[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:42

Ik heb mijn net sinds maart en de tinker eet er ook gewoon razendsnel uit, vermoed ook dat het verschil met zonder nog maar weinig is. Enige reden dat ik met net nog voer is puur om het morsen, voor het slowe moet ik het amper nog doen. Moet opletten ook 'm altijd dicht te maken vanboven of hij steekt gewoon zijn hoofd in het net om te eten :') . Aan de ene kant al zitten denken om over te stappen naar 2mm inplaats van 3 maar ben ik terug verzending en dergelijke kwijt ook pfft. Op equitana zal ik ook wel geen kleinere vinden want nu zeker voor de mini zou ik wel graag 2 mm vinden zodat die ook nog wat moeite moeten doen ervoor :) .

Verder wel tevreden verspil minder aan gemors enkel eenmaal ze het gewend zijn eten ze net zo snel er uit :D .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:12

Hoeveel kilo eten jullie paarden eigenlijk, en hoe groot zijn die? Ik voerde 12 kilo en vulde ik 1x per dag bij. En daar kreeg ze ook nog een plak weidehooi bij sochtends nog. Ik had soms wel wat over, maar niet altijd en niet veel (niet genoeg om mijn pony de overblijfselen van te geven vaak). Nu staat ze snachts op stal, en heb ik het verdeeld; 6 om 6 + savonds & Sochtends een plakje weidehooi. Nu eet ze buiten alleen het lekkere hooi eruit (ong. 1.5 kilo) en verder vreet ze niets. In stal eet ze het arme hooi wel weg... Ik vind het eigenlijk te weinig wat ze dan eet, zal rond de 8 kilo zijn? Voor een paard van 600 kilo. Overigens geen slowfeeders voor haar, maar wel uit een net (van EJ)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:26

Om eerlijk te zijn weet ik niet hoeveel ik voer, 3 plakken voordroog (uit van die vierkante pakken) op een nacht; Tinker, Haflinger, Welsh, BarackPinto en Tinkerveulen.

Andere Tinker en Quarter samen ongeveer 3/4 baaltje hooi per nacht.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:29

Hier eten ze 3 balen hooi van +/- 15 a 17 kilo per dag. (Ongeveer 50 kilo voor 4, ene dag meer dan de andere).
2 kwpn"ers 1 volwassen tinker en 1 tinker jaarling.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:35

Ik voer in kliko eenheden :')

Ik doe m'n hooi in oude kliko's en rij zo naar de bakken en netten, omdat het hier in een kruiwagen ongeveer 1 meter lopen blijft liggen voor het wegwaaid.

Ze krijgen 1 tot anderhalve kliko per voerbeurt, 2 voerbeurten per dag.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:38

Mosh schreef:
Mijn 'slow' feeder en de meiden. Ik heb dus expres grote gaten, want ik wil ze niet te veel beperken. Nu 2 weken in gebruik en tot nu toe tevreden.

[ Afbeelding ]

Vraagje, wat zijn dat voor buizen waar je het frame van hebt gemaakt en hoe heb je het gemaakt?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:42

Ik denk dat ze verwarmingsbuizen heeft gebruikt met koppelingen :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:46

LBLGypsyCobs schreef:
Ik voer in kliko eenheden :')

Ik doe m'n hooi in oude kliko's en rij zo naar de bakken en netten, omdat het hier in een kruiwagen ongeveer 1 meter lopen blijft liggen voor het wegwaaid.

Ze krijgen 1 tot anderhalve kliko per voerbeurt, 2 voerbeurten per dag.

_/-\o_
Een kliko ligt hier nog, wat een onwijs fijne tip, die ga ik straks testen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:47

Hmm, zou kunnen. Het lijkt een goede oplossing voor ons. Het enige dat we willen voorkomen is dat ze met de neus de helft van het hooi eruit wippen tijdens het eten en dus hooi op het zand vertrapt wordt. Deze constructie zou dat denk ik wel kunnen voorkomen. Of iemand moet nog een makkelijkere oplossing weten?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:06

Als je de gaten te groot hebt of ze kunnen langs de randen snoepen, dan heb je nog veel verspil. Ik wilde ook een slowfeeder om die reden, voor netten van 3mm gegaan omdat ik die makkelijk kon krijgen, en dan als frame een elastiek dat het goed aansluit maar wel makkelijk mee rekt. Werkt prima, zolang ik hem niet te vol doe. Als hij te vol is kunnen ze veel langs de randen snoepen en dn heb ik alsnog heel veel in het zand liggen. Wil op den duur denk ik toch over op kussens voor allemaal. (Dus systeem dat ik nu heb alleen dan net ook onderlangs ahw)

Afbeelding

Bij de twee die fijn hooi krijgen ipv voordroog ben ik over gegaan op het vastmaken van netten in de bakken ipv enkel net erover; dan lag alsnog de helft als bed op de grond...

Afbeelding

En in een badkuip werkt ook fantastisch

Afbeelding

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:09

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:16

Ja, ik. Althans, met net zoiets maar dan van Harry's Horse. Het werkt niet vertragend, maar bij een slordige eter kun je je hooi wel bij elkaar houden. Als je flink propt kan er aardig wat hooi in. Mijn merrie at overigens het liefste via de bovenkant uit de zak i.p.v. via het gat.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:16

hmm het moet juist wel vertragend werken

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:21

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:45

Harrys horse adagio hooitas is dan ook een optie.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:02

vur schreef:
Hmm, zou kunnen. Het lijkt een goede oplossing voor ons. Het enige dat we willen voorkomen is dat ze met de neus de helft van het hooi eruit wippen tijdens het eten en dus hooi op het zand vertrapt wordt. Deze constructie zou dat denk ik wel kunnen voorkomen. Of iemand moet nog een makkelijkere oplossing weten?
Heee Vur :D Heb je ons (inmiddels oude) slowfeedsysteem nooit gezien? Dat was ook met een frame van buizen en koppelingsstukken. En dan nog een systeem om het frame in de bak te houden, bijvoorbeeld 4 touwen/kettingen/staaldraden, waarvan je er 2 gemakkelijk los kunt klikken om het raster rechtop te zetten bij het vullen.

De netten die voor slowfeeding worden gebruikt zijn relatief duur. Als je het vooral wilt om knoeien te voorkomen, kun je het ook proberen met een goedkoper net met grotere mazen. Hoe groter de maas, hoe minder trekkracht erop komt.
En dan zou ik kiezen voor een net zo groot dat al het hooi er onder past, dan kun je het raster redelijk dicht bij de bodem vastmaken en dat scheelt een hoop in gerammel en getrek.

Of inderdaad "kussens" maken zoals bij de voorbeelden van Caily.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:50

Hier erg blij met de hooinetten (geweekt) in speciekuip en dan vast in de kuip + verzwaard met stoeptegels. Eindelijk minder verspil in stal en geen natte plekken meer!
Heb nog een extra net bij welkoop gehaald, naast die van ej, ben benieuwd hoe lang te mee gaat.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:06

Tancreda4 schreef:
Hoeveel kilo eten jullie paarden eigenlijk, en hoe groot zijn die? Ik voerde 12 kilo en vulde ik 1x per dag bij. En daar kreeg ze ook nog een plak weidehooi bij sochtends nog. Ik had soms wel wat over, maar niet altijd en niet veel (niet genoeg om mijn pony de overblijfselen van te geven vaak). Nu staat ze snachts op stal, en heb ik het verdeeld; 6 om 6 + savonds & Sochtends een plakje weidehooi. Nu eet ze buiten alleen het lekkere hooi eruit (ong. 1.5 kilo) en verder vreet ze niets. In stal eet ze het arme hooi wel weg... Ik vind het eigenlijk te weinig wat ze dan eet, zal rond de 8 kilo zijn? Voor een paard van 600 kilo. Overigens geen slowfeeders voor haar, maar wel uit een net (van EJ)

Mijn kwpner van 1.75 eet 11 kilo voordroog per dag. En mijn haflingers krijgen ongeveer 14 kilo per dag (samen).

Geen idee wat ongeveer normaal is maar hier doen mijn paarden het goed op.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:53

Oef, lastig hoeveel voordroog krijgt hij....
Het is erg droog spul, ik stop het medium net van Paardendrogist helemeaal vol trek niks uit elkaar. Het net kan 20 kilo kwijt volgens de website. Het net is in 24 uur tijd voor driekwart leeg. Ik heb een jaarling. Ik denk dus dat ie 15 kilo weg eet in zn eentje. Best veel eigenlijk! Maar ja, hij is in de groei he:-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:22

Grit schreef:
vur schreef:
Heee Vur :D Heb je ons (inmiddels oude) slowfeedsysteem nooit gezien? Dat was ook met een frame van buizen en koppelingsstukken. En dan nog een systeem om het frame in de bak te houden, bijvoorbeeld 4 touwen/kettingen/staaldraden, waarvan je er 2 gemakkelijk los kunt klikken om het raster rechtop te zetten bij het vullen.

De netten die voor slowfeeding worden gebruikt zijn relatief duur. Als je het vooral wilt om knoeien te voorkomen, kun je het ook proberen met een goedkoper net met grotere mazen. Hoe groter de maas, hoe minder trekkracht erop komt.
En dan zou ik kiezen voor een net zo groot dat al het hooi er onder past, dan kun je het raster redelijk dicht bij de bodem vastmaken en dat scheelt een hoop in gerammel en getrek.

Of inderdaad "kussens" maken zoals bij de voorbeelden van Caily.

Ha die Grit! :) Jullie systeem heb ik gek genoeg nooit gezien. Maar ik kan me er wel iets bij voor stellen. Dat met een grootmazig net is denk ik wel makkelijker. We zullen eens gaan snuffelen of we iets op de kop kunnen tikken.

Trouwens, nog de beste wensen voor 2015!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:58

vur schreef:
Mosh schreef:
Mijn 'slow' feeder en de meiden. Ik heb dus expres grote gaten, want ik wil ze niet te veel beperken. Nu 2 weken in gebruik en tot nu toe tevreden.

[ Afbeelding ]

Vraagje, wat zijn dat voor buizen waar je het frame van hebt gemaakt en hoe heb je het gemaakt?

Zijn inderdaad verwarmingsbuizen! Zitten geen scherpe delen aan. Mijn vader heeft het gemaakt. Het is eigenlijk niet moeilijk. 4 buizen op maat maken en koppelen met de tussenstukken. Ik heb met koord een 'net' gemaakt. Verder zitten er aan het frame 4 ringen. Halverwege de kist zijn op 4 plekken ogen aangebracht waar kettingen aan zitten die zowel helemaal omhoog als naar beneden kunnen. Aan 2 kettingen heb ik clips gedaan om het frame los te halen voor het vullen.

Hilli schreef:
Ja, ik. Althans, met net zoiets maar dan van Harry's Horse. Het werkt niet vertragend, maar bij een slordige eter kun je je hooi wel bij elkaar houden. Als je flink propt kan er aardig wat hooi in. Mijn merrie at overigens het liefste via de bovenkant uit de zak i.p.v. via het gat.

Ook mijn ervaring. En de bevestigingsringen gaan snel stuk.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:57

Ik hier een nieuwe manier gevonden voor de slowfeeden in de hooibak.
Ik heb een best hoge hooibak voor mijn paarden, en heb moeite, omdat ik klein ben om onderin het in de haakjes te bevestigen.
Nu heb ik bovenop de hooibak in de ene hoek en in de andere hoek schuin tegenover een gat gemaakt, en in dezelfde hoeken aan de zijkant ook een gat gemaakt.

Toen heb ik voor tijdelijk een strotouwtje erin vast gemaakt.
Aan de strotouwtjes de hoeken van het hooinet vastgemaakt en goed vastgeknoopt.
Hooi erin en de bovenkant dichtmaken en voila! dit werkt prima, en de paarden werken toch vanaf boven om het hooi te pakken ipv de zijkant.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:04

Ik snap je uitleg niet helemaal wat je nu gedaan hebt, bij het stuk in dezelfde hoeken aan de zijkant raak ik het spoor bijster. Ben eigenlijk wel benieuwd... Als je moeilijk onderin komt kan je ook een balk over de bovenkant van de bak maken in het midden (die je makkelijk los kan maken) en dan een frame los op het hooi leggen na het vullen. Door die balk kunnen ze het frame niet uit de bak krijgen. Andere optie is een soortgelijke constructie maar dan diagonale balkjes over de hoeken.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:20

Hierbij de foto's.
Is denk ik wat makkelijker.

Dus dit is het hooinet leeg bevestigd:
Afbeelding
En vol:
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-AHHHCLFF.jpg

En de bevestiging, heb nu nog strotouwtjes geknoopt aan het hooinet, maar ben nog aan het brainstormen over hoe hij beter vast gemaakt kan worden, ideeën zijn welkom.
Afbeelding

En dan heb ik hier nog mijn andere bak(iedere bak eten 2 paarden uit die in 1 paddock staan met zn 2en
Hier heb ik het hooinet gewoon dubbel gevouwen en vastgemaakt aan de bodem, deze is kleiner ivm mijn shetlander die eruit moet eten
Leeg(naja leeg :+)
Afbeelding

en vol:
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-IUN8YZEB.jpg

Bij bak 1 kan er een halve baal hooi in, terwijl er in bak 2 maar 3 a 4 plakjes inkan.
Ook is mijn ervaring dat ze bij bak 2 moeilijker bij de bodem komen, waardoor er bij mij altijd hooi overblijf, met gevolg met de regen dat het een vieze drek word wat ze niet meer eten.
Bij bak 1 kunnen ze gewoon zo bij de bodem als het in het hooinet op is, waardoor er dus altijd bijna niets meer inzit omdat ze het altijd goed leegeten.

Hoop dat dit duidelijk is! :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:54

Ik gebruik nu sinds een maand een slowfeeder net van barefoot en ben er helemaal happy mee :). Mijn twee merries hebben beide een hele verschillende eetstijl. De ene frummelt haar neus aan de bovenkant erin (het net hang relatief laag) en eet dus via de bovenkant. Dit kost haar nog best veel moeite omdat de bovenkant dicht zit met karabijn haakjes - er is dus maar weinig ruimte om dit te doen, dus het slowfeeden effect gaat niet helemaal verloren. Mijn andere jongere merrie gaat als een idioot tekeer en trekt hele plukken eruit. Voor haar werkt het dus iets minder, maar zij staat ook veel minder bij het net, omdat de andere dominanter is, dus zo erg vind ik het niet. Ze hebben in de vijf weken dat ik het nu heb 1 klein gat erin gemaakt, wat me erg meevalt als je ziet hoe wild ze er mee omgaan.

Ze krijgen ongeveer 25kg hooi per dag, wat op onbeperkt neerkomt. Het past eigenlijk niet helemaal in het net (ik moet flink proppen en de mazen staan aardig strak), maar ja, dan hebben ze het het eerste uur een beetje makkelijk!

@marengolike, ik gebruik karabijnhaken van de karwei in combinatie met stro touwtjes om het te bevestigen. Het werkt goed en is makkelijk open en dicht te doen dan alleen stro touwtjes (wat ik eerst had).