Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:22

Thnx hilary. En waarom zou je kiezen voor een mini tractor en iet voor bijv een shovel?
Volgens mij wordt de bak bij ons ook met de shovel gedaan..
Een frees gebruik je voor slepen vd bak?
En maaibalk omdat je zelf hooit?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:26

Wat een glimworm is Tika Spatter.

Dat klinkt handig Hilary, lijkt mij ook wel wat. Zeker in hoge gras is kruiwagen niet handig is mijn ervaring.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:31

Een frees zou ik willen gebruiken om af en toe de track even open te frezen (bovenste laagje loswoelen). Mijn merrie is hb'er en ze probeert natuurlijk toch omhoog gekomen sprietjes te knabbelen. Nu staat ze gewoon 24/7 op de wei met haar vriendjes (en kunnen ze via de track naar de stallen om daar te kamperen als er te veel dazen zitten), maar in de herfst gaan ze allemaal de wei weer af en 24/7 de track op. We huren nu in september een frees bij Boels en zijn dan een dag in de weer, maar ik zou het handiger vinden om niet meer te hoeven huren. Ook is de frees bij een trekkertje breder, dus ben je sneller klaar. We hebben bij het frezen gemerkt dat regen daarna makkelijker wegzakt. Het is nu een periode erg droog geweest, waardoor de bovenlaag flink aangestampt wordt. Gaat het regenen, dan stroomt het water over de track of blijft erop liggen. Als ik voor de bui even kan frezen, loopt het water beter weg (is onze theorie) in de bodem.
De maaibalk zou ik gebruiken om iig de hogere plekken (mestplekken) uit de wei te maaien. Momenteel hebben we niet voldoende gras om te hooien; zou dat in de toekomst wel zo zijn, dan weet ik niet of ik zelf zou maaien of de loonwerker zou bellen.

Een trekkertje lijkt mij veelzijdiger dan een shovel.

Overigens heeft het bedrijfje van de foto hierboven ook nog getwijfeld om zo'n poepzuiger te kopen, maar dat werkt niet handig in de paddock of op een zanderige track. Je zuigt dan ook je zand mee, das wel erg zonde.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:01

Heldere uitleg, leerzaam :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:15

Zowel een trekker als shovel hebben voor en nadelen, het is net wat je er mee wilt doen, al is er voor beide tegenwoordig wel zo'n beetje elk werktuig te vinden.

Voordeel van een shovel is bijvoorbeeld het knikpunt in het midden waardoor je kort kunt draaien.

Een voordeel van een trekker is weer dat je aangedreven machines erachter kunt hangen die je kan aansluiten op de aftakas zoals een maaimachine of spitmachine.

Maar zoals ik al zei, zijn er bijvoorbeeld ook maaimachines met benzinemotor die je met een shovel/quad/auto kunt trekken, of maaimachines die je kunt aansluiten op de hydrauliek van de shovel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:32

Nadeel van een minitractor is de prijs, die dingen zijn echt achterlijk duur.
Mede daarom hebben wij gekozen voor een oudere normale tractor, die zijn wat kleiner en wendbaarder dan die grote die je tegenwoordig hebt en een stuk gunstiger qua prijs (en onderhoud trouwens, dat schijnt bij die minitractoren ook een puntje te zijn).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:38

Ik ben zelf niet de gezondste maar de mest van 2 paarden krijg ik nog wel gedaan met mijn mestboy en tweewiels kruiwagen. Die met 1 wiel vallen altijd om omdat ik geen kracht heb :o
Ooit komt er een boerderijtje en dan wil ik ook leuke gadgets die het leven makkelijker maken O:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:47

Als ik zie hoe handig onze pensioneigenaar is met de shovel, die kan idd ook zo krap keren.
Overigens, heb je voor een shovel ook een ander rijbewijs nodig?

Ik hoor wel meer over de prijs en onderhoud van minitractor. Daarom dacht ik nog aan een quad, maar geen idee wat dat kost en of je daar mee kan frezen/slepen.

Even googlen brengt mij ook nog de schranklader, is dat af te raden of aan te bevelen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:51

Prijs van de mini tractor valt best wel mee vind ik.
Zit hier op ong 3 kwartier rijden een bedrijfje die ze heeft vanaf 1500 euro.

Er is een Facebook groep voor tractoren en landbouwmachines, daar wordt ontzettend veel op aangeboden en ook voor heel betaalbare prijzen.
Zo ook shoveltjes en andere apparaten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:01

Ik durf eigenlijk niet te zeggen of shovels gezien worden als trekker, heb er nooit een gezien met kenteken bijvoorbeeld.
Voor trekkers heb je een rijbewijs nodig om op de openbare weg te mogen rijden (als ik me goed herinner is dat een jaar of 2 geleden veranderd) vanaf 16 jaar is dat een trekker rijbewijs en vanaf 18 mag dat ook auto rijbewijs zijn dacht ik. (Maar de regels in m'n hoofd gaan over zowel nl als Frankrijk dus weet soms niet meer wat nou waarbij hoort :+ )
Alles is te vinden op internet uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:41

Hier was er geen regen voorspeld, maar gisteren rond etenstijd 1 dikke bui gehad van 2 mm. Vannacht leek er ook nog van alles te komen, maar helaas. Niets -O- .

Ook heb ik te vroeg gejuicht wat dazen betreft. Sinds vandaag zijn ze in redelijk wat aantallen aanwezig. Het is bij ons ook broeierig warm. Heb een echte dazenval besteld en ga ook nog wat emmers ophangen.

Merrie heeft vliegendek op, maar als ik ruin een vliegendek opdoe, wordt merrie helemaal gek! Gaat achter hem aan lopen jagen en gericht lopen meppen. Volgens mij herkend ze hem niet meer, domme doos ;) .

Wauw! Tika ziet er echt geweldig uit *\o/* .

kusvoorjou, welkom!

jotoma wij hebben een oude trekker gekocht. Een Mc Cormick uit 1956. Voordeel is, dat mijn vader hier nog wat aan kan sleutelen en hij was niet duur. Hij doet het super. We slepen de bak en het land ermee en hebben een schudder gekocht zodat we de volgende snede zelf kunnen schudden. Maaien laten we doen. Ik vind het te duur om voor 2x per jaar een maaibalk te kopen. Ik denk dat je het per situatie moet bekijken. Voor ons is deze trekker erg handig, maar ik kan mij voorstellen dat als de omstandigheden anders zijn een shovel, quad of minitrekker beter van pas komen. Een quad is handig, maar ervaring leert dan je dan echt een grote, zware, sterke quad moet kopen als je er ook mee wil slepen e.d. prijzen die wij toen gezien hebben liggen rond de € 6.000,=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:04

palousa_boy schreef:
Ik durf eigenlijk niet te zeggen of shovels gezien worden als trekker, heb er nooit een gezien met kenteken bijvoorbeeld.
Voor trekkers heb je een rijbewijs nodig om op de openbare weg te mogen rijden (als ik me goed herinner is dat een jaar of 2 geleden veranderd) vanaf 16 jaar is dat een trekker rijbewijs en vanaf 18 mag dat ook auto rijbewijs zijn dacht ik. (Maar de regels in m'n hoofd gaan over zowel nl als Frankrijk dus weet soms niet meer wat nou waarbij hoort :+ )
Alles is te vinden op internet uiteraard.

Na 1 jan 2017 (dacht ik) moet je je tractorrijbewijs halen. Als je voor die tijd al een rijbewijs (auto) had, krijg je hem bij de verlenging van je rijbewijs gewoon je tractorrijbewijs er gratis bij. Ik heb het toen hier bij de gemeente na gevraagd. Maar eerder mocht je met 16 gewoon op een tractor rijden, net als op een brommer. Maar tegenwoordig dus voor beide een rijbewijs nodig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:20

Wij hebben een Fordson Dexta.
Ik wilde een mini, iseki ofzo.
Die schijnen niet op de weg te mogen.
Dus idd een kleine 'grote' tractor.

Idem hier...amper regen gehad. Onweer bleek ook maar 10 minuutjes en weer weg.

Lekker 6000 m2 bij huis. Maakt het opknappen wel de moeite waard!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:35

We zijn echt blij met onze nieuwe verzorgster.
Ze is net zo actief en betrokken als ik.
Gisteren en vanmiddag nog ff samen met haar bij de wei aan de slag. En ja hoor...we hebben het gaas rondom staan! Heerlijk gevoel als dat zo lekker vlot en makkelijk gaat. Echt fijn samenwerken Trots erop!
Nu alleen nog komende week isolatoren indraaien en lint...kunnen ze erop!

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:40

Wat een klus! Maar als alles klaar is kunnen de paarden er mooi staan :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:42

Ik was jullie even kwijt....

Hier is heel veel regen gevallen, gelukkig. Helaas ook de hele nacht onweer. Hier zijn mijn honden bang voor, dus het was weer flink gillen tegen de knallen. Manlief slaapt overal doorheen en snurkt als een achterlijke, ik schreeuwde hem vannacht toe dat ik hem ging vermoorden }> Het hielp.

Ik mest 5 ponies met een electrische kruiwagen uit. Het is hier in de winter knap nat en mijn kruiwagen kreeg ik er niet doorheen. Ik ben hier heeeeeeel blij mee! Ik heb ook een minitractor, die gebruik ik voor maaien en slepen. Ik heb net de grondbak verkocht, die werd niet gebruikt.
Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:13

Die prijzen van trekkers vallen (vind ik) ook best mee! Hier zitten best wat handelaartjes. Het grote verschil is dat je mini en midi hebt. Mini is meer vraag naar en heb je al voor als eerder genoemd is 1500. Bij een goed midi ga je toch al snel richting de 7000

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:34

Wellicht google ik niet goed en kan ik beter in de omgeving vragen, maar ik kom de mini trackers nog niet vanaf 1500,- tegen.
Wel zie ik dat shovels vele malen duurder zijn, maar denk ik dat je met een tractor toch handiger uit bent. Ook ivm gewicht tillen voor het verplaatsen van hooibalen.
Zie dat het hier met de shovel ook wel gebeurd overigens, maar prijstechnisch lijkt een tractor handiger.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:05

Wij hebben een frontlader gekocht en die zijn inderdaad ontzettend prijzig(dankzij een ervenis kunnen kopen) maar ik ben er ontzettend blij mee.
Aangezien wij weinig land hebben hadden we daar meer aan als aan een tractor.
Nu kan ik grote balen verplaatsen, , takken snoeien uit de hoge bomen(bak omhoog) , uitmesten is een kwestie van de bak er onder steken of vullen en bij de mesthoop leeg kiepen.
Vooral aan dat leegmaken van een aanhanger mest had ik zo'n hekel.
Bak slepen is ook geen probleem, kwestie van een band er achter en afgelopen najaar heb ik met de lepels de hele rijbak door gestoken tot zo'n 30/40 diep en daarna geen wateroverlast meer.

die electrische kruiwagen klinkt trouwens ook interessant, nog nooit van gehoord

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:36

Hi hi ik zou hier me ook graag willen melden en mee lezen! Ons huis is zo goed als verkocht en we zijn gisteren bij een boerderij wezen kijken. 2.2 HA + 6000m2 bos erbij. Longeercirkel en ''bak'' hebben ze echter alles on gedraineerd of goed zand erin. (alles groeit gras in) ook hebben ze maar 2 hele kleine stalletjes. Het huis is knap en goed (scheelt weer kan mooi alles voor de paarden besteed worden :D ) Er staat momenteel een garage/schuur van 12 x 6 (lengte klopt niet helemaal want zitten verschillende hokjes en hoeken uit dit gebouw dus mooie open ruimte heb je niet) Nu wil ik dit het liefst vervangen voor nieuwe schuur van 20 x 10 maar ik kan nergens vinden wat zoiets kost. Iemand hier die nieuwe schuur/stalling hebben gebouwd en wat hier de kosten van waren, of bij wie ik zoiets zou moeten zoeken of laten doen. Het ik wil stuk of 7 stallen in kwijt incl 3 merrie boksen van minimaal 6 x 3.5.

Plattegrond, nog even kijken hoe we het allemaal in kunnen delen als iemand tips heeft graag!
Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:42

Jotoma schreef:
Wellicht google ik niet goed en kan ik beter in de omgeving vragen, maar ik kom de mini trackers nog niet vanaf 1500,- tegen.
Wel zie ik dat shovels vele malen duurder zijn, maar denk ik dat je met een tractor toch handiger uit bent. Ook ivm gewicht tillen voor het verplaatsen van hooibalen.
Zie dat het hier met de shovel ook wel gebeurd overigens, maar prijstechnisch lijkt een tractor handiger.

Ik weet niet in welke regio je zit? Ik kan je eventueel wat adresjes/telefoon nrs geven die hier rond de 1500 zitten?

Nicole dat is super zeg! Jullie gaan eerst je eigen huis verkopen en dan wat anders weer kopen? Wij durven dat niet.... wij gaan onder voorbehoud van verkoop eigen woning iets kopen. Lekker veel land zeg.... mag ik vragen welke regio? Hier os dat namelijk bijna niet te doen (met 2 verdieners)... en net huis en dan zoveel land... helaas..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:53

Ik vind het ook moeilijk om een huis te vinden waar niets aan hoeft te gebeuren met wat land erbij. En nu komen ze bij ons niet op gras, dus het hoeft niet inmens groot te zijn, maar toch lastig.

@kusvoorjou: ik woon in noord drenthe!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:08

kusvoorjou schreef:
Jotoma schreef:

Ik weet niet in welke regio je zit? Ik kan je eventueel wat adresjes/telefoon nrs geven die hier rond de 1500 zitten?

Nicole dat is super zeg! Jullie gaan eerst je eigen huis verkopen en dan wat anders weer kopen? Wij durven dat niet.... wij gaan onder voorbehoud van verkoop eigen woning iets kopen. Lekker veel land zeg.... mag ik vragen welke regio? Hier os dat namelijk bijna niet te doen (met 2 verdieners)... en net huis en dan zoveel land... helaas..

Wij hebben een casco nieuwbouw woning op Urk, waar meer vraag is dan aanbod ons huis stond officieel nog niet te koop maar kunnen dik boven de prijs verkopen dus dat kan mooi in de nieuwe hypotheek. Wij hadden dit huis gekocht als starterswoning een maand voor oplevering brandde ons bedrijf helemaal af. Toen ging al ons geld bedrijf weer in dus hele tijd nog thuis gewoond en nu 2 jaar later is huis nog steeds casco met vriend lief er over gehad of 60.000 euro investeren in nieuwbouw rijtjes woning of 60.000 investeren in een boerderij en we hebben al onze pony's aan huis staan (wat aanzienlijk scheelt aan trainingskosten) Zo doende op zoek gegaan en ons huis is alles al rond en wanneer hun hem niet nemen heb ik nog 4 mensen in de rij die zelfs nog meer geboden hebben :') dat is beetje luxe probleem van huis op urk.

Dit ligt 10 min met de auto van Drents-Friese Wold en 15 min van drachten :) We worden dus Friese haha.. Huis is wat voordeliger omdat ze in 2015 een nieuwe provinciale weg naast gelegd hebben, waar wij helemaal geen last van hebben want ik kom al uit een drukke omgeving en die auto's die 50/70 meter naast je weiland voorbij rijden vind ik dan geen probleem :)

Jotoma schreef:
Ik vind het ook moeilijk om een huis te vinden waar niets aan hoeft te gebeuren met wat land erbij. En nu komen ze bij ons niet op gras, dus het hoeft niet inmens groot te zijn, maar toch lastig.

@kusvoorjou: ik woon in noord drenthe!

Keuken en badkamer zijn niet helemaal mijn smaak maar werkt nog prima naar behoren dus meer geld om stallen en bak en paddocks in orde te krijgen keuken kan later nog wel :P Maar verder zit er een prachtige houten vloer in en mooie slaapkamers met uitkijk over je weiland. Hout omheining rond longeer cirkel en paddock is nog goed dus daar is voornamelijk bodem aanpassen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:21

Super hoor! Hartstikke mooi voor je!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:39

Wij hebben ook een trekker, wel met voorlader zodat we idd ook makkelijk de balen etc kunnen verplaatsen. Wel hebben wij meteen een grotere trekker gekocht ivm de toekomstplannen met de boerderij.
Ik sluit ook niet uit dat er tegen die tijd nog een trekker bij komt.

De indeling van de wei is hier heel makkelijk ;) dat is gewoon een wei. Thuis 3ha, 2 km verderop een wei van 4,5 ha en een van 2 ha en 3km van huis nog een wei van 2 ha. Het meeste huren we overigens.