Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:05

Ik heb niet de hele discussie gelezen dus weet ik niet of ik enorm veel toevoeg :+
Maar ik vind het niet kunnen om een paard 23/7 op stal te laten staan. Paarden horen sowieso minimaal 4 uur buiten te komen met soortgenoten. IMO is dat een van de eerste levensbehoefte; eten, drinken, medische zorg, beweging en contact met soortgenoten.

Als een hond de hele dag in een bench zit staat half bokt op z'n kop.
Als een paard de hele dag in een stal staat, is er niets aan de hand.

Terwijl het bijna hetzelfde verhaal is...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:30

EskeGirl, inderdaad.

Tja Caatje, wat wij vinden is niet per definitie de waarheid ;). Ik vínd het ook zielig dat onze stalhond amper binnen komt (mag) maar IS dat ook zo? Heeft hij het nódig? Nee ;). En een paard heeft ook geen aandacht nódig voor zijn welzijn.

Het paard van [***] is misschien anders omdat hij blind is, dat weet ik niet.

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd ook ik heb mijn paard voor mezelf en daar hoort bij dat ik regelmatig bij mijn paard ben. Alleen als de band als essentieel onderdeel van het welzijn wordt aangehaald denk ik... wat is nou belangrijker voor je páárd, die band met een niet soortgenoot of vrije buitengang met soortgenoten :+ :D ?

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:40

Ik weet het ook niet, dat is nu net het hele probleem :+
Ben ervan overtuigd dat hij het prima vindt, in z'n paddock met z'n vriendje en het eten .. En toch .. toch heb ik het idee als we dingen ondernemen dat hij dat ook fijn vindt .. Dat hij opfleurt en het leuk vindt om toch het middelpunt van de aandacht te zijn (want in de paddock is hij dat zelden, de andere eist altijd alles op ;) ). Maar dat is iets wat ik ook maar denk ... Op andere momenten denk ik "wat doe ik hem toch aan", als ik eens wat verkeerd inschat en hij bang wordt en dergelijke ...

Dus ja, vandaar mijn dubio denk ik .. Moet hij dat nog allemaal in dit stadium van zijn leven, of laat ik hem gewoon paard zijn, en dan letterlijk ... (al zal hij toch altijd iets moeten, de hoefsmid al niet meer, dat is weer een ander verhaal, maar die inentingen en dat ontwormen toch liever wel .. ).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:42

[***], en kun je niet met hem aan de gang in zijn veilige paddock en dat je dan de ander even op stal zet of zoiets?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:43

@Sees ja, maar omdat jij het dus niet nodig vindt betekent het ook niet dta het niet nodig is ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:47

Ik denk dat dingen met je paard doen wel degelijk een verrijking kan zijn voor het leven van een paard. Het is geen basisbehoefte, maar dat betekend niet dat het niet waardevol kan zijn.
Wat je doet kan dan heel veel verschillen, het ene paard vind het leuk om "puzzels" op te lossen, de ander houdt meer van snelheid, weer een volgende vindt het best als je het houdt bij een wandel/graasrondje met wat lekkere kriebels e.d.

Het kan (en zal) iedereen weleens gebeuren dat je iets verkeerd inschat, maar ik zou daar niet teveel mee zitten zolang je altijd je best doet om het te voorkomen. Paarden zijn vergefelijk, die zitten er volgens mij minder lang mee als wij zelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:51

Sees schreef:
[***], en kun je niet met hem aan de gang in zijn veilige paddock en dat je dan de ander even op stal zet of zoiets?

Momenteel is het daar nogal modderig, dus dat werkt niet zo prettig .. En nu in de winter ben ik voornamelijk op stal als het al (bijna) donker is, en er is geen licht in die paddock. Of ja, er is wel licht, maar dat is net genoeg om nog iets te zien om ze binnen te halen :+ Plus in het (schemer)donker vindt hij het sowieso al niet leuk, en de andere dan weghalen maakt het alleen maar erger (de andere erbij laten is ook niet altijd het beste trouwens). Dus ja, nogal veel "problemen" waardoor ik niet zeg "ik doe eventjes dit of dat" :')

@ Bowen : klopt wel wat je zegt :j Dat idee heb ik ook, ondanks dat hij, soms door mijn schuld, schrikt of even bang heeft heb ik toch het idee dat hij dat liever heeft dan dat ik "niks" met hem doe .. De laatste tijd sluit hij zich echt (mentaal) af voor mij, en dat is volgens mij puur omdat ik niet meer de dingen doe die ik eerder wel deed .. Maarja, overal zitten haken & ogen aan, en ben beetje aan het proberen te bedenken wat het beste voor hem zou zijn .. Is nogal moeilijk :+

Edit; misschien even voor het beeld, dit deed ik in juni met hem, amper een maand nadat hij "volledig" blind geworden is .. [TVG] [FOTO] Wat doe je met een blinde pony? Horse Agility!

Moet ik nu niet meer aan denken .. gedeeltelijk door de andere omgeving, maar ook gewoon omdat ik niet meer zo met hem bezig ben .. Dacht eerst "ach, heeft hij ook niet nodig, hij heeft zijn rust verdiend" maar weet niet meer zeker of dat wel zo is .. of dat hij toch net zo goed zijn aandacht en speelmomentjes wil, ondanks de af en toe aanwezige angst..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:42

Sees schreef:
Nikass schreef:
Nee, het is een onderdeel van het welzijn van mijn paard.

Ik ben een andere mening toebedeeld. Het paard heeft jou of je band namelijk niet nodig ;).

Definieer "nodig hebben". Als je nodig hebben definieert als 'levensnoodzakelijk' dan heeft een paard jou inderdaad niet nodig. Dan heeft die alleen zuurstof, water en voedsel nodig. Ook ik heb mijn paard niet nodig. Neem mijn paard van mij weg en ik zal niet dood neervallen. Ik zou ongelukkig en chagrijnig worden en mijn stresslevel zou toenemen, maar ik zou wel gewoon verder blijven leven.

Als je nodig hebben op een lager niveau interpreteert ('graag hebben, het liever niet missen'), dan heb ik mijn paard nodig, maar mijn paard zeker mij ook. Ik merk dat ze echt opfleurt van de momenten dat ik er ben. Wanneer ik aankom laat ze zonder veel morren voedsel en kudde achter (de ene dag al gemakkelijker dan de andere), maar ik merk dat ze die momentjes die haar dag breken echt nodig heeft en dat ze houdt van de mentale uitdaging die ik haar geef. Anders zijn alle dagen gewoon hetzelfde. Natuurlijk is die band paard richting mens niet rechttoe rechtaan even sterk als de band mens richting paard, maar die band, die hunker naar menselijk contact en de daarbijhorende afwisseling, dat kan een paard zeer zeker missen en ergo, nodig hebben.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:56

Nikass schreef:
Sees schreef:
Ik zou mijn paarden ook liever verder weg zetten en wat minder zien als ze het daar goed hebben dan dichtbij mij houden voor mijn gerief terwijl ze minder staan. Het paard staat tenslotte 24/7 op die plek, de eigenaar is er maar een paar uur per dag. Moet het welzijn van mijn paard dan plaats maken voor die 6u per week dat ik in de binnenbak rijd? Lijkt me niet :o.

Ik zou ook op zoek gaan naar een compromis, dus wat verder weg, maar niet zover dat ik er nog nauwelijks kan komen. Is misschien arrogant van mij, maar ik denk dat mijn paard wel prijs stelt op mijn dagelijkse aandacht en verzorging. En het gaat hier helemaal niet over een binnenbak, dat suggereert dan weer dat het alleen maar om luxe poppetjes gaat, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. In de mij bereikbare omgeving ken ik ongeveer drie stallen met weidegang (van de 30 of zo) de combinatie weidegang en binnenbak bestaat hier nagenoeg niet.

Saarie, zo'n stal als jij beschrijft daar zou ik echt nooit meer gaan staan. Die zijn er hier genoeg inderdaad.

Lissie-zigor: wat een onzin dat een paard niet beter zou weten. Alsof jij niet instinctief weet wanneer je honger hebt... zo weet een paard dat hij moet bewegen en frisse lucht nodig heeft, een gezelschap van andere paarden. Hij zal het niet beredeneren zoals jij en ik, maar hij voelt het wel. En ik ben het met Esmeej333 eens: wat dan nog? Wij weten toch beter?

ja klopt daar ben ik het zeker mee eens. mijn paard staat ook buiten omdat ik hier een voorstander van ben. Maar ik denk dat er niet veel stallen zijn waar dit gebeurd.

hoevaak zie je niet dat paarden in de winter periode binnen staan omdat ze dan weer wat hebben met ijzers, dan weer wat met kou, dan weer met het land, dan weer bang zijn dat ie uitglijd, dan weer bang zijn dat ie zn benen breekt door een bevroren grond...

kom op als je realistisch nadenkt, gebeurd dit gewoon zelden, dat paarden lekker 24/7 in een kudde in het land staan..

wij hebben nou eenmaal gedomestiseerde paarden, daar kun je niks aan doen, zodra jij je paard rijd onder het zadel is het al niet 'natuurlijk' meer. zodra jij uberhaupt een eigen paard hebt is het niet 'natuurlijk' meer..

wat ik graag wil zeggen is eigenlijk waar deze topic over gaat... deze topic is NIET geplaatst voor discussies of dat soort dingen, maar juist voor de visie vanuit paarden op stal zetten. Ik heb nog niet eens een bericht gezet dat ik voorstander van paard binnen zetten, laat staan dat iemand zegt dat ie wel zijn paard altijd binnen heeft staan, die word hier gelijk met de grond gelijk gemaakt..

oke nu mijn 2 voorbeelden:

voorbeeld 1:
een stal hier in de buurt, heeft een bak, paddocks en stapmolen. de paarden staan op stal en staan gemiddeld 4 uur per dag in de paddock, 3 keer per dag krijgen ze eten. wanneer deze paarden in de paddock staan, doen ze precies hetzelfde als op stal: stilstaan. In mijn ogen is dit dus een stal waarbij paarden altijd op stal staan. elke dag krijgen ze even beweging en staan ze nog even in de paddock, maar dan weer die stal in (het grootste gedeelte van de dag dus op stal). Ondanks dat ik voorstander ben van lekker buiten staan, heb ik bij deze paarden niet de indruk dat ze ongelukkig zijn of stalgebreken krijgen hiervan.. Ze krijgen genoeg aandacht/beweging en eten. dat zijn voornamelijk de basisbehoeften van een paard.

voorbeeld 2:
dit voorbeeld is iets extremer. Hier vlakbij, is een sport stal (springen). Ik ging daar langs een keer om advies te vragen over mijn paard met eczeem. Ze vroeg of hij wel eens in het land stond ik: 'altijd' haar reactie was: ''ja, maar in gras zitten te veel suikers/eiwitten en stel je voor dat hij zand gaat eten, dan krijgt hij weer zandkoliek of wat als hij een keer in het stroomdraad terecht komt/ een rare sprong maakt/ in de sloot valt enz'' Hun paarden staan letterlijk alleen maar op stal en zien alleen maar de bak. verder zien de verschillende andere bakken op wedstrijden, deze mensen hebben de paarden puur voor de sport en willen het 'risico' niet lopen om het paard buiten te zetten of een buitenrit te doen. in mijn ogen belachelijk.. in hun ogen de normaalste zaak van de wereld.. en of de paarden daar ongelukkig zijn? geen idee... misschien ook wel niet.. ik zou het niet weten..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:01

Mijn maard staat helaas in de winter maar anderhalf uur los en ik rijd haar 1 uur. Jammer genoeg kan ze niet langer buiten staan omdat alle paarden los moeten te komen staat, en indien een groot deel hengst is kunnen ze moeilijk in grote groepen langer buiten, en de rest van de dag staat ze ineen ruime box samen met een ander paard. zomer staat ze overdag op land en s'nachts in de binnenbak.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:21

LiannePuthzy schreef:
Mijn maard staat helaas in de winter maar anderhalf uur los en ik rijd haar 1 uur. Jammer genoeg kan ze niet langer buiten staan omdat alle paarden los moeten te komen staat, en indien een groot deel hengst is kunnen ze moeilijk in grote groepen langer buiten, en de rest van de dag staat ze ineen ruime box samen met een ander paard. zomer staat ze overdag op land en s'nachts in de binnenbak.

en heb jij nou het idee dat je paard wat mist? ik denk het niet toch? wat ik inderdaad dus wilde zeggen is dat wij er als mensen misschien wel een big deal van maken terwijl het voor die paarden misschien helemaal niet zoveel uitmaakt..

Die van jou krijgt dus elke dag beweging (rijden) dat is mentale en fysieke inspanning wat ze in de natuur ook krijgen. als je paard 24/7 in een paddock staat.. is dat gewoon een soort van stal maar dan buiten.. dan zal je paard alsnog wat missen... : beweging (mentaal en fysiek). dus ookal staat je paard 24/7 buiten, kan je paard zich alsnog vervelen.. in de natuur hebben ze te maken met lange trektochten, oppassen voor gevaar, vluchten voor roofdieren.. dat hebben ze hier niet als ze in het land/paddock staan..

wat ik eigenlijk dus wil zeggen is dat het vooral om de beweging gaat en verder zullen we nooit weten wat beter is.. uiteraard hebben we allemaal onze bedenkingen erbij.. maar ik heb nog nooit een paard horen praten..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:23

Sees schreef:
Nikass schreef:

Ik ben een andere mening toebedeeld. Het paard heeft jou of je band namelijk niet nodig ;).

Jawel, dat heeft ze wel. In die zin dat mijn paard een mens nodig heeft om voor haar te zorgen. Voor mijn paard is het heel fijn als zij dat mens kent en vetrouwd en dat dat mens haar kent en alle trekjes waar je rekening mee kunt houden, om het leven en de verzorging zo aangenaam mogelijk te maken. Dat er niet steeds vreemde handen aan haar zitten, want daar is ze bang voor en dat levert stress op. Dat bij enge dingen zoals de tandarts en de dierenarts daar dat vertrouwde mens is die geruststelt. Enz enz
Mijn paard heeft dat nodig. Zij leeft niet in het wild.
Daarnaast, als mijn paard niet getraind wordt gaat haar SI gewricht verschuiven. Dan krijgt ze pijn en gaat haar lijf verkeerd belasten. Haar goed kennen en op een goede manier trainen is belangrijk voor haar. Mijn paard maak je ook niet blij met wegzetten op een landje. Al is het het mooiste paddock paradise, ze heeft ook mentale uitdaging nodig. Ook in een pp kan je je vervelen als het elke dag hetzelfde is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:31

lissie_zigor schreef:
LiannePuthzy schreef:

en heb jij nou het idee dat je paard wat mist? ik denk het niet toch? wat ik inderdaad dus wilde zeggen is dat wij er als mensen misschien wel een big deal van maken terwijl het voor die paarden misschien helemaal niet zoveel uitmaakt..

Die van jou krijgt dus elke dag beweging (rijden) dat is mentale en fysieke inspanning wat ze in de natuur ook krijgen. als je paard 24/7 in een paddock staat.. is dat gewoon een soort van stal maar dan buiten.. dan zal je paard alsnog wat missen... : beweging (mentaal en fysiek). dus ookal staat je paard 24/7 buiten, kan je paard zich alsnog vervelen.. in de natuur hebben ze te maken met lange trektochten, oppassen voor gevaar, vluchten voor roofdieren.. dat hebben ze hier niet als ze in het land/paddock staan..

wat ik eigenlijk dus wil zeggen is dat het vooral om de beweging gaat en verder zullen we nooit weten wat beter is.. uiteraard hebben we allemaal onze bedenkingen erbij.. maar ik heb nog nooit een paard horen praten..

Beweging is voor een paard beter over de dag verdeeld. Het zijn bewegingsdieren, ook houdt beweging de spijsvertering op gang. En het gaat niet alleen om beweging maar om sociaal contact.
Als je zorgt voor een GOEDE paddock hoeft je paard zich niet te vervelen. Genoeg ruimte, vriendjes om mee te spelen, slowfeeders verspreid over de paddock. Dan scharrelen ze nog echt wat meer af dan in een stal hoor, dan gaan ze weer ravotten of groomen met vriendjes, beetje rollen, beetje eten en drinken.
Het gaat echt niet alleen om beweging in mijn ogen. Er zijn nog meer behoeftes van een paard. Daarnaast is buitenlucht, en zon goed/ gezond voor een paard.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 17-12-13 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:31

.[/quote]

Jawel, dat heeft ze wel. In die zin dat mijn paard een mens nodig heeft om voor haar te zorgen. Voor mijn paard is het heel fijn als zij dat mens kent en vetrouwd en dat dat mens haar kent en alle trekjes waar je rekening mee kunt houden, om het leven en de verzorging zo aangenaam mogelijk te maken. Dat er niet steeds vreemde handen aan haar zitten, want daar is ze bang voor en dat levert stress op. Dat bij enge dingen zoals de tandarts en de dierenarts daar dat vertrouwde mens is die geruststelt. Enz enz
Daarnaast, als mijn paard niet getraind wordt gaat haar SI gewricht verschuiven. Dan krijgt ze pijn en gaat haar lijf verkeerd belasten. Haar goed kennen en op een goede manier trainen is belangrijk voor haar. Mijn paard maak je ook niet blij met wegzetten op een landje. Al is het het mooiste paddock paradise, ze heeft ook mentale uitdaging nodig. Ook in een pp kan je je vervelen als het elke dag hetzelfde is.[/quote]
mee eens

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:35

Lissie-zigor, als je het topic hebt gevolgd weet je dat ik niet van mening ben dat alles voor iedereen mogelijk is. Ik reageerde alleen op het feit dat jij schreef dat een paard niet beter weet. Dat vind ik absolute flauwekul.

Ah, ik zie dat we het ook over dingen eens zijn. Dat is mooi Y;(

Esmeej333: dat denk ik ook. De ruimte hebben om in de buitenlucht wat rond te scharrelen benadert het gevoel van vrijheid in elk geval een beetje.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:37

Sees schreef:
Nikass schreef:

Daarnaast, als mijn paard niet getraind wordt gaat haar SI gewricht verschuiven. Dan krijgt ze pijn en gaat haar lijf verkeerd belasten. Haar goed kennen en op een goede manier trainen is belangrijk voor haar. Mijn paard maak je ook niet blij met wegzetten op een landje. Al is het het mooiste paddock paradise, ze heeft ook mentale uitdaging nodig. Ook in een pp kan je je vervelen als het elke dag hetzelfde is.[/quote]

Een mooi voorbeeld ;
Wij hebben een losgooi paddock vlakbij de ingang van het terrein, hier komen veel mensen het terrein op, er staat een hoge heg met een hek. Veel paarden schrikken daar dus, omdat zij mensen niet op afstand kunnen zien aankomen. Mijn paard wil daar ook niet rollen tenzij hij versterkt wordt door de aanwezigheid van een ander paard.
Nu stond hij gisteren even alleen omdat zijn vriendje nog stond te drogen onder een zweetdeken en hij bleef maar bij mij, bij de uitgang staan.

Toen ben ik na een kwartier naar het midden van de bak gelopen en heb mijzelf tussen hem en de 'enge' onoverzichtelijke hoek geplaatst.
En prompt ploft hij neer om te rollen omdat mijn actie hem een veilig gevoel gaf....
Hoe bedoel je, paard waardeert de verzorging en de veiligheid die hij van een mens kan voelen :D
Ik denk dat er wel degelijk paarden paarden en mensen paarden zijn.
Dat er dus paarden zijn die wegkwijnen zonder menselijke aandacht en verzorging terwijl ze lekker paard kunnen zijn op een grote weide met vriendjes....

Er is bij ons ook een pony op stal (wordt voor de lessen gebruikt) die in de zomer de wei op gaat samen met andere paarden. Ze hoeven alleen maar paard te zijn....
Hij staat op een stuk waar je langskomt als je door de polders naar de oude Maas fietst.
Ik ben er van de zomer diverse keren langs gekomen en steeds staat hij bij het hek, zoekt weinig aansluiting met de rest en als je zijn naam zegt en hem even lekker kroelt zie je dat hij geniet van die aandacht....
Die pony mist ook de dagelijkse aandacht en verzorging en na een week of vier staat hij alleen nog maar bij het hek.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:42

Ik weet niet of mijn paard mij (dus echt mij aan geen ander mens) nodig heeft eigenlijk. Vind het moeilijk. Hij is wel verzot op aandacht, luisterde het beste naar mij en komt meestal wel aangesjokt als ik hem kom halen, ook als er eten is.
Ik ga nu iedere dag heen, zo heel af en toe mijn vriend is, als ik superdruk ben.
Ik weet wel dat hij verzot is op aandacht, maar per se van mij? Neh, denk het niet. Als ik 3 x per week zou komen zou hij het ook wel prima vinden denk ik.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:45

Nikass schreef:
Lissie-zigor, als je het topic hebt gevolgd weet je dat ik niet van mening ben dat alles voor iedereen mogelijk is. Ik reageerde alleen op het feit dat jij schreef dat een paard niet beter weet. Dat vind ik absolute flauwekul.

Ah, ik zie dat we het ook over dingen eens zijn. Dat is mooi Y;(

Esmeej333: dat denk ik ook. De ruimte hebben om in de buitenlucht wat rond te scharrelen benadert het gevoel van vrijheid in elk geval een beetje.

ja begrijp ik meis :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:56

Esmeej333 het had vast ook iemand anders kunnen zijn als dat iemand is met dezelfde intentie. Maar wel een vast iemand. Iemand die in haar geloofde tijdens al haar kwaaltjes (veel mensen om mij heen hadden haar al afgeschreven). Iemand die bereid is dure lessen te volgen om te leren haar op de juiste manier te trainen. Iemand die " zo gek" is (ben er vaak voor uitgemaakt) om door weer en wind naar haar toe te fietsen om haar uit stal te halen (en nu ook uit de wei) om tijd met haar door te brengen. Iemand die geen enkele behandeling van hoefsmid, tandarts, dierenarts mist enz.
Iemand die de juiste weidemaatjes voor haar uitzoekt enz enz
Oftewel: iemand die oog heeft voor wat zij nodig heeft en daaraan probeert te voldoen.

En met drie keer per week bouw je niet zo'n band op.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:04

Nikass schreef:
Esmeej333 het had vast ook iemand anders kunnen zijn als dat iemand is met dezelfde intentie. Maar wel een vast iemand. Iemand die in haar geloofde tijdens al haar kwaaltjes (veel mensen om mij heen hadden haar al afgeschreven). Iemand die bereid is dure lessen te volgen om te leren haar op de juiste manier te trainen. Iemand die " zo gek" is (ben er vaak voor uitgemaakt) om door weer en wind naar haar toe te fietsen om haar uit stal te halen (en nu ook uit de wei) om tijd met haar door te brengen. Iemand die geen enkele behandeling van hoefsmid, tandarts, dierenarts mist enz.
Oftewel: iemand die oog heeft voor wat zij nodig heeft en daaraan probeert te voldoen.

Ja ieder paard is anders. Dat jouwe dat ook nodig heeft ontken ik ook niet hoor. :)
Alleen mijne is heel makkelijk daarin, naar mijn idee. Laatst had ik wat gebroken en toen ik een maand in het gips zat ging ik ongeveer twee keer per week, maar hij begroette me hetzelfde enthousiasme als altijd. Nou weet ik wel dat het maar een maandje was, en ik zorgde er natuurlijk wel voor dat hij de nodig zorg en aandacht kreeg, maar ik heb gewoon een heel makkelijk paard. Hij vind het vaak allemaal wel best. Dat hij naar mij het beste luistert zit hem er in mijn ogen meer in dat ik het strengste en consequent ben naar hem toe, een duidelijke leider, wat hij in andere mensen misschien mist.
Maar ik denk dat ik hem meer zou missen ( een dag al niet gaan vind ik een verschrikking haha, stel je voor dat meneer iets tekort komt, ben een ontzettende tut als het op zijn verzorging aankomt), dan hij mij.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:07

Trennie schreef:
minajtje schreef:
Ik heb een paard dat de eerste 4 jaar van zijn leven 24/7 op stal gestaan heeft, en dat beest was echt sociaal 'gestoord' tegenover andere paarden in het begin. Hij had ook veel vaker blessures en dingetjes in het begin, veel minder sterk.
Is uit gegroeid tot een mooi sterk paard, maar die 4 jaar op stal hebben hem daar zeker niet goed mee geholpen.

Ik kan zo zeggen, ik vindt 24/7 stal altijd slecht. ook al is het een 5 sterren stal, ook al komt het paard uit de stal om gereden te worden en om even in de paddock te mogen, dan staat het paard nog steeds ongeveer 22 uur op een stukje van 3,5 x 3,5. Ik zal de laatste zijn die mijn paard zijn leven op een stal zal laten slijten ..
Paarden zijn niet gemaakt om op stal te staan, maar om te lopen, beetje eten, lopen enz. Op stal hebben ze ook veel minder sociaal contact, wat voor die paarden ook erg belangrijk is.

Ik denk dat veel mensen het niet merken als hun paard ongelukkig is op stal, veel paarden laten het ook niet/nauwelijks merken. En als ze het laten merken dmv weven bijvoorbeeld, gaat er een weefrek op de deur ..

Haleluja!
Paarden die niet of nauwelijks weidegang krijgen noem ik ophokpaarden.
Honden in een kennel vonden we in nld ook heel gewoon, maar dat raakt ook steeds mee achterhaald. Gelukkig. En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen. Neem t konijn wat vereenzaamd in zn hok.
Omdat een paard niet altijd iets laat blijken, wil dat nog niet zeggen dat t dan oke is.
De vraag is altijd:ben jij er voor t dier of is t dier er voor jou? En als t dier er voor jou is, zorg dan dat t op een eerlijke wijze is.
Er wordt te vaak als excuus gebruikt dat er geen of weinig mogelijkheid tot weidegang is. Ook worden mensen dom gehouden op stallen door ze wijs te maken dat het helemaal niet erg is en dat dit al jaaaaaren zo gaat zonder problemen. Een paard hoort iedere dag in een wei met soortgenoten en wat te knabbelen. En zo simpel is t.
Iedereen die zijn paard op stal houdt zonder beweidingsmogelijkheid, moet zichzelf goed laten informeren en heel eerlijk naar de motivatie van de waarom kijken. Die motivatie is nooit in het belang van het paard......
Maar ik weet ook dat dit heel moeilijk is om te horen en te erkennen, dus ik zal wel half bokt over mij heen krijgen....

Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Dat paarden het accepteren dat ze zo veel op stal staan wil nog niet zeggen dat ze het leuk vinden en al helemaal niet dat het zo gezond voor ze is. Hoeveel aandacht je ze ook geeft in zo'n situatie je doet ze stelselmatig te kort.
Zelf zou ik geen paarden willen hebben als ik ze geen weide/bewegingsmogelijkheid zou kunnen bieden en contact met soortgenoten. Ik vind dat een paard niet gemaakt is om het grootste deel van de dag in een hokje te staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:11

Aaaaah herkenbaar Esmeej, zo'n tut ben ik ook :D

AnnaLoes: dat klopt, inmiddels denk ik er ook zo over. Maar toen ik mijn paardje net had was ik daar nog minder stellig in. Ik heb in de loop der jaren mijn grenzen steeds verlegd.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-12-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:14

Nikass schreef:
Aaaaah herkenbaar Esmeej, zo'n tut ben ik ook :D

Ach, zo te lezen heb je ook wel een zorgenkindje he :(:) . Nou, dan snap ik dat ze haar topbaasje wel mist :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:15

Denk dat inderdaad ieder paard anders is ivm het nodig hebben van (bepaalde) mensen of niet.
Ik heb er toevallig 2 waarbij, als je iets "verkeerd" doet (zoals laatst 3 dagen achter elkaar 'serieus' dressuur rijden) of als je je even niet laat zien (een paar dagen of week niet) je echt wel voelt dat ze niet erg happy zijn je te zien. Als je iets verkeerd hebt gedaan bij de ene pony merk je het heel duidelijk, die draait zich gewoon om zodra je de paddock in komt :+ Maar beiden komen niet zo naar je toe als je even niet geweest bent, dan kijken ze de kat uit de boom en gaan uiteindelijk wel mee, maar niet van harte.. Doe je dan een paar dagen de juiste dingen dan kunnen ze niet wachten om de keer daarna met je mee te gaan .. Dus ja, het kan verschillen blijkbaar :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:15

Esmeej333 schreef:
Nikass schreef:

Ja ieder paard is anders. Dat jouwe dat ook nodig heeft ontken ik ook niet hoor. :)
Alleen mijne is heel makkelijk daarin, naar mijn idee. Laatst had ik wat gebroken en toen ik een maand in het gips zat ging ik ongeveer twee keer per week, maar hij begroette me hetzelfde enthousiasme als altijd. Nou weet ik wel dat het maar een maandje was, en ik zorgde er natuurlijk wel voor dat hij de nodig zorg en aandacht kreeg, maar ik heb gewoon een heel makkelijk paard. Hij vind het vaak allemaal wel best. Dat hij naar mij het beste luistert zit hem er in mijn ogen meer in dat ik het strengste en consequent ben naar hem toe, een duidelijke leider, wat hij in andere mensen misschien mist.
Maar ik denk dat ik hem meer zou missen ( een dag al niet gaan vind ik een verschrikking haha, stel je voor dat meneer iets tekort komt, ben een ontzettende tut als het op zijn verzorging aankomt), dan hij mij.

Ik vind het bij mijn paard moeilijk meten.
Toen hij op de wei stond kwam hij de eerste weken aandraven als ik hem riep, later niet meer, dan zag ik alleen zijn oortjes draaien of tilde hij zijn hoofd op om te kijken.
Maar mijn paard is geobsedeerd door eten. Als ik op stal aankom en hij staat te eten en ik roep hem, krijg ik ook alleen een vluchtige blik.
Als hij klaar is met eten en ik roep hem, dan word ik uitgebreid begroet...
Dus op het moment dat hij eten heeft (en dat is op de wei natuurlijk constant) ben ik minder interessant voor hem, maar of het dan komt omdat hij te druk is met eten of omdat hij gewoon niet om mijn aandacht verlegen zit omdat hij paarden om zich heen heeft weet ik dus niet....
Desalniettemin vind ik vrije buitengang zeker belangrijk maar ik denk dat de domesticering van paarden en de behoefte van veel paarden om mensen om zich heen te hebben ook niet weg gewuifd moet worden..
Je leest tegenwoordig vaak genoeg dat paarden verkocht worden dat het baasje er geen tijd meer voor heeft en het dier maar een beetje op de wei staat terwijl het plezier heeft in werken....