minajtje schreef:Ik heb een paard dat de eerste 4 jaar van zijn leven 24/7 op stal gestaan heeft, en dat beest was echt sociaal 'gestoord' tegenover andere paarden in het begin. Hij had ook veel vaker blessures en dingetjes in het begin, veel minder sterk.
Is uit gegroeid tot een mooi sterk paard, maar die 4 jaar op stal hebben hem daar zeker niet goed mee geholpen.
Ik kan zo zeggen, ik vindt 24/7 stal altijd slecht. ook al is het een 5 sterren stal, ook al komt het paard uit de stal om gereden te worden en om even in de paddock te mogen, dan staat het paard nog steeds ongeveer 22 uur op een stukje van 3,5 x 3,5. Ik zal de laatste zijn die mijn paard zijn leven op een stal zal laten slijten ..
Paarden zijn niet gemaakt om op stal te staan, maar om te lopen, beetje eten, lopen enz. Op stal hebben ze ook veel minder sociaal contact, wat voor die paarden ook erg belangrijk is.
Ik denk dat veel mensen het niet merken als hun paard ongelukkig is op stal, veel paarden laten het ook niet/nauwelijks merken. En als ze het laten merken dmv weven bijvoorbeeld, gaat er een weefrek op de deur ..
Haleluja!
Paarden die niet of nauwelijks weidegang krijgen noem ik ophokpaarden.
Honden in een kennel vonden we in nld ook heel gewoon, maar dat raakt ook steeds mee achterhaald. Gelukkig. En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen. Neem t konijn wat vereenzaamd in zn hok.
Omdat een paard niet altijd iets laat blijken, wil dat nog niet zeggen dat t dan oke is.
De vraag is altijd:ben jij er voor t dier of is t dier er voor jou? En als t dier er voor jou is, zorg dan dat t op een eerlijke wijze is.
Er wordt te vaak als excuus gebruikt dat er geen of weinig mogelijkheid tot weidegang is. Ook worden mensen dom gehouden op stallen door ze wijs te maken dat het helemaal niwt erg is en dat dit al jaaaaaren zo gaat zondr problemen. Een paard hoort iedere dag in een wei met soortgenoten en wat te knabbelen. En zo simpel is t.
Iedereen die zijn paard op stal houdt zonder beweidingsmogelijkheid, moet zichzelf goed laten informeren en heel eerlijk naar de motivatie van de waarom kijken. Die motivatie is nooit in het belang van het paard......
Maar ik weet ook dat dit heel moeilijk is om te horen en te erkennen, dus ik zal wel half bokt over mij heen krijgen....