Verder wel tevreden verspil minder aan gemors enkel eenmaal ze het gewend zijn eten ze net zo snel er uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mosh schreef:Mijn 'slow' feeder en de meiden. Ik heb dus expres grote gaten, want ik wil ze niet te veel beperken. Nu 2 weken in gebruik en tot nu toe tevreden.
[ Afbeelding ]
LBLGypsyCobs schreef:Ik voer in kliko eenheden![]()
Ik doe m'n hooi in oude kliko's en rij zo naar de bakken en netten, omdat het hier in een kruiwagen ongeveer 1 meter lopen blijft liggen voor het wegwaaid.
Ze krijgen 1 tot anderhalve kliko per voerbeurt, 2 voerbeurten per dag.
ElineGC schreef:hmm het moet juist wel vertragend werken
vur schreef:Heee VurHmm, zou kunnen. Het lijkt een goede oplossing voor ons. Het enige dat we willen voorkomen is dat ze met de neus de helft van het hooi eruit wippen tijdens het eten en dus hooi op het zand vertrapt wordt. Deze constructie zou dat denk ik wel kunnen voorkomen. Of iemand moet nog een makkelijkere oplossing weten?
Tancreda4 schreef:Hoeveel kilo eten jullie paarden eigenlijk, en hoe groot zijn die? Ik voerde 12 kilo en vulde ik 1x per dag bij. En daar kreeg ze ook nog een plak weidehooi bij sochtends nog. Ik had soms wel wat over, maar niet altijd en niet veel (niet genoeg om mijn pony de overblijfselen van te geven vaak). Nu staat ze snachts op stal, en heb ik het verdeeld; 6 om 6 + savonds & Sochtends een plakje weidehooi. Nu eet ze buiten alleen het lekkere hooi eruit (ong. 1.5 kilo) en verder vreet ze niets. In stal eet ze het arme hooi wel weg... Ik vind het eigenlijk te weinig wat ze dan eet, zal rond de 8 kilo zijn? Voor een paard van 600 kilo. Overigens geen slowfeeders voor haar, maar wel uit een net (van EJ)
Grit schreef:vur schreef:Heee VurHmm, zou kunnen. Het lijkt een goede oplossing voor ons. Het enige dat we willen voorkomen is dat ze met de neus de helft van het hooi eruit wippen tijdens het eten en dus hooi op het zand vertrapt wordt. Deze constructie zou dat denk ik wel kunnen voorkomen. Of iemand moet nog een makkelijkere oplossing weten?Heb je ons (inmiddels oude) slowfeedsysteem nooit gezien? Dat was ook met een frame van buizen en koppelingsstukken. En dan nog een systeem om het frame in de bak te houden, bijvoorbeeld 4 touwen/kettingen/staaldraden, waarvan je er 2 gemakkelijk los kunt klikken om het raster rechtop te zetten bij het vullen.
De netten die voor slowfeeding worden gebruikt zijn relatief duur. Als je het vooral wilt om knoeien te voorkomen, kun je het ook proberen met een goedkoper net met grotere mazen. Hoe groter de maas, hoe minder trekkracht erop komt.
En dan zou ik kiezen voor een net zo groot dat al het hooi er onder past, dan kun je het raster redelijk dicht bij de bodem vastmaken en dat scheelt een hoop in gerammel en getrek.
Of inderdaad "kussens" maken zoals bij de voorbeelden van Caily.
vur schreef:Mosh schreef:Mijn 'slow' feeder en de meiden. Ik heb dus expres grote gaten, want ik wil ze niet te veel beperken. Nu 2 weken in gebruik en tot nu toe tevreden.
[ Afbeelding ]
Vraagje, wat zijn dat voor buizen waar je het frame van hebt gemaakt en hoe heb je het gemaakt?
Hilli schreef:Ja, ik. Althans, met net zoiets maar dan van Harry's Horse. Het werkt niet vertragend, maar bij een slordige eter kun je je hooi wel bij elkaar houden. Als je flink propt kan er aardig wat hooi in. Mijn merrie at overigens het liefste via de bovenkant uit de zak i.p.v. via het gat.