Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:23

Is er geen mogelijkheid om hooi bij te voeren in de wei?

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:57

Ja waar ze nu staan staat er een hooiruif. Op die andere weilanden is dat al wat lastiger te bewerkstelligen. Aan huis hebben we echt een minimale plek voor ze dus ik probeer ze zo lang mogelijk buiten te laten.. Het is hier trouwens deze week prachtig mooi weer en je ziet ze er echt van genieten! Ik hoop iig op een drogere herfst!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:36

Hoe gaat het bij jullie, hier is het land en de bak erg nat maar dat is iedere winter. De paddock is betegeld dus dat is fijn, toen het zo regende zorgde ik voor een schone stal met vlas. Vlas gebruik ik al jaren en opeens reageerde hij heel erg op het stof.
Ik ben op zoek gegaan naar olifantengras maar dat was echt veel geld. Ik had 1 baaltje voor 30 euro om uit te proberen maar het is echt top spul. Eindelijk vond ik een bedrijf en die baaltjes waren redelijk betaalbaar dus maandag komen er 40 baaltjes. De mest wordt nog steeds gecomposteerd en er worden bijna dagelijks zakken opgehaald. Zelf de mest composteren scheelt me zo'n 1000 euro per jaar. Nijssen kwam het op halen maar een container huren en de container laten legen is gewoon veel geld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:55

Hier zou de mest ophalen (van 4 paarden) me bijna 250-300 euro per maand kosten + aanschaf van een container (en ik kan die niet bereikbaar zetten). Dus ik voer iedere week zelf af met een kipper.

Hier is het ook erg nat, momenteel zijn de paddocks droog, zalig weer. Maar met die natte periodes zijn de paddocks in plassen en op de verharding helaas ook plassen. uiteraard wel droge stallen.

Het is het eerste jaar, dus we blijven verbeteren uiteraard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:02

Hier verbeter ik ook nog steeds, ik heb geen plaatst voor een mestcontainer en ik kan ook niet met een kar bij de stal komen daarom ben ik het gaan composteren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:10

Hier is alleen de voorste hoek van de paddock nat, drainage moet ik echt opgraven want denk dat dorspuiten in die bocht niet werkt. Ik ben wel voornemens mijn paddock te verlengen, maar dat gaat een aardige duit kosten.

Mest voer ik zelf af. Is gratis en ik kan het op 3 verschillende plekken kwijt dast scheelt. Is wel een beste work-out ;)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:13

Mag ik ook mee gaan praten (lezen doe ik onder een steen al langere tijd).

Vanaf afgelopen weekend de paarden in eigen beheer, helaas ook sinds afgelopen weekend met een zware longontsteking en griep op bed dus even lekker rustig beginnen zat er niet in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:54

Aatrox welkom hier en vooral ook beterschap.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:58

Beterschap!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:10

Hier houdt de wei zich echt nog heel netjes. Staan nu op 3000 m2 en heb nog gras en alleen de ingang is 3 meter modder.

Maar ik wil vanaf nu of vorst of gewoon lekker zonnig en droog. Waar bestel ik het weer?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:32

Vandaag gelukkig lekker weer ik ga kijken waar ik de zon kan bestellen komt goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:06

Hier een geheel droge paddock. Droogt snel op, na natte periodes, maar er ligt ook aardig wat zand in, zodat het sowieso hoog ligt, gelukkig. Dat scheelt, elk najaar een lading zand om goed op te vullen.

Hier wordt de mest afgevoerd, dus weinig zorgen over. Maar goed, dat zit dan ook bij de huurprijs inbegrepen.

Ik ben redelijk tevreden hoe deze winter verloopt. Zelfs de kranen zijn niet bevroren, omdat het overdag boven 0 is.....

Beterschap, Aatrox, dat klinkt naar, die combi die je hebt. Welkom hier!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:47

Ik moet ook weer zand in de bak gooien een bigbag is zo leeg.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 01:38

marleen_usar schreef:
Hoe gaat het bij jullie, hier is het land en de bak erg nat maar dat is iedere winter. De paddock is betegeld dus dat is fijn, toen het zo regende zorgde ik voor een schone stal met vlas. Vlas gebruik ik al jaren en opeens reageerde hij heel erg op het stof.
Ik ben op zoek gegaan naar olifantengras maar dat was echt veel geld. Ik had 1 baaltje voor 30 euro om uit te proberen maar het is echt top spul. Eindelijk vond ik een bedrijf en die baaltjes waren redelijk betaalbaar dus maandag komen er 40 baaltjes. De mest wordt nog steeds gecomposteerd en er worden bijna dagelijks zakken opgehaald. Zelf de mest composteren scheelt me zo'n 1000 euro per jaar. Nijssen kwam het op halen maar een container huren en de container laten legen is gewoon veel geld.

Toevallig dacht ik vandaag aan dit topic, leuk dat het weer opgepakt wordt.

Ik zag je oproep, wat fijn dat je een adres gevonden hebt!

Kun je uitleggen hoe je composteert?
Is dat te doen zonder jezelf snot voor de ogen te scheppen?

Enne, Duhelo; Las ik nou ergens anders dat jij een nieuw stuk grond hebt?!

Ik heb vandaag een week geleden mijn oude merrie moeten laten inslapen. Zij was ook mijn eerste eigen paard. ;(
28 jaar is ze in mijn leven geweest…
Eerder die week moest ik ook een van mijn honden laten inslapen dus ik ben echt compleet naar de getver.
Huil ik niet om de een dan wel om de ander.
Zo vreemd om haar hinnik niet meer te horen als ik aan kom op stal. Of dat blije koppie te zien..
9 maanden geleden moest ik ook haar kleine vriendje laten gaan dus nu zijn ze weer samen, dat is de troostende gedachte…
Maar het valt niet mee om door te gaan. Ik begrijp mensen die zeggen “voor mij geen paard meer” heel goed. Alsof je ziel uit je wordt gerukt, totaal ontheemd voel ik me.
Begrijp me niet verkeerd van die 2 andere meiden hou ik ook veel, maar zij was mijn thuis Y;(

Ik ben wel heel erg dankbaar dat ik haar de laatste ruim 7 jaar van haar leven zo heerlijk heb kunnen huisvesten.
Het is echt het perfecte pensioen geweest.
Alles wat ze nodig had en fijn vond kon ik faciliteren. Dat is op een pensionstal gewoon onmogelijk.
En heel fijn ook dat dit de mogelijkheid geeft om een afscheid op je eigen manier te doen.
Zonder vervelend nieuwsgierige stalgenoten of veel drukte, gewoon in alle rust.

Eindelijk weer samen die 2.. Mijn Linda & Abe <3
Afbeelding

Nu zijn het “alleen” de Witjes nog, meer dan genoeg om voor door mijn verdriet te gaan. Plannen te over met beide!
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:57

@Barbalala: Klopt! vorig jaar in April begonnen met de werken, en sinds augustus staan ze erop. Ons eigen paradijsje.
We hebben twee schuilstallen, een voor de twee trekpaarden, een voor de PRE en de draver, met beide mudcontrol ervoor en een stuk zand (trekpaarden 18*19, kleintjes 18*14). De paddocks geven uit in een track rondom de weides, en de trekpaarden hebben twee grotere stukken weide (die ik mss wel in 4 deel) en de kleintjes drie kleinere.
Wss geen gras genoeg voor de hele zomer, maar wel deels en de rest hooi + knabbelen.

Het is wel veel werk (nu halen we dagelijks ALLE mest eruit, dus 6 kruiwagens per dag, gelukkig hebben we een tractortje), en we moeten natuurlijk nog blijven aanpassen en verbeteren, maar het is wel zalig!

Deze winter kon ik plots de mest niet meer kwijt, dus noodgedwongen mesthoop gecomposteerd op het land, maar deel van de track is nu volledig kapot gereden, heb me zelfs vast gereden met de tractor, dus dat doe ik nooit meer. Ondertussen twee extra adressen gevonden, weliswaar 20 km weg maargoed.
Nu moet die composthoop nog weg zodra het enigszins droog is. Op dat stukje gaan we denk ik een stukje moestuin maken. Wat sla kweken voor de kipjes enzo.

en ah, zoveel verliezen op zo een korte tijd! Heel veel sterkte!
Het is bizar hoe het voelt alsof een stukje van jezelf mee sterft he ...
Het is wel fijn dat ze een mooie leeftijd en de laatste jaren goed doorgebracht heeft. Ik heb mijn oude merrie in 2021 laten inslapen, en nog altijd is het met momenten moeilijk. Maar deze ging als ik ze niet kocht de handel in raken en met haar karakter ging dat geen mooie uitkomst zijn. Bij mij is ze lekker in pensioen mogen gaan na nog enkele leuke rijjaren en is ze tot het laatste moment gekoesterd en verzorgd. Dat is het mooiste wat je kan doen en geven aan je dier!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:15

@Barbala wat heftig zeg 2 keer in een korte tijd dieren moeten los laten, zit hier gewoon met natte ogen. Het composteren doe ik in pallet bakken die staan op de aarde. je doet een laag mest en dan hooi, stro of vlas. Ook gaan er bladeren op, en ik dek de bak af met een dekzeil.
Er moet ook groen bij zoals gras of onkruid en online bestel ik kalk korrels die strooi ik er over heen. En ik bestel micro bio organismen dat heb je in vele soorten en ook vloeibaar. Dat meng ik met water en dat sproei ik er dan op zo dat het niet te droog wordt.
Vuilniszakken schep ik half vol en die worden dan opgehaald, ik vraag er niks voor. Groente en fruit afval gaat er op dat is voeding voor de wormen. Wormen komen vanzelf als je een goede compost hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:40

hoeveel paarden hebben jullie dat dat lukt?
Vriendin van me heeft 9 van die bakken staan voor twee D pony's

Ik ben het ooit begonnen, maar ik heb ongeveer een kubiek mest per week, als ik rekende en telde had ik iets van 20 dergelijke bakken nodig om rond te raken (of zelfs meer)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 13:23

@Duhelo; Wat fijn joh!
Noem je de Draver en PRE nou de kleintjes? _O- hilarisch! :D
Meine gute, 6 kruiwagens per dag. Ik zou sterven van ellende denk ik. Respect dat je dat trekt!

En dankjewel, je omschrijft het perfect.

@Marleen_usar; klinkt als een mooi systeem maar wel erg bewerkelijk denk ik. (Tenminste, mij vergaat de moed haha.)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 13:24

Duhelo schreef:
hoeveel paarden hebben jullie dat dat lukt?
Vriendin van me heeft 9 van die bakken staan voor twee D pony's

Ik ben het ooit begonnen, maar ik heb ongeveer een kubiek mest per week, als ik rekende en telde had ik iets van 20 dergelijke bakken nodig om rond te raken (of zelfs meer)

Ik vroeg me ook af hoeveel bakken je dan wel niet hebt staan idd. Misschien wel leuk als je 2 of 3 Shetten hebt (en als die bakken uit het zicht kunnen staan).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:33

BarbaLala schreef:
@Duhelo; Wat fijn joh!
Noem je de Draver en PRE nou de kleintjes? _O- hilarisch! :D
Meine gute, 6 kruiwagens per dag. Ik zou sterven van ellende denk ik. Respect dat je dat trekt!

En dankjewel, je omschrijft het perfect.

@Marleen_usar; klinkt als een mooi systeem maar wel erg bewerkelijk denk ik. (Tenminste, mij vergaat de moed haha.)

ter vergelijk, dit zijn de trekpaarden:

Afbeelding

Afbeelding

en dit de kleintjes:

Afbeelding

Afbeelding

de kleintjes zijn ook 1.55, en respectievelijk 600 en 500 kilo, maar naast die kolossen vallen ze in het niet :+

Van de kleintjes heb ik per paard 1 kruiwagen, de trekpaarden eten en mesten voor twee, dus inderdaad 5-6 kruiwagens, beetje te zien of ik op exact hetzelfde uur kom of een paar uur later vergeleken met de dag ervoor.
ik heb een tijd om de twee dagen gemest (ik werk op maandag en woensdag van 8-18, vrijdag tot 17, op din en don werk ik thuis en kan ik zo om 14 uur stoppen.). Maar dan ben ik bijna 2 uur bezig met mesten, dus sinds een paar weken probeert mijn man op ma en woensdag te gaan uitmesten, dat scheelt een hoop. ik heb een schepbak op de tractor van 1.30 breed, en die is telkens wel helemaal vol van een dag (en als ze wat hooi verknoeid hebben of als ik wat later kom nog wat extra.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:08

Ik heb een paard en een shetlander en ik heb 4 bakken staan.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:07

Ik ga dit jaar ook beginnen met bokashi. Gewoon in kuubskisten met een deksel ( dus redelijk luchtdicht )

Ik verwacht zo’n 4 bakken nodig te hebben in totaal. Ik vul een zo’n bak in 2 weken met 1 paard en 1 pony. Ik heb 6000 m2 weiland en mest daar niet uit. Dit sleep ik met het paard als ze naar een nieuw weiland gaan. Ze hebben uiteraard geen wormen.

Mijn paard mest voornamelijk op een stuk verharding bij de stal en mijn pony voornamelijk in de stal. Dit haal ik 1 keer per dag weg en komt dan in die bakken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:06

Ik heb 1 grote bak een langwerpige lage bak, een hoge bak en nog 1 lage bak. Als je zorgt dat het snel composteerd heb je genoeg aan een paar bakken.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:09

Hoi allemaal.

Als het mag wil ook graag meefietsen en vooral jullie adviezen aanhoren vermoed ik.

1 maart verhuis ik mijn paarden naar mij eigen stek. Een mooi stuk redelijk hoog land ( handig in de klei) met stalgebouwtje, en bak.

Er water geen elektra.
De afgelopen weken zijn we keihard bezig geweest de boel af te krijgen.

Alles voor mijn mannen <3

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:14

marleen_usar schreef:
Ik heb 1 grote bak een langwerpige lage bak, een hoge bak en nog 1 lage bak. Als je zorgt dat het snel composteerd heb je genoeg aan een paar bakken.

Maar wat is snel, waar moet ik dan aan denken? Weken? Of maanden? En wat doenje er daarna mee? Want ik neem aan dat je niet jaarrond compost op eigen land gooit?