Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:24

Nou, niet alleen de leveranciers. Tenzij hier heel veel leveranciers meepraten. Ik ga eens even uitzoeken hoe ik verlost kan worden van dit topic. Vind er echt geen bal aan zo. Er wordt ook niets bijgedragen, alleen maar op elkaar gevit.

cremellogek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:22

Wie heeft de ervaring met de blanco zakken van bellinco, is het goed spul?
Kan mij niet schelen wat voor merk het is, als het maar werkt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:44

@cremellogek : ik denk dat die blanko zakken nog te kort door hun verkocht worden om al 'bekend' te zijn.
Verder kan ik op hun site ook geen prijzen vinden van de korrels, wél van dat Gold spul.
@tine10 : als je je hier zo aan ergert kun je heel simpel het zwarte balletje 'uitklikken' bij 'eigen berichten'.
En verder natuurlijk dit topic gewoon niet meer openen. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:32

Best wel duur dat Hippo Gold, zeker in vergelijking met ons goedkope vlas van 5 euro...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:48

Vind het ook wel prijzig idd dat Hippo Gold. Betaal ik weliswaar ruim 6,00 per baal vlas, maar dan is dat HG altijd nog ruim 1,50 euro per baal duurder. Wat me gewoon opvalt is dat je bij alle soorten strooisel toch in principe 1 baal per week bij moet strooien. Tja, dan ga ik gewoon voor het goedkoopste wat er te krijgen is, en das hier momenteel vlas. Vies worden doet het allemaal, werk heb je met alles. Heb zo ongeveer alle soorten strooisel geprobeerd, maar ben nog steeds fan van houtkrullen. Helaas zijn die ook vrij prijzig. Maar het geurt zo lekker, meteen een dikke laag, wordt niet gegeten, plakt niet onder de hoeven en zo helder vwb kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:06

Houtkrullen kunnen niet op de wei. En je ruikt wel de ammoniak, maar het is wel een flinke berg als je een zak open maakt en dat is wel fijn.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:28

aslo schreef:
Vind het ook wel prijzig idd dat Hippo Gold. Betaal ik weliswaar ruim 6,00 per baal vlas, maar dan is dat HG altijd nog ruim 1,50 euro per baal duurder. Wat me gewoon opvalt is dat je bij alle soorten strooisel toch in principe 1 baal per week bij moet strooien. Tja, dan ga ik gewoon voor het goedkoopste wat er te krijgen is, en das hier momenteel vlas. Vies worden doet het allemaal, werk heb je met alles. Heb zo ongeveer alle soorten strooisel geprobeerd, maar ben nog steeds fan van houtkrullen. Helaas zijn die ook vrij prijzig. Maar het geurt zo lekker, meteen een dikke laag, wordt niet gegeten, plakt niet onder de hoeven en zo helder vwb kleur.

Dan een zak vlas erdoor heen mengen en de bodem blijft langer droog en mooi.
Vlas kan je mengen met zaagsel en met strokorrels. Met beide mengelingen ervaring!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:39

Jannepauli schreef:
Best wel duur dat Hippo Gold, zeker in vergelijking met ons goedkope vlas van 5 euro...

dit staat op site hippo gold

DELIVERY OPTIONS

We sell hippo gold in packages of 20 kg (20 x 40 x 80 cm).

One pallet holds 33 sacks, weighing 660 kg (H250 x W80 x L120 cm).

One HGV-load comprises 33 disposable pallets of a total net weight of 21.78 tons. Individual shipments can be agreed through our sales network.

op 1 wagen zitten 33x33 zakken, en die moeten vanuit Hongarije komen.
Dit kan een reden zijn dat men een hogere prijs moet vragen om uit de kosten te komen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:44

Fitzroy schreef:
Dat komt omdat de leveranciers mee willen praten en altijd gelijk hebben ;) (volgens henzelf uiteraard)

Hoeveel leveranciers zouden hier mee praten? En hoeveel producenten, want zoveel producenten zijn er niet, en dan nog zeker niet producenten die Nederlands praten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:49

Granu, strovan, trekruiter, imker, dat zijn er wel genoeg zou ik zo zeggen. En volgens mij kwamen er nog wat SA's langs.
Maar maakt niet uit hoor, ik probeer gewoon jullie berichten te negeren en me te richten op de gebruikers van alles.

Phia, ik vind mengen met vlas toch niet zo'n goed plan. Het is mij niet goed bevallen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:01

Ik heb in het begin ook gemengd met vlas en dat beviel mij ook niet.
Het mengen met stronestjes gaat wel goed. Zal wel komen doordat het beide stroproducten zijn.
Ik vind het resultaat (langer een droge stal) van de strokorrels beter dan van de stronestjes. Het voordeel van het mengen met de nestjes is dat de bodem minder fijn van structuur wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:56

@Diana: je bedoelt met je laatste zin dat het niet zo'n dikke/dichte koek wordt ??

Op zich beviel het mengen met vlas mij wel, maar ik heb geen vergelijking. Heb nooit met iets anders gemengd.

Alhoewel... ik meng het nu met paardehaar. Gaat ook prima :+

Ik zou na zondag de prijs van de blanko korrels krijgen en beslis dan wat het wordt. Ze moeten inkl. bezorging iig goedkoper zijn als de Ecobodem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:59

DD: laat je mij/ons even weten wat de prijs is? En misschien kunnen we dan tegelijkertijd bestellen ( als de prijs aantrekkelijk is) - ik ben tenslotte ook 'van de Veluwe'.. dat spaart hen een rit en krijgen we het misschien sneller?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:00

Doe ik :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:01

Thanks!!

@ Diana .. nou vroeg ik me opeens af.. waarom ben jij eigenlijk gaan bijmengen met stronestjes? Volgens je dagboek ging het zonder bijmengen toch ook goed met jouw stallen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:08

Trouwens, even ter informatie... meneer Vink in Lunteren zou best bereid zijn om ook korrels te gaan leveren als er voldoende belangstelling zou zijn. Hij zei me vorige week dat hij er nog geen vraag naar had gehad. Zou natuurlijk best handig zijn voor hen die rondom Lunteren wonen en zelf bv geen grote opslagruimtes hebben om in één keer één of twee pallets te laten komen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:20

Als hij met de korrels dezelfde prijzen aanhoudt als met zijn hooi zal hij weinig aftrek vinden vrees ik.
Met zijn vlas is hij daarentegen wel weer heel schappelijk (beide 5 euro, rekent zeker makkelijk af :D )

Overigens heb ik het er met hem al een tijd geleden over gehad. Hij had toen 2 zakken staan (was belgisch maar geen strovan) en toen wist hij niet wat ie er mee moest :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:44

ik haal daar ook mijn vlas, als hij niet te duur word (wat dd ook al zegt) zou het voor mij ideaal zijn.
Ik kon ook bij een ander hier in de buurt (in de straat zelfs :D ) voor 4euro per zak korrels halen.
Dat is die fijnere versie, hoe heet ie ook weer :o Die prijs was eind vorig jaar, ik weet niet wat hij er nu voor vraagt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:54

Zeoliet crushed ??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:23

Ik bedoel met het minder fijn van structuur dat het minder "stoffig" wordt. Vooral in de zomer lijkt me dat een oplossing omdat ik het toen regelmatig nat heb gemaakt om het niet te laten stuiven.

Koekvorming heb ik geen last van, elke dag hark ik alles door dus het krijgt niet de kans daartoe.

Vooral in de stal van Kayleigh is de korrel erg fijn en vandaar dat ik iets zocht om het iets groffer te krijgen.
Dat ik ben gaan mengen met nestjes (wat ik overigens weinig doe) is omdat ik bij Helianthe weleens iets anders wou proberen.

Ik had toen een aantal zakken nestjes gekocht.
Bijbestellen doe ik niet want alleen met korrels vind ik toch handiger.
De nestjes moet ik ook verpulveren, anders eten ze op.

Korrels bijstrooien is toch gemakkelijker, moet ze alleen nog wel nat maken dus dat is daarvan een nadeel.

Beide stallen gooi ik af en toe (zolang ik voorraad heb) een zak nestjes in maar dat stelt opzich niet zoveel voor.
Zoals gezegd de stallen blijven met korrels beiden goed, ook al is die van Kayleigh mooier dan die van Helianthe.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:40

Ik ben ook wel geinteresseerd in een pallet van dat blanke spul. Wil je me op de hoogte houden, DD? En ook ik woon op de Veluwe, weliswaar niet direct in Lunteren maar misschien brengt hij het ook wel wat verder?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:34

DubbelDun schreef:
Zeoliet crushed ??

wat had ik toen bij jou gehaald? Chopped? Dit was hetzelfde als wat ik toen van jou had :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:50

Dat was de Chopped De Crushed was toen niet aan te komen.

Omdat ik me dood erger aan die zeiknatte bende opde vloer met vlas ben ik dus vandaag naar Top gegaan om te kijken wat die had. En hij heeft een ander merk nu
Royal Stropellets van WR International, zakken van 20 kilo gemengde hele korrel met 'halve', 8 mm dik
http://www.wrinternational.nl/stalstrooiselpaarden.html
Kosten 5,49 (meen ik, bon vergeten mee te nemen :o )
Ze staan niet op zijn website, daar zie ik alleen de Chopped en de Crusghed (van Zeoliet) en de doorzichtige blanko zakken)
Dit zit in zwarte plastik zakken met rood opdruk.

Ze liggen nu te 'wellen', dus over het gebruik kan ik nog niets zeggen :) ... wordt vervolgd :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:56

Die Royal stropellets werden ook al door Agrifirm /Welkoop verkocht.

Trouwens zijn de korrels nu wel weer bij Zeolite te koop? M. de Visser te Spanbroek verkoopt en adverteert nu met de chopped en crushed versie.
Haardhout had de levering vorig jaar opzich genomen. Zij deden dit nl. samen met Zeolite en verkochten dus dezelfde korrels.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 06-02-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:00

Oh ik wist niet dat Welkoop ze ook heeft. Dat zou mooi zijn want de Coöp in de buurt is nu ook van Welkoop, dus zou ik daar eens kunnen vragen.