht schappelijk te zijn en ja te zeggen, met in mijn achterhoofd dat het hek over een week of 6 toch op slot gaat omdat de bouw van het huis dan klaar is. Maar daar had ik achteraf eigenlijk direct spijt van want ik vond het best vreemd dat ze zo bleef aandringen over het voeren en daarnaast wil ik gewoon helemaal niet dat ze ons terrein zomaar op gaan, misschien klimt ze dan straks gewoon over het hek heen.

Met mijn vriend er over gehad en hij wil het ook gewoon niet hebben dus hij is er nog een keer heen gegaan en toen deed haar man open, even een praatje en uitgelegd dat we niet willen dat ze naar de paarden komen als we er zelf niet zijn, hij zei dat de boodschap duidelijk was. Dus hopelijk is dat opgelost!

Mooi weer vandaag, lekker buiten rommelen! :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:50

OMG, wat een hardnekkig mens := . Broccoli is trouwens net als spruiten een koolgroente, dus als spruiten dodelijk zijn, dan... Dat mens weet dus inderdaad NIET wat ze doet. En dan nog blijven aandringen zeg! Je moet maar lef hebben. Stel je voor dat jij alle dagen haar hond in de tuin gaat liggen aaien en weetikveelwat voeren, zou ze dat leuk vinden? Denk t niet... Goed dat je vriend het opgelost heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:54

@Daan: hopelijk krijgt die man het haar wel duidelijk gemaakt. Maar even in de gaten houden...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:39

:oo ik weet niet of ik zo vriendelijk had gebleven Daan :o dat ze lekker een eigen paard koopt om broccoli aan te voeren en te aaien! :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:54

Daan :roll: sommige mensen zijn echt een regelrechte ramp.Het is dus ok om kindertjes te leren om zomaar op iemand anders terrein te komen.Door hekken te gaan en dieren te gaan lopen voeren...
Lekker voorbeeld...als ze vroeger zelf ook paarden heeft gehad dan zou ze beter moeten weten.

Fijn dat je vriend het uiteindelijk heeft op kunnen lossen,zou mij er ook niet prettig bij voelen.

Hier staan de jongens heerlijk te genieten in het zonnetje...oogjes dichtknijpen en een hanglipje :D

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:10

Hee ik weet niet of dit de goed topic is maar ik probeer het! Ik wil een paard kopen, hij mag bij ons op het erf staan hij gaat in een schuistal staan met een grote wei. Maar wat betalen jullie per maand ongeveer met alles erbij hoefsmid hoor en stro?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:17

ambernostar schreef:
Hee ik weet niet of dit de goed topic is maar ik probeer het! Ik wil een paard kopen, hij mag bij ons op het erf staan hij gaat in een schuistal staan met een grote wei. Maar wat betalen jullie per maand ongeveer met alles erbij hoefsmid hoor en stro?

Hallo Ambernostar...dat zul je zelf in je eigen regio na moeten vragen.Het is namelijk erg afhankelijk van de plaats.

Bij de een betaal je 2,50 voor een klein pakje hooi,bij de ander 5,- en soms verkopen ze alleen grote pakken.Ook scheelt het hoeveel je op kunt slaan,of het gehaald moet worden of gebracht.
Hooi/stro van het land is goedkoper omdat er geen extra handeling plaatsvind met opslag.

Dan is het nog belangrijk wat voor paarden je gaat houden (een is geen,dus minimaal 2 stuks.Een paard is een kuddedier en heeft absoluut een maatje nodig.Dit mag een zelfde type paard zijn maar ook worden vaak mini's of pony's als gezelschap aangeschaft.)

Hoefsmid is ook zoiets...hebben ze ijzers of niet,moeten ze alleen bekapt worden.Doe je dit gedeeltelijk zelf of niet.

Wat is een grote weide? Kunnen ze het hele jaar rond op het gras (Dat scheelt in hooi-kosten),Ga je ze in de winter in een box houden?

Verder onderhoud hekwerk en weiland moeten ook meegerekend worden...wat doe je met je mest?

Dit alles is dus bepalend voor wat een paard per maand kost ;)

Ik zit momenteel op zo'n E50,- p/m voor de laatste 6 maanden ongeveer voor 3 IJslanders.Er komt uiteraard nog meer bij als er straks weer weideonderhoud wordt gepleegd...o...ik vergeet mijn nieuwe schrikdraadapparaat E150,- Dit is dus een half jaar...voor een heel jaar is de prijs hoger.
Ik heb geen hoefsmidkosten omdat ik de voeten zelf doe en 2x per jaar kijkt een hoefsmid alles na of de standen niet teveel veranderen.

Verder heb ik 2x p/j wormenkuur,tandarts,entingen,zandkuur niet meegerekend.Dat komt er nog bij later het jaar.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 22-02-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:24

Vivat schreef:
:oo ik weet niet of ik zo vriendelijk had gebleven Daan :o dat ze lekker een eigen paard koopt om broccoli aan te voeren en te aaien! :o

Oh ik ook niet hoor :=
Zou nogal eens kwaad worden. Kan redelijk wat verdragen, maar als ze ongevraagd op het erf komen en mijn paarden dingen voeren die niet kunnen, verander ik al snel in een woeste furie :')

Hopelijk hebben ze het begrepen!

Ambernostar: wij zijn aan stro en kuilgras per maand zo'n 200 euro kwijt voor 4 paarden. Dan enkel nog krachtvoer, water, en eigenlijk ook de afschrijving van je huis of huur weide, ...
Wij hebben alles uitgerekend en zijn nu eigenlijk goedkoper uit met alle paarden aan huis, dan dat er eentje in pension stond, en twee op een weide (eigen grond).

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:45

Tinky12 schreef:
ambernostar schreef:

Hallo Ambernostar...dat zul je zelf in je eigen regio na moeten vragen.Het is namelijk erg afhankelijk van de plaats.

Bij de een betaal je 2,50 voor een klein pakje hooi,bij de ander 5,- en soms verkopen ze alleen grote pakken.Ook scheelt het hoeveel je op kunt slaan,of het gehaald moet worden of gebracht.
Hooi/stro van het land is goedkoper omdat er geen extra handeling plaatsvind met opslag.

Dan is het nog belangrijk wat voor paarden je gaat houden (een is geen,dus minimaal 2 stuks.Een paard is een kuddedier en heeft absoluut een maatje nodig.Dit mag een zelfde type paard zijn maar ook worden vaak mini's of pony's als gezelschap aangeschaft.)

Hoefsmid is ook zoiets...hebben ze ijzers of niet,moeten ze alleen bekapt worden.Doe je dit gedeeltelijk zelf of niet.

Wat is een grote weide? Kunnen ze het hele jaar rond op het gras (Dat scheelt in hooi-kosten),Ga je ze in de winter in een box houden?

Verder onderhoud hekwerk en weiland moeten ook meegerekend worden...wat doe je met je mest?

Dit alles is dus bepalend voor wat een paard per maand kost ;)

Ik zit momenteel op zo'n E50,- p/m voor de laatste 6 maanden ongeveer voor 3 IJslanders.Er komt uiteraard nog meer bij als er straks weer weideonderhoud wordt gepleegd...o...ik vergeet mijn nieuwe schrikdraadapparaat E150,- Dit is dus een half jaar...voor een heel jaar is de prijs hoger.
Ik heb geen hoefsmidkosten omdat ik de voeten zelf doe en 2x per jaar kijkt een hoefsmid alles na of de standen niet teveel veranderen.

Verder heb ik 2x p/j wormenkuur,tandarts,entingen,zandkuur niet meegerekend.Dat komt er nog bij later het jaar.

het mest kan bij ons op de boomkwekerij, we kunnen het land zo groot maken als we willen. Ik ga voor geen ijzers want we gaan niet echt heel vaak naar buiten dan heb ik ze niet echt nodig en bekappen dat laat ik gewoon doen. En een paard kan toch gewoon s'winters op het weiland staan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:57

Dat ligt een beetje aan de bodem,je moet er wel rekening mee houden dat een winterweide kan beschadigen,helemaal als het kleigrond is.
Veel mensen kiezen ervoor om een deel als winterweide te houden en dit de rest van het jaar te laten herstellen.

Hier staan we op zandgrond en de schade aan de weide is minimaal,is nu bemest en krijgt rust.Wordt als hooiland gebruikt :)

Dat je de mest kwijt kunt is al een kostenpost minder :j Wat de voeten betreft...bekappen zit geloof ik ergens tussen de 35/55 euro maar ik weet geen exacte prijzen.Heb altijd bij hoefsmid op het erf gestaan en die komt hier gezellig het hele weekend ...dus daar zul je even voor moeten informeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:39

@ambernostar: je gaat er bij voorbaat van uit dat het paard tegen gras kan.
Bij toeval heb ik er 2 staan die dat niet kunnen en dan krijg je een heel ander kostenplaatje :D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:45

Hier ook kleigrond, maar we hebben enkele stukken die kapot mogen gelopen worden. De rest is nog genoeg voor deze zomer. Natuurlijk afhankelijk hoeveel grond en hoeveel paarden je hebt!
(Hier 2ha voor 4 paarden, paarden komen 's nachts binnen en krijgen uiteraard ook buiten bijgevoerd)

Mest kunnen wij gratis wegbrengen naar de boer waar we stro inkopen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:45

Dat voeren van van alles aan paarden heeft mij ooit doen besluiten om de manege te verlaten.
Ik kwam toen aanlopen en zag dat er een manegekind een hele bloemkool stond te 'voeren' aan Tom en toen hij het niet at, flikkerde ze het hele ding maar in zijn stal.
Kind de bloemkool eruit laten halen en weg laten gooien en duidelijk uitgelegd dat paarden dat niet mogen.
Kind begreep het.
Komt een kwartier later een boze moeder verhaal halen: wie ik wel niet was.
Nou, de eigenaar en weer uitgelegd dat paarden dat niet mogen en gewezen op het bordje op stal: NIET VOEREN!
Mens bleef hardnekkig mekkeren en toen gezegd dat als Tom ziek zou worden de rekening naar haar toe zou gaan.
Toen was het duidelijk... }:0

Nu heb ik een hardnekkige eigenwijze buurman die er echt van alles ingooide: van sinasappelschillen, aardappelschillen tot aan druivensnoeisels, maar nu niet meer.
Heb hem gewoon hetzelfde verteld. :D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:00

Toch ongelooflijk wat mensen allemaal niet geven aan een paard :n
En dat die ouders eerst hun kinderen eens leren wat wel en niet mag, en vooral: van andermans beesten blijf je af. Punt. Geen discussie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:30

MarvanTom...die ken ik ook.

Had mijn paard in de hal aan de poetsstang gezet en moest nog wat pakken.Toen ik terug kwam wilde net iemand er een boterham inschuiven.
Blijf beleeft en zeg,"pardon,wilt u mijn paard niet voeren" Nou en dat bepaalde ze zelf wel en wie ik wel niet dacht dat ik was...
Was laaiend...
Ten 1e er hangt een groot bord met "Niet voeren"
Ten 2e IK ben de eigenaar
Ten 3e ik prop ook geen eten in uw hond.

Na een stamelend...o...o dat wist ik niet,maar een boterhammetje kan toch geen kwaad.Wel dus,paard staat opeen streng dieet en die boterham kost al snel een paar 100 (was al tijd geleden :o ) gulden aan dierenartskosten.Kan ik die declareren??
Mens is afgedropen,nooit meer gezien...bah

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:54

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:04

Wat een stel spatter, heerlijk.

Ik zat net vast in de modder met de auto. .wilde niet voor en achter uit.

Vriend gebeld. .heb je wel rustig gas gegeven..Ja duh tuurlijk. Dus hij proberen..ik zeg het wil echt niet hoor..eigenwijs.
Andere auto er achter en er uit slepen..Valt in tussentijd de container,die vol vieze vlas zat, ook nog om toen hij hem verzette. .Toen was ie boos haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:51

Gevalletje 'murphy' dus :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:35

Ja zo iets haha ik moest lachen..Was niet de juiste keus :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:18

Hihi, 2 murphy-verhalen gelezen over een jeep en een fout gelezen advertentie :)

Mensen zijn echt brutaal, ik zou niet eens op het erf van een ander durven komen, laat staan nog een grote mond opzetten...

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van drinkbakken op van die regenwatertonnen? Het zijn van die 1000 liter vaten, om daar een drinkbakje op aan te sluiten moet er druk op het water komen en moeten de bakken dus in de hoogte staan. Maar waar zet je zoiets (stevig) op?

Dit weekend weer hard gewerkt rond het huis. Het schuilhok staat en de weides zijn nu helemaal afgespannen. Bijna klaar om te verhuizen :)