Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:44

ladyrosa schreef:
jumpyhorse schreef:

Hoe maken de mensen met paarden met lange manen zo'n mooie megastrakke hengsten vlecht? Ik heb het al heel vaak geprobeerd bij mijn haflinger, maar krijg 'm niet mooi strak tegen de hals aan en na een half uurtje rijden is de helft van haar manen al weer uitgezakt en los -O-
Heeft iemand tips?

Zijn ze lang genoeg?
Onderhands vlechten werkt beter is mijn ervaring. Normaliter sla je de plukken over elkaar heen, bij onderhands onder elkaar. Goed strak aantrekken, en op een krukje staan wil wel helpen om dicht bij de kam te blijven. Elke pluk die je erbij neemt strak erbij nemen. Zijn haar manen heel dik? Als dat zo is, kun je ze mss beter opsplitsen, dat er aan elke kant evenveel manen hangen en dan 2 vlechten maken! En niet te veel antiklit indoen

Dankje! De manen zijn zeker lang genoeg (zie foto). Wel behoorlijk dik bij de aanzet.
Sla je bij onderhands alleen de pluk die je erbij neemt onderlangs of alles?
Afbeelding[/quote]

Je slaat alles onderhands :)

xtamarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:38

ladyrosa schreef:
Hoe maken de mensen met paarden met lange manen zo'n mooie megastrakke hengsten vlecht? Ik heb het al heel vaak geprobeerd bij mijn haflinger, maar krijg 'm niet mooi strak tegen de hals aan en na een half uurtje rijden is de helft van haar manen al weer uitgezakt en los -O-
Heeft iemand tips?

Onderlangs vlechten inderdaad! En gewoon heel veel doen, dan worden ze vanzelf mooier en strakker. Bij mij helpt het ook om de manen wat nat te maken voor meer grip en dan wordt het ook netter. Ik vlecht zelf het laatste plukje bij de schoft nooit mee omdat de mijne dat snel lostrekt door de druk die er op komt te staan

Remark

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:16

Bij mij blijft het alleen zitten als de manen niet glad zijn. Dus inderdaad even geen anti klit er in.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:16

Hier witje weer mooi wit :)
Afbeelding

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:47

Hee ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.
Merrie heeft helaas erge zomereczeem waardoor ik nu nog maar halve manen heb :+ Van oren tot halverwege hals hebben we prima manen (sportcoupe), maar daarna niks meer. Gevolg 5 knotten met wedstrijd (dat is dan wel fijn want ik haat knotten :') ) maargoed, nu speel ik met het idee om alles eraf te halen en het opnieuw te laten groeien zodat het gelijk kan aangroeien. Dan beginnen we komende zomer i.i.g. met gelijke manen.
Wat vinden jullie daarvan?

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:13

Loes1996 schreef:
Merrie heeft helaas erge zomereczeem waardoor ik nu nog maar halve manen heb :+ Van oren tot halverwege hals hebben we prima manen (sportcoupe), maar daarna niks meer. Gevolg 5 knotten met wedstrijd (dat is dan wel fijn want ik haat knotten :') ) maargoed, nu speel ik met het idee om alles eraf te halen en het opnieuw te laten groeien zodat het gelijk kan aangroeien. Dan beginnen we komende zomer i.i.g. met gelijke manen.

Ik denk dat dat t beste is!

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:21

Loes1996 schreef:

Hier hetzelfde probleem, maar ik zou het niet doen, volgende zomer is het wederom hetzelfde liedje als nu

Ik snap het idee wel, en heb het een aantal jaar geleden zelf gedaan, maar de tijd die eroverheen gaat voordat ze uberhaupt weer 'hangen' was het het niet waard voor mij, ruim 2 maanden met zo'n lelijke niet mooi onderhouden (want je wil immers toch dat het weer groeit) fjordencoupe.. nee := mij niet meer gezien

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:35

Ik had met mijn paard destijds met maaneczeem gewoon altijd een sportcoupe, ze stond dan onder zo'n bruine eczeem deken, dus je zag er bar weinig van. Voordeel ervan is dat je dan ook rustgevende middeltjes als tea tree olie e.d. kan smeren.
Ik was er blij mee.

Ik heb hier de dekens (ongevoerd) ook op gedaan, zit hier aan de zee, dus veel wind en water. Mijn oudje heeft ook juist daarom een deken op, warmte behouden.

Ik zal hier thuis binnenkort ook weer eens flink tutten. Manen zijn lang en staarten even wassen, gelukkig wel warm water.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:51

Hier zaterdag nog eens goed getut om zondag op wedstrijd te gaan.

Afbeelding

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:30

Knap!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:53

Afbeelding

Kort en shiny :D

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:06

Hier smeren we fibra erop, lavendel olie tegen de jeuk en de eczeem deken helaas werkt niks :( blij als t weer winter is
Maar ben idd bang dat t lang als ‘fjord’ blijft staan. Ze is een Fries dus krijgt er wel een mooie hals v wss, maarja..lastig dit hahaha

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:58

Loes1996 schreef:
Hier smeren we fibra erop, lavendel olie tegen de jeuk en de eczeem deken helaas werkt niks :( blij als t weer winter is
Maar ben idd bang dat t lang als ‘fjord’ blijft staan. Ze is een Fries dus krijgt er wel een mooie hals v wss, maarja..lastig dit hahaha

Bij een fries al helemaal niet doen :=

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:21

Al eens nivea creme erop gesmeerd? Mijn zus (die op een paar topstallen werkt en heeft gewerkt) doet dat altijd! Wel herhalen, maar 9 op de 10 keer stopt het schuren :)

Huer weer es een vraagje
13 okt wedstrijd, maat zit in dubio
Ik doe mee aan de trage klassen (waar ze liever kort(max. 1 handbreedte) hebben met staartjes. Nu hebben mijn paarden lange manen die ik voor geen goed goud wil afknippen! Maar twijfel dus tussen
A) gewoon staartjes maken. Door de lengte gaat dit er mss stom uit zien.
B) vlechtjes van een paar slagen, maar zo veel mensen hebben dit
C) hengstenvlecht, maar die gaat er mss raar uitzien omdat het met hoofd laag is, en als ze t dan omhoog doen is t een slangenvlecht
D) iets anders, maar zou niet weten wat. Ze hebben redelijk dikke manen (dikte van de gemiddelde haf) dus matje etc ziet er niet uit

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:32

jumpyhorse schreef:
Al eens nivea creme erop gesmeerd? Mijn zus (die op een paar topstallen werkt en heeft gewerkt) doet dat altijd! Wel herhalen, maar 9 op de 10 keer stopt het schuren :)

Huer weer es een vraagje
13 okt wedstrijd, maat zit in dubio
Ik doe mee aan de trage klassen (waar ze liever kort(max. 1 handbreedte) hebben met staartjes. Nu hebben mijn paarden lange manen die ik voor geen goed goud wil afknippen! Maar twijfel dus tussen
A) gewoon staartjes maken. Door de lengte gaat dit er mss stom uit zien.
B) vlechtjes van een paar slagen, maar zo veel mensen hebben dit
C) hengstenvlecht, maar die gaat er mss raar uitzien omdat het met hoofd laag is, en als ze t dan omhoog doen is t een slangenvlecht
D) iets anders, maar zou niet weten wat. Ze hebben redelijk dikke manen (dikte van de gemiddelde haf) dus matje etc ziet er niet uit

Er is een reden dat veel mensen vlechtjes van een paar slagen hebben bij langere manen in deze klasses: het ziet er gewoon het netste uit! Ik zou dus voor optie B gaan.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:44

Ik zou ook optie B doen. De vlechtjes van een paar slagen. Dan de elastiekjes recht op rij +:)+

Wat een mooie kale pootjes zie ik boven *D netjes hoor!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:59

Jester_ schreef:
[ [url=m/zclg7A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kort en shiny :D

Heerlijk!

Ben je ook al weer volledig aan het scheren?

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:59

Wat te doen bij hevige regenbuien? De manen weer wat bijwerken
Afbeelding

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:24

Mooi!

Klein verschilletje hier van een jaar vlechten haha. Komt los al ruim over zn schouder
Afbeelding

Afbeelding
(Screens van insta)

Neg steeds zo blij dat ik ben begonnen met vlechtzn!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:35

Afbeelding
Afbeelding
Hier de manen weer getrokken

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:01

Ze zijn nu wel erg kort, dik, springerig of lijkt dat zo?

Ik ga morgen denk ik even de beentjes, oren en kaaklijn van mijn paard weer netjes maken. Ze heeft wel echt énorm last al van de dikker wordende vacht. Al lijkt er nog helemaal niets op te zitten. Ze zit eigenlijk in een normale zomervacht nog, maar ze zweet écht enorm. Na 10 min draven is ze al nat. Conditioneel is er niets mis mee, ze gaat ook wel gewoon door, maar daarna staat ze zolang nat, het droogt maar niet. Dus nog even een maandje wachten denk ik, en dan het scheermachine erover.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:51

Hier weer een volledig geschoren paard <3 Zo praktisch en zoveel knapper.

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:55

@emptywords ik hou daar wel van: als het dan toch kort moet, dan ook écht kort

@capriootje lekker! Die van mij gaat dit jaar een poging wagen tot dekenloos, om de hele simpele reden dat ze de hele zomer onder vliegendekens gestaan heeft, en het voor de huid niet goed is om jaarrond onder dekens te staan... Eens kijken hoe lang ik dat zelf leuk vind :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:57

het is nog steeds meer dan een handbreedte, lijkt alleen kort omdat ie een breden manenkam heeft en dikke manen. het springt snel ophoog, de helft hangt ook alweer aan de andere kant

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:13

Ik wil kijken of ik mijn men- en rijpaard in een jachtpatroon kan scheren. Benen ook, dat vind ik anders zo lelijk.