Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:37

Hahaha, dan tel ik onze 2 Trekpaarden voor 2. :D
Aan hooi ben je uiteraard voor een Shire meer kwijt dan voor een Shetlander. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:51

Ik heb er nu 4, op pension had ik er 1.
Inclusief hypotheek ben ik nu niet duurder uit.
Trekauto plus trailer had ik op pension ook. Dus dat maakt niet uit.
De rust, de ruimte, geen gejank van buur kinderen is onbetaalbaar :D

Maar ik vind een tabel hier neer zetten erg moeilijk.
Wat ik aan hypotheek kwijt ben gaat natuurlijk niemand wat aan. Wat we eerst kwijt waren ook niet.
We doen hier ook vrienden diensten met buren.
De buurman rijd hier mest op het land en daarom maait en draait hij gratis het hooi en zet hij de grote balen gratis op de plek.
Betalen we alleen de wikkel kosten.
Kleine pakjes, ook alleen de pak kosten.
Daar verkopen we weer van. Dat lukt op pension ook weer niet.

Ik heb paarden op pension gehad, nu momenteel niet, was altijd mensen in nood, want eigenlijk hoef/wil ik dat niet.
Hoe bereken je dat precies? Moet je dan je werk kosten er af trekken? Kan ik beter bij een baas gaan staan hoor :)
Of echt alleen, paard heeft deze maand 6 pakken vlas gebruikt?
Maar hoeveel zou hij op hebben van die grote baal hooi?
En nu is de draad kapot, heeft hij die kapot gemaakt, of zou die van mij dat gedaan hebben, zou ik die kostenpost anders ook gehad hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:53

Dat heb ik eigenlijk ook wel. :o
Ik heb ook niet opgeschreven wat wij kwijt waren aan de paddock of aan hypotheek of hoe duur ons huis was... dat gaat verder niemand wat aan, vind ik. :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:27

Wij wonen nu sinds mei op het platteland.
Zijn daar voor vertrokken uit de randstad.
Maar dat zouden we sowieso hebben gedaan. Nu alleen iets eerder omdat kopen met deze rente gunstiger was en wij ons oude huis goed hebben kunnen verkopen.
Oké waarschijnlijk wel een huis genomen met minder grond als we geen paarden hadden gehad.
Maar voor de prijs van ons huis nu hadden we in de randstad geen vrijstaand huis kunnen kopen.
Wel ga ik echt alle kosten optellen in het nieuwe jaar wat ik uitgeef aan de paarden. Dus ook als we zand nodig gebben om de bak op te hogen. Of als we straks een roudpen aan gaan leggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:16

VanHuisUit schreef:
Feitelijk zou je dan ook moeten verrekenen wat je aan extra hypotheek / kosten kwijt bent ivm je stal / weiland wat je hebt.... wordt altijd maar weinig aan gedacht bij paarden aan huis. Maar zijn wel degelijk kosten. Zo ook bijv iets als de kosten voor de grotere auto als je een trailer hebt, of überhaupt afschrijving van zaken als auto en trailer...

Ik heb dat dus een keer uitgerekend, nu niet meer bij de hand Y;( maar volgens mij ook bewust weggegooid }:0 :oo

Het gaat mij alleen om de steeds terugkerende uitgaven. Niet de eenmalige kosten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:41

Mijn huis met stallen en land (wel in DLD) was goedkoper dan het huis wat we in NL hadden. Uiteindelijk wonen we nu goedkoper

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:53

aruals schreef:
Erg interessant om te zien! Nu snap ik mijn ouders wel, toen ik vroeger zeurde om een eigen paard :'). Ik ben wel benieuwd naar de kosten per maand van een shetland?

ik ben het volegnde kwijt voor mijn 2 shetlanders in de maand (zal het even splitsen voor jou gemak)

pony 1 :
stal : 135
hooi: 40
stro: 30
brokken: 15
trailer stalling en koetstalling: 20

pony 2 :
stal: 115
hooi: 40
stro: 35
brokken: 15

dus totaal voor 2 ponys : 445 euro per maand

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:00

Citaat:
Scheelt ook nog wat voor paard/pony je hebt. Ik heb een shetlander en sta volpension in de randstad. Betaal €125. Voor een grote betaal je rond de 400 hier op stal en mijne staan er voor mij fijner bij (24/7 buiten met grote schuilstal en 2 vriendjes, op betegelde paddock, in de zomer staat het hek naar het weitje ook open. )

Volpension is idd in de Randstad eigenlijk voor een 'normaal mens' bijna niet meer doen -O-
Maar wil je wel zelf je handen uit de mouwen steken (en waarom zou je dat niet willen) dan is er best veel mogelijk hoor tussen de 200 - 250 per maand. Ik sta met mijn paard op een prima stal incl hooi/stro (zelf mesten en zelf krachtvoer voorzien) voor 200,- Euro per maand. Ik vind dat die stallingskosten in de Randstad wel wat hoger zijn maar ook wel erg worden overtrokken want 400,- Euro dat betaal je alleen bij 'bepaalde stallen' en de vraag is maar of je daar wilt staan. Er is best veel mogelijk (moet je wel ff je best voor doen om te zoeken).

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:42

bovenstaande is zeker waar!
stond ruim een jaar op de pensionstal waar ik sta toen ik er een tweede bij kocht.
volledige stalling is niet te doen (2x 305) dus afspraken gemaakt.
korting omdat ik zelf mest, korting om de gehele stal te runnen (inkoop, advertentie plaatsen als er een stal vrij is, eigenaren informeren over bepaalde dingen etc)
bijspringen als de stalhulp ziek is etc.
met mijn grote mondje aardig wat voor elkaar gekregen :p

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:34

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Scheelt ook nog wat voor paard/pony je hebt. Ik heb een shetlander en sta volpension in de randstad. Betaal €125. Voor een grote betaal je rond de 400 hier op stal en mijne staan er voor mij fijner bij (24/7 buiten met grote schuilstal en 2 vriendjes, op betegelde paddock, in de zomer staat het hek naar het weitje ook open. )

Volpension is idd in de Randstad eigenlijk voor een 'normaal mens' bijna niet meer doen -O-
Maar wil je wel zelf je handen uit de mouwen steken (en waarom zou je dat niet willen) dan is er best veel mogelijk hoor tussen de 200 - 250 per maand. Ik sta met mijn paard op een prima stal incl hooi/stro (zelf mesten en zelf krachtvoer voorzien) voor 200,- Euro per maand. Ik vind dat die stallingskosten in de Randstad wel wat hoger zijn maar ook wel erg worden overtrokken want 400,- Euro dat betaal je alleen bij 'bepaalde stallen' en de vraag is maar of je daar wilt staan. Er is best veel mogelijk (moet je wel ff je best voor doen om te zoeken).

In omgeving Amstelveen/Uithoorn/Ouderkerk/Aalsmeer heb je vrijwel alleen dat soort stallen (>300,- en dan heeft je paard nog niks)
De enkele goedkopere stal is bij een boer en moet je alles zelf doen en staat je paard in de bagger.

Linda_gigant: jouw shetjes staan actief in het werk begrijp ik?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:43

Dure shetten hierboven := hou ik een kleine kudde voor :=
Ik schrik er dus echt van!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:10

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Ohjee, kom ik er op deze manier achter dat ik schijnbaar geen normaal mens ben. Ships... :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:39

december.
vlas 130 euro
da rekening 160 euro.
biks 9.00
totaal 299 euro

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:50

Als we de hypotheek etc achterwegen laten dan hebben we nu 4 paarden lopen voor ongeveer 3/4 van de prijs die we voor 1 paard op een gemiddelde pensionstal in nl zouden betalen.

Maar aankopen als de trekker :$ :list: :$ daar hebben we het dan maar niet over :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:01

Nikass schreef:
In omgeving Amstelveen/Uithoorn/Ouderkerk/Aalsmeer heb je vrijwel alleen dat soort stallen (>300,- en dan heeft je paard nog niks)
De enkele goedkopere stal is bij een boer en moet je alles zelf doen en staat je paard in de bagger.

Linda_gigant: jouw shetjes staan actief in het werk begrijp ik?

Waarom denk je dat ik zo blij ben met die zandbult hier in het oosten.
Niet alleen dat paard, maar ook jezelf is daar niet te betalen. Ik woon vrijstaand voor een prijs waar je in A'dam nog net een klein appartemntje voor koopt. Waar ik m'n twee Range Rovers zou moeten laten, gaan we het niet eens over hebben.......

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:17

mijn 1e jaar met eigen paard. Ben benieuwd hoe 2017 zal verlopen.
Veel spullen niet meer nodig. Ik heb best wat dure dingen gekocht dit jaar.
Zoals een zadel, sporthorloge, hartslagmeter, body protector, kaptoom, prolite singel, hele voorraad aan nieuwe winterkleding (de oude had ik al een paar jaar, dus was aan vervanging toe) etc. Als het goed is heb ik deze kosten niet volgend jaar.

Dekens voor paard hopelijk ook niet. Ik neem aan dat die volgend jaar nog goed zijn :+

Dus hopelijk ben ik volgend jaar 2000 euro goedkoper uit :P

Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:00

December tot nu toe

Stalling 250
Dierenarts 52,75

Totaal 272,75

--------

Komt nog een dierenartsrekening bij (als het goed is krijg ik die nog deze maand in ieder geval) en voer voor de omaShet.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:45

December
Stalling: €185,00
Voer: €16,24
Supplementen: €40,19
Dekje + halster: €31,67
Les: €20,00

Totaal: €293,10

Er komt nog een dierenartsrekening bij van de inenting, maar die verwacht ik in januari.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:33

December, 1 paard, 1 D pony.

Stalling 325
Krachtvoer/wortelen 80
Dierenarts enten 25
Deken (marktplaats) 60
Lessen 45

Totaal 535

Daarbij doe ik een Freestyle instructeurscursus en de termijnbetaling van 500,- Euro was er ook nog bij voor december maar dat vind ik op zich niet de 'paarden' kosten eigenlijk...
Al met al weer een aardig bedrag :7

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:19

Ik heb alles bij elkaar dit jaar €3558,85 uitgegeven aan mijn paard en als ze niet ziek wordt de komende dagen blijft het bij dit bedrag. 2017 gaat gelijk goed beginnen met de verzekering, hoefsmid en osteo die op de agenda staan, maar dat is pas volgende maand dus voor nu hopelijk klaar voor dit bedrag.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:43

Wat een ontzettend interessant topic is dit. Ik heb bijna het hele topic doorgelezen om te kijken en vergelijken hoeveel we kwijt zijn aan onze trouwe viervoeters. Mijn voornemen voor 2017 is om dit ook te gaan bijhouden omdat ik ook erg benieuwd ben naar hoeveel ik precies per maand (en per jaar) uitgeef aan mijn twee pony's. Om er vast een beetje in te komen heb ik de kosten voor december even op een rijtje gezet:

December
    Stalling: €120,-
    Hooi: €40,-
    Stro: €21,-
    Benodigdheden pony's: €19,95
    Voer: €9,95
    Wortels: €4,00

Deze maand is gelukkig een relatief goedkope maand geweest doordat ik in november extra veel hooi ingekocht had en er verder - op stro na - niet per se iets nodig was. Ik denk dat het bij deze kosten gaat blijven voor de rest van december.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:44

Ojee ben nog een cursus massage vergeten van 110,- Euries :o

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:54

dushi88 schreef:
Februari

-Hoefsmid 29,50
-Hooi 20,-
-Brok 23,-
- 6 baaltjes vlas a 6,- 36.-
2 dekens 35,-

143,50

Paard staat bij vrienden, daar betalen we niks qua stalling, wij huren zelf een wei die wordt 1x per jaar betaald. De paarden zullen eind deze maand weer naar ons komen en het paard van die vrienden komt bij ons te staan. Ze zorgen dan zelf voor brok en hooi kopen we altijd gezamenlijk 2 grote balen. Per baal ongeveer 4 a 5 weken.

Shetlanders staan thuis en dat voer was er nog.

Maart (kunnen eigenlijk alleen maar DA kosten bij komen waar we niet vanuit gaan haha)

-Hooi 72,50. (voor 1 maand extra hooi gehaald voor de shetlanders a 52,50)
-Brok 35,-
-Nieuwe borstel 5,-
112,50

Heb verder geen les kosten of ander spul nodig gehad, paard wordt tijdelijk niet gereden ivm bevalling

April
- Hooi voor 4 maand 240 euro (krijg nog 80 euro terug van degene waarbij het paard bij mij op de wei staat). Dus eigenlijk maar 160 euro
-brok a 24 euro
-frontriem 0,- ivm cadeau bonnen
-fotoshoot 15 euro

199,- voor de gehele maand voor 2 shetlanders en 1 paard

Mei

- Hoefsmid 30,-
- Osteopaat 50,-
- 3 dekjes via marktplaats 25,-

Hooi is nog voldoende aanwezig, de laatste brok is opgemaakt en komt pas na de zomer er weer bij, weide is ook al betaald in 1x

105,00

juni

- hooi 40,00
- hoefsmid 50,00

90,00

Momenteel wordt er geen brok bijgevoerd en ze staan 24/7 op de wei dus geen stalbedekking.

juli

- hooi 30,00
- 1 fles vliegenspray en 2
vliegenmaskers voor de shets 23,95 maar had een tegoedbon van 20 euro.

33,95

augustus

- hooi 40,00
- hoefsmid voor 2 shets en 1 paard 45,00

85,00

September

voor de winter mijn paard verplaats

- Stalkosten 150,-
1 Shetlander heb ik naar een vriendin gedaan, de ander staat daar nu momenteel gratis op de wei en worden nog niet bijgevoerd.

Hoefsmid is begin oktober pas weer aan de beurt dus lekker goedkoop
150,00

Oktober

- Stalkosten 150,-
- Hoefsmid voor mijn paard 30,-

Voor de shetlander komt de hoefsmid in november pas want die gaat op de stalling met de groep mee.

180,00

November

- Stalkosten 150,-
- 2 dekens van marktplaats 44,-

194,00

December

- Stalkosten 150,-
- Hoefsmid voor mijn paard 30,- (shetlander heb ik zelf beetje bij gewerkt)

180,00

van februari ( ben toen pas begonnen met bij houden tot december) 1472,95 totaal, dus gemiddeld p/m 133,91

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:11

December
Stalling:125
Nieuwe deken:95 euro
Liksteen:5

Deken verkocht -7,50
Totaal.217,50

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:46

Wel handig om te weten wat jullie ongeveer per maand kwijt zijn. Ik volg even mee. Zou graag ook een shetlandertje of een grotere pony aanschaffen maar het kost allemaal toch wel veel. Ik heb wel al een plaats op 5 minuten met de fiets van bij mij thuis waar al drie andere pony's staan. Ze kunnen daar vrij in en uit de stal lopen. Dus dat is al een kost minder. Maar dan nog...