Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:15

Olikea schreef:
Hoi allemaal.

Als het mag wil ook graag meefietsen en vooral jullie adviezen aanhoren vermoed ik.

1 maart verhuis ik mijn paarden naar mij eigen stek. Een mooi stuk redelijk hoog land ( handig in de klei) met stalgebouwtje, en bak.

Er water geen elektra.
De afgelopen weken zijn we keihard bezig geweest de boel af te krijgen.

Alles voor mijn mannen <3

Fiets lekker mee :D
Gefeliciteerd met je eigen stek, superleuk!
Ga je wel stroom aanleggen of jezelf jaarrond vervloeken dat je het niet hebt :+

Olikea

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:25

@barbalala. nee, wij gaan vloeken. Het land ligt vrij afgelegen. Aanleggen is geen optie.
Ik heb een grote accu met omvormer voor de kleine dingen, verder heb ik bouwlampen op accu/solar besteld.

Ik heb ook een benzineaggregaat tot mijn beschikking, maar ik heb zon hekel aan dat geluid, dat wil ik graag vermijden.

Ik lees hier over compost vs bokashi. Ik twijfel ook nog heel erg. Ik heb even zitten uitrekenen wat 2 paarden me kost aan bokashi, en die mineralen en klei en zo kost ook nog een bak met geld. Ik kwam op iets van 1300 euro per jaar. Maar ik ben wel heel erg fan van het eindproduct.

Aangezien ik aan een moestuin complex lig met het terrein durf ik het wel aan met compost, dat raak ik wel kwijt, ook mijn eigen tuin kan nog wel een aantal tonnen compost gebruiken de komende jaren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:28

Olikea schreef:
@barbalala. nee, wij gaan vloeken. Het land ligt vrij afgelegen. Aanleggen is geen optie.
Ik heb een grote accu met omvormer voor de kleine dingen, verder heb ik bouwlampen op accu/solar besteld.

Ik heb ook een benzineaggregaat tot mijn beschikking, maar ik heb zon hekel aan dat geluid, dat wil ik graag vermijden.

Ik lees hier over compost vs bokashi. Ik twijfel ook nog heel erg. Ik heb even zitten uitrekenen wat 2 paarden me kost aan bokashi, en die mineralen en klei en zo kost ook nog een bak met geld. Ik kwam op iets van 1300 euro per jaar. Maar ik ben wel heel erg fan van het eindproduct.

Aangezien ik aan een moestuin complex lig met het terrein durf ik het wel aan met compost, dat raak ik wel kwijt, ook mijn eigen tuin kan nog wel een aantal tonnen compost gebruiken de komende jaren.

Klinkt wel als een zo degelijk mogelijke oplossing qua stroom!
1300 euro voor compost :wow: nou dat schip laat ik iig varen dan, damn!
En het klinkt als een prima locatie!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:01

Olikea schreef:

Gefeliciteerd met je eigen plek! Hoef je geen stroom op je omheining? Wat voor omheining heb je?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:19

Temeraire schreef:
Olikea schreef:

Gefeliciteerd met je eigen plek! Hoef je geen stroom op je omheining? Wat voor omheining heb je?

Dank je :)
Ik heb 3 lagen lint en 1 hout. De stroom voor de draad komt van accu's.. mijn man doet vanalles met auto's, dus die hebben we gewoon liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:23

Een maand of 2 heeft het nodig om compost te worden en ik geef het gratis weg. Ik heb heel veel aan vragen en het gaat in stevige vuilniszakken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:01

Ik zit ook naast de volkstuinen en ik zet mijn volle aanhanger mest daar neer en zij scheppen hem leeg. Mogen mooi zelf compost van maken :D Raak het altijd kwijt, heel heel soms met name in de winter moet ik hem zelf leeg scheppen en daarvoor moet ik 3 minuutjes rijden naar mijn hooiboer, daar kan ik het altijd kwijt gratis op zijn enorme mestbult.

Ik heb ook geen stroom, maar heb zonnepanelen en accu's voor led verlichting op stal en accu's apart voor het stroomlint. Water vang ik op met 3 IBC tanks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:04

Ik composteer een deel. Dit jaar wil ik er pompoenen op laten groeien om te kijken wat dat doet. Iemand al eens gedaan?
De rest wordt 1x per jaar door de loonwerker opgehaald en uitgereden over het land van een boer in de buurt. Dat is dan 10 kuub in 1x. Wagen vol.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:29

Ik ga dit voorjaar pompoenen er op kweken ik heb het nog niet eerder gedaan, ik heb ook een generator zo dat ik stroom heb. Ik moet 2 keer per dag het hooi stomen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:14

Ja hier! Pompoenen waren mega en echt heel heel veel pompoen. Het houdt de mest ook wat beschermd in de zomer waardoor het niet enorm verschroeit.

Wel moet je ze goed vochtig houden

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:20

Pompoenen,kalebassen,courgettes en komkommers doen het super goed op wat paardenmest en grond :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:42

Die eet je ook op of is dat om te composteren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:58

Ik heb heel veel pompoensoep en gefermenteerde pompoenen gemaakt. En courgette is echt ideaal. Iedere dag eentje plukken en bloemetjes zijn leuk te vullen met bijvoorbeeld mozarella.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:54

Mag ik ook meelezen. Na jaren paardloos, nu weer een paardje in bezit en voorlopig in eigen beheer, bij mijn ouders in de tuin en in de zomer op de boomgaard. Wel hard op zoek naar de ideale oplossing voor het najaar, bij mijn ouders is niet mogelijk lijkt het aangezien ze aangeven het niet blijvend te willen. Eerder had ik ee eigen weiland, die helaas onteigend is voor een autoweg en daarna een 3 tal weien van mijn ouders. Helaas zijn deze verkocht toen we geen paarden meer hadden

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:42

StonedRomy schreef:
Ik heb heel veel pompoensoep en gefermenteerde pompoenen gemaakt. En courgette is echt ideaal. Iedere dag eentje plukken en bloemetjes zijn leuk te vullen met bijvoorbeeld mozarella.

Ik was ook wel van plan om planten op de compost te zetten. Dat groeit als kool. Tomaten doen het ook super goed op compost.

Ik ga pas over 2 weken op het land, maar ik heb nu al aanvragen vanuit de moestuinen.. die mest en compost raak ik wel

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:59

Leuk topic! Ik krijg eind maart mijn eigen paard ook voor het eerst aan huis. Ben nu op zoek naar een maatje voor hem.

In eerste instantie een inloopstal met weiland, later dit jaar komt er een rijbak, tracks en verrijking. Aangezien ik op harde klei zit, zal ik flink investeren in de bodem van de rijbak, die in de winter ook als paddock dienst doet. Daarnaast zal ik dit jaar iig rond de stal, voerplekken en track richting de rijbak zorgen voor bestrating, zodat ze volgende winter droge voeten houden.

De mest wil ik composteren, aangezien we zelf ook een moestuin aan gaan leggen en daarnaast nog een gigantische siertuin hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:03

wel zonde om veel te investeren in je bak om daarna als paddock te gebruiken, mijn ervaring is dat dat niet veel goeds voor de bodem doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:34

Klopt. ik heb een paddock dat ik ook gebruik als rijbak, maar ze liggen erin, maken putten, etc. Dus eigenlijk om goed te zijn moet ik telkens slepen voor ik kan rijden.
Nu heb ik schuilstal, mudcontrol, paddock aansluitend op de tracks. Moest ik het herdoen dan zou ik schuilstal, zoveel mogelijk mudcontrol als betaalbaar is doen, aansluiten op de tracks, en ergens een klein stukje maken met zand waar ze altijd kunnen liggen, rollen, etc. Rennen doen ze dan wel op de tracks.

De paddock zou ik misschien wel aansluiten op de verharding, maar ze daar enkel toegang tot geven als ik aanwezig ben / tijdens het uitmesten.

Wat ik zie is dat ze 90 % van de tijd aan de ruif staan of staan te dutten, 9% gebruiken ze om te slapen / putten te maken (kunnen ze prima op het kleine stukje zand doen) en dan 1 % is eens een zotte uitbarsting waarin ze 5 minuten spelen/rennen. Dat doen ze dan wel tijdens hun speeluurtje in de bak.

Maar nu gebruiken ze die dan ook vooral om in te mesten (bij voorkeur op de natste stukken) en gaan dat dan vrolijk gaan openlopen...
En het geeft mij veel meer werk om uit te mesten door de grotere oppervlakte.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:47

Die groente op de composthoop die dekken jullie niet af of wel.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:01

Duhelo schreef:
Klopt. ik heb een paddock dat ik ook gebruik als rijbak, maar ze liggen erin, maken putten, etc. Dus eigenlijk om goed te zijn moet ik telkens slepen voor ik kan rijden.
Nu heb ik schuilstal, mudcontrol, paddock aansluitend op de tracks. Moest ik het herdoen dan zou ik schuilstal, zoveel mogelijk mudcontrol als betaalbaar is doen, aansluiten op de tracks, en ergens een klein stukje maken met zand waar ze altijd kunnen liggen, rollen, etc. Rennen doen ze dan wel op de tracks.

De paddock zou ik misschien wel aansluiten op de verharding, maar ze daar enkel toegang tot geven als ik aanwezig ben / tijdens het uitmesten.

Wat ik zie is dat ze 90 % van de tijd aan de ruif staan of staan te dutten, 9% gebruiken ze om te slapen / putten te maken (kunnen ze prima op het kleine stukje zand doen) en dan 1 % is eens een zotte uitbarsting waarin ze 5 minuten spelen/rennen. Dat doen ze dan wel tijdens hun speeluurtje in de bak.

Maar nu gebruiken ze die dan ook vooral om in te mesten (bij voorkeur op de natste stukken) en gaan dat dan vrolijk gaan openlopen...
En het geeft mij veel meer werk om uit te mesten door de grotere oppervlakte.

Ja, daar kan ik me helemaal iets bij voorstellen. Het is ook absoluut de bedoeling om buiten de rijbak genoeg droge en/of verharde sta- en ligplekken te maken incl de track, o.a. om het uitmesten makkelijker te maken. Maar ik moet dit jaar even zien wat er qua planning en budget mogelijk is om dat voor volgende winter gerealiseerd te hebben. Dus de rijbak als winterpaddock is eigenlijk vooral plan B als het niet lukt om ze die andere bewegingsruimte te geven voor die tijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:59

Ik had op mijn vorige plek de bak als onderdeel van de track. Dat was alleen slecht bij de opgang naar het verharde deel bij stal. Maar verder ging dat prima. Nu was het wel gekeerde grond, dus geen dure bodem. En ik had 400 meter track, nog los van de bak en met 1 breed pad (10 meter). Ze speelden eigenlijk overal wel. Dus ik heb nooit echt kuilen gehad. Slepen deed ik 1x per maand ofzo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:12

Het zal ook schelen hoe de verbinding is naar de bak.
Stel dat ik schuilstal - verharding - pad rondom en ergens halverwege een stuk bak had gehad, dan zouden ze in de bak eindigen tijdens hun zotte 5 minuten / om te gaan slapen, maar niet zozeer specifiek om te gaan mesten.

Nu is het aansluitend met de verharding, en dan lopen ze 5 m van de verharding weg, gaan daar gaan mesten en keren terug. En als ze dan zotte 5 minuten hebben trekken ze het natuurlijk lekker open...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:00

1300 euro voor compost hoe kom je aan dat bedrag?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:12

marleen_usar schreef:
1300 euro voor compost hoe kom je aan dat bedrag?

nee voor bokashi.

ik kreeg dit. het gaat bij mij om 3 paarden, waarvan 1 een xl

Citaat:
Voor het maken heb je volgende nodig qua verhoudingen voor 1 ton paardenmest / stalmateriaal (ongeveer 1,3 m3):
10 kg kleimineralen
10 kg zeeschelpenkalk
10 kg lavameel
2 ltr Multi-task , die moet worden aangelengd met water (verhouding water staat op de fles multitask)

Eventueel kan hier nog 1ltr melasse aan toegevoegd worden om het fermentatieproces aan te jagen (lees versnellen).
Een dekzeil om de hoop af te dekken. Het is belangrijk dat het zo luchtdicht mogelijk wordt afgedekt.

Uitgebreidere uitleg vind je hier
https://www.bio-ron.com/producten/bodem ... rbeteraar/

Prijzen:
- Multitask
1 liter €18,25
5 liter €53,25
- Kleimineralen 25kg €34
- Zeeschelpenkalk 25kg €18,74
- Lavameel 20kg €25

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:13

Oh dat doe ik allemaal niet in althans niet die grote hoeveelheden, en de mensen die het komen op halen zijn toch erg tevreden.