Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esmeej333 schreef:Paarden zijn het gewend om ze op stal te staan als wij dat als mens afdwingen ja. Dat ze het gewend zijn, of niet meer de wilde paarden van vroeger moet geen excuus zijn om ze maar 22/7 op te sluiten. Bijna elk paard van nu red zich ook prima met 24/7 buiten met schuilgelegenheid (niet dat dit moet, maar dat geeft mij aan dat ze nog niet eens zo heel veel verschillen met 'vroeger').
Dat ze geen wilde paarden meer zijn wil niet zeggen dat hun hele beweginginsstelsel en spijsvertering . Dit anders is gedijd nog steeds het beste met beweging verdeeld over de dag, beweging houdt de spijsvertering in stand, en ook buitenlucht en zon doen ook de gedomesticeerde paarden goed.
Edit: tess_84 zegt het goed.
tess_84 schreef:In mijn (bescheiden) mening is dit: paard 24/7 vrije loop (dus NIET in een stal van 3 op 3), dan laat ik nog in het midden of dit paddock of weide is, met voldoende ruwvoer, vriendjes voor sociaal contact, voldoende beweging en schuilmogelijkheid. Wat kan je daar in godsnaam tegen in brengen?
Dancie schreef:Ik heb ooit mijn paard Hit-Actief gestald dit heeft 3 maanden geduurd toen kwam ze er zwaar verziekt uit. Paarden zijn niet meer de paarden als in het wild of heel natuurlijk. Onze paarden zijn het gewend om in stal te staan en verzorgd te worden. Ze zijn helemaal afhankelijk van ons. Mijne staat dan wel een hele zomer op de wei dus 6 a 7 maanden zeker. Zodra het rotweer wordt gaat ze naar binnen. Hier opstal staat ze 4 a 5 uur per dag los op het erf. Ze vindt dit heerlijk maar ik ken ook paarden die na 10 min op de wei ofzo (ook in de zomer) al staan te irriteren om naar binnen te komen.
Nens77 schreef:Nikass schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het lijf nog ingesteld is op die 55 km en het koppie nog op in een kudde leven en vluchtgedrag kunnen vertonen (dat laatste lukt niet echt in een box)
Als ik zie hoe goed de hoeven van mijn paard al verbetert zijn, puur door hele dagen buiten te lopen. Van straalkanker naar perfect harde hoeven.
Als wij onze paarden dagelijks 55 kilometer laten lopen en op hetzelfde dieet zetten als in het wild dan overleven ze dat niet.
Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.
Het ene paard is daarbij meer aangepast dan de ander maar je kunt ze echt niet vergelijken met hoe paarden in het wild leven....
Beweging hebben ze allemaal nodig, er is volgens mij niemand die dat ontkent, maar de mate waarin verschilt wel degelijk.
Bovendien vraag ik me af (als de prikkels om te lopen puur voor de overlevingsdrang) of de wilde paarden nog zoveel lopen zonder natuurlijke vijand en op elke cm waar ze staan genoeg te eten....
[***] schreef:Mijn pony('s) 24/7 op de weide gooien en er niet meer naar kijken (want ze hebben voedsel en water genoeg dus hebben geen mens nodig) zou hier betekenen dat de ene waarschijnlijk dood gaat van stress, en de andere omdat hij zich dood eet .. (of in ieder geval te dik waardoor hij weer andere problemen krijgt en daar dan van dood gaat). Dat is superMoeten we zeker allemaal naar streven
Nikass schreef:Ik denk dat mijn paard ook niet geschikt is voor een hit-actief. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om je paard vrije huisvesting te bieden.
[***] schreef:Uh? Er wordt genoeg gezegd dat eigenlijk alle paarden, als ze 24/7 kunnen buiten staan met schuilstal & met voldoende eten & water, echt wel kunnen wennen en paard zijn en geen mensen meer nodig hebben .. Dus hoezo situatie aanvallen die niemand verdedigt? Je leest continu van dat soort dingen ... En wat is de drogreden precies?
Isegrim schreef:Nikass schreef:Ik denk dat mijn paard ook niet geschikt is voor een hit-actief. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om je paard vrije huisvesting te bieden.
Er verhuizen bij ons soms mensen van de hit naar de stal. Hun paard zou ongelukkig zijn. Met alle respect, ik zie het echt niet. Ze zijn zélf ongelukkig met de situatie. Prima, maar projecteer dat niet op je paard.
[***] schreef:tess_84 schreef:In mijn (bescheiden) mening is dit: paard 24/7 vrije loop (dus NIET in een stal van 3 op 3), dan laat ik nog in het midden of dit paddock of weide is, met voldoende ruwvoer, vriendjes voor sociaal contact, voldoende beweging en schuilmogelijkheid. Wat kan je daar in godsnaam tegen in brengen?
Dat het paard het niet trekt?
En ja, I know, ik heb de uitzonderingMaar het is wel zo.. Je kan de natuur wel willen nabootsen, en in elk paard zit nog een prooidier (in de ene wat meer dan in de andere
), maar dan zouden er heel wat paarden niet meer rondlopen, want die trekken het in de natuur niet, qua voedselaanbod en dergelijke. En natuurlijk nog dat ze al dan niet opgegeten zouden worden doordat ze zo zwak zijn ..
Mijn pony('s) 24/7 op de weide gooien en er niet meer naar kijken (want ze hebben voedsel en water genoeg dus hebben geen mens nodig) zou hier betekenen dat de ene waarschijnlijk dood gaat van stress, en de andere omdat hij zich dood eet .. (of in ieder geval te dik waardoor hij weer andere problemen krijgt en daar dan van dood gaat). Dat is superMoeten we zeker allemaal naar streven
Nikass schreef:Ik bedoel andere vormen van vrije huisvesting (staat er ook) dus pp, loopstallen enz. Onder vrije huisvesting versta ik niet een box.
Isegrim schreef:Mocht Dancie tussen Rotterdam en Delft bij een hit actief hebben gestaan dan neem ik mijn woorden overigens terug. Die stal is voor geen enkel paard geschikt, ivm gore smeerboel en veel te veel paarden. Mijn beweringen gaan uit van een goed onderhouden actiefstal met voldoende voerstations, weinig verloop en een stabiele kudde.
Isegrim schreef:Nikass schreef:Ik bedoel andere vormen van vrije huisvesting (staat er ook) dus pp, loopstallen enz. Onder vrije huisvesting versta ik niet een box.
Ik begrijp wat je bedoelt. Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat ieder paard (ernstige medische en psychologische problemen daargelaten) geschikt is voor een hit. Alleen niet elke eigenaar is er geschikt voor.
[***] schreef:Het zal waarschijnlijk niet letterlijk gezegd worden neen, maar daar komt het allemaal wel op neer ... Want face it, als je paard gewoon op een weide staat met altijd voldoende eten & water, vriendjes, interactie, beweging .. dan heeft dat paard echt geen mens meer nodig .. Dus kan je ze net zo goed in een natuurgebied gooien en laat maar doen, ze redden zich wel, stammen nog af van de wilde paarden ...
Zijn er genoeg die het doen hoor.. een paard in een natuurgebied gooien .. Of op x aantal km waardoor ze misschien maar 1x per week, of 2/3 weken eens langs gaan .. Doorgaans is daar dan wel een staleigenaar die de boel in de gaten houdt, maar die zal zich niet intensief met paardlief bezig houden lijkt mij .. En dat hebben die paarden ook helemaal niet nodig, want die hebben wat ze moeten hebben
@ Esmeej333 : kan best .. maar ik heb voor MIJN paard(en) de keuze gemaakt om ze weg te halen van 24/7 buiten met schuilstal .. Dus dat kan ook zomaar, ookal zou in theorie elk paard 24/7 buiten moeten kunnen, en konden ze dat voordien ook ...
Het ging over zwart-wit .. niet altijd is 24/7 buiten beter voor een paard ... echt niet ..
[***] schreef:Persoonlijk vind ik het niet eerlijk naar een paard toe om te verwachten dat die, in de tijd dat jij er bent, doet wat jij wil terwijl je maar 1 of 2 of 3x per week gaat .. Maar dat is weer een hele andere discussie
Je kan nog uren doorgaan .. Jij bekijkt het ook zwart-wit .. 24/7 moet niet, maar 22/7 op stal kan ook niet goed zijn. En wat met de dingen daar tussenin? Allemaal wel goed? Of hangt dat ook weer af van hoeveel uur, of met welke paarden, of op wat voor ondergrond. Is het beter voor een paard als die 4u in de paddock staat en de rest op stal? Of is het ook goed genoeg als die 4u met zijn mens het bos in trekt en de rest op stal? Neen, dat laatste is waarschijnlijk toch weer niet goed genoeg, maar het is wel geen 22/7 op stal .. Enz. enz. Eindeloze discussie ...
Denk dat ik eens ga stoppen met het topic te volgen, blijft toch altijd in dezelfde eindeloze rondjes draaien .. schiet niks op zo ..
Nens77 schreef:Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.