Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Trennie schreef:Ik lees hier niets anders dan interpretaties, aannames en allerlei indrukken die zeer persoonsafhankelijk zijn. Wetenschap is er niet voor niets. Ik heb er nu ff een redelijk relevant artikel van gekopieerd, maar deze site is voor iedereen die zich wil verdiepen in paardenzaken interessant om eens door te lezen.
Ik zou zeggen: trek je conclusie hieruit.
http://www.paardenkennisbank.nl/?p=81
Gini schreef:Ieder onderzoek waar wilde paarden lijnrecht met gedomesticeerde paarden worden vergeleken is leuk leesvoer, maar daar kan je verder geen consequenties uit afleiden over hoe wij onze paarden moeten houden.
Want wie zegt dat een paard tot 55 km MOET afleggen voor zijn welzijn? Is dat verplicht? Een paard in het wild moet wel, wordt gedwongen, want heel veel voedsel op 1 en dezelfde plaats is er niet en met het zicht op roofdieren is lang op 1 plaats blijven ook gevaarlijk, dus de kudde moet wel wegtrekken. Maar misschien blijven die paarden liever? En hebben wij dus een betere situatie gecreëerd voor hen door voedsel en veiligheid te garanderen? Wie weet zijn wij dus beter voor onze dieren dan de natuur is.
Daar ben ik eigenlijk wel zeker van. Als ik de natuur had nagebootst, dan had ik mijn hond moeten meenemen en mijn toen drie weken oude paard moeten laten doden en oppeuzelen. Want dat is er wat in de natuur gebeurt met veulentjes zonder moeder.
Trennie schreef:Ik lees hier niets anders dan interpretaties, aannames en allerlei indrukken die zeer persoonsafhankelijk zijn. Wetenschap is er niet voor niets. Ik heb er nu ff een redelijk relevant artikel van gekopieerd, maar deze site is voor iedereen die zich wil verdiepen in paardenzaken interessant om eens door te lezen.
Nens77 schreef:Gini schreef:Ieder onderzoek waar wilde paarden lijnrecht met gedomesticeerde paarden worden vergeleken is leuk leesvoer, maar daar kan je verder geen consequenties uit afleiden over hoe wij onze paarden moeten houden.
Want wie zegt dat een paard tot 55 km MOET afleggen voor zijn welzijn? Is dat verplicht? Een paard in het wild moet wel, wordt gedwongen, want heel veel voedsel op 1 en dezelfde plaats is er niet en met het zicht op roofdieren is lang op 1 plaats blijven ook gevaarlijk, dus de kudde moet wel wegtrekken. Maar misschien blijven die paarden liever? En hebben wij dus een betere situatie gecreëerd voor hen door voedsel en veiligheid te garanderen? Wie weet zijn wij dus beter voor onze dieren dan de natuur is.
Daar ben ik eigenlijk wel zeker van. Als ik de natuur had nagebootst, dan had ik mijn hond moeten meenemen en mijn toen drie weken oude paard moeten laten doden en oppeuzelen. Want dat is er wat in de natuur gebeurt met veulentjes zonder moeder.
Zoiets bedoelde ik dus ook, ze vergelijken appels met peren want een paard in het wild MOET zoveel lopen om te kunnen overleven... Een paard op een wei die kan eten waar die staat, zonder natuurlijke vijand moet dat niet.
Nikass schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het lijf nog ingesteld is op die 55 km en het koppie nog op in een kudde leven en vluchtgedrag kunnen vertonen (dat laatste lukt niet echt in een box)
Als ik zie hoe goed de hoeven van mijn paard al verbetert zijn, puur door hele dagen buiten te lopen. Van straalkanker naar perfect harde hoeven.
Nens77 schreef:Trennie schreef:Ik lees hier niets anders dan interpretaties, aannames en allerlei indrukken die zeer persoonsafhankelijk zijn. Wetenschap is er niet voor niets. Ik heb er nu ff een redelijk relevant artikel van gekopieerd, maar deze site is voor iedereen die zich wil verdiepen in paardenzaken interessant om eens door te lezen.
Das niet zo moeilijk hè ?
Paarden in het wild leven niet op een stuk gras waardoor ze continue van voedsel worden voorzien, hiervoor moeten ze afstanden afleggen om niet te verhongeren en moeten vluchten en dus afstand afleggen voor wild wat ze op willen eten.
Dat soort zaken heeft een gedomesticeerd paard niet mee te maken.
Dit is echt een onderzoek van niets, appels met peren vergelijken zeg maar.
Objectief kun je pas meten als je de dieren in de andere omgeving plaatst.
Wat ik trouwens mis, is dat er niets wordt gezegd over de kilometers wat een gedomesticeerd paard onder de man maakt of voor de kar... Dat zorgt namelijk ook voor meer beweging en dus gezondere benen.
Ik denk dat een gemiddeld rijpaard wat elke dag gereden wordt voor de beweging en nog een paar uurtje vrije buitengang krijgt misschien nog meer kilometers maakt dan een weidepaard als je het onderzoek zo leest.
Gini schreef:En dat stel ik dus juist in vraag.Wie zegt dat dat beter is voor een paard?
Een wolf moet ook jagen in het wild en moet soms dagenlang zonder eten tot die weer een nieuwe prooi vindt. Ook maar toepassen op mijn hond?
Is wat de natuur oplegt altijd het goede? En eeuwenlang selectief fokken verandert daar dan blijkbaar niets aan? Daar kan ik niet bij. Niemand haalt het in zijn hoofd om een chihuahua lijnrecht te vergelijken met een wolf, maar een chique doorgefokt sportpaard, die zou perfect zo kunnen leven als een wild paard? Nee, daar geloof ik niets van.
Dancie schreef:Ik heb ooit mijn paard Hit-Actief gestald dit heeft 3 maanden geduurd toen kwam ze er zwaar verziekt uit. Paarden zijn niet meer de paarden als in het wild of heel natuurlijk. Onze paarden zijn het gewend om in stal te staan en verzorgd te worden. Ze zijn helemaal afhankelijk van ons. Mijne staat dan wel een hele zomer op de wei dus 6 a 7 maanden zeker. Zodra het rotweer wordt gaat ze naar binnen. Hier opstal staat ze 4 a 5 uur per dag los op het erf. Ze vindt dit heerlijk maar ik ken ook paarden die na 10 min op de wei ofzo (ook in de zomer) al staan te irriteren om naar binnen te komen.