Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:35

Vraagje onder de mensen die het dus in eigen beheer hebben.

Ik heb een stuk weiland in eigen beheer wat circa 10min auto rijden vanaf mijn huis is. Ik heb een verzorgster die circa 1 a 2x in de week komt helpen. Verder moet ik het alleen doen en ik vind het momenteel erg zwaar. Ook omdat ik net een kleine week ziek ben geweest en daardoor een paar dagen niemand naar de ponys is geweest omdat ik niemand anders had gevonden die heen kon gaan.
Hoe doen jullie het allemaal? Ik twijfel momenteel heel erg om hiermee door te gaan..
Ik werk verder nog 24u in de week, heb kids, katten en hond thuis. En ellendige ex die van alles uit spookt..

pluisbeer

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:06

Iemand erbij nemen met paard is wat wij nu gaan doen. Komt wel wat zorg bij dan, maar je kan het ook verdelen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:11

Gewoon gaan, ookal ben ik moe, ziek, geen zin, vervelend weer .. ik ga altijd, beesten moeten toch eten ..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:21

Je kunt toch niet een paar dagen niet bij je paardzijn geweest als er geen vervanging is?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:07

In de opfok staan ze ook de hele zomer op het land en gaat er niet elke dag iemand alle paarden af om te controleren

Waar loop je nu precies op vast? Zijn de dagelijkse klussen te veel werk want dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar iets wat dat makkelijker maakt. Of is het elke dag erheen gaan wat zwaar is

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:23

Welke omgeving zit je?

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:04

In de omgeving groningen/drenthe.

Het is meer idd de dagelijkse klussen waar ik tegen aan loop. Ik zou kunnen vragen aan de eigenaar van het land of er nog 1 bij mag met een pony..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:06

Ik heb een tijdje 2 scholieren gehad die 1 of 2 dagen en in de vakantie hielpen. Uiteraard niet gratis. Maar die meiden vonden het heel leuk en hadden een zakcentje en ik had hulp. Is dat geen optie?

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:18

Daihyo schreef:
Ik heb een tijdje 2 scholieren gehad die 1 of 2 dagen en in de vakantie hielpen. Uiteraard niet gratis. Maar die meiden vonden het heel leuk en hadden een zakcentje en ik had hulp. Is dat geen optie?

Wat betaal je er dan voor?
Vind het lastig om daar een geschikte prijs voor te maken..

Het is ongeveer een uur werk
Oja en er is geen licht dus in de winterperiode moet je er dus overdag heen.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:28

EllyC schreef:
Je kunt toch niet een paar dagen niet bij je paardzijn geweest als er geen vervanging is?

Ze staan 24/7 op het land met genoeg gras. En ze staan achter een huis met ook buren enzo die erop letten als er wat is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:01

Wat zijn de dagelijkse klussen? Zou je bijvoorbeeld grote hooi plekken kunnen maken zodat je dat niet meer elke dag hoeft te doen? Of om de dag erheen dat je niet meer elke dag uitmest, of de mest uit rijden over het land

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:38

Probeer echt iemand te zoeken, ik heb ook ooit hulp gehad en ik wilde alleen maar volwassenen omdat ik slechte ervaringen heb met jongeren. Er kwamen 2 jongeren kijken en het eerste wat ze vroegen was op welk paard kunnen we rijden. Niet mogen rijden nee kunnen rijden, vaak hadden ze huiswerk en konden ze maar kort helpen.
Ik had toen op marktplaats iets gezet en ik kreeg al snel een reactie van iemand.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:41

Ik heb naar aanleiding van Daiyo een berichtje geplaatst voor een stalhulp gezocht en morgen komt er een meisje kijken.
Het zijn ook geen grote paarden, maar alleen shetlanders. Ja het blijft een risico maar dat is met een hond net zo..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:04

Dat klopt je weet nooit van te voren hoe het zal gaan, maar dat moet je los laten.Hoeveel pony’s heb je en wat moet je zoal op een dag doen?

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:40

Ik heb er 3 en het zijn de standaard klussen, voeren/uitmesten/water bijvullen en eventueel hooi.

Maar vroeg me af hoe jullie dat aanpakken als je ziek bent?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:53

Ik doe het samen met mijn dochter alleen is die hypermobiel dus zware klussen is dan wel een ding.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:40

Ik ben ondertussen verhuisd naar half pension waarbij we wel alles zelf doen met de paarden maar niet meer de klussen als de weide maaien en de omheining maken

Ik zou het alleen ook niet kunnen hoor, nu kan ik nog een dag overslaan met het idee dat het de dag erna wordt opgepakt

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 00:33

Wpaard schreef:
Ik heb er 3 en het zijn de standaard klussen, voeren/uitmesten/water bijvullen en eventueel hooi.

Maar vroeg me af hoe jullie dat aanpakken als je ziek bent?

Ik ga altijd gewoon door maar dan een tandje minder snel.

3 jaar terug na ongeval een whiplash gehad. Ben gewoon op fietsje naar stal gegaan(auto was overleden )

Deed er 4 x zo lang over maar wel allemaal zelf.

Nu eigen beheer met 2 andere
Ik doe smorgens de stallen mesten water brok en hooinetten maken en hooi voeren.

Als er een draad of iets vervangen moet worden doe ik dat vaak.

De volgende komt tegen 18.
Zij mest de wei en geeft de kleintjes te eten

Tussen 21 en 22 komt persoon 3 die alle avonden de hooi netjes ophangd water checkt. de grote brok geeft en afstald

In totaal 4 kleintjes en 2 grote

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:20

Ik ga ook gewoon, ook met ziekte, ongeval, migraine.
In 2021 ongeval gehad met paard, rug helemaal geschaafd en vast id spieren,hoef in gezicht en ze had op mijn been gestaan. Ik kon nog net lopen met dat been, maar bukken, hurken etc kon ik vergeten. Zelfs dan heb ik gewoon mijn drie paarden in eigen beheer dagelijks gaan doen. Plus die maand de verzorging van mijn oudqte paard dat plots begon te sukkelen en dat ik eind die maand heb laten inslapen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:21

Ik heb een aantal super toffe meiden op stal die mij helpen, volwassen meiden dus dat helpt echt enorm, maar heb ook tijden alleen gedaan en ja ik ga altijd ook als het poedersuiker weer is (lang leve NL) of als ik ziek ben, dat is de keuze die ik heb gemaakt om dieren te hebben. Maar hulp is wel echt heel fijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:05

Ik kan hier gelukkig de hooibak tot de nok vullen voor 2-3 dagen of het weiland open zetten voor 1-2 weken, water mag ik een kan bij de buren vullen in nood, maar ja, ik doe dat ook als ik mij bagger voel alleen. Al brengt mijn moeder mij dan, luxe, :)
Hopelijk vind je een geschikt iemand die het serieus neemt, niets moeilijker dan de verzorging aan een ander toevertrouwen als je het zelf niet meer kunt.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:04

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Gelukkig is het wel zo dat ze 24/7 op het land staan en ze genoeg gras hebben en water ook voor 2 dagen. Dus ik kan ze af en toe een dag overslaan. Maar het liefst vind ik idd iemand die me helpt en dat we het per dag bij houden, is ook minder werk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:29

Wat ik ook doe om de lasten te verlichten is wel elke dag 1 kruiwagen mest er uit halen op de plekken waar ze veel poepen. En dan 1 of 2x per week echt alles schoon. Dat valt dan in de praktijk ook wel mee omdat ik wel dagelijks die kruiwagen er uit haal. Maar goed, bij mij hebben ze 3 of 4 plekken (afhankelijk van het weer) waar ze veel mesten en op andere plekken af en toe een losse hoop. Weides mest ik niet. Die maai ik en mulch de mest meteen mee.
Ik voer wel elke dag hooi. Maar ook dat kan ik mezelf makkelijk maken door op 4 plekken een grotere hoeveelheid te voeren. En als ik tijd en puf over heb dan gebruik ik meer plekken.
Ik heb het los gelaten dat het elke dag spik en span en perfect is. Dat is geen doen. Maar wel netjes en goed. En dat is ook goed genoeg.
Op mijn huidige plek ga ik overigens 6 dagen in de week. Ik heb 1x per week een bijrijdster die gaat. En 2x per week een verzorgster die samen met mij komt en me helpt.
Maar in de winter is het soms best pittig. Zeker als het zo nat is als afgelopen jaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:14

ik ben oprecht verbaasd dat mensen niet 2 maar zeker 1 x per dag hun paarden controleren.
Leuk dat een buurman/vrouw meekijkt maar wanneer trekken die aan de bel, dan moet het toch wel heftig zijn bv ligt met benen omhoog, loop vreselijk kreupel etc.
Wat met wondencheck, omheining even nalopen, nog genoeg water......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:21

EllyC schreef:
ik ben oprecht verbaasd dat mensen niet 2 maar zeker 1 x per dag hun paarden controleren.
Leuk dat een buurman/vrouw meekijkt maar wanneer trekken die aan de bel, dan moet het toch wel heftig zijn bv ligt met benen omhoog, loop vreselijk kreupel etc.
Wat met wondencheck, omheining even nalopen, nog genoeg water......

Ik voer onbeperkt ruwvoer in een hooiruif met hooinet, de bakken water zijn 500 liter per bak voor twee paarden. Die komen echt niet zonder hooi of water in 24 uur.

Omheining nalopen doe ik ook niet elke dag, ik kijk even rond en dat is het . De buren passeren meerdere keren per dag en contacteren me als er grote mankementen zijn. Een lichte kreupelheid of een klein wondje wordt idd niet door hun opgemerkt.