Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:00

Sowieso zijn suiker (melasse) en zetmeel echt uit den boze. Dat hebben wij al jaaaaren vanwege Punette's verleden. We kochten haar toen ze 100 kg te zwaar was (op een normaal gewicht van 220-250 kg is dat enorm).
Maar we merken wel dat de PPID in de loop van de tijd erger wordt. En ook altijd als bevangen dan eind van de zomer. Altijd, zonder uitzondering.

Het is uiteindelijk een stofwisselingsziekte, en dat wordt nu eenmaal slechter bij het ouder worden. Heel banketstaaf maar weinig aan te veranderen behalve het blijven monitoren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:13

Hilary schreef:
Voor degene die de pony wil laten aankomen: luzernebrok is een mooie optie, net als Marstall bergwiesen Mash (die is wel duurder, maar de mijne vindt dat echt super lekker terwijl ze de luzernebrok maar matig vindt).

Hij krijgt nu hooibrok bij en een handje luzerne, maar als ik zijn emmer voller doe laat hij het dus ook staan. Komt wel goed op het gras zo. Hij eet overigens geen slobbers :roll: of appels of wortels of andere lekkere dingen.
Ik voer laag in suikers en zetmeel vanwege deze en onze dikkie dik :=

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:30

Oh hee er zijn meer zeikerige eters :+
Al die zoete meuk wil de mijne dus wel (muesli, appel, wortel), maar krijgt ze zo goed als niet. Een beetje muesli om haar pilletjes doorheen te doen. Eerst deed ik het in een klein stukje appel, maar dat had ze op een gegeven moment door. Nog geprobeerd om eventjes appeltjes zonder pilletjes te voeren, die at ze wel. Zodra de pilletjes er weer in zaten, at ze twee stukjes, maar niet de derde :roll:
Dus nu muesli, Marstall wiesen fasern, klein beetje olie en wat broodkruimels. Ze trapt er nog steeds in *klopt af*.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 06:22

Maartje_M schreef:
Hilary schreef:
Voor degene die de pony wil laten aankomen: luzernebrok is een mooie optie, net als Marstall bergwiesen Mash (die is wel duurder, maar de mijne vindt dat echt super lekker terwijl ze de luzernebrok maar matig vindt).

Hij krijgt nu hooibrok bij en een handje luzerne, maar als ik zijn emmer voller doe laat hij het dus ook staan. Komt wel goed op het gras zo. Hij eet overigens geen slobbers :roll: of appels of wortels of andere lekkere dingen.
Ik voer laag in suikers en zetmeel vanwege deze en onze dikkie dik :=

Speedibeet een optie? Daar kan ik mijn paarden mooi vol mee houden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:16

Cheetah eet het dus allemaal helemaal niet meer door de pilletjes. Door zijn voer nu gaat vooralsnog goed, maar hij wil nu dus ook niet meer heel graag uit mijn hand eten 8)7
Hij is nu sinds een week of 2/3 dat ik hem wat schraal vind worden. Ik weet dat hij met een weekje gras weer bij trekt, dus we gaan nu gras opbouwen in plaats van ander voer bijkopen. Maar bedankt voor alle tips :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:19

Groot gelijk dan inderdaad. Mijn paarden hebben de afgelopen twee weken steeds wat gras gesnackt. Ik hoop komend weekend (een deel van) de huurwei af te hebben zodat ik de weidegang ook kan opbouwen. Ik zag dat er al flink wat gras stond, dus dat zullen ze wel leuk vinden. Thuis staat echt amper wat, maar daar hebben ze ook tot in het najaar gelopen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:20

Hier hebben ze ook al aardig lopen snacken. Ben nu de paddock beetje bij beetje aan het open gooien, die gaat vanwege cheetah in februari dicht. En als dat op is kunnen ze zondag of maandag de weide op

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:23

Heerlijk! Ik streef ernaar om ze vanaf zondag weer kort op de wei te kunnen zetten, opbouwend naar een paar uurtjes per dag. Van te voren de paarden maar even longeren, anders moet ik met twee ongeleide projectielen 150 meter aan de wandel en daar heb ik niet zoveel zin in. :))

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:24

Oh das niet tof nee := ik hoef alleen de draad open te gooien. Ga wel even een stuk afzetten, doe altijd strookbegrazing zodat ik het wel een beetje kan sturen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:00

Hier gaan de paarden sinds een week een uurtje per dag op de wei. Merk al gelijk dat ze minder hooi eten.

Heb niet zoveel wei en er moet wat onderhoud gebeuren dus ze mogen m nu lekker kaal eten en dan laat ik daarna mest eroverheen rijden. Mijn gras is nu al echt lang, zo’n 30cm. Hoop dat ze daarna even een week of 2 op het land van de buurman mogen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:39

Hier gelukkig niet teveel ervaring met bevangen paarden. Ben ook altijd wel heel voorzichtig in het opbouwen van het gras.
Ondertussen staan ze een week op de wei, maar snachts gaan ze in een afgesloten stuk voor de stal met een klein beetje hooi. Maar daar komen ze amper aan.
Dit stuk in in 6 verdeeld. Vorige jaren hooiden we steeds een stuk (of alles), maar nu hebben we een stuk van 2hectare om te hooien. Dus denk dat ze dit gewoon mogen opeten.

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:51

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:20

_Penotti schreef:
Heet iemand ervaring met hoek hooibakken?
Mooi afgerond, zoals deze?

https://www.rwdh.nl/hay-bar/

Andere goedkopere versies zijn ook welkom :D

geen ervaring mee maar wel leuke kleurtjes :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:29

Ik zie de lol van zo'n Haybar niet in, paarden kunnen er nog alles uitgooien en het is geen goede eethouding (te hoog). En daarbij zijn ze gewoon veel te duur :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:33

ja te duur zeker.
De afgeronde hoeken lijken me we wel fijn.
Ik heb hier nu zo'n gewone kuubse bak staan maar omdat ze niet altijd aardig voor elkaar zijn leek me zo'n hoek ding wel wat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:34

Kun je niet een stevige rubber mat in die vorm knippen/zagen en met een alum-profiel aan de wand vastzetten ??

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:37

_Penotti schreef:

Ja ik! Ik heb ze tweedehands kunnen krijgen. Ik vind ze prima werken, ze morsen echt veel minder dan wanneer het op grond ligt. Ik heb ze aangeschaft omdat ik er 1 heb met een stofallergie en die krijgt last van stof als hij hooi uit een net eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:38

Hier geen gras maar merk toch dat ze beduidend minder eten.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:38

laurae schreef:
_Penotti schreef:

Ja ik! Ik heb ze tweedehands kunnen krijgen. Ik vind ze prima werken, ze morsen echt veel minder dan wanneer het op grond ligt. Ik heb ze aangeschaft omdat ik er 1 heb met een stofallergie en die krijgt last van stof als hij hooi uit een net eet.

En heel stevig, ik heb er 1 die er op gaat zitten om de staart te schuren :+
Laatst bijgewerkt door laurae op 03-04-20 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:39

En niet als hij uit deze dichte bak eet?? OK aan een net wordt meer getrokken wat idd meer stof in de neus doet dwarrelen, maar alleen los gemaakt nat hooi stoft niet meer. Dus dat alleen een andere bak al zou helpen ??

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:40

Mooi om te horen dat ze stevig zijn.
Ja ik zie er hier dat een ook wel doen er op gaan zitten. :+

DubbelDun, dat is dan ook de reden dat ik een zelfgemaakt ding niet zo zie zitten :)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:45

DubbelDun schreef:
En niet als hij uit deze dichte bak eet?? OK aan een net wordt meer getrokken wat idd meer stof in de neus doet dwarrelen, maar alleen los gemaakt nat hooi stoft niet meer. Dus dat alleen een andere bak al zou helpen ??

Dat heeft inderdaad een tijd geholpen in combinatie met ondersteuning van kruiden, maar ik zit ondertussen vast aan een hooistomer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:56

Ja, die heb ik ook jaren gebruikt. Nu ze geen hooi meer kan eten heb ik ook dát probleem niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:05

Hier geen ervaring met de haybar, heb er wel naar gekeken maar ik vond het te duur. En mijn paard is nogal een sloper/schuurder. Ik voer in de stal uit een slowfeeder, hooi maak ik dan idd vooraf nat zodat het niet zo stoft. Pony krijgt hooi uit een losse bak, maar die sleept er niet mee en heeft ruimte zat met haar 85 cm in een stal van 4x4 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:06

Ik ben vandaag voor mijn bereikbaarheidsdienst op het werk, krijg ik een foto van mijn vriend dat ie de poetsplaats aan het verharden is!! JEEEEEJ