Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:10

Allemaal hartstikke bedankt. Het is helaas niet zo best. Mn ruin heeft al jaren pensioen vanwege blessure, maar er komen af en toe dingen bij. We hebben nu afgesproken dat hij op zich verder goed erbij staat, maar stoppen zodra hij pijn toont, we iets moeten behandelen etc. Als vb; een klein wondje behandelen we nog, maar een koliekoperatie gaan we niet meer doen.
Aan de ene kant fijn dat hij het nog geen nood vond om hem te laten gaan, want ik vind hem vaak ook veel te vrolijk nog. Maar aan de andere kant, zie ik hem elke dag en moet me er een stukje bij neerleggen dat hij dus niet altijd perfect is.

Chasey, dat lijkt me ook fijn. Wel bewoonde wereld, maar niet te dicht op elkaar.

Anke, goed geregeld.

Verder ben ik het even kwijt. Merk dat het allemaal toch erg aan me vreet. En loop ook voor mezelf steeds ziekenhuis plat, dus moet even pas op de plaats zien te maken en beetje loslaten dat ik niet alles perfect kan krijgen en altijd op kan lossen.

Nogmaals, allemaal bedankt, erg lief!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 18:47

Dat besef is nooit leuk. Maar meestal gaan krakende wagens het langst mee. Hopelijk kun je nog een poos van hem genieten. Wel fijn dat hij zijn pensioen bij je mag slijten.

Beterschap, ook voor jezelf!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:11

Afscheid nemen, vroeg of laat, blijft moeilijk

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 00:06

Sterkte superpony... blijft lastig!
Hopelijk mag hij nog lang pijnvrij mee...

We hebben momenteel vakantie en wat doe je dan?
Pony’s zoeken haha!
Bij 1 wezen kijken maar was niet overtuigd en altijd geleerd bij twijfel niet doen!
Ik zag in België (alle sites 2e hands Mp sporH enz enz gehad ondertussen haha!) een lief b ruintje staan en vandaag wezen kijken. Super braaf dier, liep zonder blikken of blozen recht langs een drukke 80 weg en ook grote vrachtwagens geen probleem! 1,24m 8 jaar schimmel en heel mensgericht, dol op knuffelen en kroelen en onze kleine Meid vond hem ook heel leuk! Ik heb beloofd er nog een nachtje over te slapen :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 06:40

En?? Wat dacht je vanochtend? :D
Klinkt wel heel leuk die pony.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:25

Spannend de "keuze" uit 2 pony`s. Kun je niet nog eens gaan kijken bij beide
?
Superpony wat kwam eruit nu? Mijn atrose oma leeft ook al 4.5 jaar ingeleende tijd en heeft in die tijd al al 2 jonge paarden overleefd.

Ik ben iets minder actief op bokt nu, te druk met al het verbouwen, extra dagen wgewerkt, tegels zijn geleverd, heel blij met de keuze, woensdag komt de voerverwarming en erna komen ze erin
Nu zijn wij bezig met het verven, wc afmaken enz
Da ook nog een schietpartij opo de school waar mijn zoon 2 weken geleden weggegaan is maar waar wij wel nog onder gesprekken ed staan
Mailtjes telefoontjes, etc. Vooral ook omdat ik steeds gezegd heb dat het daar onveilig is. Ik hoor nu alleen maar je ha gelijk. Ik had liever ongelijk gehad!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:29

Wow heftig Lynn, je moet er niet aan denken maar zoiets had heel anders af kunnen lopen. Heb je nu een fijnere school voor je zoon gevonden?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:06

O sorry niet duidelijk, we zijn bij bijde wezen kijken natuurlijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:55

mentjuh schreef:
O sorry niet duidelijk, we zijn bij bijde wezen kijken natuurlijk!

Bedoel en 2e keer kijken als je zi twijfelt om te kijken of je gevoel hetzelfde is

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:19

Bij de 2e totaal geen twijfel, wilde hem het liefst gelijk meenemen.
We hebben de filmpjes (zo een 10 van buitenritjes strand spelen springen enz) en foto’s nog even laten zien aan een paar man met verstand van zaken en we zijn er helemaal uit :D als het klikt met mijn huidige paarden en hij word goedgekeurd mag hij hier komen wonen *\o/*

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:33

Wat leuk!! Dat is rap gegaan, alvast voorzichtig gefeliciteerd!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:41

mentjuh schreef:
Bij de 2e totaal geen twijfel, wilde hem het liefst gelijk meenemen.
We hebben de filmpjes (zo een 10 van buitenritjes strand spelen springen enz) en foto’s nog even laten zien aan een paar man met verstand van zaken en we zijn er helemaal uit :D als het klikt met mijn huidige paarden en hij word goedgekeurd mag hij hier komen wonen *\o/*

ow ik las het verkeerd, somme ik
Wat leuk, gefelciteerd ( alvast)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:48

Klinkt als een mooie match

Oei heftig. Gelukkig op tijd van school gewisseld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:22

Ow, Lynn dat is wel heftig. Ik snap dat jouw gevoel dus goed was, maar snap er niks van hoe ene school onveilig kan zijn. Is toch te gek voor woorden.

Iedereen nog een keer bedankt.

Hij is 20 en leeft al jaren in geleende tijd met erg veel ups and downs. Inmiddels vorig jaar ook onze 7jr overleefd.
1 voor voetje is wat slecht, dus ik had al zelf steeds ingepakt om demping te geven. Veearts had memory foam pads en die lijken helemaal super te werken, dus vandaag liep hij helemaal goed daarmee. Denk dat ik nu naar goede gebruikte schoenen ga kijken om pads in te doen.

En zo gek als het loopt, vandaag ml op onze 25jr en ik op haar 19jr zoon en moest ik een tandje bijzetten om haar in draf bij te houden buiten. Het is een quarter met enorme dikke kont, maar ze draaft als een draver. Vind mijn man niet erg, hadden we vroeger en was ook een grote liefde van hem.

Ik ben meestal wel goed in de afweging van wel of niet inslapen, maar bij mn 20jr ruin voelt het echt niet goed nog. Voor hem maakt het niks uit een dag, week, maand of jaar langer, maar hij is zo vrolijk.....

Was echt lekker weer en ben benieuwd naar aankomende week, omdat ze zeggen dat het nog warmer wordt.

Mentjuh, als het zo goed voelt, zal het echt wel goed zijn. Hopelijk klikt het met je paarden en wordt hij goedgekeurd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:24

Hopelijk kan hij nog een tijdje lekker genieten.

Cranio is echt bijzonder mooi.
Wat heerlijk om een paard zo een behandeling te kunnen bieden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:08

Lijkt me erg vervelend die beslissing te moeten nemen, hoop dat ik nog lang mag wachten tot het moet met een van mijn dieren. :(:)

Dacht de paarden op dieet te gaan zetten. Dus ik me bedacht wat ik wilde gaan voeren en hoe ik dat ging compenseren. Ben ik mijn hooi gaan wegen kom ik op net te veel uit _O-
Het weegt 7kg per net en ik wilde er 1 in de ochtend en 1 in de avond geven. Mijn paarden zouden 6,5 kg per dag moeten hebben volgens berekeningen :Y)

Jammer is dat ze maar maximaal 3 uur met een net doen (2 net wat verschillende 3x3 netten over elkaar), maar ze eten dan verder maar stro en wilgentakken :roll:

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 13:12

Mentjuh wat leuk, gefeliciteerd! Ook met je verjaardag Y)(^)

Je kunt ze eventueel ook graszaadhooi gaan voeren Azmay. Dat mengen met gewoon hooi.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:10

Dankjewel! :D

Ging inderdaad best vlug!! Ook in België gekeken dat scheelt. Daar stond deze.
Spannend! Nog even afspreken wanneer hij komt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:13

Selka schreef:
Mentjuh wat leuk, gefeliciteerd! Ook met je verjaardag Y)(^)

Je kunt ze eventueel ook graszaadhooi gaan voeren Azmay. Dat mengen met gewoon hooi.

Heb niet echt opslag voor nog meer hooi. Kan ook moeilijk 40kg per dag gaan voeren toch?
Hoe doen anderen dat?

Stro eten ze trouwens graag, dus dat is op zich geen probleem.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:17

Mijn pony's (D en E-maat) eten met z'n tweetjes zo'n 20 kilo voordroog weg in 24 uur. Dat is niet onbeperkt voor ze, maar komt er wel dicht in de buurt. Ze staan dus ook wel zonder, maar honger hebben ze niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:19

Flew schreef:
Mijn pony's (D en E-maat) eten met z'n tweetjes zo'n 20 kilo voordroog weg in 24 uur. Dat is niet onbeperkt voor ze, maar komt er wel dicht in de buurt. Ze staan dus ook wel zonder, maar honger hebben ze niet.

Hier gaat er onbeperkt in slowfeeders met klein net 35kg doorheen per dag met 2 niet te grote e ponys. En dat is dan droog hooi.

Geef nu mooi schoon stro bij tegen de honger.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:21

Zo, dat zijn dan stevige eters. En ik dacht dat die van mij al goed konden door eten. :))

Stro bijvoeren lijkt me prima hoor. Doe ik ook als het erg nat of koud is, dan hebben ze altijd wat te knagen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:21

@Mentjuh, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst *\o/*

@Lynn, jeetje wat eng, dat had heel anders kunnen aflopen..

@Superpony, hopen dat de memory foam pads nog lang werken!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:31

Die van mij eten gemiddeld 35 kilo hooi per dag. En dan staan ze soms nog een paar uurtjes zonder.
Slowfeeder met maas 3x3. Meestal zit er nog wel wat in de bak maar daar moeten ze dan te veel moeite voor doen.
Dan gaan ze liever aan de bomen knagen of grassprietjes zoeken.
Nu staan ze even op de wei.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:42

Die van mij zitten op 70kg per dag. Maar de Shire eet non stop en wordt er niet vet van dus hij zal het wel nodig hebben. Ik voer 2x per dag op meerdere plekken. Dan hebben ze onbeperkt in de zin van het is net wel of net niet op. Denk er over om voortaan een grote baal in te pakken met een slowfeeder net zodat ik minder werk heb maar die metalen voerhuizen zijn best duur zeg!

Ik voerde op een gegeven moment graszaadhooi en gewoon hooi 50/50 toen alleen de Shire en kwpner samen stonden. Ze bewogen toen minder en hadden zo wel continue te eten maar werden niet vet. Maar als je geen opslag hebt dan is dat lastig.