Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:42

Ik heb drie ponys 24/7 buiten met schuilstal, en waar staan ze bijna de hele dag, in de schuilstal haha. Die verkiezen toch echt een stal boven het buiten staan in nat en koud weer.

Dan nog drie hengsten, die staan een paar uur per dag in de paddock, als de rest naar stal gaat mogen hun naar buiten. In de herfst en winter hebben ze wat pech als hengst zijnde, omdat ze dan minder uren buiten kunnen, maar in het voorjaar en de zomer hebben ze een eigen prive weitje, naast elkaar dus ook wat gezelschap en als ze geluk hebben zelfs een dame erbij :-).

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:51

minajtje schreef:
Ik heb een paard dat de eerste 4 jaar van zijn leven 24/7 op stal gestaan heeft, en dat beest was echt sociaal 'gestoord' tegenover andere paarden in het begin. Hij had ook veel vaker blessures en dingetjes in het begin, veel minder sterk.
Is uit gegroeid tot een mooi sterk paard, maar die 4 jaar op stal hebben hem daar zeker niet goed mee geholpen.

Ik kan zo zeggen, ik vindt 24/7 stal altijd slecht. ook al is het een 5 sterren stal, ook al komt het paard uit de stal om gereden te worden en om even in de paddock te mogen, dan staat het paard nog steeds ongeveer 22 uur op een stukje van 3,5 x 3,5. Ik zal de laatste zijn die mijn paard zijn leven op een stal zal laten slijten ..
Paarden zijn niet gemaakt om op stal te staan, maar om te lopen, beetje eten, lopen enz. Op stal hebben ze ook veel minder sociaal contact, wat voor die paarden ook erg belangrijk is.

Ik denk dat veel mensen het niet merken als hun paard ongelukkig is op stal, veel paarden laten het ook niet/nauwelijks merken. En als ze het laten merken dmv weven bijvoorbeeld, gaat er een weefrek op de deur ..

Haleluja!
Paarden die niet of nauwelijks weidegang krijgen noem ik ophokpaarden.
Honden in een kennel vonden we in nld ook heel gewoon, maar dat raakt ook steeds mee achterhaald. Gelukkig. En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen. Neem t konijn wat vereenzaamd in zn hok.
Omdat een paard niet altijd iets laat blijken, wil dat nog niet zeggen dat t dan oke is.
De vraag is altijd:ben jij er voor t dier of is t dier er voor jou? En als t dier er voor jou is, zorg dan dat t op een eerlijke wijze is.
Er wordt te vaak als excuus gebruikt dat er geen of weinig mogelijkheid tot weidegang is. Ook worden mensen dom gehouden op stallen door ze wijs te maken dat het helemaal niwt erg is en dat dit al jaaaaaren zo gaat zondr problemen. Een paard hoort iedere dag in een wei met soortgenoten en wat te knabbelen. En zo simpel is t.
Iedereen die zijn paard op stal houdt zonder beweidingsmogelijkheid, moet zichzelf goed laten informeren en heel eerlijk naar de motivatie van de waarom kijken. Die motivatie is nooit in het belang van het paard......
Maar ik weet ook dat dit heel moeilijk is om te horen en te erkennen, dus ik zal wel half bokt over mij heen krijgen....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:13

Manda, waarom heb je hengsten? Wordt er ook mee gedenkt?

Trennie, ik denk dat elk dier en voor de eigenaar is. Het dier kiest er namelijk niet voor om van eigenaar te veranderen. En in sommige gevallen is het voor het dier wel beter maar soms ook niet. Ik zou iig niet met mezelf kunnen leven als ik een dier zou hebben en ik zou deze niet zoveel mogelijk geven wat het dier nodig had (en dat is iets anders dan wat in mijn macht ligt ;)).

Trennie

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:48

@sees: ik zal me anders formuleren omdat ik de indruk heb dat je me niet goed begrijpt:
Is de mens er voor het welzijn en welbevinden van het dier of is het dier er voor het welbevinden en welzijn van de mens?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:57

Ja het zijn goedgekeurde 1ste premie dekhengsten en ze hebben elk jaar wel merries om te dekken, meestal in vrijheid (hele lieve hengsten voor merries), soms uit de hand, hangt ervan af. Ze staan grote periodes van hun leven samen met andere, het zijn fijne sociale hengsten die geen levenslang eenzaam hengsten bestaan hebben. Alleen zijn er ook periodes dat ze wel alleen staan natuurlijk, daar ontkom je bijna niet aan bij dekhengsten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:49

Trennie, ik begreep je wel ;). Maar ik denk idd dat het dier er is voor het welbevinden en welzijn van de mens. Waarom kiezen mensen anders voor een dier? Dat is niet puur een onzelfzuchtige daad ten behoeve van het dier. Men kiest voor een dier om niet alleen te zijn, om de hobby te kunnen beoefenen om iets te hebben om het bed voor uit te komen etc etc. Een dier kíest niet voor eens mens. Een mens kiest voor een dier om er beter van te worden op de een of andere manier.

Dus ja het dier is er voor de mens en niet andersom maarrrrr ik ben van mening dat áls je voor een dier kiest, je het dier wel alles moet kunnen geven wat het nodig heeft. En als dat binnen je kunnen ligt, moet je dus niet aan het dier beginnen ;).

Dus ja ik denk dat ik je wel begreep en dat we het in beginsel eens zijn ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:55

Manda, er zijn veel mensen die een hengst hebben en het dier dus allerlei behoeften ontzien maar het hengst zijn verder geen waarde heeft omdat ze er niet mee dekken. En ook voor dekhengsten vind ik het sneu als ze niet buiten komen met soortgenoten hoor :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:59

Hoe doen degene het eigenlijk die hun paard, ik roep maar, 50 of 100 km verder hebben staan.
Die gaan niet elke dag, begrijpelijk. Als je paard voorzien wordt in zijn/haar behoeften en je hebt een goede staleigenaar die je vertrouwt is dat super, en ook niet nodig om elke dag te gaan. Maar ik zit er toch mee ... Hoe zit dat dan met de band met jullie paard?

Ik merk zelf heel veel verschil of ik elke dag ga, en dan al dan niet iets met hen doe (doe altijd wel iets, maar soms ook gewoon wat borstelen en klooien, ipv echt werken), of dat ik een paar dagen of een week niet kan gaan. Spijtig genoeg laat mijn gezondheid mij momenteel nogal in de steek en heb ik echt een slechte winter. Regelmatig dus een paar dagen, tot nu zelfs een dikke week dat ik niet kan gaan. Voor de pony's geen probleem, die komen buiten, hebben elkaar, hebben eten & drinken en krijgen elke dag een knuffel van de staleigenaresse/stalhulp/... Uiteraard worden ze ook goed in de gaten gehouden.

Dus voor hun behoeften hebben ze mij niet nodig, maar ik heb altijd het idee als ik een paar dagen niet heb kunnen gaan dat ik weer "een stapje terug" moet zetten. Kan hen niet zomaar uit de weide trekken en ermee werken alsof we gisteren nog gewerkt hebben, als ik dat probeer heb ik ruzie :+ Moet dat weer opbouwen zeg maar .. Hoe doen jullie dat dan als je maar 1x per week gaat? Of hebben jullie allemaal paarden wie het niks uitmaakt en net zo graag weer gaan rijden, ookal is de laatste keer een week of langer geleden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:13

[***] die van mij maakt dat idd niets uit. Als ik op vakantie ben geweest en ik kom drie weken later weer terug, pakken we het net zo makkelijk weer op. Degene die je paard voert, heeft sowieso ook altijd een (voor het paard zéér :D ) belangrijke band met je paard.

Het paard hecht minder waarde aan die band dan wij eigenaren... Als het zo zou zijn dat de band minder is maar paard is happy dan heb ik liever dat dan dat een betere band maar een unhappier paard :o.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:23

Maar dan rij je waarschijnlijk niet echt op een hoog niveau. Voor een leuke recreatieruiter lijkt me dat allemaal best mogelijk. En flink rondje bos, is altijd wel te doen. Maar ik train momenteel op Z niveau. Dat kan ik niet als ik mijn paard maar 1x in de week bezoek, of soms een paar weken laat staan.

Dat werkt gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:27

Hmm ... check ... Maar dan stel ik mij weer de vraag: is het dan wel eerlijk om af en toe toch dingen van je paard te willen? Want je stapt er altijd wel weer op, ookal ben je 3 weken niet geweest. Als het wel voor je paard uitmaakt, is het dan wel eerlijk? Kan je hem dan niet beter gewoon in de weide laten staan en er naar kijken?

Zelf worstel ik daar momenteel wat mee .. blijkbaar maakt het mijn pony's dus wel uit. En dan heb ik er ook nog eens 2 wie het lijkt uit te maken :+ Vooral de oude & blinde worstel ik momenteel mee .. Heb mij een tijdje terug voorgenomen om er "niks" meer mee te doen, gewoon eens een knuffel, een keer of 2 per week een borsteltje erover, en voor de rest moest hij niks meer. Hij heeft heel zijn leven hard gewerkt, hij is blind, hij is bang op nieuwe/onbekende plaatsen .. Wilde hem dat niet aan doen om nog met hem bezig te zijn in de piste of roundpen of (want die plaatsen zijn nog nieuw). En toch ... toch heb ik het idee dat ik hem kwijt raak .. Hij kwam altijd naar mij toe, kwam knuffels halen, wilde dingen doen, was wel eens bang maar als ik dat goed aanpakte verbaasde hij mij daarna enorm .. En nu .. nu heeft hij die knuffels zelfs niet meer nodig..

En ja, daar worstel ik nu mee .. Hij heeft mij niet nodig, prima, maar ik wil toch graag een band met mijn eigen pony .. Is waarschijnlijk ook weer niet helemaal hetzelfde, want ook al zou ik elke dag kunnen gaan dan zat ik nog met dit probleem natuurlijk .. Maar toch .. Ik weet niet wat beste is om te doen .. (hier staat trouwens nog meer info, misschien helpt dat: [VNA] Hoe ver gaan/wat doen Momenteel ben ik beetje verward :') ).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:20

Ik vind een band met mijn paard heel belangrijk en om die te krijgen/te behouden betekent heel veel tijd doorbrengen met je paard. Daarom wil ik ook niet alleen rijden maar ook wandelen en op de wei zitten enz.
Mijn paard is niet een in het wild levend dier, ze heeft verzorging nodig, is afhankelijk van mensen. Die mens wil ik zoveel mogelijk zijn. Dus ja zoveel mogelijk ook zelf voeren en degelijke.

Leuk om te lezen is: 100 manieren voor een goede relatie met uw paard van Susan MacBane

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:38

Anoeska schreef:
Maar dan rij je waarschijnlijk niet echt op een hoog niveau. Voor een leuke recreatieruiter lijkt me dat allemaal best mogelijk. En flink rondje bos, is altijd wel te doen. Maar ik train momenteel op Z niveau. Dat kan ik niet als ik mijn paard maar 1x in de week bezoek, of soms een paar weken laat staan.

Dat werkt gewoon niet.

Ook op Z-niveau kun je trainen met twee keer in de week hoor. Of je dan je punten haalt als je op wedstrijd gaat is een tweede maar op wedstrijd gaan doe je in het belang van jezelf, niet in het belang van het paard ;).

Wanneer ben je recreatieruiter? Als je geen wedstrijden rijdt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:42

[***] schreef:
Hmm ... check ... Maar dan stel ik mij weer de vraag: is het dan wel eerlijk om af en toe toch dingen van je paard te willen? Want je stapt er altijd wel weer op, ookal ben je 3 weken niet geweest. Als het wel voor je paard uitmaakt, is het dan wel eerlijk? Kan je hem dan niet beter gewoon in de weide laten staan en er naar kijken?

Waarom zou het niet eerlijk zijn? Vanwege conditie? Spieren? Ik denk niet dat het raadzaam en eerlijk is om slechts een keer in de week te komen en dan GP-niveau te verwachten of om dan een fikse temporit van 30km te maken nee. Maar 'gewoon' rijden kan prima. Een paard dat 24/7 buiten loopt in ruste behoudt sowieso altijd een betere basisconditie dan een paard op stal in ruste ;). Daarnaast verliest een paard pas na ca. 3 weken zijn opgebouwde conditie en gaan spieren terugvallen. Maar goed ik kom 7 dagen in de week en mijn paarden lopen 5 - 7 dagen in de week dus eea geldt voor mij niet ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:43

Nikass schreef:
Ik vind een band met mijn paard heel belangrijk en om die te krijgen/te behouden betekent heel veel tijd doorbrengen met je paard. Daarom wil ik ook niet alleen rijden maar ook wandelen en op de wei zitten enz.
Mijn paard is niet een in het wild levend dier, ze heeft verzorging nodig, is afhankelijk van mensen. Die mens wil ik zoveel mogelijk zijn. Dus ja zoveel mogelijk ook zelf voeren en degelijke.

Leuk om te lezen is: 100 manieren voor een goede relatie met uw paard van Susan MacBane

De band met je paard is belangrijk maar toch niet ten koste van het welzijn van je paard?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:47

Nee, het is een onderdeel van het welzijn van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:48

Spieren en conditie zijn nog het minste van mijn zorgen .. Gewoon de mentale connectie heb ik het meeste problemen mee. Zal vast erg zweverig klinken, maar ik merk er echt wel verschil in .. Dat ze bij mij willen zijn en dingen met & voor mij willen doen .. Dat gaat zoveel fijner en beter als ik elke dag wat doe, als ik een week niet kan gaan dan is dat echt een stap terug .. En zeker bij de oude & blinde zit ik op dit moment echt in een dubio .. Of ik laat hem gewoon paard zijn, en dan echt paard zijn, zonder interactie met de mens (buiten degene die voeren dan, die hebben er dan meer een band mee dan ikzelf := ) .. of ik ga weer met hem aan de slag waarbij ik zeker tegen/over grenzen heen ga moeten gaan (hem meenemen naar plaatsen waar hij bang is etc. ) .. En ik vraag me af of het dat wel waard is .. Een tussenweg werkt namelijk niet, dus ik ga ergens een keuze moeten maken ... En ik vind dat nog best moeilijk :=

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:50

Sees schreef:
Anoeska schreef:

Dat werkt gewoon niet.

Ook op Z-niveau kun je trainen met twee keer in de week hoor. Of je dan je punten haalt als je op wedstrijd gaat is een tweede maar op wedstrijd gaan doe je in het belang van jezelf, niet in het belang van het paard ;).

Wanneer ben je recreatieruiter? Als je geen wedstrijden rijdt?

Ik bedoelde het helemaal niet onaardig. Maar als je alleen 1x in de week lekker een paar uurtjes door het bos wil struinen, dan ben je voor mij een recreatieruiter. En een paard heeft dan gewoon hele andere training nodig, dan een paard dat (in mijn geval max 1x in de maand) op wedstrijd gaat.

Natuurlijk is op wedstrijd gaan in mijn belang, maar een rondje door het bos rijden is ook in het belang van de ruiter. Paard staat prima op z'n landje hoor. We hebben toch allemaal een paard in ons eigen belang?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:54

Nikass schreef:
Nee, het is een onderdeel van het welzijn van mijn paard.

Ik ben een andere mening toebedeeld. Het paard heeft jou of je band namelijk niet nodig ;).

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:54

Ik heb al weer een tijdje niet gereageerd, maar wel meegelezen.
Maar ik vind het echt wel een onderdeel van het welzijn dat ik elke dag ga en dat mijn paard aandacht krijgt. Hier is hij immers gek op. Daarnaast is het voor conditie en spieren inderdaad beter om in ieder geval regelmatig te rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:55

Anoeska schreef:
Ik bedoelde het helemaal niet onaardig. Maar als je alleen 1x in de week lekker een paar uurtjes door het bos wil struinen, dan ben je voor mij een recreatieruiter. En een paard heeft dan gewoon hele andere training nodig, dan een paard dat (in mijn geval max 1x in de maand) op wedstrijd gaat.

Natuurlijk is op wedstrijd gaan in mijn belang, maar een rondje door het bos rijden is ook in het belang van de ruiter. Paard staat prima op z'n landje hoor. We hebben toch allemaal een paard in ons eigen belang?

Oké nou dan ben ik volgens jouw definitie iig zéker geen recreatieruiter ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:57

[***] schreef:
Spieren en conditie zijn nog het minste van mijn zorgen .. Gewoon de mentale connectie heb ik het meeste problemen mee. Zal vast erg zweverig klinken, maar ik merk er echt wel verschil in .. Dat ze bij mij willen zijn en dingen met & voor mij willen doen .. Dat gaat zoveel fijner en beter als ik elke dag wat doe, als ik een week niet kan gaan dan is dat echt een stap terug .. En zeker bij de oude & blinde zit ik op dit moment echt in een dubio .. Of ik laat hem gewoon paard zijn, en dan echt paard zijn, zonder interactie met de mens (buiten degene die voeren dan, die hebben er dan meer een band mee dan ikzelf := ) .. of ik ga weer met hem aan de slag waarbij ik zeker tegen/over grenzen heen ga moeten gaan (hem meenemen naar plaatsen waar hij bang is etc. ) .. En ik vraag me af of het dat wel waard is .. Een tussenweg werkt namelijk niet, dus ik ga ergens een keuze moeten maken ... En ik vind dat nog best moeilijk :=

Waaróm zou je met een blind paard aan de slag willen gaan :o ? En zijn er geen dingen die je kunt doen met hem in zijn eigen vertrouwde omgeving.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:59

Caatje87 schreef:
Ik heb al weer een tijdje niet gereageerd, maar wel meegelezen.
Maar ik vind het echt wel een onderdeel van het welzijn dat ik elke dag ga en dat mijn paard aandacht krijgt. Hier is hij immers gek op. Daarnaast is het voor conditie en spieren inderdaad beter om in ieder geval regelmatig te rijden.

Ik geloof hier niet zo in. Een pasgeboren veulen heeft ook geen band met mensen nodig. Geen enkel paard heeft dit nodig voor zijn fysieke of mentale welzijn ;). Dat je paard het léuk vindt, wil niet zeggen dat hij het nódig heeft ;).

1x in de drie weken is dus regelmatig genoeg om spieren en conditie te behouden ;).

Begrijp me niet verkeerd, mijn keuze zou het ook niet zijn om zó ver weg te stallen maar als dat betekent dat je paard meer paard kan zijn dmv meer buitengang met soortgenoten etc denk ik dat je een betere eigenaar bent als je daar voor kiest :o.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:02

Tja ik denk van wel... Ook al is het in de natuur niet zo. Paarden van nu groeien op met mensen en ik geloof wel dat ze daarom de aandacht fijn vinden en nodig hebben voor hun mentale welzijn.

Daarnaast zat mijn bodybuildertje echt niet zo goed in zijn lijf als ik er maar 1 keer in de 3 weken wat mee deed ;)
Laatst bijgewerkt door Caatje87 op 17-12-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:02

Sees schreef:
Waaróm zou je met een blind paard aan de slag willen gaan :o ? En zijn er geen dingen die je kunt doen met hem in zijn eigen vertrouwde omgeving.

Egoïsme?

En omdat hij daarvan dapperder wordt en opfleurt ... En omdat ik anders elke maand x aantal euro's neertel om er gewoon maar naar te kijken (wat ook weer een vorm van egoïsme is natuurlijk).

Verdere uitleg staat trouwens ook in het topic wat ik in een post heb gezet, dat geeft waarschijnlijk een beter beeld .. is beetje offtopic om dat allemaal hier neer te planten, maar het komt wel overeen met mensen die hun paard verder weg hebben staan en dus niet elke dag wat kunnen doen .. Merk ditzelfde bij mijn andere pony ook, al gaat dat ook wel weer sneller over als ik weer een paar dagen met hem bezig ben, maar die heeft ook de issues niet die de andere wel heeft (wat overigens verdomd weinig met zijn blind zijn te maken heeft).