[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:13

Gypsy schreef:
Mijn net is overleden... Blijkbaar was onze constructie toch te kwetsbaar. De kleine terrorpoown heeft er gewoon een gat in geknaagd. -O-

Ik repareer mijn netten met metseltouw.Die naai ik met een heel stevig garen vast aan "bestaande"stukken.Tot op heden houd dat prima :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:32

Balen Gypsy... +:)+

Wij hebben nu weer een krat binnen tussen de 2 delen van de stal in gezet met daarin een hele rol hooi die we dan eerst inpakken in 20mm hooinet. Daar eten ze toch weer duidelijk minder snel uit dan uit de netten die aan de muur hangen :)

Zal wel komen doordat de netten aan de muur altijd strak om het hooi heen zitten door het gewicht van het hooi dat het net strak trekt, en in de bak ligt het net er natuurlijk een beetje "los" overheen :)

Denk dat het ook echt beter is voor de levensduur van het net als het niet zo strak staat, dan kunnen ze er toch veel minder kracht op zetten. Hoewel de hangende netten nog helemaal prima zijn hier hoor, terwijl ze er toch flink aan trekken en mee gooien en smijten. Enige gat zit op de plek waar hij onderaan aan de muur vast zat, dat moet je ook gewoon niet doen, teveel krachten op een dun draadje....

Misschien op opspannen als een raster dan ook wel simpelweg te strak en kan je beter simpelweg een "rond" net maken dat je helemaal vult, dichtmaakt en dan in zijn geheel in een bak legt, net zoals wij nu in de bak hebben. Wel lekker want dan moet je eens in de week even een rol hooi inpakken in een net, in de bak rollen....en pas een week later hoef je dat weer te doen *\o/*

Stuk fijner dan elke dag van top tot teen onder het hooi zitten :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:43

Het probleem is niet het opspannen, hij lag los in het raster. Maar doordat het hooi er onder ligt is het moeilijk eten. Als het ophangt komt het hooi er door de zwaartekracht al uit. Gewoon te frustrerend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:21

Met deze sneeuw ben ik blij met mijn hangende netten. Ondanks dat het wat minder makkelijk 'open' gaat nu ze bevroren zijn :D blijft er iig geen sneeuw in hangen zoals bij de bakken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:01

Mijn 'slow' feeder en de meiden. Ik heb dus expres grote gaten, want ik wil ze niet te veel beperken. Nu 2 weken in gebruik en tot nu toe tevreden.

Afbeelding

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:19

Afbeelding
Onze home made slowfeeder. Tot nu toe houd hij het lang vol.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:17

@youaremystar : handig :)
Wat heb je voor de openingen aan 'slow-ing' zitten ??

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:00

@DubbelDun ik heb er gaas voor gedaan wat je meestal gebruikt als hek. Is tenminste stevig en hebben ze niet binnen 2 uur kapot geknaagd :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:00

Ik zag nl niets zitten :) Vandaar de vraag :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:58

Filmpje van mijn paard aan de gang met een 2mm net in een pallebox. Hij eet in de tijd dat ie buiten staat (8:30-17:00) ongeveer 4,5 kg en heeft altijd over :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:13

ik word er al gefrustreerd van als ik er naar kijk ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:15

Tja, waar is het nog slowfeeden en waar wordt het paardje pesten ???

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:16

Paard is niet gefrustreerd hoor. Ik heb het langzaam opgebouwd (eerst wat grotere mazen, daarna 3 mm, uiteindelijk deze). Ze worden er ontzettend handig in. Hij trekt af en toe hele plukken eruit ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:18

Volgens mij is ie gewoon lekker bezig, dan zouden ze van een wei met kort gras ook gefrustreerd raken, want dan moeten ze ook even knabbelen voor ze de mond vol hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:19

Ik vind 2 cm toch ook wel erg klein, werkt denk toch wel sneller frustratie in de hand, al zat dat verschillen bij het ene of het andere paard...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 31-12-14 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:19

Kleiner dan 3 mm lukt hier echt niet, dan wordt het net vakkundig gesloopt puur uit frustratie en mijn ouwetje heeft ook geen rust meer, want die moet het ook ontgelden.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:21

Valt alles mee :) Ze zijn lekker de hele dag bezig. Hij heeft dit net ook 's nachts in stal hangen, bevalt prima. Als het net hangt, krijgt ie er wel meer in één keer uit. Inmiddels stapt zowat mijn hele stal over op deze netten :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:31

__Nicky schreef:
Paard is niet gefrustreerd hoor. Ik heb het langzaam opgebouwd (eerst wat grotere mazen, daarna 3 mm, uiteindelijk deze). Ze worden er ontzettend handig in. Hij trekt af en toe hele plukken eruit ;)

Ik zeg ook niet dat je paard gefrustreerd is en heb er ook geen oordeel over, maar ik zou er persoonlijk zelf erg gefrustreerd van worden. Soms probeert hij een grote hap te nemen en hij krijgt er een sprietje voor terug...
Alsof ik een bigmac met een rietje moet eten.. ik zou gek worden 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:51

Ach, ze hebben de hele dag de tijd hè :)

Op zich kunnen ze i.m.o. dan beter wat uitdaging hebben en de hele dag wat snacken, dan dat ze een aantal uren zonder staan....wat meestal het alternatief is en ook best frustrerend denk ik :(:)

En idd. ziet grazen op een gemillimeterde wei er ook niet echt tof uit :(:)

Maar het is wel grappig dat ik hier al een paar keer langs heb zien komen dat er ook mensen zijn die vinden dat ze er nog best flink wat plukken uit trekken bij die 20mm... klinkt alsof een enkeling dan nog meer slow-effect zou willen maar waar houdt het op :=

De 30mm werd hier na een jaar of 2 echt te groot, daar vraten ze veels te snel uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:06

Ik heb hier 3 bij drie en merk in snelheid nauwelijks verschil met het voeren zonder net, heb ik vreemde paarden? Snap als ik naar hier kijk best dat je voor nog wat kleiner zou willen zijn. Ik heb paarden in de groei en oudjes die allen door weer en wind buiten staan dus ze mogen van mij best goed eten, daarom laat ik het zo, maar bijvoorbeeld de Haflinger van zon 100 kg te zwaar heeft nu enorm geluk met zn maatjes, in een andere kuddesamenstelling had ik het hem allang een stuk moeilijker gemaakt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 06:55

Hier weten ze inderdaad ook heel goed raad met 20 mm :D zag laatst mijn ondeugd triomfantelijk met een enorm dikke pluk staan en ben toen teruggelopen om te zien of het net kapot was... geen gaatje te zien!

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:43

Hahaha, hier hebben ze al heel snel door hoe ze om het net heen kunnen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:00

Dat is dan ook de uitdaging, om de boel goed dicht te maken zodat die optie er niet is :P

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:17

Maar dan zijn jullie paarden wel snaaiers zeg! Die van mij is het nog niet gelukt om de bak leeg te krijgen :')

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:18

1 van onze merries is echt raar, toen we het hooinet net hadden, was ze echt ontzettend geïrriteerd. En nu wil ze niet meer van de grond eten alleen nog maar uit het net.
Paarden :')