Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:28

cindybijl schreef:
ik ga alleen de wiesencobs van healty herbs voeren. daarin weet ik ook zeker dat er geen jkk in zit en dat is bij marstall en st hippolyt niet op geselecteerd..

Huh? Hoe kom jij aan die info dat marstall daar niet op selecteert?
Duits alpen-weidehooi-uit-de-bergen bevat geen JKK, Hooi-Duitsland heeft überhaupt geen JKK.... heb ik mij laten vertellen door mijn duitse hooi-leverancier die heel veel op Duitland rijdt c.q. daar zijn hooi vandaan haalt.
Wat er niet staat, hoef je ook niet op te selecteren, toch?
Staat wel veel zuring, maar das weer een ander verhaal.

cindybijl

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:36

deze producten worden gemaakt van grassen afkomstig van braakliggend land, waar de eigenaar (boer) niets meer mag doen (geen bemesting, geen onkruidbestrijding, met als resultaat gestressed gras, hoge NSK's en giftige stoffen). Het is niet voor niets dat dergelijke producten niet eens in de veehouderij gevoerd mogen worden (in de veehouderij moet men kunnen aantonen waar de producten vandaan komen en wat de inhoudstoffen zijn). De boer profiteert van een Europese subsidie wanneer ie z'n land voor een bepaalde periode braak laat liggen: om te voorkomen dat onkruidzaden overwaaien naar de buren mag het land enkel gemaaid worden. Dit gemaaid gras mag men niet laten liggen en wordt opgeraapt, kunstmatig gedroogd en tot brok geperst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:54

@cindybijl : daar zeg je nogal wat !!
is dit ergens te verifiëren ?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:24

Zelfde vraag als DD.... idd dat is een schokkend verhaal.

Nog een 2de vraag: hoe ontstaat "gestressed gras, hoge NSK's en giftige stoffen" via onbemest gras/weiland?
Mijn info is dat Duits hooi idd onbemest is en 2x per jaar gemaaid.
Ik zou geen idee hebben hoe onbemest gras, giftig zou kunnen zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:03

Tja.. ik ben ook wel erg benieuwd naar de onderbouwing van Cindybijl en waarmee zij haar beweringen kan staven..
Er wordt hier telkens gespoken over Wiesencobs - die vrij grote, dikke brokken die je bij voorkeur geweekt moet geven. Cindybijl heeft het over Wiesencobs van Healthy Herbs - volgens mij hebben die dat niet, alleen maar gewone kleine geperste grasbrokjes, vergelijkbaar qua uiterlijk met gewone krachtvoerbrokjes.

Bovendien.. waar haal je de zekerheid vandaan dat Healthy Herbs ( een nog maar 'jong' bedrijf) wél beter gras gebruikt dan een Hippolyt of Agrobs? Voor zover ik weet is niet bekend gegeven uit welke grassen (en kruiden) hun brok bestaat, waar het vandaan komt en door wie de percentages gecontroleerd worden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:27

De wiesencobs zijn mij destijds aanbevolen door een Duitse DA en geloof me, dat is een pietlut als het aankomt op dierenwelzijn. Ik kom op de Hippolyt site alleen maar tegen dat die grassen en kruiden gecontroleerd worden gewonnen, getest op hun suikergehalte en ook dat die 60 soorten geselecteerd zijn...Duitsland is bij mijn weten geen 3e wereldland als het aan komt op kennis op J en andere KK soorten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:25

15,95 voor 20 kg.

mijn 2 oude d pony's krijgen dagelijks 500 gram pp samen met 400 gram mash (slobber) en 150 gram force, daarnaast moeten ze nog 8 kg ruwvoer hebben.
kwam uit mijn voeradvies.

Steentje schreef:
Die 'Wiesencobs' van Marstall..
Hoeveel kg zit er in een zak, en hoeveel kost een zak?

En is het puur als aanvulling (extraatje) bedoeld? :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:20

Heb overigens hier en daar eens geinformeerd + wat op internet ook lopen googelen ;-) ..... NSB en onkruid en dus te hoog in suikers is totally afhankelijk van de grond waar het gras op groeit. Onbemest = giftig-conslusie is heel erg kort door de bocht.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:54

net zo goed als kort = fructaanrijk eveneens kort door de bocht is, want het gaat ook nog een keer om de grassoort en inderdaad de bodem waar het op groeit. Gras op zandgrond - dat ook normaliter op zandgrond hoort te groeien - is vaak "armer" dan gras op veen/klei grond. En wanneer je geen overvloedige hoeveelheden (Engels) Raai hebt (of aanverwante soorten met veel fructaan) zal ook dat korte gras minder heftig zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:51

Overigens staat het hele fructaan-verhaal al op losse schroeven. Het gaat om het te vet zijn van het paard (in kombinatie met te weinig beweging). Hier een aardig stukje leesvoer (wel engels).
http://www.equinescienceupdate.co.uk/hdpcl.htm

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:51

Bedankt DD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:57

@BZ: ik bedoel niet dat jouw paarden te vet zijn c.q. te weinig beweging krijgen hoor :o
Even kompleet off-topic; wat is die nieuwe FreeForm western een leuk zadel!! Loopt het model al een beetje of is het nog te 'nieuw' :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:07

Ap was te vet en ik bedoelde het echt als dankjewel... je hebt geen idee hoe je tobt over te veel gras en uiteindelijk (zonder het artikel van de D&H dame) moet concluderen dat het gras wrs. niet de oorzaak is. Dan is het fijn wanneer je gevoel bewezen wordt door iemand met een meer wetenschappelijke ondergrond.

Er is veel belangstelling voor, maar de eerste moet nog komen (het eerste echte verkoopbare zadel, dit waren prototypes) Als het goed is heeft UPS hem bij zich voor mij *\o/* Wel een hele korte round skirt (barrel model) en zonder tooling. Die past op ieder paard, ook op de korte en wanneer iemand tooling wil, kan hij dat zelf bestellen....

Ik ga even naar de paarden zwemmen...bah...regen tot vanavond |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:13

@BZ: het gras is niet alleen de oorzaak. Langdurig te dik wel, waar het IR/HB/SB betreft iig. Ik zal je een link sturen met wat filmpjes die het bekijken zeker waard zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:35

DubbelDun schreef:
Overigens staat het hele fructaan-verhaal al op losse schroeven. Het gaat om het te vet zijn van het paard (in kombinatie met te weinig beweging). Hier een aardig stukje leesvoer (wel engels).

Uhm... da's wel een beetje kort door de bocht hoor DD!
Het is zeker niet zo dat fructaan op losse schroeven staat , want helaas draagt fructaan wél bij aan de opstapeling van oorzaken die uiteindelijk in weide-gerelateerde hoefbevangenheid ( of Insuline resistentie) kunnen veroorzaken. Dat heb ik ook uitgelegd in het HB-topic waar ik de filmpjes en de links oorspronkelijk in plaatste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:38

Dat zeg ik ook in mijn post boven de jouwe al :) Maar fructaan alléén is dus niet zo'n grote boosdoener als nu vaak wordt gedacht.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:57

Jannepauli schreef:
DubbelDun schreef:

Uhm... da's wel een beetje kort door de bocht hoor DD!
Het is zeker niet zo dat fructaan op losse schroeven staat , want helaas draagt fructaan wél bij aan de opstapeling van oorzaken die uiteindelijk in weide-gerelateerde hoefbevangenheid ( of Insuline resistentie) kunnen veroorzaken. Dat heb ik ook uitgelegd in het HB-topic waar ik de filmpjes en de links oorspronkelijk in plaatste.

Interessant artikel, eigenlijk zeer logisch ook.
Hebben jullie overigens ook lectuur inzake voordroog versus hooi?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:16

@scoxxx : kun je iets specifieker zijn omtrent je vraag; algemene voedingswaarde of geschiktheid voor HB/SB-paarden ??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:33

Is voordroog überhaupt geschikt als paardenvoer? is de vraag.
Het fermentatieproces, zelfs bij superdroge voordroog, geeft vaak dunne/dunnere mest.... althans bij mijn paarden en ik hoor steeds vaker bij vrij veel paarden.
Ik ben nieuwsgierig naar eventueel (semi)wetenschappelijk lectuur hieromtrent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:55

Ik heb er laatst een stukje over gelezen en als ik het goed begrepen heb is té droge kuil niet goed, want dan heeft het fermentatieproces niet goed op gang kunnen komen en zitten er dus nog dingen in waar de paardenmaag moeilijk weg mee weet.
Daarentegen is té natte kuil ook niet goed. Dat is te zuur(boterzuur ??). Goed om koeien veel melk van te laten maken :)
Maar wanneer het nu precies goed is voor paarden is me nog niet duidelijk, áls het überhaupt wel geschikt is :), laat staan hoe je daar als koper achter moet komen.

Ik begin er dus niet aan :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:28

Ja, ik heb wel wat info erover, zal even voor je opsnorren.
Ik heb overigens ook tegen voordroog zitten aanhikken maar als je het beetje voor beetje introduceert kan er over het algemeen weinig mis gaan. Je moet natuurlijk nooit van de één op de andere dag hooi vervangen door voordroog.
Ik gebruik het nu ong. twee weken en meng het met hooi of graszaadhooi. Mooi dat de paarden er eerst de kuil tussenuit halen om op te smikkelen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:30

DubbelDun schreef:
Ik heb er laatst een stukje over gelezen en als ik het goed begrepen heb is té droge kuil niet goed, want dan heeft het fermentatieproces niet goed op gang kunnen komen en zitten er dus nog dingen in waar de paardenmaag moeilijk weg mee weet.
Daarentegen is té natte kuil ook niet goed. Dat is te zuur(boterzuur ??). Goed om koeien veel melk van te laten maken :)
Maar wanneer het nu precies goed is voor paarden is me nog niet duidelijk, áls het überhaupt wel geschikt is :), laat staan hoe je daar als koper achter moet komen.

Ik begin er dus niet aan :D

Idd: boterzuur!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:45

Nou, ben net terug van mn eigen open dag. Het was gezellig, maar wat was het koud zeg! Ik had zon en droog weer besteld, maar dat was te vroeg geleverd denk ik :+ (gister was het heel mooi hier).

Wat betreft het fructaan IR/HB/SB verhaal: dat is idd een combinatie van factoren; alles speelt mee. Dat is soms alleen wat lastig uit te leggen (of te begrijpen), dus wordt het verhaal simpeler..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:05

Natte kuil is inderdaad te zuur en zorgt voor verzuring van het spijsverteringskanaal, wat de weerstand weer verlaagt.

Dat artikel dat DD post komt van iemand van Dudson en Horrell en neem ik daarom persoonlijk niet al te serieus (verkoopt zelf ook producten met suiker erin :+).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:07

@Dani_ : ik vind dat wat te kort door de bocht hoor. D&H is samen met anderen goed bezig om dingen onderzoekstechnisch boven tafel te krijgen en natuurlijk hebben ze door profijt van door hun scala aan producten mee te kunnen aanvullen. Maar daar heeft de klant dan ook weer baat bij.