Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:50

Selka schreef:
belle_boef, toch gewoon zand? Denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Heb wel worteldoek besteld voor eronder. Ben bang dat het anders alsnog blub is na een buitje.

ClaudiaHS, ik heb ze nieuw gekocht voor €10,50 per m2. Niet goedkoop maar wel de goedkoopste die ik kon vinden. grindplaatshop.nl de G3.

Wat voor systeem dan Libera?

Beetje hetzelfde idee, maar dan gemaakt van flexible panelen die je op kunt vouwen. Is goedkoper omdat het versturen gratis is, en het niet specifiek voor paarden gemaakt word maar voor parkeerplaatsen enzo.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:13

Wij huren elk jaar deze frees https://www.boels.nl/huren/tuin-groenon ... chine-6-pk om de track te frezen. Het eerste jaar wisten we nog niet zo goed hoe en wat, dus namen we een versie zwaarder en gingen we vrij diep. Dat hebben we geweten #) Worstelen met de kruiwagen om bij de achterste hooibakken te komen en we zijn twee dagen bezig geweest.
De laatste twee jaar hebben we een freesje kleiner gehuurd (die uit de link dus), frezen we minder diep (het doel bij ons is gras wegfrezen, dus een cm of 5 - 10 is diep genoeg). Het lukt nu (met een beetje doorwerken) om de track in één dag te frezen; oppervlakte is 3 zijdes van ca 50-60 meter lang en 5-6 meter breed.
Afbeelding
Foto van het eerste jaar na frezen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:21

Hilary, bedankt voor de info.
Hoe vaak frezen jullie?
Ik heb geen track, althans.. nog niet. Dus daar hoef ik me nog geen zorgen over te maken.
Voor nu alleen de paddock. Dat oppervlakte is nog te overzien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:29

Wij frezen één keer per jaar, meestal begin oktober. Het doel van het frezen is bij ons om het gras op de track en langs de randen weg te halen, zodat de pony's daar niet blijven millimeteren. Mijn merrietje heeft een geschiedenis met hoefbevangenheid, dus in de winter willen we zo min mogelijk gras op de track. De rest van het jaar maakt me dat niet zo uit :)

Maar ik vermoed dat het wel lukt om je paddock in één dag te doen, Chasey. Wij zitten dus op (even ruim gerekend) 6x60 = 360 m2 per zijde, dus nog keer 3, zeg maar 1.000 m2. En daar komt bij dan één zijde ooit is gebruikt als stortplaats voor bakstenen. Dat stuk doen we als laatste en doen we ook het langst over. Stukje frezen *kloink*: steen. Frees stukje achteruit, dan ga ik met voet of hark op zoek naar de steen, haal die uit de bodem en mik 'm in de kruiwagen. Intussen gaat mijn stalgenootje weer verder tot de volgende *kloink*. Dus dan ben je wel even bezig. Ik had vorig jaar het aantal kruiwagens of stenen willen tellen, maar ben daar maar gauw mee opgehouden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:28

Huren is idd slimmer als je maar 1 keer per jaar het nodig hebt.

Hier begint het wat drukker te worden.
Veel jureer aanvragen. Bodywork behandelingen nemen toe.
Dus minder vaak op bokt.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:17

Hilary, op de foto lijkt het aardig netjes zo. 10/15cm lijkt me voor de bak niet zo diep, maar hij is aan 1 kant echt zo keihard. Ben ook wel bang dat hij snel weer verhard hoor. We gaan er daarna met de sleep over, dus iets te los is niet heel erg.

Ons pad is ook weer half groen. De paden zijn ongeveer 3 meter, maar ze snijden ontzettend af en gebruiken een meter langs de draad van de wei. Daarnaast wordt het gewoon weer groen.

Anke, wat goed. Veel werk in Dld of Ned?

Libera, wat zijn dat voor panelen dan?
Waar mn moeder woont liggen roosters gevuld met split op de parkeerplaats en dat is echt vreselijk. Wie dat heeft verzonnen...Maar met zand en paarden werkt het wel anders.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 03:28

Hier is een website: www.lighthoof.com

Spul wat wij gaan installeren is hetzelfde maar dan ander merkje (niet voor paarden, dus goedkoper)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:52

Mooi compliment dat je steeds vaker gevraagd wordt Anke.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 07:27

Wat een brede track Hilary! Specifieke reden of werkt dit voor jullie fijn?
Ik wil 4 m aanhouden en dan grote bochten zodat de trekker makkelijk de bocht door kan en zo de weides in rijdt. Maar twijfel nog een beetje. Voorheen had ik tussen de 3 en 3,5 m maar de ze gebruikten maar een meter ongeveer :+

Leuk Anke! Druk met de paarden is nooit erg ;)

Bedankt voor de link Libera. Wie weet wat voor in de toekomst. Ben benieuwd wat het bij jullie doet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:06

We hebben minimaal 5 meter, op sommige stukken 7 meter omdat het perceel niet recht loopt :+
We hebben het wel bewust gedaan zo; mijn merrie is niet altijd de vriendelijkste, maar wordt door de ranghogeren ook nog wel eens aan de kant gezet. Op moment van aanleg hadden we drie pony’s bij elkaar en kwam daar een paard bij. We wilden graag dat ze elkaar op de track niet makkelijk kunnen blokkeren. Ook hebben we hooibakken op de track staan en met deze breedte kan dat in het midden van het pad en kan aan alle kanten iemand hooi eten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:07

Ik heb de track 3 meter gemaakt en dan inderdaad in de hoeken een stuk breder.
Melle gaat er nog regelmatig keihard overheen en hij redt het prima met zn 1.70m.
Vaak staan ze ook met zn 3en naast elkaar of bij elkaar en dat gaat ook mooi.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:16

Mijn paddock is +- 28m x 35m en mijn piste is 20m x 40m dus 800m² en dat doet mijn man op een klein uurtje en de paddock ook op een klein uurtje. Helaas bij ons, zeker in de paddock, ook veel stenen en stukjes glas dat naar boven komen. Waar het allemaal vandaan blijft komen.. pfoe.

Ik zou ook heel graag een stuk met grindtegels aanleggen, helaas mag dat ook niet bij ons en ik vrees dat dat zelfs met onze natte kleigrond in de winter niet eens blijft liggen. Bij ons is het echt, klets en kletsnat in de winter. Dan vertoeven de paarden vaak wel een aantal weken enkel onder hun afdak en de stallen. Helaas weinig aan te doen. In de zomer een paradijsje maar in de winter een hel.

Al bedenk ik me dan maar dat de paddocks op de pensionstal ook kletsnat waren, zonder schuil waar ze maar een paar uurtjes per dag instonden en dan weer terug op stal voor 20 uur. Nu scharrelen ze dan lekker met beschutting nog wat rond tussen de stallen en onder het afdak. In de paddock stond Andor dan 3 uur aan een stuk op 2 m² te staan, tegen zijn zin, maar anders kwam ie de stal niet uit buiten wandelen aan de hand.

Voor zijn welzijn, zou ik hem dus toch maar weer op de wei laten staan maar de piste is ook kletsnat en hij doet het nu weer zo fijn, dus kan ik weer niet rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:51

Als ik naar m'n eigen trekker kijk, die is bijna 2,5 meter breed. Wil ik daar een beetje mee uit de voeten kunnen dan heb ik wel wat plaats nodig. Zeker als er nog een naaimachine oid achter hangt.
Rechtdoor gaat uiteraard wel op 3 meter maar een bocht gaat moeilijk worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:14

Frezen durf ik echt niet, heb nu compacte gladde klei en dat wil ik echt niet omruilen voor zuigende zooi :o

Guess who's back :')
Onder wat druk omdat Kim verkocht leek besloten dat het niet is wat ik wilde. De voerbeurten en alles waren zwaarder dan dat het aan huis is en ze stonden op hun gunstigste van 21.00 tot 7.00 zonder een sprietje hooi, stro of gras en dat vind ik echt te lang.
Dus meteen maar de knoop door gehakt om ze weer samen aan huis te zetten. Bij twijfel niet doen is mij altijd verteld en ik twijfelde echt enorm of ik Kim nog weg moest doen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:20

Hihi, dit had je waarschijnlijk even nodig dus om te ervaren hoe het voor jou is op pension.
Lekker weer op je eigen manier de paarden verzorgen!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:21

Dat heb je snel besloten Azmay. :')
Maar als het niet goed voelt moet je het ook niet doen. Zo simpel is het.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:28

Als het goed voelt is het een goed besluit Azmay. Ik heb ook wel eens een verkoop geannuleerd omdat het niet goed voelde. Blij dat ik het toen niet gedaan heb. Jaar later als of verkocht toen ik er aan toe was.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:28

Azmay schreef:
Frezen durf ik echt niet, heb nu compacte gladde klei en dat wil ik echt niet omruilen voor zuigende zooi :o

Guess who's back :')
Onder wat druk omdat Kim verkocht leek besloten dat het niet is wat ik wilde. De voerbeurten en alles waren zwaarder dan dat het aan huis is en ze stonden op hun gunstigste van 21.00 tot 7.00 zonder een sprietje hooi, stro of gras en dat vind ik echt te lang.
Dus meteen maar de knoop door gehakt om ze weer samen aan huis te zetten. Bij twijfel niet doen is mij altijd verteld en ik twijfelde echt enorm of ik Kim nog weg moest doen.

Ik kan je helemaal volgen! :Y)
Wat een dilemma's zijn het soms toch ook he.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:50

Goed dat je je gevoel gevolgd hebt Azmay en gezellig dat je er weer bent.

Haha Palousa boy, moest erg lachen dat er naaimachine stond ;-) zag het al voor me...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:53

ClaudiaHS schreef:
Dat heb je snel besloten Azmay. :')
Maar als het niet goed voelt moet je het ook niet doen. Zo simpel is het.

Ik raakte gewoon echt in paniek gisteren :+
Dus toen mijn vriend gevraagd wat ik kon en mocht en die zei dan haal je ze toch mooi terug.
Het geld van Kim zou welkom zijn maar we kunnen ook prima zonder, dus hoef mezelf er echt niet voor kapot te stressen. :(:)

Sinds dat besluit heb ik ineens weer rust in mijn hoofd ookal staan ze er nog een paar dagen, gek is dat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:34

_O- die naaimachine had ik nog niet eens gezien.
Die nemen toch niet zoveel ruimte in achter de trekker >;)

Jaren geleden toen Melle nog op pension stond, vertelde 1 van mijn stalgenoten dat er die dag een handelaar was geweest die een hele tijd voor Melles stal had staan kijken.(zij kent deze handelaar)
Hij vond het een prachtig paard en wilde hem wel graag van me kopen.
Omdat Melle gewoon echt geen makkelijk paard is, zat ik toen ook al wel een tijdje te twijfelen over verkoop.
Dus ik zei tegen stalgenoot dat ze wel mocht zeggen dat ik wel belang had bij verkoop. Hij had al een aanbod gedaan en het bedrag stond me prima aan.
De avond voor hij zou komen raakte ik ook in paniek.
- Wat gaat hij doen met mijn grote vriend.
- gaat hij hem dan weer doorverkopen? Want handelaar...
- Gaat de nieuwe eigenaar hem dan in elkaar slaan omdat hij zo bang is voor alles.

Meteen daarna mn stalgenoot geappt: bel die vriend van je maar af, Melle is niet te koop en blijft bij mij tot zn dood :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:59

Hihi ja rare telefoon is wel vaker in de war met 3 talen door elkaar :+

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:09

Azmsy, leuk dat je er weer (nog :+ ) bent. Fijn dat het je rust heeft gebracht en de twijfel weggenomen.

Ik heb ze ook wel eens allebei te koop gezet. Toen ik net bevallen was van mijn jongste zoontje zag ik echt niet meet hoe ik het allemaal voor elkaar moest krijgen. Er informeerden wel mensen maar niemand was goed genoeh :D dus ze blij en als het goed is allebei bij mij tot “het eind”. Ik kan geen dier verkopen, al was dat misschien wel handiger geweest misschien. Mijn bruine is nu 24 en hij is verplicht met pensioen sinds zijn 18e of zo. Het is geen paard om er zo maar een zadel op te gooien en het bos in te gaan terwijl dat het enige is waar ik tijd/zin voor kan maken. Tja, hij kon het slechter treffen denk ik dan maar.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:04

Met kliek heb ik het ook wel eens gehad dat ik midden op straat werd aangesproken of hij te koop was. Maar mijn reactie was direct NEE!!!!! Absoluut geen twijfel dus. Maar wel fijn azmay dat je het nu voor jezelf duidelijk hebt. Welkom terug :wave:

En over welkom terug gesproken, kliek is weer thuis *\%/* *\%/* *\%/* anderhalve week geleden kreeg hij koliek wat in eerste instantie onder controle leek. Maar vorige week dinsdag kwam het terug en heb ik hem naar de kliniek gebracht. Langste week van mijn leven en nu nog steeds niet duidelijk wat er nu precies mis was maar gisteravond mocht hij weer mee. Ik ben zo blij!!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 15:08

Pb, 4 meter rechtdoor en schuine bochten van 7 m. lukt toch wel? Ik wil er inderdaad doorheen kunnen met de sleep, maaier etc. Maar dat heb ik nog niet hoeven doen in een beperkte ruimte dus ik weet niet wat wijs is.
Azmay, hoi!! Dat was snel besloten. Nouja paniek krijgen van zoiets is nooit best. Dan maar lekker doorsjouwen aan huis.
Fijn Natalie! Wel eng dat je nog niet weet wat het is. Hopelijk komt het niet terug! Beterschap.