Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 23:02

Vandaag paardje wezen kijken. Super leuk en braaf dier. Nog niet perfect voor elkaar, maar dan heb ik ook nog wat uitdaging. Ze is een jaar geleden goedgekeurd met foto's van hals, rug en benen. Zouden jullie nu weer op die manier laten keuren of foto's van toen laten bekijken door eigen dierenarts en klinisch laten keuren?

MoskaJarig

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 01:28

Persoonlijk zou ik door mijn eigen dierenarts opnieuw laten keuren. Nieuwe foto’s en een frisse blik.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 07:28

Paardengek81 schreef:
Vandaag paardje wezen kijken. Super leuk en braaf dier. Nog niet perfect voor elkaar, maar dan heb ik ook nog wat uitdaging. Ze is een jaar geleden goedgekeurd met foto's van hals, rug en benen. Zouden jullie nu weer op die manier laten keuren of foto's van toen laten bekijken door eigen dierenarts en klinisch laten keuren?

Ik zou foto's doorsturen naar eigen DA en zijn/haar mening vragen. Als er ergens twijfels zijn overnieuw doen.

Hier gelukkig nog geen stof, mini bui mag. Rest houden ze maar even bij, nu is hier net alles droog :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:35

Citaat:
Ik zou foto's doorsturen naar eigen DA en zijn/haar mening vragen. Als er ergens twijfels zijn overnieuw doen

Dit zou ik ook doen :j. Daarnaast wel klinisch.

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:50

Het regent :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:18

Wij hebben wel weer genoeg regen gehad, waar kan ik het heen blazen? :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:50

Ik zou ook de foto’s laten beoordelen door eigen dierenarts en klinisch herkeuren.

Over dierenartsen gesproken.
Ik zit toch wel een beetje met iets in mijn maag.

Ik verhuur de rijbak 1 a 2x per week aan hele lieve mensen, die echt heel betrokken zijn bij hun paarden. Paarden zien er gezond en schoon uit.
Nu is 1 van de 2 paarden waarmee ze komen stokkreupel en dat is al geruime tijd zo.

Daar zijn die mensen zich absoluut van bewust en paard is behandeld door een osteopaat met dierenartsopleiding en staat onder behandeling van een fysiotherapeut.

Beide hebben het advies gegeven om door te trainen omdat het een spierkwestie zou zijn.
Dus die mensen doen dat trouw en met rust.

Maar paard is dus al maanden heel slecht. Z’n rechterschouder staat helemaal naar buiten en hoef er maar naar te wijzen en er is al onrust.

Ik heb nu een paar keer aangegeven dat dit dier op een goede kliniek thuishoort en dat erop rijden me niet oké lijkt.
Dan lijken ze daar wel over na te denken, maar vervolgens komt weer de fysio en een Chinese kruidendokter.

Ik kan natuurlijk zeggen dat ze niet meer welkom zijn. Die paar centen voor de rijbak zijn wat dat betreft natuurlijk helemaal niet belangrijk, maar dan gaan ze natuurlijk ergens anders trainen, want ze denken dat dat de oplossing is.
En dan denk ik “tja, dan voor t dier maar beter op onze goede bodem”.

Lastige situatie dit :(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:03

Lastig zoiets Boemel, maar die osteopaat is dus eigenlijk ook dierenarts? Want dan zou je denken dat diegene er naar gekeken heeft?

Hier ook wat regen, eindelijk! Alle stof weg.

Grondprijzen hier, als je al iets kunt kopen, grasland gaat vanaf 80k/ha en dat zijn de slechtere stukken, akkerland is niet te betalen :') maar dat zit hier ook tussen de 150-200k/ ha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:12

Ja die osteopaat is ook dierenarts. Echter geen foto’s gemaakt en het dier is echt heel erg kreupel en de schouder staat raar. Ik begrijp niet dat het advies is om te rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:26

Dan zou ik ze weigeren op mijn perceel.
Ook echt zeggen ik kan er niet achter staan bij de training die nu gedaan word, ondanks dat de Osteo/da dat zegt.

Zo heb ik hier een vrouw op pension gehad, ik deed de rolluik dicht als ze reed, kon het niet aanzien.
Niet kreupel maar zo grof en oneerlijk.
Dat wil ik niet op mijn erf en heb die dus ook weg gestuurd.

Ik wil niet "meewerken" aan zulke praktijken.
ook al zullen ze niet bewust fout zijn bedoeld en uit onwetendheid of onkunde gedaan worden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:35

Maartje_M schreef:
Wij hebben wel weer genoeg regen gehad, waar kan ik het heen blazen? :')

Hier graag , heel graag.
Alles is mega droog en stoffing en ik verlang echt naar regen :') ( zeg ik dit echt ? )

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik zou foto's doorsturen naar eigen DA en zijn/haar mening vragen. Als er ergens twijfels zijn overnieuw doen

Dit zou ik ook doen :j. Daarnaast wel klinisch.

Hier zou ik idem gedaan hebben.

boemel schreef:
Ja die osteopaat is ook dierenarts. Echter geen foto’s gemaakt en het dier is echt heel erg kreupel en de schouder staat raar. Ik begrijp niet dat het advies is om te rijden.

Ik denk dat ik het nog een keer duidelijk zou aankaarten en dat je het heel erg naar en niet fair vind om op toe te zien dat hij nog gereden word zonder verder onderzoek. en dat je niet goed weet of je dit nog wel op je terrein wil aanzien.
Dan hoef je iemand niet direct de deur te wijzen maar geef je al wel een duidelijke hint dat dit misschien in de toekomst wel het geval kan zijn.

Audesta schreef:
Morgen werken op de club en onderling mee rijden daar in de l1.

succes ! +:)+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:32

Het lijkt allemaal heel droog maar het is alleen de toplaag. Iets dieper is het echt overal nog erg nat :-(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:48

Lastig boemel, ik zou zelf zeggen dat je het vervelend vind om het dier zo te zien lopen en dat je liever niet hebt dat ze bij jou komen trainen.

Lewie is voor t eerst mee geweest als hand pony naar het bos. Lando is zo braaf dus dat gaf lewie veel vertrouwen overal waar hij iets eng vond.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:15

Wat tof Marjan en wat doen ze het goed zo samen.

Heel lastig Boemel. Sneu voor het dier dat ze geen andere dierenarts naar willen laten kijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:51

MarjanB schreef:
Lastig boemel, ik zou zelf zeggen dat je het vervelend vind om het dier zo te zien lopen en dat je liever niet hebt dat ze bij jou komen trainen.

Lewie is voor t eerst mee geweest als hand pony naar het bos. Lando is zo braaf dus dat gaf lewie veel vertrouwen overal waar hij iets eng vond.

[ Video ]

Dit is gaaaaaaf!

En wat een geweldige leerschool.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:53

Matheno schreef:
Het lijkt allemaal heel droog maar het is alleen de toplaag. Iets dieper is het echt overal nog erg nat :-(

Ja hier ook.
De eerste cm is droog maar verder niet.

Hier ook maar 3 druppen gevallen. Maar vind het wel prima.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:01

Geweldig Marjan. Wat een mooie mijlpaal.

Ik zou ook niet mee willen werken aan de training van een kreupel paard. Toen ik nog lesgaf ben ik er ook klanten door kwijtgeraakt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:42

Ik heb hard geblazen happinez hopelijk komt de regen aan :D

Wat gaaf Marjan!

Boemel ik zou hinten dat je hier niet achter staat en dit wel een einde zou kunnen betekenen, kunnen ze er over nadenken ook. Geloof dat iemand anders soortgelijk zei. Niet meteen de deur dicht doen maar kijken of ze je kritiek op kunnen pakken en om kunnen zetten in iets positiefs

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:18

Wat ziet dat er leuk uit Marjan, zo met twee op pad. Kan me voorstellen dat ze op deze manier een hoop leren. Wij zijn gisteren wezen wandelen met beide paarden. Dat was nog een uitdaging met de harde wind, loslopende honden, de vuurton van de buurman en meer verkeer dan gebruikelijk in onze omgeving. Heb paardlief er meerdere malen aan moeten helpen herinneren dat ie gewoon kon blijven ademhalen en dat hals laag en ontspannen ook een optie is :+ Ging wel steeds makkelijker. Kan dan toch merken dat alle sessies grondwerk zijn vruchten afwerpen.

Vandaag weer een sessie gedaan, inclusief zadel en hoofdstel en het rijden vanaf de grond. Hij was een stuk beter te pruimen dan vorige week gelukkig. Krijg steeds meer vertrouwen in de gedachte dat we niet heel ver meer van het punt van opstappen en rijden zijn.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 07:47

Wat leuk, Marjan!
Ik heb gisteren onze gangetjes tussen de weides al met de klepelmaaier kortgezet, zooooo blij mee! Wat een verschil.

Boemel, ik zou persoonlijk ook stopzetten denk ik. Zou het heel lastig vinden om op te kijken. Ik had deze week ook een nieuwe lesklant die op een mega kreupel paard bleek te rijden. Ook meteen doorverwezen naar DA/kliniek, maar tot dat paard oké is komt er geen les... En dan wetende dat ze op een grote en drukke stal staat en nooit iemand iets gezegd heeft |o

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:04

Marjan, wat leuk! Lando heeft ook een fijn formaat, waardoor je niet te hoog zit in vergelijking met Lewie. Ik zou graag de minis naast Picasso willen meenemen, maar Picasso is 1,71 m en de kleintjes zijn ongeveer 89 cm.

Boemel, ik zou er ook nog eens iets van zeggen. Niet meteen de deur dichtgooien, maar wel de ruimte geven voor zelfreflectie. Als er geen verbetering komt, kun je er alsnog mee stoppen.

Wandelen met je paard is inderdaad ook leuk, Moska, en het is goed voor de band die je opbouwt. Ik deed dat vroeger regelmatig met Picasso bij de vorige stalling, maar tegenwoordig niet meer.

Ik heb weer een heerlijk weekend gehad, je zou maar een paardenhobby hebben :') Donderdagmiddag begon mijn weekend met een buitenrit (op het paard van iemand anders). Vrijdag oefenden we met het zestal voor onze show. Zaterdagochtend had ik menles met Picasso (mijn eerste keer dat ik de volledige les zelf reed – en wat deed ie het goed <3), daarna nog even de hoefjes van de pony's bijgevijld, en later op de dag de dressuurwedstrijd opgebouwd. Omdat de dagen langer worden, konden we daarna ook nog de derde combinatie van de dag meenemen voor een buitenrit. Zondagochtend en einde van de middag heb ik meegewerkt aan de wedstrijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:13

ach die laatste foto <3

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:20

Wat een heerlijke weekend beelden!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:27

Wat leuk Marjan! Die gaan beide een topconditie krijgen en veel plezier maken :D

Lastige situatie boemel, volg je gevoel!

Heerlijke paardenweekenden!
Hier zijn de weekenden vol met sporten van de kinderen dus nooit tijd voor mn eigen paarden :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:32

Lys, wat een lekker weekend ook :D
Laurie, klinkt ideaal! Wil er ooit ook nog 1 kopen

Merk dat het voorjaarsweer ook veel goed doet om weer lekker buiten bezig te zijn.
Lewie was gisteravond bekaf _O- alle indrukken aan het verwerken. Denk dat ik ga proberen om hem eerst 1 keer per week mee te nemen op een kortere rit. Als ik alleen ga (vriend was nu mee) dan moet ik een paar keer afstappen denk ik om ze beiden door de hekjes te krijgen. Lando alleen is eitje maar met lewie erbij moet het wel heel goed kloppen zeg maar.