Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:33

@BZ: wat bedoel je precies met gedorst hooi, want alle hooi is in principe toch gedorst/gemaaid ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:35

vraag je je toch af waarom we dan geinvesteerd hebben in een PP??? }:0

@DD gedorst is hooi voor de zaadwinning. De aren zijn er dan af en alleen de stengeltjes zijn nog over. Het is dan wel erg eenzijdig, maar aan de andere kant heel voedselarm. Je zou het ook kunnen omschrijven als "grasstro" (ipv bijvoorbeeld, tarwestro)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:40

@BZ: ah.. ik ken dat idd onder de naam van graszaadhooi.
Overigens zou ik dat graag een willen proberen in de veldbeemd-variant. Dat schijnt de zachtste soort te zijn (gevoelige maagjes hiero).
En idd gezien het loopgedrag vraag ik me idd af wat het nut van de PP is, zeker aangezien de van mij niet zo groot is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:41

nou ja je doet in elk geval met de laatste mode mee _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:45

:) Maar het zou toch handiger zijn als ze idd meer gingen lopen. Dus als er nog verlichte geesten zijn met een mooi plan voor een 'weglopende hooibaal' dan hou ik me aanbevolen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:46

timokyana schreef:
hoe krijgt jou paard het kapot op die hoogte vraag ik me af?
tuinslang knagen ze hier gegarandeerd kapot.

Mijn paard is geen sloperd gelukkig :P

Maar PVC is echt troep voor tussen paarden...

Hier lopen ze best aardig wat hoor , ze zijn toch wel veel in beweging om even te kijken of er ergens nog wat te beleven valt.

Als je werkt met een pad rondom verschillende weitjes , of waar langs verschillende doorgangen open of dicht kunnen staan , of er bvb. hooi of iets lekkers kan liggen....dan blijven ze voor de zekerheid toch maar rondlopen om de boel steeds te inspecteren of er niet ergens een wei openstaat of iets te smikkelen te vinden is :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-10-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:55

Dinopino schreef:
ja buitenzinnig je moet je paarden natuurlijk wel vragen wat ze lusten ;-)).

Anders gewoon laten hongeren eten ze het vanzelf op

Denk je? Hiero 9 stuks paard die op ruwvoer wat ze niet lustten reduceerden van 80 kg per dag naar 10 kg per dag.... week lang. Dan knijp je em echt hoor: koliek-risico.
En eentje zo mager, zo akelig. Echt nooit meer! Ze mageren zich liever ziek, dan dat ze met graagte vies ruwvoer eten.
Duszzzzz.... paarden komen aanlopen, snuffelen 2 seconden aan het ruwvoer....lopen ze weg/eten niet een hapje dan mag de hooiboer de hele bups gelijk mee terug nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:59

@scoxxx : ik moet je helaas gelijk geven. Soms zijn er balen bij die ze echt niet eten. IK ruik er dan niets geks aan, maar ik vertrouw de paarden er blindlings op. Ik wil ook gewoon het risiko niet kopen dat er idd iets engs in zit waar ze weet-ik-wat van kunnen krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:59

Scoxxx : dat is dan wel heel heftig , dan was er wellicht echt iets grondig mis met het hooi ?

Ik ben ook een harde hoor wat dat betreft , als het gewoon om kleine baaltjes hooi gaat die er goed uitzien en goed ruiken , dan eten ze ze maar lekker op :P

Krijgen ze 1 netje met een klein beetje van het oude hooi , en de rest alleen maar het nieuwe hooi. Ze zullen dan misschien 2 dagen staan te mopperen hier en maar weinig eten , maar dan eten ze het gewoon. Vaak is het toch even wennen , is er op zich niks mis met het hooi maar is het gewoon "anders" en dus "fout" voor zeur-paardjes :P

Maar in jouw geval lag dat blijkbaar wel wat anders , kan me voorstellen dat je het dan niet meer aandurft :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:17

Heb hier ooit een baal hooi gehad wat mijn paarden niet aten. De plaatselijke haflingerfokker wilde het wel van mij overnemen voor zijn vreter. Nou niks die aten het echt ook niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:22

Hmpf...tja... je denkt er dus goed aan te doen. Want het zijn alle 3 paarden die makkelijk vervetten, dus je hoopt dan met minder voedselrijk hooi aan hun ruwvoerbehoefte tegemoet te komen zonder dat ze gelijk ontploffen. Maar zo'n crash dieet ding is uiteraard helemaal niet de bedoeling. Wanneer ik het meng met het goede hooi, eten ze dat er tussenuit en de rest blijft staan....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:58

Hier lopen ze wel van net naar net.. zelfs terwijl er nu meer netten dan pony´s staan :+
Graszaadhooi eten ze ook allemaal op (graag zelfs). Als het muffig ruikt of erger, gaat het direct weg, de mesthoop op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:36

DubbelDun schreef:
@scoxxx : ik moet je helaas gelijk geven. Soms zijn er balen bij die ze echt niet eten. IK ruik er dan niets geks aan, maar ik vertrouw de paarden er blindlings op. Ik wil ook gewoon het risiko niet kopen dat er idd iets engs in zit waar ze weet-ik-wat van kunnen krijgen.

Heb ik ook soms met balen voordroog of hooi. Met voordroog van eigen land is het dan soms net wat te zuur waardoor ze het niet lekker vinden. Met hooi van ander land zijn ze zowiezo kieskeuriger. Heb prachtig grof hooi van natuurland gehad. Dat aten ze dus bijna niet. Nu heb ik natuurhooi van een ander gebied en dat is fijner van structuur, en dat eten ze wel. Eigen hooi is meestal geen probleem. Blijkbaar is die smaak bekend doordat ze hier altijd grazen, en is de structuur ook oké. (niet te grof)

En laatst kwam ik bij een minder lekker gevonden, wat zuurdere voordroogbaal, inderdaad een geplette, gedroogde, mol? tegen... Was de baal wel al bijna op... Zijn er gelukkig niet ziek van geworden!

Hier bestaat het paddock-paradise deel uit een graspad, wat ik dus helaas ook niet heel intensief kan gebruiken de helft van het jaar omdat het dan te nat is. Wel lopen ze zelf naar het opengestelde stukje toe en rennen ze ook graag over het pad van voor naar achteren, of van achter naar voren.
Denk dat het vooral in de winter interessant voor ze is wanneer ik een deel winterproof heb gemaakt. Nu vervelen ze zich nogal snel in de paddock, die overzichtelijk rechthoekig is, maar als ik straks het pad van de paddock naar de stal heb door ons bosje met daar nog extra voerplekken, dat ze dan al wat meer afwisseling hebben en ook meer rond gaan lopen uit nieuwsgierigheid.

Ben nu ook aan het tekenen geslagen voor een winteroplossing rond het eerste stukje wei naast de bak. Overweeg om daar een pad en kleine paddock om te laten zetten en die paddock ook op te hogen zodat het een soort plateau wordt (met op en afsprongetje en een schuine aflopende kant bij het pad) en eventueel die hele wei te laten draineren en er een natuurlijke weide van te maken met natuurlijk (trail en spring) hindernisjes, een heuveltje en een uitgegraven waterplas. Zal wel een over 2 of 3 jaar-plan worden, maar denk dat het een hele verrijking wordt als we dat land droger kunnen krijgen zodat ze daar in de winter wat kunnen grazen en dat we er in de zomer ook kunnen rijden en "spelen" Als we het handig aanpakken is het voor onze dochter dan ook een leuke speelwei... In de winter wil ik het pad dan afzetten en dat in de zomer ze gewoon het hele stuk kunnen gebruiken wanneer ze daar lopen.
Dan heb ik nog zo'n 2 ha binnenwei over en nog een graspad van zo'n halve ha aan oppervlakte... Dat moet genoeg zijn om van te hooien en ze nog wat extra graasruimte te geven...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:38

DubbelDun schreef:
:) Maar het zou toch handiger zijn als ze idd meer gingen lopen. Dus als er nog verlichte geesten zijn met een mooi plan voor een 'weglopende hooibaal' dan hou ik me aanbevolen :D

Ik heb een groots opgezet geweldig plan om de paarden meer te laten lopen, alleen de kans dat het plan slaagt is ongeveer 1 procent. Maar als het toch lukt, maak ik er een filmpje van en plaats ik hier een link. En anders horen jullie er allemaal lekker niks van :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:07

Je kunt beter weloverwogen een plan met een dergelijke slagingskans afblazen, dan hersenloos gokken op die ene procent ;)
Sorry, ik kon het even niet laten.........blijf net zo hersenloos benieuwd naar het plan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:14

Rotjes en spoken in de struiken die op een timer werken, of met een bewegingsmelder...dus wanneer er dan 1 langzaam voorbij sjokt er een spook met een knal uit de struiken schiet?? Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:49

Buitenzinnig schreef:
Rotjes en spoken in de struiken die op een timer werken, of met een bewegingsmelder...dus wanneer er dan 1 langzaam voorbij sjokt er een spook met een knal uit de struiken schiet?? Afbeelding

Het komt min of meer in de buurt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:51

Voor het behoud van Boon haar voeten heb ik dat liever niet :D
Ik hou het op een 2-armige traininsgmolen waaraan ik netten kan hangen zodat ze er etende er gewoon achteraan moeten banjeren.
Alhoewel die van mij vast heel snel uitdokteren dat als ze stil blijven staan dat het ding vanzelf weer langs komt 8-)

@arno: je bindt een stok met daaraan een wortel aan zijn nek vast :+

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:00

vandaag de paarden de wei in gegooid, vond ze zielig in hun paddock (paradijsje).
het pad was zo vertrapt, een zwarte gladde bende dus daar gingen ze niet meer op...
dus hek open en de wei in, dan maar zo, overdag daar en 's nachts in hun paddockje (stukje paddock, met stuk beton en uitloopstal).

volgend jaar maar investeren in van die rubbergrastegels...
voor het pad wellicht een goede oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:45

arno8 schreef:
Buitenzinnig schreef:

Het komt min of meer in de buurt :D

Een spraakrecorder in de struiken , van Arno met een rammelend emmertje voer , steeds aan het andere uiteinde van de wei ? :P

Ik wil van de zomer trouwens nog eens een keer kijken voor een sproeier met een bewegings-sensor ofzo , lijkt me wel lachen als ze op een bepaalde plek op het pad lopen en ze dan nat gesproeid worden :P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:49

kevje06 schreef:
vandaag de paarden de wei in gegooid, vond ze zielig in hun paddock (paradijsje).
het pad was zo vertrapt, een zwarte gladde bende dus daar gingen ze niet meer op...
dus hek open en de wei in, dan maar zo, overdag daar en 's nachts in hun paddockje (stukje paddock, met stuk beton en uitloopstal).

volgend jaar maar investeren in van die rubbergrastegels...
voor het pad wellicht een goede oplossing.

Ik heb ze ook weer in de vorige wei gegooid, de huur daarvan had ik al opgezegd, maar ik had nog tot in december betaald. Komt nu wel goed uit, kan m'n paradijsje even opdrogen. De meeste 'buren' hebben geen vaste stek, ze struinen van weiland naar weiland. Ik houd m'n stek wel aan, maar denk dat ik dan ook 2 maanden per jaar ga kijken of ik er wat bij kan huren. Genoeg onkruidophopingen in de buurt hier.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:12

ik heb mijn weitje nog niet laten inzaaien omdat ik dat nu even als alternatieve paddock gebruik.
het pad is een moeras en zelfs de bak staat voor een groot stuk onder water.
en dan moet het echt slechte weer nog beginnen %)

binnen een paar weken wordt de bak opgeknapt en wordt er zand bijgestort, dan ga ik daar maar een paar hooibakken neerzetten.
ik laat het pad wel open, ze vinden het wel leuk om door de modder te sjezen.
maar ik wil niet dat ze tot over de kogel in de blub moeten staan om te kunnen eten :n

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:53

Bokkers, ik heb een vraag..

Ik wil graag onbeperkt hooi gaan voeren, maar aan hoeveel kilo moet ik dan denken per dag?

Het gaat om een paard van 1.74, die echt goed op gewicht moet blijven, zeker in de strenge winter, als het vriest dat 't kraakt.

Ik hoor graag van andere bokkers hoeveel kilo hooi jullie incalculeren voor jullie paard, als hij onbeperkt de beschikking heeft tot hooi. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:55

Misschien toch maar van die drijfhekken ophangen die ze na 5 min. bij het ene hooinet naar het andere 'drijft' ... }:)

*ziet opeens het nut van een stapmolen* :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:09

@Steentje : onbeperkt is onbeperkt. Dus zoveel dat ze niet meer opkunnen. Begin eens met een hele baal en kijk wat daarvan overblijft.