Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:04

Al met al zit je daar met 36 weken niet op te wachten :) Ik kan me de reactie van vriend wel indenken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 16:23

DubbelFun schreef:
Al met al zit je daar met 36 weken niet op te wachten :) Ik kan me de reactie van vriend wel indenken.

Het zijn brave beesten maar mijn vriend is geen paardenman dus ziet al snel gevaar. Ze waren vooral heel jolig omdat ze naar de hooiweide ontsnapt waren, véél gras dus :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:09

Hihi die paarden hadden het goed bekeken! Fijn dat je kon helpen.

Hier wachten we nog even met maaien, denk nog een week of 2/3. Het moet hier ook even goed bloeien voor het er af mag

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:56

Maartje_M schreef:
1g per kg lichaamsgewicht he? Dan beginnen we maar eens met 10kg bestellen :+

Even een hele oude quote naar boven halen.
Gaat over de zaadjes van pit en pit.

Ik weet niet exact hoeveel mijn paarden wegen.
Weten jullie dat wel?

De shet is jaren geleden op de kliniek gewogen en die was toen 100kg.
De merrie is jaaaaren geleden gewogen toen ze echt nog fit en in training was: 429kg.

Dus dan zou ik nu bv voor de ruin 550kg, merrie 450kg en shet 150kg pakken.
Is het erg als het te ruim is en je ze dus meer zaadjes geeft als nodig is?

Edit: met bovenstaande kg zou ik dan 8kg nodig hebben.
Kost dan 57,- per maand. Duur grapje om dat maandelijks te doen -O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:19

Is idd duur maar ik was voor de zandkoliek 2.000 euro verder en heb dr niet eens laten opereren…

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:02

Te veel is niet erg

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:07

Ik heb een beetje gegokt wat ze wegen. Wil ze binnenkort wel een keer echt laten wegen, moet even een weegschaal zoeken die hier komt :+
Ik geef de zaadjes nu door geweekte hooibrok en ze gaan eindelijk zonder gezeik naar binnen :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:32

Karin_deB schreef:
Edit: met bovenstaande kg zou ik dan 8kg nodig hebben.
Kost dan 57,- per maand. Duur grapje om dat maandelijks te doen -O-

Als je het aandurft om het hier te kopen ben je een stuk voordeliger uit.
https://www.ebay.de/itm/122281543500?ha ... Sw9~5ZSQE7
Ik heb het vroeger ook hier gekocht en dan in de buurt deels doorverkocht, is prima spul!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:58

Ik laat ze nu maandelijks aan huis wegen ivm maag/darmpatient die op de pred staat. Mijn 10 jarige van 1,74m weegt 581 kg en mijn 2 jarige op 1,64m 520 kg.

Maartje jij zit bij mij in de buurt toch? Ik heb echt een hele fijne dame die hier aan huis komt. Ik kan je haar gegevens wel doorgeven?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:04

Ik zou dat ook wel eens willen weten maar meestal komen ze niet voor maar 2 paarden.

@belle hoeveel pakjes heb je er af gehaald?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:35

Jeetje, wordt er al gehooid? Lekker vroeg bij..

Hier groeit het gras in de wei echt nog voor geen meter. Beetje vreemd.
In de tuin moet ik elke week grasmaaien en daar wordt niet gesproeid of bemest.
In het weitje wat op rust staat, is compost over heen gegaan, wordt al weken niet begraasd en wordt een paar keer per week goed besproeid; Ik heb er zelfs nog graszaad bij gestrooid. Maar helaas, op een paar hoekjes en pollen na, kun je er net niet meer op golfen..

Voor het eerst dat we te weinig gras hebben, sinds we hier wonen... De schapen staan al weken op een kaal stuk; de paarden zijn in het derde weitje met strookbegrazing bezig, maar dat is over een week ook op en dan doe ik echt heel rustig in, volledig tegen de zin van de paardjes uiteraard. En dan is dat ook echt wel kort en kaal. Dat zal ook echt lang nodig hebben om te herstellen.

Misschien nog een keer koemestkorrels er over heen? Nog vaker sproeien?

Nog even een update van mijn merrie; ze loopt nu, in stap tenminste, weer helemaal normaal. Geen DA bij gehad; dus toch een verstapping of iets? Voet is ook niet meer warm. Ben weer helemaal opgelucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:09

Mooi dat de merrie weer goed loopt. Als het idd een flinke verstapping geweest is kan ze er nog lang last van houden als ze op een ongelijke harde ondergrond loopt. Ik merk bij Boon dat die met vorst op een bevroren paddock snel last krijgt. Ik doe dan altijd schoenen aan en daar heeft ze veel steun aan.

Hier is ook in de buurt al veel gemaaid. De nieuwe hooiboer wil ook het liefst het hooi direct van het land verkopen, maar ik ben daar altijd wat huiverig voor; je weet pas na 6 -8 weken wat voor hooi je in de kuip hebt :) én het neemt hier dan ook de ruimte in van het hooi wat ik tussendoor nog gewoon moet voeren.
Ik heb dan liever een paar probeerbaaltjes die al 2 á 3 maanden oud zijn zodat ik weet dat de hele partij goed is of ik beter op zoek kan naar ander hooi.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:49

Zie wel veel verpakte balen langskomen al. Echt hooi heb ik nog niet gezien.

Moet ook weer op zoek naar een nieuw hooiadres. Heb nog voor een week of 2, maar wil idd eerst even testbalen hebben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:55

DuoPenotti schreef:
Ik zou dat ook wel eens willen weten maar meestal komen ze niet voor maar 2 paarden.

@belle hoeveel pakjes heb je er af gehaald?

Na 10 kleine pakjes ging de pers stuk en zijn het grote geworden. 11 balen van zo’n 400 kilo.

Omgerekend zouden we op ongeveer 220 kleine pakjes uitkomen dan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:57

@greendragon hier groeit het niet meer extreem maar zitten op veengrond dat houd vocht beduidend langer vast waardoor en we wat groei blijft. Hier zaten de aren al in.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:28

DubbelFun schreef:
Mooi dat de merrie weer goed loopt. Als het idd een flinke verstapping geweest is kan ze er nog lang last van houden als ze op een ongelijke harde ondergrond loopt. Ik merk bij Boon dat die met vorst op een bevroren paddock snel last krijgt. Ik doe dan altijd schoenen aan en daar heeft ze veel steun aan.

Ja, goeie.. Ik heb ook hoefschoenen in de kast staan. Misschien dat ze in draf niet zuiver loopt, maar aangezien ze inmiddels van een zeer passief pensioen geniet, ga ik dat niet eens van haar vragen. Dus ik houd haar gewoon heel goed in de gaten. Als het weer verslechterd, kan ik de hoefschoenen eens proberen, maar voor nu is het weer prima.

belle_boef schreef:
@greendragon hier groeit het niet meer extreem maar zitten op veengrond dat houd vocht beduidend langer vast waardoor en we wat groei blijft. Hier zaten de aren al in.

Hier zitten er ook aren in, maar dat is maar één grassoort en die heeft alleen maar stengels en weinig blad. De rest is gewoon kort, het zou bijna een gazon kunnen zijn, ware het niet de boterbloemen, distels en ander onhandig spul wat er ook nog tussendoor groeit. ;-) Ik zit op klei.
Vandaag maar weer gesproeid.

belle_boef schreef:
Na 10 kleine pakjes ging de pers stuk en zijn het grote geworden. 11 balen van zo’n 400 kilo.

Mooi voorraadje weer. Kun je die grote pakken wel kwijt en hanteren? Dat zou voor ons echt een probleem zijn.

Volgende week voorspellen ze regen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:57

biancaaaa schreef:
Ik laat ze nu maandelijks aan huis wegen ivm maag/darmpatient die op de pred staat. Mijn 10 jarige van 1,74m weegt 581 kg en mijn 2 jarige op 1,64m 520 kg.

Maartje jij zit bij mij in de buurt toch? Ik heb echt een hele fijne dame die hier aan huis komt. Ik kan je haar gegevens wel doorgeven?

Graag!

Fijn dat je merrie weer goed loopt greendragon!

Grote pakken zou ik ook niet blij mee zijn. Een paar gaat wel lukken, maar we kunnen ze met de tractor niet stapelen dus kan ze alleen op de onderste laag kwijt :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 07:11

Gisteren de eeste Bixie voor de dochter met deze pony
Zoveel stress bij mij, maar blij dat ze het gedaan heeft. Leuk hoor, een witte :))
Het leek trouwens we de dag van de witte welsh, er liepen alleen maar schimmels rond op een vosje en een appaloosa na

Bij AA dressuur was ze laatste (vond ik niet helemaal correct :o ) maar het commentaar en de punten waren goed ( 72 van de 82 punten) en ze kreeg wat tips ( oa tempo, was constant maar net te traag, ik noem dat tempo constant lui :D en beter door de hoeken rijden)

Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:26

Ahh wat leuk! Vind dat voor zulke jonkies nog best wat om ze meer tempo te laten maken. Vooral als ze verder netjes en vol vertrouwen rond rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:29

Wat een leuke combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:32

Heel schattig!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:36

Wat leuk LN! Was ze teleurgesteld doordat ze 1x laatste was? Wel goed dat commentaar klopte. Hopelijk veel plezier gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:47

Hier net wat regen... met de nadruk op 'wat'...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:08

Wat een leuke ervaring LN!

Hier kurkdroog maar een vriendin op 30min afstand stuurt een filmpje waarbij het giet als een malle en de plassen in haar tuin staan.
Ben jaloers :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:20

Hier zou rond half 2 weer wat kunnen vallen, maar het is net het puntje wat ons raakt. Dus ik ben benieuwd... Het is wel aardig benauwd buiten.