[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:20

Hmm het weideseizoen is voor ons nu toch ook ten einde, zelfs een groot stuk land begint nu echt kapot te raken.
Betekend dus dat onze paarden de hele dag op het harde staan en daar wil ik ze dus eigenlijk de hele dag op een slowfeeder hebben. Ik heb 1 palletbox en deed daar altijd een net in (aan 4 kanten vastmaken in de bak). Nu is dat niet genoeg meer voor 3 paarden voor een hele dag gezien ze niet meer op het land gaan. Ik kan de bak natuurlijk veel voller maken met een frame, en wil dat dus in elkaar gaan knutselen. Wat werkt handig om een frame mee te maken? Hebben jullie ook tips om er zo min mogelijk herrie bij te hebben?

_PatriciaH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:28

Verwarmingsbuizen met koppelstukken werkt erg makkelijk. Hier bijna geen herrie maar heb normale maaswijdte dus heel erg trekken ze er niet aan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:31

Ik heb koperen koppelstukken gebruikt en zag van de week dat door het heen en weer gaan in de bak, die dingen niet meer haaks zijn, maar afgeschuind en ik kan er zo in kijken.

Dus het plastic van m'n bak is harder dat dat koper :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:31

Daar was ik inderdaad tot zo ver :D Maar hoe bevestig je die handig in de box? Hij moet wel meezakken, maar ook helemaal tot bovenaan vol kunnen, heb hier 3x3 maaswijdte en het ligt er erg aan wat voor hooi erin gaat of ze erg trekken. Gaat het voordroog erin dan trekken ze niet zo hard (zijn korte sprietjes) gaat het langere hooi erin (dat nu nog op moet) dan kunnen ze er aardig aan rukken :') Wellicht als we het hooi los schudden dat ze er ook minder aan rukken.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:31

Ik heb een rooster van metaal (geloof ik). In elke hoek van de bak is een elastiek bevestigd, die rekt dus een beetje mee als je de bak helemaal vol doet, en zakt ook als er uit gegeten wordt. Het rooster klik ik aan het elastiek vast met een karabijnhaak.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 06:32

Ik heb kettingen in de hoeken. Als die dan minder vol zit kan je ze korter maken met karabijn haak. Zit die erg vol maak je ze weer langer. Ideaal.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:54

Kettingen lijkt me erg veel lawaai geven, elastiek lijkt me wel een goed idee. De ringen in elke hoek van de bak heb ik al en de karabijnhaken ook dus nu een kwestie van een cv-buizen, koppelstukken en elastiek ergens vandaan zien te toveren :D. Top.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:05

Ik heb touw en dat gaat ook prima!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:47

Ik heb in mijn palletboxen aan twee zijden, twee dunne geplastificeerde staalkabels beneden en boven vastgemaakt, het rek zit met musketonhaken vast aan de kabels en het rek kan dus gewoon zakken, de musketons glijden dan langs de kabels. Vor het vullen aan een kant even de musketons losknippen en het rek openklappen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:56

Ik heb hier ergens foto's staan, dat werkt perfect. Met vrachtwagen elastieken die jeom een kkapstokhaak trekt. Snel bijvullen is dat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:56

Voor de mensen die bakken hebben met een hooinet erin; krijgen jullie paarden het onderste er ook uit? Het net staat bij mij niet strak, bij het laatste hooi heeft hij dan extra veel moeite om het eruit te krijgen omdat het net er los om heen zit.
Kwam er nu achter dat hij het hooi maar los in de bak gooide :o
Hoe gaat dat bij jullie?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:09

Werkelijk ik val zojuist even strak achterover.

Ik heb altijd wat goedkopere nette gekocht, maar nu dacht ik.
Ga bestellen bij huck.nl

Ik had 1 bij 2 m, komt over een ijzeren frame. Dus zo groot heb ik niet nodig.
Nou dat was 27 euro ex btw, denk nou prima daar valt mee te leven.
Komt er serieus 15 euro verzendkosten overheen, en dan nog incl btw kom ik op 51 euro uit.
najaa zeg,

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:13

Dit klopt inderdaad. Heb toen ook zo'n formaat besteld bij hun. Die €15,- zijn ook "verwerkings" kosten. Wellicht dat uit België dan goedkoper is.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:15

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:34

Zij leveren alleen gene wat op de site staat. Daar heb ik niks aan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:12

En als je via Duitsland besteld ??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:42

DubbelDun schreef:
En als je via Duitsland besteld ??

naar welke site moet ik dan.
?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:49

Marjo89 schreef:
Zij leveren alleen gene wat op de site staat. Daar heb ik niks aan

Dubbele net van 1*1 m bestellen en vragen of ze hem niet dicht wil maken? Heb je ook 1*2 meter. Erg aardig persoon zou het gewoon eens vragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:00

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:46

Jotoma schreef:
Voor de mensen die bakken hebben met een hooinet erin; krijgen jullie paarden het onderste er ook uit? Het net staat bij mij niet strak, bij het laatste hooi heeft hij dan extra veel moeite om het eruit te krijgen omdat het net er los om heen zit.
Kwam er nu achter dat hij het hooi maar los in de bak gooide :o
Hoe gaat dat bij jullie?

Hoi, ik had in mijn bak het hooinet eerst plat op de bodem liggen, dan blijft er altijd wel wat liggen.. best veel eigenlijk.

Nu heb ik mijn net recht opstaand in de bak(zie eerdere reactie met fotos), en nu halen ze echt alles eruit, dus het hooinet is aan het eind van de dag bijna leeg( ze krijgen met z'n 2en een halve baal voor een dagje, dus eten niet altijd het op).
Als ik nou ze iets minder geef, zeg een plakje minder, dan eten ze wel alles helemaal op.
Ik vind dit echt een goede oplossing, het is makkelijk te vullen, er kan veel in, en boven alles er word veel minder gemorst( toen het net bij mij op de bodem lag, konden ze er langs de kanten nog uiteten, waardoor er niet echt geslowfeed werd en er dus best veel gemorst werd).

Hoop dat je zo de info heb die je nodig heb :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:47

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:23

Die netten zitten aan de zijkanten dicht met een geregen touwtje. Die maak je dus zo open, op maat maken, eindjes smelten met een waxinelichtje (makkelijker dan aansteker, want het zijn er veel) en klaar. Je haalt er waarschijnlijk 2 uit en aangezien die netten slijten is 1 reserve erg prettig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:33

Oke. Dat is wel slim inderdaad.
Misschien toch overwegen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:05

marengolike schreef:
Hoi, ik had in mijn bak het hooinet eerst plat op de bodem liggen, dan blijft er altijd wel wat liggen.. best veel eigenlijk.

Nu heb ik mijn net recht opstaand in de bak(zie eerdere reactie met fotos), en nu halen ze echt alles eruit, dus het hooinet is aan het eind van de dag bijna leeg( ze krijgen met z'n 2en een halve baal voor een dagje, dus eten niet altijd het op).
Als ik nou ze iets minder geef, zeg een plakje minder, dan eten ze wel alles helemaal op.
Ik vind dit echt een goede oplossing, het is makkelijk te vullen, er kan veel in, en boven alles er word veel minder gemorst( toen het net bij mij op de bodem lag, konden ze er langs de kanten nog uiteten, waardoor er niet echt geslowfeed werd en er dus best veel gemorst werd).

Hoop dat je zo de info heb die je nodig heb :)

Dank voor je reactie! Ik heb je andere posts ook gelezen, maar helaas gaat dat voor mij niet lukken. Ik heb de slowfeeder in de stal staan, dus meer ruimte dan de rechthoekige speciekuip die ik nu gebruik, wil ik niet innemen.
Daarnaast moet mijn hooi vooraf geweekt worden, dus zou de staande constructie ook moeilijker worden.

Mochten er nog anderen zijn met suggesties voor het hooinet uit een speciekuip in stal, om goed tot de bodem te kunnen eten. Ik hoor het graag!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:28

Ik zet 's avonds het net altijd even rechtop, dan eten ze de laatste restjes op en dan kwak ik er weer een kruiwagen nieuw hooi in. Die laatste restjes op stal zou ik persoonlijk voor het vullen gewoon op de grond gooien, kan die dat daar opeten x).