Duhelo schreef:Klopt. ik heb een paddock dat ik ook gebruik als rijbak, maar ze liggen erin, maken putten, etc. Dus eigenlijk om goed te zijn moet ik telkens slepen voor ik kan rijden.
Nu heb ik schuilstal, mudcontrol, paddock aansluitend op de tracks. Moest ik het herdoen dan zou ik schuilstal, zoveel mogelijk mudcontrol als betaalbaar is doen, aansluiten op de tracks, en ergens een klein stukje maken met zand waar ze altijd kunnen liggen, rollen, etc. Rennen doen ze dan wel op de tracks.
De paddock zou ik misschien wel aansluiten op de verharding, maar ze daar enkel toegang tot geven als ik aanwezig ben / tijdens het uitmesten.
Wat ik zie is dat ze 90 % van de tijd aan de ruif staan of staan te dutten, 9% gebruiken ze om te slapen / putten te maken (kunnen ze prima op het kleine stukje zand doen) en dan 1 % is eens een zotte uitbarsting waarin ze 5 minuten spelen/rennen. Dat doen ze dan wel tijdens hun speeluurtje in de bak.
Maar nu gebruiken ze die dan ook vooral om in te mesten (bij voorkeur op de natste stukken) en gaan dat dan vrolijk gaan openlopen...
En het geeft mij veel meer werk om uit te mesten door de grotere oppervlakte.
Ja, daar kan ik me helemaal iets bij voorstellen. Het is ook absoluut de bedoeling om buiten de rijbak genoeg droge en/of verharde sta- en ligplekken te maken incl de track, o.a. om het uitmesten makkelijker te maken. Maar ik moet dit jaar even zien wat er qua planning en budget mogelijk is om dat voor volgende winter gerealiseerd te hebben. Dus de rijbak als winterpaddock is eigenlijk vooral plan B als het niet lukt om ze die andere bewegingsruimte te geven voor die tijd.