Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:02

Wij zijn elke maand geld aan hooi kwijt en stro 1x in de 2 of 3 maanden 25 baaltjes.
Dus die kosten van het stro staan er dan bij in de maand dat we ze gekocht hebben en dat geld zijn we dus niet kwijt in de maanden erop.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:30

Maar je kan natuurlijk wel rekenen wat je dan gemiddeld per maand aan stro kwijt bent.
Zo zijn wij nu gemiddeld ongeveer 300 euro per maand aan hooi kwijt voor drie paarden en 1 shet. Maar van de zomer toen we nog gras hadden was dat veel minder. Als we het straks over een heel jaar kunnen bekijken kunnen we het gemiddelde uitrekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:41

Maar dat zijn wij dan die maand toch niet kwijt? :)
Zo hebben we begin December stro ingekocht, 75 euro en daar doen we een maand of 3 mee.
Dan kan ik elke maand 25 euro neer zetten, maar eigenlijk hebben we het ingekocht en zijn we dat dus alleen in December kwijt geweest. :) Daar staat ook het hele bedrag.
Bovendien wisselt het ook nog weleens en moet je dan ineens alles terug draaien van de afgelopen maanden op die manier.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:50

Kim_W schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen die paarden aan huis hebben hooi/stro alleen rekenen in de maand dat ze betalen. Maar elke maand wordt het wel gevoerd/gestrooid, dus het zijn wel degelijk kosten die je elke maand hebt.
Dit kan best een vertekend beeld geven.

Ik krijg in Juli voor een heel jaar mijn hooi geleverd. Dus eigenlijk is dat voor mij een kostenpost voor die maand. Op 11 November wordt de pacht van het land betaald, is dan voor november de kostenpost

Per maand ben ik dan 35€ aan hooi kwijt (voor 2 e pony's en een shet) en 8€ aan pacht voor het land per maand. Stro heb ik niet, krachtvoer krijgen ze niet
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 18-12-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:52

Bij bv antikit tel je het toch ook in een keer, ipv deze maand zoveel drupjes maal zoveel cent? :=

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:32

Kim_W schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen die paarden aan huis hebben hooi/stro alleen rekenen in de maand dat ze betalen. Maar elke maand wordt het wel gevoerd/gestrooid, dus het zijn wel degelijk kosten die je elke maand hebt.
Dit kan best een vertekend beeld geven.

Maar het gaat om hoeveel je per maand uitgeeft. En als je hooi koopt dan is dat in die maand.
Voer koop ik ook 1 keer per twee maanden.
En als je een borstel koopt dan ga je dat toch ook niet over alle maanden verspreiden dat je de borstel gebruikt.
Een trailer of een zadel deel je toch ook niet door de maanden dat je het gebruikt

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:24

Ik snap jullie redeneringen. Je bent het geld in die maand kwijt, dus dan schrijf je hem daarbij. Maar in principe 'betaal' je wel elke maand voor je hooi/stro.

Het viel me op dat veel mensen het alleen in de maand dat het aangekocht is zetten, wat een vertekend beeld geeft.Of je 50,- ziet staan in een maand of een gemiddelde per maand van bijv. 200,- is een flink verschil.
In principe zit hooi/stro ook in stallingskosten per maand verwerkt (als je all inclusive zit).

Ik vind hooi/stro dan weer iets anders dan een borstel, maar dat terzijde.

Bedoelde er alleen maar mee dat mensen in hun achterhoofd wel onthouden dat het wat meer kost per maand :j

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:29

Maar dat is dus niet zo. :)
Het kost zoveel in de maand als dat er aangegeven staat.
Het gaat om het totaalplaatje, dus het is sowieso niet handig als je bij iedereen met paarden aan huis maar naar 1 enkele maand kijkt.
En dat is inderdaad anders dan in pension.

Anders zou je 2 verschillende topics moeten maken; wat kost een paard daadwerkelijk pension-editie en aan huis-editie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:31

Daarom vind ik het interessant om te kijken wat je op jaarbasis kwijt bent aan je paard(en).
Mocht je specifiek willen weten waaraan of willen bezuinigen dan kun je op maandbasis kijken wat je waarvoor hebt uitgegeven en waarop je evt zou kunnen en willen bezuinigen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:35

In mijn excel bestand zie ik dus wat ik exact die maand heb betaald. Maar ook hoeveel per jaar en hoeveel dat is gemiddeld per maand :)

Die knip ik hier er steeds af.
Zal die erbij laten de volgende ronde

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:49

KoudbloedKim schreef:
Maar dat zijn wij dan die maand toch niet kwijt? :)
Zo hebben we begin December stro ingekocht, 75 euro en daar doen we een maand of 3 mee.
Dan kan ik elke maand 25 euro neer zetten, maar eigenlijk hebben we het ingekocht en zijn we dat dus alleen in December kwijt geweest. :) Daar staat ook het hele bedrag.
Bovendien wisselt het ook nog weleens en moet je dan ineens alles terug draaien van de afgelopen maanden op die manier.

Dat is zo, en dat hebben wij ook.
Maar daarnaast vind ik het voor mezelf prettig om te weten wat het me per maand kost. Dat geeft mij meer overzicht over wat de paarden nou daadwerkelijk kosten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:26

Feitelijk zou je dan ook moeten verrekenen wat je aan extra hypotheek / kosten kwijt bent ivm je stal / weiland wat je hebt.... wordt altijd maar weinig aan gedacht bij paarden aan huis. Maar zijn wel degelijk kosten. Zo ook bijv iets als de kosten voor de grotere auto als je een trailer hebt, of überhaupt afschrijving van zaken als auto en trailer...

Ik heb dat dus een keer uitgerekend, nu niet meer bij de hand Y;( maar volgens mij ook bewust weggegooid }:0 :oo

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:30

Maar buiten af wonen wilde we ook graag voor het algemene woongenot. Ook al had er geen weiland bij gezeten.

En de auto. Ik denk als we kleiner zouden wonen er een dikkere auto zou staan. Daar hebben we dan geld voor. Nu minder. :D

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:43

Precies. Auto/trailer etc zijn 'luxe'.
Hooi/stro zijn basisbehoefte.
Tuurlijk alles wat je speciaal voor je paard aanschaft/onderhoudt hoort er bij. Maar mij lijkt t voor een goed overzicht wel handig dat de basisbehoeften van een paard wel bij maandelijkse kosten staan. Luxe is niet erg als dat alleen in de maand van aanschaf staat, want dat is niet perse 'nodig'.

Edit: iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe ze het handig vinden. Voor mij hoeven jullie niks te veranderen. Maar wilde mijn visie ook even delen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:46

Bovendien betalen wij hier in het noorden even veel of zelfs minder voor een huis met stallen en land als mensen in bijvoorbeeld Amsterdam voor een klein appartement.
Dan zou je dat ook weer onder moeten gaan verdelen.
Ik denk ook dat het zoals het nu gaat gewoon het makkelijkste is. :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:51

@ MerleSimone: ja ben er echt blij mee. Ik vond het ook lastig wat te vinden voor iemand die je niet kent. Maar je hebt het goed gedaan hoor :). De sokken passen! Ze zijn heerlijk zacht <3

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:30

KoudbloedKim schreef:
Bovendien betalen wij hier in het noorden even veel of zelfs minder voor een huis met stallen en land als mensen in bijvoorbeeld Amsterdam voor een klein appartement.

Over het algemeen zijn de lonen ook weer lager in het noorden dan in/ om Amsterdam. Anders zouden mensen daar ook niet kunnen wonen.
En een huis in het noorden zonder extra grond zal in de meeste gevallen goedkoper zijn dan met grond - bij dezelfde ligging etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:54

Klopt, maar er zijn bijvoorbeeld ook veel mensen die in het Noorden wonen hebben een baan in het midden van het land. :)
Dus als je dan onderscheid wil maken, zou je dus heel veel verschillende topics moeten openen om het onder te verdelen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:05

Zoals ik het bedoelde niet :)
Alle 'luxe' dingen en zaken zoals inkomen/plaats van het land hebben in principe niks te maken met de basisbehoeften.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:27

sneeuwpop schreef:
KoudbloedKim schreef:

Over het algemeen zijn de lonen ook weer lager in het noorden dan in/ om Amsterdam. Anders zouden mensen daar ook niet kunnen wonen.
En een huis in het noorden zonder extra grond zal in de meeste gevallen goedkoper zijn dan met grond - bij dezelfde ligging etc.

Jawel, maar niet in dezelfde verhouding. Huizen zijn in A'dam zeker drie tot vier keer zo duur (vergelijkbaar pand) als, pak 'm beet, Drenthe, maar je verdient daar echt niet vier keer zoveel.

Of zoals een stalgenoot zei, die van west naar oost verhuisde: ik heb een groter huis, leukere plek voor m'n paard en ik houd nog geld over, zelfs als ik de extra reisuren tel.......

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:24

Denk dat ik maar ga verhuizen als ik het zo zie :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:22

Er hoeft niets te veranderen aan het topic hoor :-) maar er wordt hier soms gezegd dat het thuis hebben van paarden 'zo goedkoop' is. Dat is het dus niet 'per definitie' zeg maar :-)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:24

VanHuisUit schreef:
Er hoeft niets te veranderen aan het topic hoor :-) maar er wordt hier soms gezegd dat het thuis hebben van paarden 'zo goedkoop' is. Dat is het dus niet 'per definitie' zeg maar :-)

Ja precies. Dat bedoel ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:26

Maar dus ook per definitie niet persé duurder.
Dus eigenlijk zou iedereen ook na 1 jaar posten in dit topic eens de kosten van dat hele jaar op moeten tellen en dan delen door 12 en zo op een gemiddelde uit komen.
Die kun je dan bijvoorbeeld vergelijken tussen mensen met paarden in pension/mensen met paarden aan huis.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:31

Scheelt ook nog wat voor paard/pony je hebt. Ik heb een shetlander en sta volpension in de randstad. Betaal €125. Voor een grote betaal je rond de 400 hier op stal en mijne staan er voor mij fijner bij (24/7 buiten met grote schuilstal en 2 vriendjes, op betegelde paddock, in de zomer staat het hek naar het weitje ook open. )