Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:53

palousa_boy schreef:
Wij hebben ook een trekker, wel met voorlader zodat we idd ook makkelijk de balen etc kunnen verplaatsen. Wel hebben wij meteen een grotere trekker gekocht ivm de toekomstplannen met de boerderij.
Ik sluit ook niet uit dat er tegen die tijd nog een trekker bij komt.

De indeling van de wei is hier heel makkelijk ;) dat is gewoon een wei. Thuis 3ha, 2 km verderop een wei van 4,5 ha en een van 2 ha en 3km van huis nog een wei van 2 ha. Het meeste huren we overigens.

Poeh dat zijn nogal oppervlaktes, zie mij helemaal gelukkig zijn met mijn 2.2 :') _O-

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:07

Oh wauw...droom ook van een boerderijtje met stallen en veeel grond (en dus veel mogelijkheden)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:14

Veel grond is iets waar ik ook alleen maar van kan dromen! Ik heb een klein stukje grond, maar het gelukkig wel zo kunnen indelen dat de paardjes er lekker kunnen staan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:21

Wauw 2.2 is wel heel ruim! Wel een erg lang perceel zo, kan me voorstellen dat je even moet puzzelen.

Wij hebben wel eerst onze eigen woning verkocht en vervolgens een woning gekocht die onder voorbehoud verkoop eigen woning al weg was :=
Wij hebben dalijk 1 ha maar ook een zeer riante tuin.
Maar goed, ik neem een e-pony en een a-pony mee dus zo veel weiland hebben we niet nodig. Al denk ik er over snel een andere pony bij te kopen. Vraag is of ik Cheetah nog echt kan rijden en nu we dalijk aan de ruiterroute wonen wil ik ook wel kunnen buiten rijden. Naar Cheetah is echt niet verkeersmak :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:49

Heerlijk als je budget hebt voor meer grond.
Het is zo duur om te kopen. Vraag me soms echt af hoe mensen dat kunnen betalen. Zeker als je vanaf 0 moet starten.

Ben ook heel blij met wat ik heb, echter dromen mag alijd he. Zonder dromen geen motivatie. Dus waar een wil is, is een weg!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:56

Ja Anke, dat vraag ik me ook af.
Wij hebben in de goeie tijd onze hoekwoning gekocht en uitgebouwd. Maar ik kijk wel uit naar de tijd dat die in de verkoop gaat en we naar iets anders mogen kijken. En ik hoop dat alles aan huis dan mogelijk is!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:58

Hier wel een nog grotendeels te verbouwen huis erbij, dat scheelt wel in de prijs. En ik heb gewoon geluk met een man die goed verdient O:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:19

Hectare weiland kost hier ong 25.000-30.000 dus dat is te overzien :D
Maar dat heb ik ook niet in mn broekzak helaas.
Wij hebben nu bijna een hectare wei 9000 nogwat

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:23

Oh wat een koopje. Hier het dubbele.
Zag laatst een kleine 8000 m2 te koop. Vroegen ze 50.000 voor

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:11

Jotoma schreef:
Ik vind het ook moeilijk om een huis te vinden waar niets aan hoeft te gebeuren met wat land erbij. En nu komen ze bij ons niet op gras, dus het hoeft niet inmens groot te zijn, maar toch lastig.

@kusvoorjou: ik woon in noord drenthe!

Dan ga ik je even een pb sturen! Ik kom uit Hoogeveen namelijk...

Nicole dat klinkt allemaal goed zeg! Wij kunnen waarschijnlijk ook rond de 15.000 overwaarde krijgen met verkoop van onze woning... kun je toch weer mooi bijna de kosten koper van betalen! Wij moeten gewoon echt eerst met het huis aan... wat we op t oog hebben... aangezien dak nog asbest heeft en dakkapel lekkage heeft... gelukkig staat dit object voor niet te veel geld te koop! Ik hoop dat ik snel fotos kan plaatsen als jet eventueel van ons word!:)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:14

Flew schreef:
Veel grond is iets waar ik ook alleen maar van kan dromen! Ik heb een klein stukje grond, maar het gelukkig wel zo kunnen indelen dat de paardjes er lekker kunnen staan.

Hoeveel grond heb je als ik vragen mag?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:18

Nicole schreef:
Hi hi ik zou hier me ook graag willen melden en mee lezen! Ons huis is zo goed als verkocht en we zijn gisteren bij een boerderij wezen kijken. 2.2 HA + 6000m2 bos erbij. Longeercirkel en ''bak'' hebben ze echter alles on gedraineerd of goed zand erin. (alles groeit gras in) ook hebben ze maar 2 hele kleine stalletjes. Het huis is knap en goed (scheelt weer kan mooi alles voor de paarden besteed worden :D ) Er staat momenteel een garage/schuur van 12 x 6 (lengte klopt niet helemaal want zitten verschillende hokjes en hoeken uit dit gebouw dus mooie open ruimte heb je niet) Nu wil ik dit het liefst vervangen voor nieuwe schuur van 20 x 10 maar ik kan nergens vinden wat zoiets kost. Iemand hier die nieuwe schuur/stalling hebben gebouwd en wat hier de kosten van waren, of bij wie ik zoiets zou moeten zoeken of laten doen. Het ik wil stuk of 7 stallen in kwijt incl 3 merrie boksen van minimaal 6 x 3.5.

Plattegrond, nog even kijken hoe we het allemaal in kunnen delen als iemand tips heeft graag!
[ Afbeelding ]

Grappig deze ken ik wel van Funda, hadden wij ook op het oog maar kijken toch verder naar iets anders.
Het huis is prachtig!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:18

Ruim 2700 M2. Ik heb een paddock met veel bomen en een ruime schuilstal voor ze en een stukje wei. Moet in de zomer ook hooi bijvoeren, maar dat vind ik niet erg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:30

Ik heb eens uitgerekend en ik heb 4600m2 voor de paarden waarvan ze standaard 1100m2 mogen gebruiken , dat is paddock/rijbak en dus zand.
Bos is 3000m2 en daar staat wisselend gras op, vorig jaar heel veel, nu weinig.
En dan nog 2 stukjes gras van in totaal 465m2 waar ik echt gras op kweek met besproeien en kunstmest.
Daar mogen ze iedere dag een half uurtje op.

Ik wil de boswei nu ook in stukken gaan afzetten zodat ik daar ook beter kan sproeien en bemesten maar dat is voor het najaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:55

Bij ons kost een hectare ± 40.000,=

Heb zelf een huis met 1.7 hectare. Ongeveer 2000 m2 rond het huis waar ook de paddock 18x45 mtr is en de stallen + grote tuin.

Daarnaast 1.5 hectare grasland. Daar staan de paarden vanaf maart 24/7 buiten totdat het weer echt te slecht wordt. Dan gaan ze 's nachts op stal en overdag in het land. En als het echt te nat wordt dan gaan ze overdag in de paddock met onbeperkt hooi, die nu mooi droog blijft in de nieuwe schuilstal *\o/* *\o/* .

Ben het met Anke eens, dat het echt goed zoeken is om een buitenkansje te vinden met een groot stuk land. Wij hebben ook heel lang gezocht, zelfs in het buitenland en hadden het eigenlijk al opgegeven. Totdat we ons huidige huis tegenkwamen. Op (hemelsbreed) nog geen km afstand van ons vorige huis.

We hebben toen een behoorlijk groot risico genomen om het te kopen voordat ons andere huis verkocht was, maar als je een kans krijgt moet je die pakken! Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. En nu geniet ik al ruim 2 jaar elke dag van mijn droom :*

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:59

Hier staat eigenlijk best veel te koop met een ha of meer. Alleen hadden wij wat huis betreft te veel eisen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:10

Maartje, maar ook betaalbaar?

Wij hebben 15 jaar in Brouwhuis gewoond maar zijn 19 jaar geleden naar Belgie verhuist omdat het te duur was in Nederland.
We hadden eerst een huis met 2.5 hectare gekocht maar de eigenaar speelde smerig spel en heeft het voordat het naar de notaris ging , nog snel aan een ander verkocht -:(-
Toen liepen we tegen dit huis aan.
Veel minder grond maar wel genoeg bebouwing en kwa ligging wel gunstiger.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:11

Tja wat vind je betaalbaar? Wij keken tot 6 ton en daar stond echt best wel wat voor. Maar dat classificeert misschien niet iedereen als betaalbaar

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:26

Nicole schreef:
palousa_boy schreef:
Wij hebben ook een trekker, wel met voorlader zodat we idd ook makkelijk de balen etc kunnen verplaatsen. Wel hebben wij meteen een grotere trekker gekocht ivm de toekomstplannen met de boerderij.
Ik sluit ook niet uit dat er tegen die tijd nog een trekker bij komt.

De indeling van de wei is hier heel makkelijk ;) dat is gewoon een wei. Thuis 3ha, 2 km verderop een wei van 4,5 ha en een van 2 ha en 3km van huis nog een wei van 2 ha. Het meeste huren we overigens.

Poeh dat zijn nogal oppervlaktes, zie mij helemaal gelukkig zijn met mijn 2.2 :') _O-

Scheelt dat de grond hier beduidend armer is en je dus meer grond per paard nodig hebt om ze er jaar rond op te kunnen houden. Zelfs nu redden we dat nog niet zonder bijvoeren van hooi tijdens droogte in de zomer en gedurende de wintermaanden.
En zoveel grond is op zich heel fijn maar het vraagt ook veel meer onderhoud en het benodigde geld voor dat onderhoud.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:49

Scheelt ook dat ongeveer de helft nog onbruikbaar is door te veel jkk of gewoon overwoekerd met bramenstruik, brem en meidoorn. Al beginnen steeds meer stukjes net op een echte wei te lijken (als ik net gemaaid heb :+ )

Komend najaar laten we 2ha helemaal opnieuw zaaien, dit zal dan sowieso hooiweide worden. Misschien komen er dan wat schapen op om het in de winter kort te houden en te bemesten, deze gaan in de zomer dan naar een ander stuk.

De 3ha thuis daar zullen de paarden in de winter staan, dat is makkelijker met hooi etc. Deze wei is echt van ons en hoort bij het huis.

De 4,5 ha daar staan ze nu op ongeveer de helft, de rest moet nog opgeknapt worden en hoop dat ze dat er volgend jaar bij hebben.

De 2ha daarnaast is nog een volledig "project" :+ daar ben ik dit jaar mee begonnen om op te knappen. Dit was voor 60% overwoekerd en de rest daar stond de jkk tot ver boven m'n hoofd. De bossages die maai ik zo veel mogelijk plat ( de afgelopen maanden niet ivm broedende vogels en eventueel jong wild dar er in zit) en denk dat we het daarna ook opnieuw laten zaaien, beetje afhankelijk van hoe de grond is met alle wortels etc erin, of daar nog een beetje te ploegen is.

De grondprijzen liggen hier wel een stuk lager maar het is goed zoeken naar een stukje dat niet al verhuurd is.

Kwa onderhoud stook ik er nu denk ik 1000 liter diesel per jaar doorheen dus ongeveer €850 (beetje afhankelijk van wat de prijs is als ik weer inkoop).
Oja en dan komt er uiteraard overal nog schrikdraad en palen etc bij. Palen hebben we nu voor €1 per stuk en draad verschilt een beetje maar halen we per 1000 meter.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:02

Precies zoals gezegd is, wat is betaalbaar... kennissen van ons hebben net een prachtig vrijstaande woning gekocht met alles tip top en orde voor 500.000 euro... tja dat is voor ons bij lange na niet te doen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:01

Huizen kopen.... veel kopzorgen over gehad. Kopen voor het huidige verkocht was durfde mijn man niet niet maar toen stond er nog genoeg te koop.nadat het huis verkocht was was als met grond ook verkocht.
Helaas dus geen paarden direct aan huis voor ons. 1 huis kocht AbbyBlues, wij waren tegelijk aan bieden :o en het andere van de " vrienden" is nu verkocht maar was nu ze het via makelaar verkochten ook te duur gworden voor ons en voor de staat van de woning De jarenlange droom heb ik nu opgegeven, een illusie armer veel geld kwijt aan bouwkundig rapporten en heel veel stress om gehad. Nu gelukkig zijn met mijn plekje vlak aan huis van bijna een hectare.

Van een frontlader kan ik ook alleen maar dromen. Zou vaak wel handig zijn. Dat eeuwige geld. ..
Had ik maar een rijke man gevonden of vroeger beter doorgeleerd op school . -O-

5 /6 ton is voor ons echt niet haalbaar. 3 ton en dan zou klussen tussentijds kunnen gebeuren. Elk jaar een beetje. Nu is het hier nog niet eens de duurste regio maar gewoon weinig meer te koop ineens

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:35

Voor 500.000 koop je hier een kasteeltje ;) al zit daar vaak nog maar weinig grond bij.
Je hebt er ook een groot koeienbedrijf voor, alleen krijg je dat niet zonder agrarische plannen (net als in nl dus)

De prijzen zijn hier in de regio niet te vergelijken met nl.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:41

Wij hebben tot $300.000 gekeken en zijn voor iets minder dan $250.000 geslaagd.... Een lelijk huis maar wel gewoon functioneel, en een schuur die op instorten stond maar wel iets meer dan 2 hectare prachtige droge grond, en daar ging het ons uiteindelijk om in dit natte klimaat :)

Het is hier nu ook al een paar weken nagenoeg droog zonder echte regen, dus ben flink aan het sproeien geslagen. Wij hebben de wei opgedeeld in 3 stukken en 's nachts staan ze inde paddock, maar het is nog best wel puzzelen om steeds genoeg gras te hebben om niet bij te hoeven voeren...

Hoeveel paarden hebben jullie per hectare en miet er dan bijgevoerd worden?
Ik hoop dat ons gras volgend jaar een stuk beter is, nu we flink gekalkt hebben en onkruid eraf is. Willen in het najaar ook nog alfalfa en sainfoin gaan planten.

Hier doe ik nu alles met de zitmaaier, hebben er een aanhangertje achter voor de mest. Wil wel graag een tractor maar volgens mij zijn die hier een stuk duurder want heb ze nog nooit voor $1500 gezien :(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:51

Mag ik mij hier melden? Samen met mijn mijn sinds kort de paarden aan huis en stukje bij beetje alles naar wens aan het maken.