Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:11

Ja, ik heb er een. Kwam bij het huis, een of ander Duits merk, ik weet het zo niet uit mijn hoofd. We hebben hem nu één keer gebruikt en ik vind het best een nuttig ding. We hebben nogal veel bomen en dus ook heel veel snoeiafval. Op zich bevalt hij best goed, behalve dat ie best veel herrie maakt en je echt goed moet opletten wat voor takken je erin doet. Bij te droge en te dikke takken slaan de messen vast en dan moet je dat hele kreng weer uit elkaar halen. Ik ben nogal enthousiast en prop alle takken erin, dus dat gebeurt mij nogal eens...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:12

Lekker bezig Chasey!

Ik verbaas mij er ook over hoor. Wij zijn ook op zoek maar een nette grote woning met 1ha en de faciliteiten voor de paarden zie ik nergens voor minder dan een ton of 7. Nu zoeken wij richting de radstand waar je voor een kleine vrijstaande woning al ruim 5 ton mag aftikken. Dus al die mensen die groter en ruimer willen wonen zoeken in dezelfde regio.

Maar het is wat het is. Alleen niet grappig als je gaat uitrekenen wat je netto aan hypotheek mag gaan betalen bij zulke bedragen in de wetenschap dat we alles moeten aflossen :')

Wat vinden jullie trouwens de minimale m2 per paard in de winter? Heb wat op t oog maar dan moet ik een paddock aanleggen en wil inschatten wat dat gaat kosten. Is 40x20 voldoende? Hoe diep is jullie paddock? Ik lees hier op bokt verschillen van 10 tot 70 cm. Dat scheelt een hoop geld op zo'n oppervlak :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:14

bruintje123 schreef:
Mag ik hier even wat vragen?
Iemand van jullie toevallig in het bezit van een hout versnipperaar?
Zo ja wat voor een en hoe bevalt die?

ja, ik heb een profi versnipperaar.
Ben begonnen met een simpele, daar hadden we niets aan, die trok alleen twijgjes.
Nu via de veilig een die echt 4 cm aankan. Wel moet je de messen scherp houden, we hebben geinvesteerd in goede messen en nu loopt hij altijd als een zonnetje. Merk moet ik voor je nakijken.

Qua huizen, ik zit vlak boven Utrecht, dus een huis met veel grond is hier niet te koop voor de prijzen die jullie noemen 8-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:14

Jotoma schreef:
Wat fijn dat jullie opnoemen aan dat huis wat in je op komt. Zo had ik sommige punten inderdaad nog niet bekeken :o kijk ik toch door een te roze bril.

Moet wel zeggen dat ik door de reactie van gingerale ook wel weer even achter mn oren krab.
Hoe zijn jullie gezinsamenstellingen nu?
Wij 30, met 2 katten en 1 paard (wordt natuurlijk anders als die aan huis zou komen). Wel met kinder (en honden) wens :D
Op dit moment zelf volledig arbeidsongeschikt.

2 kinderen 3 en 7. Hond katten kippen konijnen aquaria 2 paarden en een shet. Het is veel werk. De paarden doe ik alleen, het is mijn hobby niet die van mijn man. Dat vind ik soms Jammer maar als ik op bokt lres dat een partner er echt probleen mee heeft en wil dat de paarden verkocht worden of een max aantal keren per week wil instellen ben ik wel blij.
enige nadeel is dus dat ze niet aan huis staan en ik als mee moet slepen. Aanhanger, zitmaaier, waterpomp staan thuis ivm diefstal maar het houd mij bezig. Ik zou niet weten wat ik met mijn tijd moest doen zonder paarden

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:18

Selka schreef:
Maar het is wat het is. Alleen niet grappig als je gaat uitrekenen wat je netto aan hypotheek mag gaan betalen bij zulke bedragen in de wetenschap dat we alles moeten aflossen :')

Wat vinden jullie trouwens de minimale m2 per paard in de winter? Heb wat op t oog maar dan moet ik een paddock aanleggen en wil inschatten wat dat gaat kosten. Is 40x20 voldoende? Hoe diep is jullie paddock? Ik lees hier op bokt verschillen van 10 tot 70 cm. Dat scheelt een hoop geld op zo'n oppervlak :)

Een paddock van 70cm, dan heb je wel ienieminie paarden :D

*Hoopt dat ze mag inbreken en aansluiten :o *

Wij zijn nog op jacht naar een huis (net als Selka :D) maar gaan morgen een bod doen dus erg spannend!
Als we uit de onderhandelingen komen zullen de paardjes ook aan huis komen!
Ik lees dus graag mee met alle tips en ervaringen als dat mag.
Het zal voor mij ook voor het eerst worden dat ze 'in eigen beheer' komen dus extra spannend.
Man heeft niks met paarden maar is wel bereid om af en toe te helpen met voeren, buitenzetten, uitmesten etc vanwege mijn onregelmatige werk en onze dreumes van 1 :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:23

Whahaha neeee dat is de hoogte van het zand :P anders past van Shire er maar 1 hoef in :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:26

Oh ik las over het stukje 'hoe diep' heen :Y)
Dacht al, zelfs mijn mini shet past niet in 70cm :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:26

Ik ben ook arbeidsongeschikt op dit moment. Hopelijk kan ik in de toekomst weer wat. We zien wel.
Maar met dat in gedachten hebben wij dus alleen een huisje kunnen kopen op Daan zijn salaris.
Wij moesten dus wel een keuze maken om alles zelf te doen. Dat is geen probleem, Daan vindt dat super leuk en werkt in de afbouw. Zijn vader is ook echt een klusser, dus dat komt goed uit.
Gisteren hebben ze samen het asbest van de schuur verwijderd. Dit kon in onze gemeente, mits formeel aangevraagd, gratis afgevoerd worden gelukkig. (Als het minder dan x aantal vierkante meter is, dan mag je het zelf doen, mits je het formeel aanvraagt!)
En de gezinssamenstelling bij ons is:
2 Kinderen,
1 Hond,
2, pony's,
3 katten.
Ik doe de huishouding, verzorging van kinderen en dieren. Eten koken, etc. Daan doet de mannenklussen ;)

In onze zoektocht naar huizen kwamen wij nog een super leuk huisje tegen binnen ons budget. Maar daar zat een addertje onder het gras. De hele kap was van asbest. En het was te veel om zelf te mogen doen. Dus dan moet je het al laten doen. Dan hield het op. Dat werd ons veel te duur! Jammer, want het huis had 1500m2 eigen grond, optie om meer erbij te krijgen en in een super gave bosrijke omgeving. Voor uren lang buitenrit plezier. Het bos zat letterlijk aan de overkant van de straat.
Nu wonen we in een minder mooie omgeving om buiten te rijden, maar gelukkig wel voldoende zandwegen en een bosje in de buurt.
Het zijn echt keuzes die je moet maken. Wat wil je en wat vindt je belangrijk? Wij keken ook vooral 'Kan je er mooi buiten rijden?' Want dat is toch wat ik hoofdzakelijk doe. Dat was voor ons gewoon heel belangrijk.
Ons huidige huis kwamen we tegen op funda, zonder die extra grond. Toch zijn we gaan kijken, want Daan zag er wel mogelijkheden. Ik niet, ik zag dat echt niet. Maar Daan heeft me overtuigd. En toch hebben we intussen langzaam aan al een mooi plekje gemaakt. We zijn nog lang niet klaar, maar stukje bij beetje raakt het weer wat meer af.
We moesten helemaal bij 0 beginnen. Het huis was van binnen slecht, maar de basis was nog erg goed! En dat is belangrijk. Dus het was strippen en overnieuw beginnen.
Het is een jaren 30 woning en heeft de oude elementen nog intact. Zoals een voor en achterkamer met schuifdeuren, dat vonden we beide heel mooi die oude elementen. Daar moet je van houden. Die hebben we ook laten zitten.
Alles was enkel glas, dat is intussen dubbel glas geworden.
Als je op zolder stond, kon je zo op straat kijken. Het was niet lek, maar je kon gewoon tussen de kieren kijken. Dat is inmiddels compleet geïstoleert en er zijn 2 kamers van gemaakt. Slaapkamer en studeerkamer.
En belangrijk is, dat dit huis droog is! :D En stap voor stap wordt het steeds aangenamer om te wonen. Daan wil dit jaar de spouwmuren laten opvullen. Heeft hij al een offerte voor aangevraagd. De man die kwam kijken of het mogelijk is zag dat alles mooi droog is van binnen!

Voor en na foto's van buiten. Vanaf zelfde plek genomen.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/14567379_1162677920490514_882240044614857583_o.jpg?oh=054ce76e3e4fedb4bb8e69146672c9c8&oe=5A0ADB40

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/14500625_1162811587143814_4258371376530483243_o.jpg?oh=714ee2a29b3dbbe361741959c5bb8bd6&oe=59CAB2F4

Intussen ziet het er al weer anders uit, deze foto's zijn een half jaar geleden gemaakt ongeveer.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:31

Prachtig al die verhalen te lezen <3 ga vooral door iedereen :D en veel foto's haha

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:33

Wat een verschil Chasey!

Is ook een gave he om ergens doorheen te kunnen kijken en in potentie te zien. Mijn man bezit die gave wel, en ik dus niet!
Ik haak bij wijze van al af op een bloemetjesbehang wat me niet aanstaat _O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:34

bruintje123 schreef:
Mag ik hier even wat vragen?
Iemand van jullie toevallig in het bezit van een hout versnipperaar?
Zo ja wat voor een en hoe bevalt die?

Wij hebben er voor nu een te leen die mijn vader destijds bij de Lidl heeft gekocht. Zitten inmiddels andere messen is maat hij versnipperd tot zo'n 4 cm. Ding is al jaren oud en wordt veel gebruikt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:38

Dat idee had ik dus ook Karin. :')
Toen we hier voor het eerste kwamen kijken, vond ik het vreselijk! Vieze oude bende! En tuin compleet een oerwoud. Je zag niet eens hoe groot het was. En het huis stond vol met pruttel van de vorige bewoonster, echt bomvol. Dus ik had zoiets van 'wegwezen hier'.
Maar Daan kijkt dus naar de technische kant en heeft me ook gezegd dat ik door de troep heen moest kijken. Ja dat gaat lastig :') Maar uiteindelijk heeft hij me overtuigd en we wonen hier heel leuk :D
Het was wel enorm wennen!! Want we gingen van een nieuwbouw woning naar een jaren 30 woning. Daan had mij gewaarschuwd dat het wooncomfort drastisch naar beneden zou gaan. Geen vloerverwarming, enkel glas, tocht, koude vloeren, bijkeuken die nog enkel steens is :') Maarrr ben er intussen al helemaal aan gewend hoor.
En het wordt wel steeds aangenamer door de aanpassingen van dubbelglas, straks geïsoleerde spouw. De bijkeuken, douche en wc zijn nu nog enkelsteens, maar dat gaat voor het winter ook nog veranderen. Boven hebben we in ieder geval al een nieuwe badkamer met een lekker warm bad :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:40

Ik heb mijn huis destijds gekocht voor onder een ton (lang leve Franse prijzen in een goedkope regio) met dus 3,5ha grond. Het huis was wel echt een bouwval en ook echt bedoeld als opknap projectje voor tijdens mijn vakantie. Ik gok dat we er in totaal toch nog wel een ton inpompen om alles op te knappen en naar onze zin te maken maar dan heb je ook wel wat (zie onderschrift voor topic hierover). We zouden het ook wel voor minder op kunnen knappen maar kiezen er bewust voor het gewoon in een keer goed te doen en dus ook te investeren in een goed verwarmingssysteem etc. Overigens was de basis van het huis wel goed. Het is echt de binnenkant die compleet gestript word en opnieuw opgebouwd in een voor ons betere indeling.

Overigens heb ik ook nog een huis in Nederland staan wat nog niet verkocht kan worden maar dat is niet geschikt voor paarden.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 09-07-17 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:40

Wauw wat een verschil chasey.
Ik zal binnenkort ook eens wat voor en na foto's gaan maken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:45

Hier het zelfde idee Chasey.
Deze woning stond als laatst op ons lijstje van bekijken.
Hij was het goedkoopst en had de meeste grond.
Ons totale grondstuk is 12.000m2.
Wij kunnen beide wel goed door troep heen kijken.
De schuren waren een grote puinhoop.
Huis was 25 jaar niks aan gedaan.
Onkruid tot aan je nek in de tuin.
Tijdens de eerste bezichtiging had ik niet de indruk dat mijn man het zag zitten.
Ik had in mn hoofd de indeling can de wei paddock en stallen al gemaakt :')
Toen we na de bezichtiging weer thuis waren vroeg ik voorzichtig aan mn man wat hij er van vond.
'Nou ik denk dat we maar een bod moeten doen' zei hij :D
binnen een week was alles geregeld en ons eigen huis hadden we al verkocht

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:51

Minimale aantal vierkante meter per paard is 9 zover ik weet, heel veel paarden die het daar dag en nacht mee moeten doen -O-
Zelf vind ik minimaal 200 vierkante meter per paard realistischer en ik zou ze nooit alleen zetten. Maar ken ook mensen die ze in hun eentje op 50 vierkante meter zetten, het is maar net wat je wil. 20x40 is een rijbak, lijkt me een prima maat voor een paar paarden maar ligt er aan hoeveel.

Ik kan zelf ook niet werken dus ben de hele dag thuis, mijn vriend heeft een (HBO nivo) baan in de techniek. Ik ben 24 en mijn vriend bijna 28. Wij konden echt bij lange na geen 2 ton lenen dus ik vraag me ook echt af hoe anderen dat doen :')

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:09

Wij hebben ze ook nog niet aan huis, we wonen nog in een appartement en zijn nu opzoek naar iets met minimaal 5000m2 grond. Voor twee paarden, 1 kat en in de toekomst wellicht kippen, 1 hond en kinderen (als het ons gegund is) ohhh en als we grond teveel hebben twee schotse hooglanders =:) :=
We werken allebei fulltime op hbo niveau en kijken rond de 3 ton.
Wij kijken naar woningen waar op korte termijn weinig aan hoeft te gebeuren. Het appartement hebben we helemaal opgeknapt in 1 jaar tijd en dat was nogal pittig naast de fulltime baan, vakantie die al geboekt was etc.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:10

Winterpaddock in 20x40 is voor even prima. Ik zou ze er niet jaarrond op willen hebben op zo'n stukje.
Mijn rijbak is ong 18x35 en dan hebben ze een doorloop naar de paddock van ong 30x35. Hier staan dan 2 paarden en 2 kleine ponys op.
Swinters gaan ze dan regelmatig in volle galop van de bak naar de paddock en andersom als ze de gekke 5 min hebben.
Toen ik nog op pension stond hadden we paddocks iets groter dan rijbak formaat maar hier stonden ze dan wel met 4-6 paarden in.
En dan alleen een dagdeel. Of smorgens of smiddags. Rest van de dag op stal.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:51

Leuk al die verschillende verhalen! Wij wonen in de buurt van smilde en ik denk dat er hier in de omgeving mooiere huizen/locaties zijn voor rond de 375.000. Zelf ook gekeken voor dat bedrag en dat zijn toch vaak verouderde huizen en/of met weinig grond hier in ZW drenthe. Maar soms zit er een pareltje tussen, het kan zeker wel.

Hebben toen wat duurders gekocht (rond de 5). Ik vind het heel leuk om te zien hoe anderen met minder budget toch de paarden aan huis kunnen hebben. En ergens had ik dat ook wel gewild. Want nu zitten we met een flinke hypotheek. Waardoor we relatief weinig leuke dingen kunnen doen. Maarrr.. Het is hier wel prachtig. Poel is ook erg mooi geworden. Ik denk dat als de paardendingen af zijn, ik geen spijt meer heb. (we moeten alles nog maken, hebben nieuw gebouwd op kaal stuk grond).
Laatst bijgewerkt door Zapje op 09-07-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:51

Hier rekenen ze voor 24/7 buiten ongeveer 1ha per paard, met bijvoeren redden we het wel met de 3ha thuis met 4 paarden maar het is voor de wei beter als hij ook een beetje rust krijgt. Dit jaar dan ook voor het eerst gehooid van deze wei, dan gaan de paarden begin van het voorjaar naar een andere wei, ga ik nog een keer met de bloter over de wei zodat alles weer gelijk kan groeien en kunnen we in juni hooien. De paarden komen dan eind juli of augustus weer terug.

Huizen kijken is ook lastig ja, wij zijn zelf ook aan het kijken voor eventueel wat anders waar we nog schuren etc kwijt kunnen of al staan maar wat we tot nu toe gezien hebben is het vaak net niet. Zo willen we bijvoorbeeld geen asbest op de schuren/stallen. Het hoeft er hier nog noet af maar dat zal er wel aan komen (europesche normen enzo). Ook willen we dan wel een huis waar direct in geleefd kan worden zonder al te veel werk zodat ik me bezig kan houden met het opzetten van het bedrijf.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:57

Wij wonen tussen Veluwe en IJssel in. Hebben 6 jaar geleden voor 420.000 gekocht en ondertussen voor een ton verbouwd, maar nu wel heel blij met alles, kavel is 8800m2. Ik heb gelukkig bij mijn ouders ook nog 1,5 hectare die ik kan gebruiken.
Ik werk 32 uur manlief 36 uur.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:09

Zapje, en wij wilden dus juist geen hoge hypotheek ondanks dat we tot ong 5 ton konden gaan.
We hebben nu 2.5 ton hypotheek en de rente in Duitsland ligt nog mooi laag, we hoefden geen eigen geld in te leggen.
Als je kan aantonen dat je genoeg verdient heb je hier in een week je hypotheek rond..het gaat hier allemaal makkelijk en de bank is erg persoonsgericht.
In NL ben je een nummertje en vind ik ze erg onpersoonlijk.
Als ik hier de bank binnen loop, dan is het gelijk, ' goedemorgen mevr Holtkamp'
Dat was wel wennen in het begin haha.
Evt wat bijlenen is ook geen enkel probleem.
Je loopt naar binnen, zegt dat je graag 10.000 erbij wil.
Ze veranderen wat cijfertjes in de computer en binnen een paar dagen staat het op je rekening :wow:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:12

Jotoma schreef:
Voor diegene die onder de twee ton gekocht hebben. Moet er dan nog enorm veel aan het huis gebeuren? En welke omgeving is dat?

Ik vind dit bijv acceptabel als woonhuis, behalve de keuken. Maar verder echt wel top:
Huis in Smilde gevonden via #funda
http://funda.nl/49444476

Maar die prijs... en hij staat al meer dan 6 maanden te koop. Dus wat zie ik hier over t oog?

Nou, zo n huis voor zo n prijs zou ik echt meteen doen _O- . Wij hebben een huis van 5 ton, vreselijk gedateerd (nog met bloementegels en groen sanitair enzo) en niks aan paardenvoorzieningen. Nou woon ik niet in get noorden, dus dat scheelt. Maar voor mij is dit echt een hele nette prijs voor dit huis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:06

Wij strippen het huis ook van onder tot boven.
Zolder is nu klaar en hebben we 2 slk gemaakt. Je keek daar tegen de pannen.
1e verdieping is bijna klaar met uitzondering van onze slk. We moeten nog een inloopkast maken dan is dat ook klaar.
Keuken beneden is klaar.
We moeten straks de achterkamer en de woonkamer volledig strippen. En de hal naar de achterdeur en onze studeerkamer.
Overal nieuwe elektra in, nieuwe isolatie, nieuwe vloeren en nieuwe plafonds.
En we willen nog extra ramen in de woonkamer omdat het heel donker is

Daarna willen we de grote schuur aanpakken.
Is een oude varkensschuur met mestput en allemaal kleine hokjes
Daar willen we straks de paardenstallen in maken.
En dan de schuur waar ze nu in staan deels afbreken, asbest er af en dan deels gebruiken als inloopstal en hooiopslag.

Edit: plattegrond van onze benedenverdieping.
En ons perceel.

Afbeelding

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:23

Wat groot! Mooi hoor.