het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:21

MarjanB schreef:
Spannend Manzano!

En anders compositie beschermers? Ook lekker luchtig

Daar kreeg vorig paard juist veel wondjes van, dus niet zo'n goede ervaring mee. Ga straks maar even wat zalf smeren. Hopelijk helpt dat met sneller herstel.

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:23

Oh das minder! Anders van die br met van dat bont er in. Die had ik eerder ook en werkten goed en fijn bij wondjes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:08

Leuk weer les Manzano!

Ik heb as maandag voor het eerst les met mijn tijdelijke bijrijdpaard. Morgenochtend vroeg ga ik 'm voor de 2e keer rijden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:12

boemel schreef:
Leuk weer les Manzano!

Ik heb as maandag voor het eerst les met mijn tijdelijke bijrijdpaard. Morgenochtend vroeg ga ik 'm voor de 2e keer rijden.

Oh wat leuk!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:13

Wat leukBoemel en Manzano.
Ik heb dinsdag weer les.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:20

Jij bent lekker fanatiek ook he Belker! Op positieve manier.

Kwam net buiten en mn nieuwe vriend (moet even andere aanduiding zoeken haha, want inmiddels is nieuw ook wat achterhaald) languit op zn zij te slapen in de paddock. Blijft ook rustig liggen als je bezig bent. Zo heerlijk als ze zo chill en vertrouwd zijn <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:33

Iedereen succes met les

Pony is helaas erger bevangen.
Staat nu sinds vanmorgen apart, al een week op bute, krijgt kleine beetjes hooi, dochter gaat straks koelen met papa want ik moet werken dus hoop dat het verlicht. Is sinds een weekje dat die gevoelig liep maar nu verergerd.

Helaas voor mij nog geen duidelijke oorzaak.
* Ze hebben tussen de perkjes mogen knabbelen, dat zijn echt maar een paar m2 met gras en onkruid tussen de rozen en kruiden wat ze kort hebben mogen knabbelen, ongeveer 2 weken geleden 3 dagen op rij.

* ijzers hebben nu lipjes ( 1 aan de voorkant) , voorheen stond die zonder lippen en de laatste keer vergiste de smid zich en had ze eraan gelaten, geen idee of dat teveel druk geeft, zijn nu 5 weken geleden eronder gezet

*ik heb al jaren voordroog maar voorheen van het werk, toen ik daar gestopt ben en op zoek moest naar een andere leverancier ivm tekorten van voordroog overgegaan op hooi voor 2 maanden maar dat is met zijn longen weer niet goed en nu terug op voordroog sinds 7 weken.
Is wiselend ( 1 grote partij van familie 10% suiker en 1 via hooileverancier maar die wisselt heel erg maar huidige pak is 5% suiker) De volledige test heb ik nog niet gedaan die wilde ik op de grootste partij doen en dat pak heb ik volgende week pas weer.

Zal ik de ijzers laten aanpassen of niet?
Arts is op de hoogte, is niet geweest maar ik heb van haar wel nieuwe bute gekregen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:40

Ik vermoed dat het wisselende ruwvoer + dat het voordroog is wel eens het probleem zou kunnen zijn. Mijn merrie kon geen voordroog hebben; door het fermetatieproces gingen haar darmen lichtelijk overhoop (al zag je er niet veel van als je niet wist waar je op moest letten), wat dan leidde tot hb.
Haar longen konden ook niet tegen droog hooi, dus kreeg ze nat (en de rest van de groep dus ook, 60 kg op natte, koude dagen).
Het lipje van het ijzer zou mee kunnen spelen, dus wellicht toch handig om die eraf te laten halen. Alles wat je kunt helpen is mooi meegenomen.

Qua koelen: ik weet niet hoe braaf hij is, maar mijn merrie zette ik met haar voeten in nat zand. Dat deed ik in een afwasteiltje, zodat niet alles nat werd. Maar ik heb haar ook wel nat zand in een stal gegeven doen ze nog nachten op stal stond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:52

hij staat als ik hem heb ( is dat nu al 2.5 jaar?) jaar op voordroog en is hier nog nooit bevangen geweest . Mest is bij alle 4 mooi, Is ook vrij droge voordroog, 1 a 2 dagen minder gedroogd dan het hooi.
Zand is al nat bij de drinkbak en er wordt straks met de slang gekoeld, die is wel braaf ( schimmel dus water gewend ivm wassen)
Zou het wisselen voordroog -> hooi -> voordroog wat ermee te maken hebben? Uit zich dat dan na 7 weken pas of had ik het al eerde rmoeten merken dan?

Hooi weken ga ik niet doen, 8 netten per dag is mij echt teveel geknoei en zeker in de winter niet te doen. Ik heb nu voor een volledig jaar laten wikkelen, Alleen als uit de test komt dat het echt echt absoluut niet geschikt is moet ik iets verzinnen.

Smid heb ik vorige week al gebeld, mijn ruin heeft zijn ijzers al behoorlijk afgesleten ( zijn op 3 augustus pas eronder gezeten zou binnen nu en 2 weken komen) Hij komt helaas niet uit de buurt en kijkt wanneer hij in de buurt is en daar pas ik mij op aan. Ga toch vragen of hij niet eerder kan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:01

Die "zelftest" op suiker is vaak totaal niet betrouwbaar. Zou het echt opsturen om zeker te weten dat het echt maar 5% is. Heb echt flinke afwijkingen daarop gezien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:01

Ontwikkeld hij iets van ppid mogelijk? Dan worden ze ook gevoeliger voor HB. En er staat mij vaag bij dat buut ook niet wenselijk is bij HB.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:07

Wat vervelend LN. Druk op de teen van die lip, geen idee of dat er aan meehelpt eerlijk gezegd. Hoe minder druk, hoe beter zou ik denken.

Mijn dierenarts was hier donderdag voor die scan en ik vroeg het nog of er veel bevangen paarden waren op dit moment. Hij gaf aan dat het er heel veel waren zelfs.

Ik houd mijn paarden nu ook maar minder lang op de wei. Ik doe strookbegrazing en ik heb oud uitgebloeid gras, maar ze eten bij voorkeur dat hele korte afgegraasde gras vol suikers!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:08

belle_boef schreef:
Ontwikkeld hij iets van ppid mogelijk? Dan worden ze ook gevoeliger voor HB. En er staat mij vaag bij dat buut ook niet wenselijk is bij HB.

Ik zit idd ook te denken wat die van mij kreeg bij HB. Is alleen echt jaren geleden. Was iig geen bute en waren 2 dingen. Pijnstiller en nog wat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:15

Balen zeg Lynn.

Ppid zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.
Betreft ijzer zou ik bij bevangen ook eerder aan 2 lippen denken.

Toevallig hier gisteren zelf test zitten doen.
Ik heb de laatste pak van vorig jaar open en 1 van dit jaar.
Beide zijn professioneel getest.
En ik kwam met de zelftest gelijk uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:19

Ah dat is top!
Ik had een kennis die met een zelftest op 20% afweek..... Dus als het met een HB-er er op aan komt zou ik echt hertesten dat je meer zekerheid hebt.

Qua ijzer had ik idd dubbel lip en in acute fase ijzer er af.

En voor de luchtwegen ben ik echt heel blij mee gestoomd hooi.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:26

Ahhh wat sneu van de shet!

Op zich zou 1 lip niet veel uit moeten maken qua druk op het hoefbeen maar wel op het afrollen als deze te weinig opzet heeft. Weet niet in welke regio je zit? Je zou ook kunnen kijken naar blote voetjes in combinatie met hoefschoenen. Dempt wat meer.

En idd ppid uitsluiten en echt geen gras meer en apart van de rest toch nat hooi voeren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:10

Qua medicatie heb je aspirine, Metacam en buut. Ik heb aspirine gebruikt voor een lichte bevangenheid (gevoelig lopen) of bij verdenking en buut bij echte bevangenheid.
Afrollen kan idd ook nog wel een dingetje zijn. Mijn merrie kreeg standaard een kleine mustangrol, en toen ze daarna op imprints ging werden die ook netjes gemodelleerd voor een mooie afrol.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:14

Wat is de dosering buut die je op dit moment gebruikt? Wat kreeg ze de afgelopen week nog wat het erger heeft kunnen maken? Ik zou echt het supplement dat ik laatst deelde aanraden, is even een hoop geld maar je doet er lang mee en heeft hier echt goed geholpen om haar weer snel goed te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:16

@lyn: ach sneue pony. HB is zo waardeloos en pijnlijk.
Op nat zand zetten heeft alleen zin als de HB 'vers' is.
Pijnbestrijdig is natuurlijk heel prettig voor het dier, maar ook belastend voor de lever en daar zit nou net het probleem; te weinig afvoer van giftige stoffen. Mariadistel kan de lever ondersteunen hierin.
Verder zoveel mogelijk 'suiker' uit het voer halen, ook geen appeltjes, wortels etc.
Persoonlijk ben ik niet van de ijzers bij HB, ik zie liever hoefschoenen met een stugge zool en zachte zooltjes er in voor de demping.
PPID checken net als R-foto's om te zien óf en hoeveel het hoefbeen gekanteld is (vanaf de grond genomen níet op een blok!)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:46

PPID testen heeft nu geen zin als ze pijn hebben.

Zie dat mijne in 2016 HB was en PPID bleek te hebben. Kan van toen de medicatie niet meer terug vinden. Denk dat het iets van bloedverdunners oid was naast de pijnstillers.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:03

Ik had er weer zin in....hoofdstel besteld, laarzen besteld, les afgesproken.....
Paard mega dik achterbeen. Ik ga op damles denk ik.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:19

Balen Manzano.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:41

Dat is wel een domper op je aankopen ;(
Overigens waren hier met dammer vroeger wel een stukken zoek...

Ik heb Jasmijntje haar manen maar weer eens uitgedund en de hals onder de manen wat geschoren. Net als haar staart wortel, want de staart werd weer veel te zwaar en zit dan onder de poep.
Gewoon los in de paddock <3
Boon wilde ook, dus die de oksel wat uitgeschoren en de hals 2 streepjes. Was ze ook weer blij :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:06

Jullie gaan te snel maar ik las wat over bevangen pony, ik werk als natuurlijk bekapper en heb helaas ook wat bevangen pony's in mijn bestand.

Wij doen alles blootvoets, goed teen kort! hielen iets verlagen maar niet TE, bij de kwartieren iets wand laten staan, teen wel goed afronden.

Per direct op weinig hooi, zorgen dat er wel ander ruwvoer te eten is, vrije beweging, eventueel hoefschoen.. Zorgen dat lijf suiker weer kan verwerken (glucobalance oid) bute verhelpt niets voor bevangenheid, geeft vooral nog meer troep aan het lijf..

Veel sterkte!
Let ook op met grasrandjes etc..

Bij shet zou ik zeggen 1.5kg hooi verder aanvullen met takken eb stro (onbespoten) .

Oh en PPID nu testen werkt niet, pijn geeft een vertekend beeld. Welke regio zit je? Vaak is er echt veel winst te behalen in (natuurlijk) bekappen, wellicht is er een collega die naar jou toe kan.
En! er moet vaak bekapt worden, accuut meestal elke 2 weken, daarna elke 3 max 4 weken..
Dus 5 weken met een ijzer bij een bevangen pony vind ik echt heel lang!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:24

Bedenk me dat elke keer als ik voor mn oude merrie een nieuw hoofdstel wilde bestellen, ze ernstig geblesseerd raakte.... Daar ben ik dus mee opgehouden.

Misschien moet ik gewoon geen hoofdstellen meer kopen :')