Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:06

Ik denk dat het heel paard-afhankelijk is, de hoeveelheid morsen. Zie dat hierbuiten met de paarden ook, de ene gooit nagenoeg alles in de bak, de ander knoeit nagenoeg niks.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:38

Coberlina schreef:
Wij doen geen net of rooster of wat dan ook. Gewoon een bak, en er wordt heel erg weinig nog gemorst.
Anders lag het doorheen de hele stal. Echt een bende wanneer kuilgras doorheen het stro wordt gemengd.
We schudden het kuilgras goed uit, en geven meer dan genoeg. Ze zijn dan ook lang bezig.
Wij gaan het eten niet vertragen, hebben liever dat ze meer eten dan. Veel gezonder.
Ze zijn ook altijd voldaan met ruwvoer, waardoor ze niet gulzig zijn.

Dan heb jij geen type paard wat je schraal moet houden :P Als ik die van mij onbeperkt hooi geef dan kan ik ze na een maand rollen en ik vrees dat ze binnen een half jaar als een ballon knappen :+
Het is enorm paard-afhankelijk.Als je raak kunt voeren is dat altijd fijn,hoef je niet te kijken op een kilo meer of minder.
Ik weeg mijn hooi af,ze staan echt op dieet en hebben zelfs hun stro in een fijnmazig hooinet zitten zodat ze de hele dag lekker kunnen plukken en pulken.

Over de Hay-bar...beetje crea-bea zijn en er zelf een maken,net erin of rooster erop als dat nodig is ;)

Gister heeft zich (volgens de jongens) een ramp voltrokken....

Beer vond het al niet kloppen dat het hekwerk op het gras werd weggehaald.... >;)

Later kwam er een groot beest en heeft het totale weiland onder gescheten :x :+ ,onder luid gejoel en boegeroep van de jongens durfde dat beest nog een paar maal terug te komen ook... ;(

Tragisch was het _O-
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 21-02-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:42

Tja, door de jaren heen wel wat wijzer geworden over voeren en ik ben er ondertussen wel over uit, dat paarden prima onbeperkt gevoerd kunnen worden, maar dat je dan het juiste hooi moet hebben. Teveel paarden krijgen ongeschikt hooi. Verkeerde grassoorten en op verkeerde moment gemaaid en je hebt ze te dik.. Maar weet hoe moeilijk het kan zijn om inderdaad het juiste hooi te vinden. En dan is mengen met graszaadhooi of stro ook een goede oplossing..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:46

Dat is ook zeker een punt,vorig jaar is de hooioogst de mist in gegaan.Er was teveel pitrus meegemaait...dit hooi is weer teruggegaan.Helaas alleen kalverhooi beschikbaar...maar gelukkig ook goed stro,dat krijgen ze eigenlijk onbeperkt dus aan hun ruwe vezel komen ze wel.

Graszaadhooi is hier niet te krijgen,heb nog wat opties voor aankomend seizoen maar even afwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:47

@tinky: geef ze eens ongelijk...hoe zou jij reageren als ze je eten gingen bevuilen ;)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:50

De mijne keken donderdag ook al zo beteuterd doen de mest bult werd uitgereden :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:54

Tinky ik moest er even over nadenken hoor haha

Ik heb gisteren een aanhanger net van 3,5 bij 1,5 verbouwd tot 2 netten. Mijn vader is net aan een nekhernia geopereerd en mag niet tillen. Hij voert normaliter als ik werk. Dus heb pakjes hooi gekocht en daar zijn ze minder dol op als voordroog. Dus net s'ochtends goed vol en hopen dat ze er tot 19.00 genoeg aan hebben.

Karev was ernstig verontwaardigd toen ik met dat hooi aan kwam..hoezo verwend. Een fjord eet alles toch zegt men altijd.. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:01

Haha nou onze mesthoop is niet echt de moeite om uit te rijden :D

Afbeelding

Vorig jaar hebben we denk 4 aanhangers mest weggebracht omdat mensen het willen gebruiken in de tuin, maar dit is onze mesthoop na een jaar verzamelen.
Nu is het voornamelijk kippen en konijnenmest, maar de paarden mesten er ook regelmatig bovenop als ze in de buurt staan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:14

Hahaha tinky, ik had hem ook niet door... blond :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:39

Trager eten hoeft voor mij niet, dat is absoluut geen issue hier. Maar ik zou erg blij zijn als mijn hooi niet door de hele stal ging en gebruikt om te mesten etc.
Het is een stel kieskeurige mormels wat eerst de hele berg doorwerkt op jacht naar het lekkerste ene sprietje en wat afgedankt wordt is dan goed voor de mesthoop :roll:

Dus ik dacht aan een net in een bak ofzo. Een lage bak dan dat ze wel zogezegd van de grond eten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:40

Tinky _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:49

Dan kun je toch ook een houten bak maken en bevestigen aan de muur tegen het schuiven. Kun je ook de hoogte aanpassen zodat ze er niet in kunnen staan.
Maar je moet dan wel aardig wat ruimte hebben in je box.

Ik heb de hooi ruiven ook niet zo hoog hangen trouwens. Vind dat wel ideaal met hooi geven dat ik niet in de box hoef te zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:50

Twas heul erg hoor -O-

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:54

Hahahah Tinky, ocharme je paarden :D

Ja wij hebben hier vier warmbloeden staan, die gelukkig niet steeds op dieet moeten.
Je kan idd wel constant voeren als je heel arm hooi hebt, zoals dat graszaadhooi.
Die van ons vinden dat wel niet zo lekker. Ze willen liefst alleen kuilgras.
Moet wel zeggen dat ze momenteel ook niet mager staan, maar ook niet te vet.
Enkel mijn 'oudere' merrie mag paar kilo's kwijt, maar dat is vnl omdat ze een tijdje niet gewerkt is. Heb nu een meisje hier uit de buurt die haar een beetje komt rijden, en dat is wel erg fijn.
De twee driejarigen worden al wat gelongeerd. Degene die nog drie moet worden, hoeft nog niets te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:01

sneeuwpop schreef:
Dan kun je toch ook een houten bak maken en bevestigen aan de muur tegen het schuiven. Kun je ook de hoogte aanpassen zodat ze er niet in kunnen staan.
Maar je moet dan wel aardig wat ruimte hebben in je box.

Ik heb de hooi ruiven ook niet zo hoog hangen trouwens. Vind dat wel ideaal met hooi geven dat ik niet in de box hoef te zijn.

Met alleen een bak denk ik dat ze de hele handel eruit gooien en dan pas gaan eten, maar misschien gecombineerd met een (vastgezet) net?

In de zomer als ze buiten staan kregen ze gewoon een groot pak maar daar trekken ze dus ook eerst alles uit. Alles wat afgekeurd is vertrappen ze in het zand.

Nu haalde ik ze regelmatig binnen en dan de hengst buiten die dan een soort stofzuiger is :')

Maar voor de stal zou een beter voersysteem wel fijn zijn.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:04

ik heb juist 3 heel verschillende paarden staan thuis qua voer :')
De pony moet op schraal voer, zij komt dan ook nooit op de weide en krijgt alleen hooi.
Oudere kwpn merrie van moeders moet juist dikker, krijgt 6 plakken hooi per dag plus 2kg senior brok
en mijn eigen was nooit dik te krijgen, tot ze bij mij thuis kwam :Y) die krijgt 6 plak hooi en een handje Care4Life.
Hooi wordt per voerbeurt verdeeld over 3 bakken en ze jagen elkaar wel eens weg en lopen dan door naar de andere bak, werkt prima, al zou ik misschien wel slowfeeders op willen hangen, dat kan nu ook met de houten omheining.
Mijn vader wil er geen werk van hebben, die gooit 's ochtends hoppakee, zo de plakken in de hooibakken en klaar :))

Er wordt wel hooi gemorst door de kwpn'er, maar mijn dravertje eet alles schoon.
Handig he, zo'n stofzuiger

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:06

Haha die blikken en die uitstraling van die paarden soms _O-

Een hooibak zonder iets op het hooi werkt hier niet. Dan gooien ze inderdaad eerst de hele handel eruit. Haha Urielle, mijn merries zijn ook de stofzuigers van mijn ruin.

Gisteren ging de 8 maanden oude merrie hier even de andere merries vertellen dat ze echt niet bang voor ze is hoor }:) En de 20-jarige denkt dat hij een jonge hengst is 8)7 Toch maar weer een beetje aan het werk met hem.

Wat voor 3-jarigen zijn het Coberlina? Ik heb die van mij gisteren even los gedaan in de bak. Die is echt nergens van onder de indruk! In maart gaan we rustig aan beginnen met het longeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:07

Afbeelding

Urielle ik wil binnenkort zoiets maken. Vooral om uit te proberen hoe scheef plank 1 moet om het hooi te laten zakken. Je zou het hooi reservoir buiten de box kunnen zetten en enkel het voetje de box in schuiven? Moet je wel een gat in de box zagen... ik laat je weten of en hoe t werkt. ;)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:13

Mosh schreef:
Wat voor 3-jarigen zijn het Coberlina? Ik heb die van mij gisteren even los gedaan in de bak. Die is echt nergens van onder de indruk! In maart gaan we rustig aan beginnen met het longeren.

Een merrie (28/07/2011) Nescio vh Trichelhof (negro x jazz) x Dream of Heidelberg
Een ruin (13/07/2012) volle broer van bovenstaande merrie
Een hengst (09/02/2012) zelfde vader, moederlijn Balzflug.

De hengst is iets groter dan1.70, de andere twee zijn nog maar 1.62 ongeveer.
Foto's in profiel! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:14

Zoiets ziet er goed uit gypsy

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:16

Nesquick en Nesciro zijn leuk!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:26

Zal mijn vriend graag horen :D dankjewel.

Danica kan ook heel fijn lopen, maar daar heb ik nog geen actiefoto's van.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:44

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:29

Netjes! Trekken ze het hooi er niet over?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:49

Gypsy, mooi idee! Ook voor in een paddock :D alleen moet het hooi dan wel genoeg zakken inderdaad... Als het dat doet, zou het wel ideaal zijn. Helemaal als het onderste 'rooster' een net is ipv staal, voor de tanden. Ik ben benieuwd naar jouw prototype :D