Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fabster schreef:Nog wel even een andere vraag. Ik heb dus allemaal paarden met zand in de darmen, dus nu flink aan de psylium. Maar hoe geef je dat een beetje aardig. Had al slobber en door de brok (met water) geprobeerd, maar dan wordt het een soort klei, die de paarden moeilijk weg krijgen. Gevolg; ze spugen het eerst uit op de grond en eten het vandaar alsnog op (met flink wat zand eraan geplakt). Is nou net niet de bedoeling. En ik vind dat je er nogal veel van miet geven. Is er een merk, waarbij je niet zoveel hoeft te geven en maar 1x pd?
ohjajoh6 schreef:thanks fabster! Lief van jou. En van de rest natuurlijk ook. Gewoon de moed erin houden dus. En ach ik heb weer wat om mij de tandjes voor te gaan werken, dat zullen heel wat behandelingen gaan worden...
Ik geef het ook door de slobber, maar op het laatste moment flink water doorheen nog, anders krijgen ze het niet weg. Kan je ze niet van het zand afhalen tijdens het eten? Volgens mij bestaat er niets waar je minder van kan geven dacht ik.
Bwor schreef:Pfff nooit geweten dat mijn paarden zoveel stuk zouden maken, de eerste twee maanden dat ze aan huis stonden kon ik bijna elke dag de voerplaats weer herstellen, nu hebben we is de voerplaats gelukkig hufterproef, op de hooinetten na die nu helaas ook stuk gaan na een jaar.
AbbyBlues schreef:Zag ook iemand zeggen dat ze nieuw gezaaid gras liefst 2x maait voor de paarden erop gaan. Mag ik vragen waarom? En hoelang laat je t doorgroeien voor je maait? Wij hebben namelijk onze oude wei geploegd en nieuw ingezaaid en we waren ook aan het overleggen hoe en wat.
Kirrr schreef:Als je maait, dan krijgt het energie om in de breedte te groeien ipv in de hoogte. Dan gaan je kale stukken ook beter dichtgroeien. Daarnaast omdat nieuw gras niet goed is voor een paard.
Schapen is dan weer ideaal om te bemesten en ze lopen ook de grond nog eens vast.
Als je paarden direct op nieuw gras zet, dan trekken ze veel met wortel en al terug uit en heeft bijzaaien weinig nut gehad. Althans dat is mijn ervaring.
DubbelDun schreef:Klopt... maaien activeert de wortels om te groeien waardoor het vaster gaat staan en het zorgt voor een bredere plant, dus een dichter grastapijt.
Schapen lopen het misschien wel vast, maar vreten het ook té kort af (iig de paardenmengsels), dus dan maai ik liever.
ClaudiaHS schreef:Nu wacht ik op mooier weer zodat ze een paar weken dag en nacht buiten kunnen blijven.
Dan gaan we alle muren slopen en opnieuw steens opmetselen.