Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:14

Mocht ik ooit toe komen aan stal 2.0 dan komen er op de zon kant zonnepanelen denk ik, dus daar komt een simpel dak onder, en de andere kant zullen wel dakpannen worden.

Isoleren heeft denk ik idd niet zo veel nut als het verder een deel open blijft. Als je alleen damwandpanelen gebruikt dan zou het wel wat warm kunnen worden door de warmte die ze uitstralen. Als dan 4/5 van de stal dicht is krijg je een beetje een oven effect ben ik bang.

De ronde balen hier zijn wel wat lastig te vervoeren als je een beetje volume wilt hebben. Vaak hebben boeren wel van die grote wagens waar er meteen 20 of meer op kunnen maar die heb ik niet ;) en het moet achter de auto.
Op onze grote aanhanger kan ik er denk ik 8 kwijt per keer als ik m'n best doe.

Daihyo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:17

Wij hebben ook kleine baaltjes normaal hoor. De 2 balen kuil/voordroog die we nu hebben zijn ook gebracht :+
Dat past op zich wel op de kar, maar wij krijgen ze er zelf niet af. Daar heb je toch wat machinewerk voor nodig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:24

Vandaag blijven mijn paarden, voor het eerst sinds ik ze sinds 6 jaar hier aan huis heb, een dag op stal... De plaat tussen de stal en de paddock is 1 ijsbaan.. ga geen gebroken benen riskeren. Gisteren hebben ze nog heerlijk hun benen kunnen strekken in de sneeuw :D

Stal (hout) is niet geisoleerd, heb eigenlijk ook altijd 1 deur open, alleen met noord/oostelijke wind niet, maar dat is misschien 1 a 2 dagen per jaar.

Ik heb jaarlijks gemiddeld zo'n 50/60 kleine baaltjes hooi, die liggen op zolder. Verder heb ik grote xxl pakken voordroog, die koop ik van de buurman en die brengt het ook. Ik kan er max 18 kwijt op de plaat, die worden na het wikkelen gelijk gebracht, meestal in maart/april moet ik er nog een paar bij en dan brengt mijn buurman ze 1 voor 1 met zijn trekker.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:24

Hooi komt hier van eigen land, dus dat is ideaal. Komt de halve buurt mee helpen met het hooi binnenhalen, altijd gezellig. Alles van het land af en de hooizolder op. Het ingewikkeldste deel is onthouden welke lading het eerst op moet :P
We proberen er altijd baaltjes van te laten maken, maar soms is het net niet droog genoeg en dan laten we ze in plastic verpakken, maar kwaliteit is bijna gelijk aan hooi.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:25

Ik heb grote pakken hooi, heerlijk.
Loonwerker /hooiboer brengt er 2 en daar doe ik ruim een maand mee.

DD hopelijk houdt je oudje niks over aan de grapjes van de bonte :(:)

Dynamiek sterkte, ben benieuwd :(:)

Hopelijk helpt het veranderen van hooi voor de merrie en wordt ze weer de oude.

Ik heb jaren ingepakt hooi gevoerd maar dat wordt toch zuurder van smaak en sinds vorig jaar met 3 paardjes weer terug op hooi en dat bevalt toch beter.
Kan ze beter op gewicht houden, voller in de buik.

Iedereen sterkte met de gladheid :(:) , hier niks en nu zelfs een zonnetje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:30

Afbeelding
Mijn stallen zijn eigenlijk gewoon een afdak met voor en tussenmuurtjes en op noord dus extreem koud.
Gelukkig breekt het gebouw van de buren aan de rechterkant de harde koude noorderwind.
Het afdak is helemaal simpel een afdak.
Heb ik ooit ook stallen van gemaakt maar die hebben ze in de loop der jaren vakkundig gesloopt dus nu is het al jaren weer gewoon afdak.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:32

BernetteO schreef:
Hooi komt hier van eigen land, dus dat is ideaal. Komt de halve buurt mee helpen met het hooi binnenhalen, altijd gezellig. Alles van het land af en de hooizolder op. Het ingewikkeldste deel is onthouden welke lading het eerst op moet :P
We proberen er altijd baaltjes van te laten maken, maar soms is het net niet droog genoeg en dan laten we ze in plastic verpakken, maar kwaliteit is bijna gelijk aan hooi.

Wij zette altijd de eerste of de oude partij zo dicht mogelijk bij het Luik van de zolder (waar we het dus naar beneden gooiden) en de rest was gewoon de zolder volstouwen. Als de eerste partij op was, was de rest ook wel goed om te voeren.
Scheelt een hoop nadenken ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:39

Oooohhh is die droge bak nu???

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:40

Nou...overleeft buiten,een ijsbaan.Mijn spikes waren geen slecht idee.Arme Beer durfde bijna het betegelde deel van de paddock niet op omdat het zo glibberig was.
Voorzichtig naar zijn voerbak geloodst zodat hij lekker kon eten,toch wel fijn dat de boel daar afgesloten was,veel grip op rubber en tapijt.

Daarna zijn ze aan het hooi gegaan en heb ik de boel even gestrooid met zout en zand en nu kunnen ze er wel weer overheen,al blijft het wel oppassen.
Zet ik mijn bezem tegen een van de staanders van de overkapping...glijd meteen weg.Dikke laag ijs ertegenaan geregend :+
Vrees dat ze hier ook niet verder komen dan de paddock vandaag,ik hoop dat het in de loop van de dag nog wat gaat dooien.

Kleine baaltjes hooi...eens kijken ...90stuks aan de lage kant en 120 zo,n beetje aan de hoge.Grote balen kunnen er 6/7 aan de hoge kant met 3 grote balen stro.Heb gelukkig nog wel wat staannet aan de een na laatste begonnen en er staat nog veel gras :)

Dynamiek...sterkte :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:42

Zó droog is mijn paddock ook niet (jaloers), maar ik kan wel merken dat het wegscheppen van de plassen helpt om hem sneller te laten drogen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:43

Nee _O- _O- _O- dat was van de zomer :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:44

Er staan ook teveel paarden op, staan er nog 5 dus de foto is gemaakt voor 9 juni :\

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:47

palousa_boy schreef:
BernetteO schreef:

Wij zette altijd de eerste of de oude partij zo dicht mogelijk bij het Luik van de zolder (waar we het dus naar beneden gooiden) en de rest was gewoon de zolder volstouwen. Als de eerste partij op was, was de rest ook wel goed om te voeren.
Scheelt een hoop nadenken ;)

Helaas is ons luik onbruikbaar geworden... Als we die open doen hebben we geen luik meer vrees ik ;)
Schoonvaders nog maar eens lief aankijken dat ie dat fixt, dat lijkt me toch wel heel handig :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:53

spatter schreef:
Nee _O- _O- _O- dat was van de zomer :D

Gelukkig. :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:54

Hier is de paddock wel nat maar mijn bak is nog altijd droog. De enige tijd van het jaar dat hij fijn is, als er veel regen valt, anders is hij zwaar en stuift het zand je om je oren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:58

Ik dacht al, die ligt er mooi bij :D

Al hadden wij gisteren ook geen plasje in de bak staan. Heel verrassend! Wel soms wat soppig, maar nog steeds niet drassig of echt nat. Ik heb er dus dankbaar gebruik van gemaakt :D
Paddock is wel zeiknat.

Mooi zo dat afdakje :j
Hier staan ze ondanks het weer nog steeds veel buiten. Je zou toch zeggen dat ze er zelf wel voor kiezen om droog te staan, maar het interesseert ze niks :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:01

Hier gaan ze iedere morgen naar buiten en nu in de winter rond 21.00 naar binnen, in de zomer tegen 23.00 of later :o
Dat doe ik speciaal om ieder dier het juiste voer te geven al zou het best kunnen dat ik met deze 3 het komende zomer anders aanpak.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:02

Hier gaan ze ook vroeg naar buiten en vaak rond 20:00 naar binnen, maar met echt zeikweer gaan ze iets eerder, uur of 18:00.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:03

Hier staan ze 24/7 buiten. Ze krijgen hooi/voordroog uit slowfeeders en zijn aardig aan elkaar gewaagd.
Voer krijgen ze apart in eigen stal, maar dat is maar een paar minuten en dan blijven we er gewoon bij staan. Ze krijgen allebei ander voer, de mijne ook met medicijnen. Tot nu toe gaat dat prima zo. Ze lopen zelf hun eigen box al in als we aankomen lopen met de emmers. Deuren blijven ook open staan, maar ze kunnen niet direct bij elkaar.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:06

Door dit topic heb ik echt vaak werkontwijkend gedrag zeg. :x :')

Tamara, ben je wandelend aangekomen op je stekkie of was het glibberdeglibber? Zag filmpjes voorbij komen van mensen die gingen schaatsen op de straat! :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:13

Gaaf, heb ik als kind ook gedaan, bijna naar school geschaatst en dat was echt een heel end, zat al op het middelbaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:16

Jemig wat gaan jullie hard!

Bizar die grote weersverschillen in het land. Ik zit in Oost-Groningen. Code violet. -4 momenteel met gevoelstemperatuur -10. Op de provinciale weg rijden amper auto's, scholen gesloten, bussen rijden niet, schaatsen op de wegen zo glad! Ik zou in mijn rijbak ook kunnen schaatsen en de dag voordat het ging ijzelen was die nog kurkdroog. Heb ook vrij gekregen van mijn werk, baas vond dat ik te ver weg woonde en doet beroep op mensen die in de stad zelf wonen, erg tof! Dus na een uurtje drollen bikken, voeren en jerrycans water uit de douche naar de paarden brengen, zit ik nu warm met mn voeten op de kachel en een kop soep. Het is de vierde dag dat dit zo is (al is het vandaag wel nog extremer dan de afgelopen dagen), dus ik ga zo toch een poging wagen voor booschappen. Geen autos op de weg maar hij lijkt te fietsen, dus ik ga het proberen. Het is 5 km dus als het met de fiets niet gaat kan ik gaan lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:33

Hier kon ik ijshockyen met de bolletjes...ze waren bevroren en gleden over het ijs.Was zo klaar :=

Vroegâh ook wel eens op de schaats naar school,toen was ik ook al zo dol op die rommel :+

Fijn dat je vrij hebt gekregen Caily

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:38

Met wat er uit de lucht kwam zetten aan regen gisteravond, was ik ook echt bang voor dezelfde taferelen als bij caily, karev en tinky. Maar niets was minder waar! Wel een laagje ijs op de waterbak buiten, maar het terrein en de bak waren gewoon zeiknat, maar niet bevroren.
Wel hadden de kleinkinderen van hier vrij van school, omdat er niet op school te komen was van de gladheid, dus ik snap er niks meer van.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:41

Hier helaas de paddock niet zo vlak dat hockey mogelijk is. Heb omheining tussen paddock en wei weg gehaald. Ze waren en gisterenavond doorheen gegaan (heel apart, ik had net gevoerd, stonden rustig te eten, ik ruim de kruiwagen op, en aan de paarden van de buurvrouw vlak naast waar ik stond zag ik dat er iets loos was met de drie van mij, alledrie door de omheining bleek toen ik erheen liep), maar ook zodat ze makkelijk van hun hooi naar de vlakke weide toe kunnen. Ben erg blij met mijn eigen luiheid. Ik had al het hooi wat ze hadden geknoeid de afgelopen maanden nooit opgeruimd, dus ze hadden een soort van "hooieiland" om de hooibakken heen. Is nu een mooie vlakke, zachte ondergrond waar ze ook op liggen :) Gelukkig kan ik verder wel lachen als ik driftend met kruiwagen door de bak ga, heb ook paarden die wel tegen iets als dit kunnen gelukkig.

Dat is pas bizar ohjajoh :=