Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:16

Esmeej: Tja nou ze doet wel een appel op mijn tut gehalte ja :D

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:26

Ik lees hier niets anders dan interpretaties, aannames en allerlei indrukken die zeer persoonsafhankelijk zijn. Wetenschap is er niet voor niets. Ik heb er nu ff een redelijk relevant artikel van gekopieerd, maar deze site is voor iedereen die zich wil verdiepen in paardenzaken interessant om eens door te lezen.
Ik zou zeggen: trek je conclusie hieruit.

http://www.paardenkennisbank.nl/?p=81

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:37

Trennie schreef:
Ik lees hier niets anders dan interpretaties, aannames en allerlei indrukken die zeer persoonsafhankelijk zijn. Wetenschap is er niet voor niets. Ik heb er nu ff een redelijk relevant artikel van gekopieerd, maar deze site is voor iedereen die zich wil verdiepen in paardenzaken interessant om eens door te lezen.

Das niet zo moeilijk hè ?
Paarden in het wild leven niet op een stuk gras waardoor ze continue van voedsel worden voorzien, hiervoor moeten ze afstanden afleggen om niet te verhongeren en moeten vluchten en dus afstand afleggen voor wild wat ze op willen eten.
Dat soort zaken heeft een gedomesticeerd paard niet mee te maken.
Dit is echt een onderzoek van niets, appels met peren vergelijken zeg maar.
Objectief kun je pas meten als je de dieren in de andere omgeving plaatst.
Wat ik trouwens mis, is dat er niets wordt gezegd over de kilometers wat een gedomesticeerd paard onder de man maakt of voor de kar... Dat zorgt namelijk ook voor meer beweging en dus gezondere benen.
Ik denk dat een gemiddeld rijpaard wat elke dag gereden wordt voor de beweging en nog een paar uurtje vrije buitengang krijgt misschien nog meer kilometers maakt dan een weidepaard als je het onderzoek zo leest.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:40

Nikass schreef:

Ik bleef eerst appel lezen, als in appel fruit :Y) . Denk wat bedoelt ze nou 8)7 .
Haha ik moet maar gaan slapen denk ik _O- .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:42

Esmeej333 schreef:
Nikass schreef:

Ik bleef eerst appel lezen, als in appel fruit :Y) . Denk wat bedoelt ze nou 8)7 .

Jij bent niet de enige :o

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:59

@nens77: lees jij wel? En snap je wat je leest? Niet rot bedoeld hoor. Maar voor je dit artikel als onzin af doet dan ben ik toch wel erg benieuwd waarop jij dit baseert.

Het gaat hier nl niet om de wilde paarden. Het gaat hier om een aantal groepen paarden waarin onderzocht wordt hoe veel zij bewegen en onder welke omstandigheden en voorwaarden. Je mag van alles over dit artikel vinden, maar het spreekt over feitelijkheden. Daar kan geen mening tegen opwegen.

Verder vind ik dergelijke onderzoeken van iets meer inhoud getuigen dan de verscheidenheid van meningen, visies en opvattingen die ik in topic voorbij zie komen.

Verder beperkt dit onderzoek zich tot een klein aantal conclusies. Dan kun je daar gemakkelijk vragen bij bedenken. Vandaar ook dat ik aan geef dat de gehele site doorbladeren een tip is.

Edit: Tekst aangepast ivm foutieve reactie op inhoud

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:53

Ieder onderzoek waar wilde paarden lijnrecht met gedomesticeerde paarden worden vergeleken is leuk leesvoer, maar daar kan je verder geen consequenties uit afleiden over hoe wij onze paarden moeten houden.
Want wie zegt dat een paard tot 55 km MOET afleggen voor zijn welzijn? Is dat verplicht? Een paard in het wild moet wel, wordt gedwongen, want heel veel voedsel op 1 en dezelfde plaats is er niet en met het zicht op roofdieren is lang op 1 plaats blijven ook gevaarlijk, dus de kudde moet wel wegtrekken. Maar misschien blijven die paarden liever? En hebben wij dus een betere situatie gecreëerd voor hen door voedsel en veiligheid te garanderen? Wie weet zijn wij dus beter voor onze dieren dan de natuur is.

Daar ben ik eigenlijk wel zeker van. Als ik de natuur had nagebootst, dan had ik mijn hond moeten meenemen en mijn toen drie weken oude paard moeten laten doden en oppeuzelen. Want dat is er wat in de natuur gebeurt met veulentjes zonder moeder.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:15

Gini schreef:
Ieder onderzoek waar wilde paarden lijnrecht met gedomesticeerde paarden worden vergeleken is leuk leesvoer, maar daar kan je verder geen consequenties uit afleiden over hoe wij onze paarden moeten houden.
Want wie zegt dat een paard tot 55 km MOET afleggen voor zijn welzijn? Is dat verplicht? Een paard in het wild moet wel, wordt gedwongen, want heel veel voedsel op 1 en dezelfde plaats is er niet en met het zicht op roofdieren is lang op 1 plaats blijven ook gevaarlijk, dus de kudde moet wel wegtrekken. Maar misschien blijven die paarden liever? En hebben wij dus een betere situatie gecreëerd voor hen door voedsel en veiligheid te garanderen? Wie weet zijn wij dus beter voor onze dieren dan de natuur is.

Daar ben ik eigenlijk wel zeker van. Als ik de natuur had nagebootst, dan had ik mijn hond moeten meenemen en mijn toen drie weken oude paard moeten laten doden en oppeuzelen. Want dat is er wat in de natuur gebeurt met veulentjes zonder moeder.

Zoiets bedoelde ik dus ook, ze vergelijken appels met peren want een paard in het wild MOET zoveel lopen om te kunnen overleven... Een paard op een wei die kan eten waar die staat, zonder natuurlijke vijand moet dat niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:25

Trennie schreef:

Wetenschap is ook niet alles, maar dit wisten we toch eigenlijk al

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:31

Esmeej333 schreef:
Nikass schreef:

Hahaha, kom niet meer bij _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:34

Nens77 schreef:
Gini schreef:

Zoiets bedoelde ik dus ook, ze vergelijken appels met peren want een paard in het wild MOET zoveel lopen om te kunnen overleven... Een paard op een wei die kan eten waar die staat, zonder natuurlijke vijand moet dat niet.

Feit blijft dat hoe wij paarden houden een negatieve invloed heeft op hun welzijn omdat hun lichaam nou eenmaal ingesteld is op die 55 km

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:39

En dat stel ik dus juist in vraag. :+ Wie zegt dat dat beter is voor een paard?
Een wolf moet ook jagen in het wild en moet soms dagenlang zonder eten tot die weer een nieuwe prooi vindt. Ook maar toepassen op mijn hond?

Is wat de natuur oplegt altijd het goede? En eeuwenlang selectief fokken verandert daar dan blijkbaar niets aan? Daar kan ik niet bij. Niemand haalt het in zijn hoofd om een chihuahua lijnrecht te vergelijken met een wolf, maar een chique doorgefokt sportpaard, die zou perfect zo kunnen leven als een wild paard? Nee, daar geloof ik niets van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:53

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het lijf nog ingesteld is op die 55 km en het koppie nog op in een kudde leven en vluchtgedrag kunnen vertonen (dat laatste lukt niet echt in een box)
Als ik zie hoe goed de hoeven van mijn paard al verbetert zijn, puur door hele dagen buiten te lopen. Van straalkanker naar perfect harde hoeven.

Gini

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:56

Maar dat beweging goed is, ok, dat is voor ieder dier. Maar 55 km? Is het paardenlijf daar nog op ingesteld? Dat betwijfel ik. Want dat lopen paarden in een paddock ook echt niet.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:01

En de gedomesticeerde honden leiden veelal aan allerlei gebreken en aandoeningen zoals huidproblemen of kanker omdat hun voeding en leefstijl niet gezond is. Vandaar dat steeds meer mensen zich beter gaan verdiepen in bijv barf en andere zaken om de kwaliteit van leven en gezondheid te verbeteren. En wie bepaalt dat? Iedereen voor zichzelf. Wie toont feitelijk en objectief aan? Wetenschap.

En ja, een paard is er niet op gemaakt om op stal te staan. Doe je dat toch, waar ligt dan de grens? Heel veel mensen weten gewoon niet beter en weten nog niet eens hoe het verschil is bij hun eigen paard. Simpelweg omdat ze hun eigen paard niet in andere omstandigheden kennen. Hebben nooit voor een langere periode kunnen zien hoe hun paard functioneert bij dagelijkse weidegang.

Ik word ook naar van de zwartwit vergelijkingen die hier als argument gebruikt worden om het ophokken van paarden te gerechtvaardigen. Getuigt imo van onkunde, onmacht en of onwetendheid die niet op een fatsoenlijke wijze wordt onderbouwd, maar lukraak wordt geroepen op een antropomorfistische wijze, ofwel t vermenselijken van dieren.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:07

Gini, je komt met veel te zwart witte vergelijkingen. Er is ook nog grijs. En het ene dier is het andere niet. Ook maakt t uit waar t dier oorspronkelijk leefde en hoe de eigenschappen van het dier wel of niet behouden zijn gebleven. Eeuwenlange fok heeft er bij veel rassen toe geleidt dat er zwakte is ontstaan door doorfok. Het mooiste voorbeeld hierin is het friese paardenras.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:12

Haha, sorry moet even lachen. :o Ik pleit juist TEGEN de zwart wit vergelijking wild paard met gedomesticeerd paard. En ik haal voorbeelden van andere diersoorten aan om te laten inzien hoe non-existent zo een vergelijking eigenlijk is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:45

Er zijn dierentuinen die prooidieren welbewust dichtbij grote jagers huisvesten omdat gebleken is dat die prooidieren dan beter gedijen, langer leven, gezonder zijn. Kennelijk is díe stress tot op zekere hoogte goed voor ze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:10

Trennie schreef:

Waar is een abstract van de studie. Want met dit stukje text kan ik niet zo heel veel.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:22

@natasjavE kwestie van googlen. De bron van de studie staat erbij vermeld.

@je vergelijkt een wolf met een hond in uitersten. Een gedomesticeerde hond kan niet zelf jagen, maar het zou wel beter zijn als hij barf zou krijgen ipv de kant en klare brok. Een gedomesticeerde hond kun je niet eindeloos buiten aan de weersinvloeden overgeleverd laten, maar continue in een mand voor een cv is ook ongezond. Zo geldt dit ook voor paarden.
Of continue op stal en 1 uur beweging pd, of 24 7 Buiten zonder schuilmogelijkheid.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:35

Nikass schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het lijf nog ingesteld is op die 55 km en het koppie nog op in een kudde leven en vluchtgedrag kunnen vertonen (dat laatste lukt niet echt in een box)
Als ik zie hoe goed de hoeven van mijn paard al verbetert zijn, puur door hele dagen buiten te lopen. Van straalkanker naar perfect harde hoeven.

Als wij onze paarden dagelijks 55 kilometer laten lopen en op hetzelfde dieet zetten als in het wild dan overleven ze dat niet.
Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.
Het ene paard is daarbij meer aangepast dan de ander maar je kunt ze echt niet vergelijken met hoe paarden in het wild leven....
Beweging hebben ze allemaal nodig, er is volgens mij niemand die dat ontkent, maar de mate waarin verschilt wel degelijk.
Bovendien vraag ik me af (als de prikkels om te lopen puur voor de overlevingsdrang) of de wilde paarden nog zoveel lopen zonder natuurlijke vijand en op elke cm waar ze staan genoeg te eten....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:39

Nens77 schreef:
Trennie schreef:

Das niet zo moeilijk hè ?
Paarden in het wild leven niet op een stuk gras waardoor ze continue van voedsel worden voorzien, hiervoor moeten ze afstanden afleggen om niet te verhongeren en moeten vluchten en dus afstand afleggen voor wild wat ze op willen eten.
Dat soort zaken heeft een gedomesticeerd paard niet mee te maken.
Dit is echt een onderzoek van niets, appels met peren vergelijken zeg maar.
Objectief kun je pas meten als je de dieren in de andere omgeving plaatst.
Wat ik trouwens mis, is dat er niets wordt gezegd over de kilometers wat een gedomesticeerd paard onder de man maakt of voor de kar... Dat zorgt namelijk ook voor meer beweging en dus gezondere benen.
Ik denk dat een gemiddeld rijpaard wat elke dag gereden wordt voor de beweging en nog een paar uurtje vrije buitengang krijgt misschien nog meer kilometers maakt dan een weidepaard als je het onderzoek zo leest.

Ben het met Nens eens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:41

Gini schreef:
En dat stel ik dus juist in vraag. :+ Wie zegt dat dat beter is voor een paard?
Een wolf moet ook jagen in het wild en moet soms dagenlang zonder eten tot die weer een nieuwe prooi vindt. Ook maar toepassen op mijn hond?

Is wat de natuur oplegt altijd het goede? En eeuwenlang selectief fokken verandert daar dan blijkbaar niets aan? Daar kan ik niet bij. Niemand haalt het in zijn hoofd om een chihuahua lijnrecht te vergelijken met een wolf, maar een chique doorgefokt sportpaard, die zou perfect zo kunnen leven als een wild paard? Nee, daar geloof ik niets van.

_/-\o_ idd onze paarden zijn geen wilde paarden meer.
Als we ze als wilde paarden willen houden moet de omheining weg en mogen we er ook niet meer op gaan zitten, dat doet de vijand in het wild ook.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:58

Ik heb ooit mijn paard Hit-Actief gestald dit heeft 3 maanden geduurd toen kwam ze er zwaar verziekt uit. Paarden zijn niet meer de paarden als in het wild of heel natuurlijk. Onze paarden zijn het gewend om in stal te staan en verzorgd te worden. Ze zijn helemaal afhankelijk van ons. Mijne staat dan wel een hele zomer op de wei dus 6 a 7 maanden zeker. Zodra het rotweer wordt gaat ze naar binnen. Hier opstal staat ze 4 a 5 uur per dag los op het erf. Ze vindt dit heerlijk maar ik ken ook paarden die na 10 min op de wei ofzo (ook in de zomer) al staan te irriteren om naar binnen te komen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:07

Dancie schreef:
Ik heb ooit mijn paard Hit-Actief gestald dit heeft 3 maanden geduurd toen kwam ze er zwaar verziekt uit. Paarden zijn niet meer de paarden als in het wild of heel natuurlijk. Onze paarden zijn het gewend om in stal te staan en verzorgd te worden. Ze zijn helemaal afhankelijk van ons. Mijne staat dan wel een hele zomer op de wei dus 6 a 7 maanden zeker. Zodra het rotweer wordt gaat ze naar binnen. Hier opstal staat ze 4 a 5 uur per dag los op het erf. Ze vindt dit heerlijk maar ik ken ook paarden die na 10 min op de wei ofzo (ook in de zomer) al staan te irriteren om naar binnen te komen.

Sorry, maar met het vetgedrukte gedeelte ben ik het helemaal niet eens.
Mijn paarden zijn het NIET gewend om op stal te zijn en worden er strontvervelend van.
Ik blijf het gek vinden dat de vergelijking maar blijft bestaan tussen paarden in het wild en een paard 24/7 op stal. Er is echt al ZOVEEL keer gezegd dat er nog duizenden situaties zijn tussen deze twee uitersten!!! LEES AUB, dit geldt ook voor de mensen die zo maar even komen binnen vallen en hun mening komen zeggen. Op zich niks mis mee, maar dit is al zoveel keer gezegd! Als je de moeite niet neemt om ten minste een aantal pagina's door te lezen, heeft het echt geen zin om voor de zoveelste keer nog maar eens hetzelfde te komen zeggen.
Een paard is NIET gemaakt om op stal te staan, net zoals een deel van onze huidige gedomesticeerde paarden NIET gemaakt zijn om 24/7 in alle weersomstandigheden, zonder schuilmogelijkheden en met schaarse voeding buiten te staan.
Maar het is WEL je plicht als paardenhouder / paardeneigenaar om de natuurlijke behoeften van je paard zo goed mogelijk na te bootsen. In mijn (bescheiden) mening is dit: paard 24/7 vrije loop (dus NIET in een stal van 3 op 3), dan laat ik nog in het midden of dit paddock of weide is, met voldoende ruwvoer, vriendjes voor sociaal contact, voldoende beweging en schuilmogelijkheid. Wat kan je daar in godsnaam tegen in brengen? Behalve dan dingen als: dat kan hier niet, ondergrond niet goed enzovoort enzoverder. Maar je moet er als paardeneigenaar/paardenhouder wel naar streven om dit zo goed mogelijk te doen.

*edit* paarden zijn niet per definitie afhankelijk van ons. We MAKEN ze afhankelijk, omdat we ze niet die dingen aanbieden die ze van nature nodig hebben. Nogmaals: zet een paard in een kudde op een weide waar voldoende gras staat om ze 24/7 van voldoende voedsel te voorzien, geef ze genoeg schuilmogelijkheden en water, en je zal zien dat die afhankelijkheid een stuk minder wordt. Maar ja, zet een paard in een stal en tuurlijk is die dan afhankelijk van ons...