het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:01

Ik vind het veel geld, maar niet duur. Toen ik het las dacht ik al aan eur 600 ofzo

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:07

Ja voor 600 euro zou ik een airbag best kopen. Zie dat die hierboven niet is goedgekeurd voor t paardrijden maar wel voor motorsport

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:08

Dais_ schreef:
Wat voor rubber matten heb jij? Ik zoek nog rubber matten en ervaringen :)

Ik heb gewoon die vierkante tegels van 50cm die je ook in speeltuinen hebt liggen :D Kun je vaak wel partijen van opkopen, en zijn lekker dik :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:09

Komperbel heeft aardig wat soorten. Zal eens op hun site kijken wat nou echt de verschillen zijn.

Nee geen 600 haha. Maar tov bijv Sir Lancelot wel stukje duurder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:39

MarjanB schreef:
Ja voor 600 euro zou ik een airbag best kopen. Zie dat die hierboven niet is goedgekeurd voor t paardrijden maar wel voor motorsport

Die rug protector die ik heb, enkel rug, is ook niet voor de paardensport maar voor de motorsport.

Voor een cross te rijden heb je een echte BP nodig.
Dan zijn deze te weinig brechermend.

Maar spring je niet maar wil je gewoon wat meer bescherming maar ook nog iets wat soepeler zit is dit fijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:42

Die van Komperfell zijn heel fijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:43

Komperbelle hebben nu ook nov 3 eventing goedgekeurde BP’s. Daar wil ik nog eens naar kijken bij Hypostore.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:43

DuoPenotti schreef:
MarjanB schreef:

Die rug protector die ik heb, enkel rug, is ook niet voor de paardensport maar voor de motorsport.

Voor een cross te rijden heb je een echte BP nodig.
Dan zijn deze te weinig brechermend.

Maar spring je niet maar wil je gewoon wat meer bescherming maar ook nog iets wat soepeler zit is dit fijn.

Ja precies voor dat laatste wil ik wat. Meer het idee dat als je er eens af valt dat je wat bescherming hebt. Rij vooral buiten (als ik weer ga rijden :=). Dus heb geen cross keurmerken nodig.

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:00

Hoi allemaal! Wel een vaste volger hier, maar reageer niet altijd. Ik loop alleen nu sinds een aantal weken tegen een probleem aan: ik heb zo’n grijze kuub bak voor hooi met frame en hooinet erin (5x5). Ik geef mijn paarden in principe onbeperkt hooi, maar heb nu al meerdere keren mijn ruin de volgende ochtend gevonden met zijn voeten vast in het net (dan sleept hij de bak ook de hele paddock door omdat hij vast zit). Gelukkig tot nu toe goed afgelopen, maar heb wel uit voorzorg het net eruit gehaald, wat er nu dus voor zorgt dat ik elke dag bizar veel hooi kan weggooien omdat ze het op de grond gooien en dan gewoon niet meer eten..
iemand een goede oplossing? Ik zat al aan losse hooinetten te denken aan een paal oid, want die in de stal blijft hij wel vanaf..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:09

Ipv een net zou je eens een rooster kunnen proberen van 7 cm, maar ik durf niet te zeggen dat ie dan niet met zijn ijzer achter een rooster kan blijven haken. Zijn voet zal hij er iig niet meer door krijgen. Verder is de bak te laag voor hem en kan makkelijk 20 cm hoger zijn. Alleen heb je dan een probleem met het voorste paardje.

Het kan ook zijn dat hij de mazen te klein vindt en gaat lopen klieren omdat ie niet snel genoeg eten binnen krijgt. Het kán helpen door hem dan eerst makkelijker toegankelijk hooi te geven tot de ergste honger over is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 17:11

Onderin de bak karabijnhaken bevestigen en daar het net in klikken. Een oog onderin vastmaken en daar de karabijn doorheen. Kan eventueel ook aan de zijkant als ze geen halsters om hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:43

joyce83 schreef:
Onderin de bak karabijnhaken bevestigen en daar het net in klikken. Een oog onderin vastmaken en daar de karabijn doorheen. Kan eventueel ook aan de zijkant als ze geen halsters om hebben.

Dit inderdaad.
Ik had gaten onderin (ook handig voor waterafvoer) en daaraan lusjes gemaakt met haken. Gebruikte een aanhangernet voor over het hooi.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:59

Ik heb ook een hooinet vast met haken in de bak. En de bak verhogen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:19

Leliesan wat akelig!! Slaat hij met zijn been in de bak of hoe komt die aan de netten?
Ik heb ze ook onderin vastgeklikt aan oogjes

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:31

Even een suffe vraag misschien. Paard heeft zich met spelen aangetikt aan binnenkant voorbeen en een wondje. Met werken heeft hij echt peesbeschermers nodig, en dat werkt normaal prima, maar nu gaat er door wat wrijving (denk ik) steeds wondje open. Beetje vicieuze cirkel. Zou het helpen om bijv wat vaseline te smeren voor je de beschermer om doet? Of is dat een heel stom idee :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:34

Ik zou juist bang zijn voor schurend zand dan.

Is bandageren een optie.
Of zonder onderlap en dan de peesbeschermers er overheen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:43

Ik zou in dit geval ook tijdelijk een bandage gebruiken, als je echt niet zonder beschermers kunt rijden.

Netten hebben wij ook vast in de hooibakken aan karabijnhaken. :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:50

Peesbeschermers nodig hebben doet bij mij al een alarm belletje afgaan. Weet je wat de oorzaak is en hoe je dat aan kunt pakken?

Verder zou ik nu dan kiezen voor beschermers met echte schapenvacht. Of gewoon even wachten tot het wondje weer voldoende hersteld is. Een weekje rust doet normaal gesproken ook geen kwaad.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:57

Ik zou paar dagen het wondje insmeren met honingzalf en even niet rijden. Trekt t wondje t snelste weg.

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:14

Lynn_Nikita schreef:
Leliesan wat akelig!! Slaat hij met zijn been in de bak of hoe komt die aan de netten?
Ik heb ze ook onderin vastgeklikt aan oogjes

Ja, hij doet inderdaad zijn been erin en dan blijft hij haken en krijgt hem er niet meer uit. De buren vertrekken meestal vroeg naar werk en dan staat het nog normaal, en als ik er dan ben rond 7 uur zit hij vast.. dus hij doet het echt alleen aan het einde van de nacht. Er zit wel altijd nog hooi in (of eigenlijk niet meer als ik hem ontdek, want dan is ie dus omgekiept en de hele paddock doorgesjouwd…)

Het net zit nu dus vast in een ijzeren frame en dat zit vast met karabijnhaken, maar kan inderdaad wel proberen om het met een net alleen te doen, dan zakt het mss wel beter over het hooi heen dan nu. Wellicht ook nog een andere voerplak toevoegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:51

Dan zou ik de bak hoger zetten.
Of heb je kleintjes die erbij moeten kunnen?

Toen ik in de winter het beu was dat de waterbak steeds om lag heb ik die op een stapel cement blokken gezet en daar weide palen tegen.
Klaar was de flauwekul.
Die dame deed dat ook met een hooibak. Maar mocht toen nog onbeperkt. Dus geen net.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:51

Malenka schreef:
Peesbeschermers nodig hebben doet bij mij al een alarm belletje afgaan. Weet je wat de oorzaak is en hoe je dat aan kunt pakken?

Verder zou ik nu dan kiezen voor beschermers met echte schapenvacht. Of gewoon even wachten tot het wondje weer voldoende hersteld is. Een weekje rust doet normaal gesproken ook geen kwaad.

Hij heeft al veel meer dan een week rust gehad.
Als iemand even uitlegt dat alle bokkesprongen en rennen niet nodig is dan zijn de beschermers wellicht niet meer nodig. Tot dusver krijg ik het nog nog niet aan zn verstand gepeuterd.

Met een been erin zou je ik geloof ik niet aan een ijzeren frame durven beginnen. Dan zou ik denk ik idd iets heel anders nemen qua voerplek

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:05

Manzano, zou handig zijn als we ze dat gewoon konden vertellen. Hij is dus nog gewoon onhandig jolig. En tja, dan zou ik dus voor schapenvacht gaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:49

Tnx! Zal eens kijken wat ik zo snel kan fixen.

Heb voor met mn nieuwe paard volgende week voor eerst les. Net afgesproken. Super spannend. Al jaren niet gelest :=
Ken de instructeur ook nog niet. Ben super benieuwd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:11

Spannend Manzano!

En anders compositi beschermers? Ook lekker luchtig