Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:06

Ik vind het heel bijzonder, nooit beseft dat mensen hun paarden dagen zoder direct toezicht laten staan.
Past dus echt niet in mijn manier van paarden houden, maar dat is denk ik nu wel duidelijk :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:09

Sterker nog, nu in de zomer sla ik soms een dag over. Staan alleen op gras. Omheining is gewoon degelijk en komen niet zonder vers water te staan. Ik ken mijn paarden en als ik op de camera iets geks zie ga ik zelf even langs of app ik mijn bijrijdster of ze even controleert.

Ik kijk dus wel veel op de camera, ook in de nacht.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:10

Hoeveel pension eigenaren lopen dagelijks alle omheiningen af en controleren de paarden van top tot teen op wondjes etc

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:15

EllyC schreef:
Ik vind het heel bijzonder, nooit beseft dat mensen hun paarden dagen zoder direct toezicht laten staan.
Past dus echt niet in mijn manier van paarden houden, maar dat is denk ik nu wel duidelijk :D

oh je had het over dagen niet komen. Ik had je bericht verkeerd gelezen.

In mijn geval ga ik sowieso minstens 1 keer per dag. Het gebeurt wel dat ik een dag geen werken doe en gewoon even ga checken (idd, staan ze nog allemaal, geen wondjes, omheiningen goed, genoeg eten en drinken), maar dan het mesten even oversla. (met 24/7 buiten is dat ook geen ramp). Maar ze staan nooit meerdere dagen zonder bezoekje van mij.

Op mijn eigen stuk wil ik wel camera's installeren zodat ik tussendoor even kan checken. Echt wondjes zullen niet opvallen, maar een paard dat niet meer staat of langere tijd ligt of heel ongedurig is wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:28

Ik sla ook nooit een dag over maar dat kan ook niet want ze staan niet op het gras en ik moet mijn geiten 2 keer per dag voeren. Maar al zou ik over kunnen slaan dan zou ik niet lekker slapen

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:45

Ik heb nu nog 1 meisje erbij gevonden die wil hebben dus met 2 meiden die helpen komt het goed en slaan we geen dag over :j

Soms sloeg ik wel 1 dag over maar dan hebben ze altijd genoeg eten en drinken en zijn er altijd mensen die erop uit kijken dat mocht er wat zijn, ik dit dan wel weet. Vind dat zelf niet zo'n ramp.
Dagen ( meer dan 48u) niet komen vind ik idd ook te ver gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:22

Ik heb een camera hangen en kijk minimaal elk half uur even. Daardoor ook de hoefzweer van mijn merrie ontdekt gisteravond, terwijl er ‘s middags nog niets te zien was. Of de koliek van mijn ruin vorig jaar.
1x per dag gaan betekent niet de rest van de dag zonder toezicht.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:33

Ik heb ook een camera hangen van ome Ali op zonnepaneel en een simkaartje erin kan 24/7 kijken :D handig ook omdat ik fok en als het alarm af gaat ik eerst kan kijken of het vals alarm is of niet voor ik naar stal sjees (5 min).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:41

Ik ga minimaal 2x daags om hooinetten te vullen en te voeren. Toen ik verder weg woonde had ik het zo geregeld dat ik 1x per dag alles deed.

Als ik ziek ben dan ga ik ook gewoon. En toen ik geopereerd was heeft m'n vader ze de eerste 2 dagen verzorgd. Daarna ben ik dat zelf weer gaan doen. Maar ik heb dus familie en een vriendin die ik in geval van nood kan vragen.

En er is sowieso sociale controle. Toen ze ontsnapt waren had ik binnen 5 minuten een bericht van hun buren.

Zelfs toen ze nog wel op gras stonden ging ik iedere dag langs. Gewoon even kroelen en weer door. Het is ook een stukje ontspanning, lekker op stal rommelen en naar hun tevreden gesmek luisteren

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:49

Toen mijn paard op pension stond en sochtends niet at (hij vreet altijd) werd hij gewoon in de blubber buiten gezet waarna hij in de modder is gaan liggen (erg ongebruikelijk) en pas rond het middaguur werd ik ingeseint dat ze me niet wilde laten schrikken maar dat paard al hele dag raar deed. Of ik even wilde komen kijken als ik tijd heb. Ben met 160 per uur die kant op gevlogen, beest had hartstikke koliek. Gelijk colossan erin en DA gebeld die met 20 min op perceel stond tot zn schouder in mijn paard. Niermiltband koliek. Uiteindelijk goed gekomen maar ik vind controle op pension echt niet heilig. Vertrouw liever op mn camera's en eigen gevoel. Tegenwoordig staan ze in mijn achtertuin en heb zoveel minder stress en zoveel betere en adequatere zorg. Love it.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:10

Ik sla nooit een dag over, ben er minstens 2 keer per dag. De eigenaar van de andere pony ook minstens 1 keer per dag. Paard staat eind vd straat ongeveer.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:38

Hier inderdaad het voordeel dat we met meerdere mensen zijn. Wanneer ik een dag niet kan vraag ik wel altijd even of een ander ook naar die van mij om kan kijken. Voelt toch fijn voor mezelf.
Vraag dan niet of ze precies hetzelfde doen als ik, maar het idee dat er even extra naar haar wordt omgekeken is toch wel prettig.
Ik vertrouw de anderen er ook op dat ze wel elke ochtend/ middag ook naar de omheining kijken. Hebben we het eigenlijk nooit over.
Maar goed, in principe ga ik ook zelf elke dag.

Zou zelf ook niet fijn vinden als er echt een dag niemand is, maar dat kan niet want ze gaan 's nachts op stal.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 18:44

Mer1980 schreef:
Ik heb ook een camera hangen van ome Ali op zonnepaneel en een simkaartje erin kan 24/7 kijken :D handig ook omdat ik fok en als het alarm af gaat ik eerst kan kijken of het vals alarm is of niet voor ik naar stal sjees (5 min).

Mag ik vragen welke camera je hebt? :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:20

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:53

Ook een camera is niet altijd heilig. Wij zijn ook 2 x per dag minimaal aanwezig. Maar een week of 3 geleden had onze oude hengst ineens en slokdarm verstopping. Vanwege een feestje wat later op zondag uit bed en een aantal keer de camera gecheckt. We zag dat hij wel wat met zijn hoofd stond te schudden maar het zag eruit alsof het van de vliegen was. Uiteindelijk daar aangekomen bleek hij gigantisch verstopt te zitten. Dus uiteindelijk heb ik alle camera beelden terug gekeken en achteraf zag ik inderdaad wel dat het toch niet klopte wat hij deed, maar op het eerste gezicht hadden we echt niks geks gezien.

Alsnog ben ik heel blij met de camera hoor! Maar ook dat is geen 100% garantie natuurlijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:27

Ik ga mijn hooi weer stomen ik heb geen stroom maar ik kwam iets tegen dat laad je op in de zon en dan heb je stroom. Via Facebook kwam ik een hooistomer tegen. Ik heb er ooit 1 gemaakt van een kliko en een behangstomer maar ik heb even geen zin om er 1 te maken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 16:42

Dankjewel Mer, heb ‘m opgeslagen!

Equisync een camera sluit niks uit en garanties heb je nooit, het is gewoon een mooie aanvulling op toezicht.
Ik ben niet zo bang aangelegd, ga ook gerust een paar dagen niet als ze toch op het gras staan.
Compenseert weer met de zorg in de winter ;)
Zolang ze genoeg te eten en te drinken hebben , primaaa! +:)+

Je doet er niks aan als je er niet bent en ze krijgen wat, uit angst leven beperkt je zo. Dat vind ik zonde.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 16:44

marleen_usar schreef:
Ik ga mijn hooi weer stomen ik heb geen stroom maar ik kwam iets tegen dat laad je op in de zon en dan heb je stroom. Via Facebook kwam ik een hooistomer tegen. Ik heb er ooit 1 gemaakt van een kliko en een behangstomer maar ik heb even geen zin om er 1 te maken.

Trekt dat miet ontzettend veel stroom?
Ik vraag me af of je dat red?

Overweeg ook om een hooistomer te maken voor komende winter maar moet me er nog eens even over inlezen.
Geef nu voordroog maar lijkt me mooi om beide te kunnen geven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:20

Ik pak nu stroom bij de buren, hun paarden op mijn land en ik mag daar voor water en stroom pakken.

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 17:45

Ik kom graag meelezen, want voor mij begint dit avontuur eindelijk binnenkort!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:36

Maluskeq wat leuk voor je en spannend.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 22:19

Mooie ruil Marleen_usar!

Maluskeq gefeliciteerd dan! Heb je eerder in eigen beheer gestaan of wordt dit je debuut? :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:21

Maluskeq schreef:
Ik kom graag meelezen, want voor mij begint dit avontuur eindelijk binnenkort!

Wat leuk! Wil je meer vertellen over de situatie?

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:21

Oh voor mij begint nu de lastige tijd. Ik wil ze nog zo veel mogelijk op het weiland hebben maar in de regen zijn ze niet gelukkig daarbij komt dat het gras vrij arm is. Maar mijn merrie krijgt weer snel dikke benen van teveel op de paddock staan. Ze naar het weiland brengen kost zeker 15/20 min lopen.. Soms ben k zo blij dat ik ze vanuit mijn slaapkamer kan horen maar onze boerderij is verre van perfect voor de paarden in de winter. Ff zeuren al heb k ze er net weer opgegooid omdat ze nog mooi weer aangeven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:20

Heb je geen andere plek waar ze kunnen lopen, of alleen op het land?