Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:37

Het was idd een heerlijk paarden weekend.
Goed bezig Marjan. Hier loopt Johnny vaak langs de wagen mee. Tempo verschil is eigenlijk te groot en door zijn artrose is het niet optimaal, maar hij is wel altijd blij als hij mee mag. Als je hem inhoudt sloopt hij alleen de wagen. Vandaar dat hij nu een muilkorf om heeft.
https://www.facebook.com/reel/980121114258042?fs=e&fs=e

Ik moet toch eens de 4 wieler van een vriend lenen en kijken of hij zonder broek wel te mennen is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:19

MarjanB schreef:
Lastig boemel, ik zou zelf zeggen dat je het vervelend vind om het dier zo te zien lopen en dat je liever niet hebt dat ze bij jou komen trainen.

Lewie is voor t eerst mee geweest als hand pony naar het bos. Lando is zo braaf dus dat gaf lewie veel vertrouwen overal waar hij iets eng vond.

[ Video ]

Stille meelezer maar wat een geweldig filmpje en wat dapper zeg!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:01

Belker, ik grapte hier al om hem z’n graasmasker om te doen want hij wilde Lando in z’n kont bijten :+ Johnny is ook te schattig! <3

Alja, dank je!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:33

Super leuk Marjan!

Ik heb net met Luna en Joep samen gereden, in draf gaat dat beter dan in stap.
Ik heb Doortje en Bellisimo er ook al eens naast gehad.
Binnenkort wil ik met Luna , Doortje en Bram en Joep en Fleur op pad. Ben benieuwd!

Verder lekker veel aan het mennen want nog 2 beleer pony’s staan.
En natuurlijk aan het bekappen :)

Van het handpaarden geen foto gemaak, alleen een filmpje.

Nu even kids van school halen en Lola langs de dap brengen om haar even te checken. (Dat is onze hond)
Afbeelding

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:48

Vandaag uitslag van de ppid test van de vos. Was 55 (normaalwaarde deze tijd van het jaar 15?) dus medicatie gekregen. Geen ervaring hiermee, behalve dat ik uiteraard weet wat ppid is. Zal me de komende tijd maar eens inlezen in wat het allemaal precies gaat inhouden (en kosten).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 16:49

Enige tip wat ik kan geven is langzaam opbouwen met de medicatie. Dierenarts zet meestal snel te hoog in.
Ze vinden vaak het pilletje niet lekker. Hier werkte het beste om het in brood te doen. Van brood een bolletje maken met daar pilletje in. Met appel of wortel werkte 1 of 2 keer en daarna wilde hij een tijd geen appel of wortel meer. Hier kreeg het oudje trouwens pergoquin.

* ik zie je reactie in het PPID topic. Kwart met opstarten is goed.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:36

Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Joyce. Nu 3 gevallen meegemaakt waarbij er geen opbouw was en het paard daar slecht van was.

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:58

Zou het dan beter zijn om ipv een week, eerst twee weken een 1/4 te geven? Ben er ook wat huiverig voor hoor. Ben liever wat te voorzichtig.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:11

Moska: hier een pensionpony die het weigerde te eten. Sindsdien: 1/4 tablet in spuitje, appelsap opzuigen 5 ml en dan in de mond als opgelost is. Dat accepteert hij prima.
Het is paardafhankelijk. Ken er meerdere die het heel lang goed gedaan hebben op 1/4.
Wat voor klachten heeft het paard nu?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:13

Mijn sjimpie heeft heel lang op een kwart gestaan.
Ik mocht al lang verhogen maar hij deed het er goed op. Ben pas gaan verhogen naar een half toen het minder ging.
En zo later ook weer naar driekwart.

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:27

Zichtbare symptomen zijn momenteel spierverlies en schraal. Alhoewel dat laatste ook kan komen door de gebroken kies. Daar zijn vandaag röntgenfoto’s van gemaakt. Hoor van de week of die thuis verwijderd kan worden of dat we naar de kliniek moeten. Het is dus even wat uitproberen de komende tijd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:29

Pijn en stress verhogen de ACTH-waarde, dus ik zou eerst de kies afwachten en daarna verder kijken.
Spierverlies is bij schraal ook logisch; als je niet voldoende voeding binnen krijgt, maak je ook geen spieren aan (eerder omgekeerd).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:30

Ik wilde net zeggen. Is de waarde niet verhoogd door de kies?

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:41

Mmm dat is nog wel een goede om even mee te nemen. We weten natuurlijk niet hoelang de kies al zo is en ik heb het paard nu een jaar hier thuis. Toen hij kwam in april vorig jaar, zat hij niet mooi in de vacht, dof en stekelig. Dat is wel al verbeterd, hij verhaart momenteel mooi en de vacht staat niet meer omhoog en glanst. Is ook wel iets bijgekomen in spier, maar te weinig. De vacht heeft op de hals wel ‘slag’ en hij heeft enorm veel haar gehad deze winter. Hij eet verder goed en met smaak. Maar even de kies afwachten kan geen kwaad denk ik. Zal eens overleggen. Zit me nu, al typende, wel af te vragen in hoeverre de waarde dan kan stijgen, als de normaalwaarde in deze tijd 15 is en hij nu op 55 zit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:09

Mijn oude pony heeft heel lang op een halfje per dag het heel goed gedaan, at het gelukkig zo met zn brokjes mee, moet wel zeggen dat toen de Prascend niet meer leverbaar was hij het minder goed deed op de generieke.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:21

Er zijn 2 soorten medicatie, prascent en pergoquin, zelfde werkzame stof maar de 2e is goedkoper
wat al gezegd werd, opbouwen, je geeft hormonen bij en daar reageren ze vaak heftig op als je meteen een hoge dosering geeft ( chagerijnig, minder eten)
Rustig aan opbouwen.
Ik geef het door de slobber, paarden op mijn vorige werk ook met handje brokken.
Mijn merrie ( grote D) heeft al jaren ene halve tablet en dat is goed, laat dus over een tijdje opnieuw prikken om te checken of de waarden ook goed zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:28

Meten ze iets anders bij jou, Hier moet de waarde van ACTH tussen nov en juni <29 en aug tot okt <47 zijn
Bij stress of pijn kan die wel hoger zijn maar ik denk niet zo hoog

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:36

Er zijn twee verschillende testen met, heel handig :roll: , verschillende referentiewaarden

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:41

Oh praktisch zeg. Nou ja, maakt niet uit. Ik lees me verder in en ga rustig aan beginnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:27

Verkeerd topic :')
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 24-03-25 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:32

Lynn_Nikita schreef:
Er zijn 2 soorten medicatie, prascent en pergoquin, zelfde werkzame stof maar de 2e is goedkoper
wat al gezegd werd, opbouwen, je geeft hormonen bij en daar reageren ze vaak heftig op als je meteen een hoge dosering geeft ( chagerijnig, minder eten)
Rustig aan opbouwen.
Ik geef het door de slobber, paarden op mijn vorige werk ook met handje brokken.
Mijn merrie ( grote D) heeft al jaren ene halve tablet en dat is goed, laat dus over een tijdje opnieuw prikken om te checken of de waarden ook goed zijn.

Er is ook nog Pergosafe

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:59

Marjan, wat een gaaf filmpje!

We hebben zondag wel een flinke (stort)bui gehad, maar gisteren kon ons land zonder enig probleem bemest worden. Voor het mooie mag er nog wel wat water vallen. De paddock is zo ontzettend droog... En het land is totaal niet nat. Wat een verschil met vorig jaar! Toen was het pas ruim na het hooien mogelijk om mest uit te rijden. Met het wikkelen van de balen werd de wei nog stuk gereden. 8)7

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:27

Ik wilde ook mesten, maar toen bleek er iets mis te zijn met de kabels die ze hier gelegd hebben dus nu ligt alles weer open en kunnen we dus niet mesten… wordt geen best hooijaar want ik kan dus ook niet inzaaien |(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:48

Ik kreeg vandaag beeldmateriaal en verslag van de training van Mir. De trainster werkt op basis van Trust technique, TRT en Featherlight. In de filmpjes van vandaag zag ik duidelijk dat ze bezig was met TRT.

Mir is niet meer lief. Dus toch overrompeld geweest door de eerste week vreemde omgeving.
Ze mept behoorlijk van zich af en probeert ook een aantal keren te bijten. Respect voor de rust en het geduld van de trainster. Het gedrag is erger dan dat ze bij ons liet zien op dit onderdeel van de training (aanraking en wijken voor druk).
Nu ik het zo bekijk schrik ik er best wel van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:59

Wat vervelend Boemel. Het lijkt me ook wel een beetje zeer doen. Je hoopt zo het juiste te doen voor haar en dan is ze niet blij en lief. Kon je maar gewoon met woorden met haar in gesprek he?