Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:46

Bedankt voor jullie advies. We gaan nog mooi 2 zomers wachten. :-) de kinderen gaan binnenkort op de manege starten. Dan word er ook aan hun behoeften voorzien. En wie weet zijn ze tegen die tijd ook klaar gestoomd voor een ritje op Rosie.

Het zonnetje breekt hier door. Marinka even weer lekker een half uurtje aan het werk gezet. Kijken of ik er dit weekend weer eens op kan stappen. Ze heeft steeds erg veel zin in het jongeren. Ik moet echt wel moeite doen om eerst rustig in te stappen. Madam wil gelijk in draf.

Nu mijn zoontje van school halen. Hij moet zijn 9 jaar enting nog hebben. Die hebben we vorig jaar overgeslagen. 2 zomers geleden heeft hij vanwege een gezichtverlamming een ruggenprik en infuus moeten hebben. Dit hebben ze helaas helemaal verkeerd aangepakt. En hij heeft er een groot trauma aan overgehouden. Daar waar hij zich eerst zonder kik liet prikken, raakt hij nu volledig in paniek. Ook bij bv tandarts. Nu hebben we een speciale afspraak. Maar of dat iets uithaalde. Ik ben er bang voor. Ik heb hem beloofd dat als hij zijn best doet dat we even langs de speelgoed winkel gaan. Tja je moet wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:47

Wie heeft er veel verstand van het hele fructaan gebeuren?

Want ik snap het niet meer;

Ik dacht altijd dat het verstandig was om ze juist in de ochtend op de wei te zetten, omdat je dan uit de nacht komt, dus geen zon en dat dan de fructaan het laagst zou zijn - dat de fructaan stijgt door de zon.

En als ik naar onderstaande van hoefnatuurlijk kijk, denk ik nog steeds dat ik niet zo heel slecht zit met mijn gedachte?

Fructaan-verbruik

We gaan uit van een fructaan-consumptie die dag en nacht doorgaat, en slechts onderhevig is aan de omgevingstemperatuur.

Onder de 5 graden is er geen fructaanverbruik.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 5 graden wordt fructaan met 1 eenheid per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 10 graden wordt fructaan met 2 eenheden per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 15 graden wordt fructaan met 3 eenheden per uur verbruikt.

Fructaan-accumulatie door fotosynthese

Om de fructaan-accumulatie te berekenen nemen we aan dat het gras fructaan begint te produceren zodra er zonlicht beschikbaar is. Zonlicht is afhankelijk van het tijdstip van de dag, en van de bewolkingsgraad.

Bij zware bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 1 eenheid per uur.
Bij lichte bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.
Bij onbedekte hemel wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 3 eenheden per uur.
Bij meer dan 4 uur na zonsopgang en meer dan 4 uur voor zonsondergang wordt de waarde met 1 eenheid per uur verhoogd.

Maar waarom word er dan door iedereen gezegd dat het nu juist onverstandig is om ze in de ochtend op de wei te zetten en kan je het juist beter in de middag doen?

Kan iemand de reden hiervoor aan mij uitleggen? :o? Please, snap het niet meer...

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:50

We hebben wel een (oude) traktor om de bak en de wei mee te slepen. Daar zou ook een maaier achter kunnen toch? Zijn deze kostbaar en waar haal je zoiets?

Sterkte kvulden!

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:52

Zoeken op kapaza/marktplaats 500/600 euro.

Ik heb zelf een grasmaaiertje. Daar wil ik het weitje thuis mee doen. Sleep er ook de bak mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:52

sakvis schreef:
Wij hebben de harde manenkam Van de welsh laten slinken door 1 pot gluco balance te voeren. Ook de vetkussentjes op haar kont zijn daarmee gekrompen.

Oh dat ga ik eens bij mijn Lolly proberen. Hij is ook wel te dik, maar hij doet dan ook helemaal niets..... Welkom jenny! Hier hoop ik nooit meer ijzers nodig te hebben. Als het niet anders kan dan laat ik ze er onder slaan, maar tot nu toe heb ik niets dan gezeur met ijzers gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:57

ohjajoh6 schreef:
Wie heeft er veel verstand van het hele fructaan gebeuren?

Want ik snap het niet meer;

Ik dacht altijd dat het verstandig was om ze juist in de ochtend op de wei te zetten, omdat je dan uit de nacht komt, dus geen zon en dat dan de fructaan het laagst zou zijn - dat de fructaan stijgt door de zon.

En als ik naar onderstaande van hoefnatuurlijk kijk, denk ik nog steeds dat ik niet zo heel slecht zit met mijn gedachte?

Fructaan-verbruik

We gaan uit van een fructaan-consumptie die dag en nacht doorgaat, en slechts onderhevig is aan de omgevingstemperatuur.

Onder de 5 graden is er geen fructaanverbruik.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 5 graden wordt fructaan met 1 eenheid per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 10 graden wordt fructaan met 2 eenheden per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 15 graden wordt fructaan met 3 eenheden per uur verbruikt.

Fructaan-accumulatie door fotosynthese

Om de fructaan-accumulatie te berekenen nemen we aan dat het gras fructaan begint te produceren zodra er zonlicht beschikbaar is. Zonlicht is afhankelijk van het tijdstip van de dag, en van de bewolkingsgraad.

Bij zware bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 1 eenheid per uur.
Bij lichte bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.
Bij onbedekte hemel wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 3 eenheden per uur.
Bij meer dan 4 uur na zonsopgang en meer dan 4 uur voor zonsondergang wordt de waarde met 1 eenheid per uur verhoogd.

Maar waarom word er dan door iedereen gezegd dat het nu juist onverstandig is om ze in de ochtend op de wei te zetten en kan je het juist beter in de middag doen?

Kan iemand de reden hiervoor aan mij uitleggen? :o? Please, snap het niet meer...

Het is inderdaad lastig. Temperaturen zijn van invloed en daarbij is het ook zo dat bemesting en vocht ook nog iets doet voor fructaan. Ik geef mijn paarden in de ochtend een strookje gras. Ik blijf het moeilijk vinden. Gelukkig geen paarden die gevoelig zijn voor hb, maar wel te dik...... En dat is natuurlijk ook niet goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:29

mentjuh schreef:
We hebben wel een (oude) traktor om de bak en de wei mee te slepen. Daar zou ook een maaier achter kunnen toch? Zijn deze kostbaar en waar haal je zoiets?

Sterkte kvulden!

Ik heb hem via een veilingsite voor 400 euro.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:43

Ohjajoh: de meest volledige website op het gebied van grasgroei, fructaan en beweiden is
www.safergrass.org
Daar vind je goede handvatten over wat wel en niet doen. (Nachttemperatuur onder de 9 graden is namelijk ook een risico en dat is de laatste paar weken regelmatig voorgekomen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:46

Mbt fructaan: In de ochtend is beter dan in de avond. Volle zon is minder goed dan schaduw. Koude nacht is slechter dan +10. Gras na een flinke bui na lange droogte is slechter dan regelmatig gesproeid gras.
Het is dus per dag bekijken wat het beste is.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:49

Ohjajoh, volgens mij is 's ochtends op de wei alleen slecht bij nachtvorst.
Omdat het gras dan in survival-modus gaat en alles opslaat, wat dan bij de eerste zonnestralen extra aangevuld wordt.
Dus dubbel fructaangehalte. Daarom zijn er zo extreem veel HB-gevallen in vroege voorjaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:50

kvulden sterkte met je zoon :(:)

Hier is het heerlijk weer.
Blue vanmorgen gereden en die galopeert nu zo fijn, had nooit gedacht dat dat er nog ooit van zou komen. Rose wolk !

Ik wilde vandaag het fotobehang gaan plakken maar het zijn maar 6 stukken voor een hele muur, dat krijg ik er in mijn eentje nooit mooi op -O-
Het is wel errug mooi :):)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:59

Da net geweest maar kon er ook niet veel over zeggen. Erg lastig dit hoor. Was gevoelig op de tang, niet extreem, maar toch. Kan door HB komen en van te veel vijlen. Iets pulsatie in 4 benen.
Advies was week op de metacam, als het door een te korte bekapping komt, moet ze weer aardig rad zijn, zo niet op de foto zetten om de boel aan de binnenkant te bekijken. Vind het zo sneu de hele dag in de bak. In de polder staat altijd wind en dat scheelt een hoop in de vliegen en warmte.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:25

Ik zou, net als de meesten hier, nooit een kind op een onbeleerd paard zetten. Ik ben met je eens dat erop stappen geen grote stap in het leerproces zou moeten zijn, maar sommige paarden blijken dat wél te vinden, ook met een goede voorbereiding kan er heel veel fout gaan.

Ik ben ook niet het type dat veel met zo'n jong paard zou wandelen. Wel wat tutten, voetjes geven, kleine stukjes meelopen over het erf, maar de echte knopjes doe ik later pas.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:38

mentjuh schreef:

Kun je niet een cyclomaaier lenen van een buurboer of huren van de Boermarke?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:26

De vraag is natuurlijk hoe onbeleerd dat paard is.
Als ik het goed begrijp wordt er nu al mee gewandeld en ik vermoed dat er spelenderwijs al het nodige met Rosie gedaan wordt voor ze 3 jaar is.
Tegen die tijd is ze mak zat .

Juist mensen die nu weinig met hun dier doen en in de opfok hebben, hebben straks met 3 jaar nog een dier wat niks gewend is en vaak moeten die dieren dan in korte tijd veel bijleren.
Dat geeft dan een hoge mentale belasting waardoor er ook meer kans is op protest.

Juist dieren waar vanaf jongsaf aan aan gepongeld wordt , hebben weinig moeite met iets op hun rug, zeker als dat zonder zadel is , gewoon los er op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:38

Zo, hè, hè, ben weer bijgelezen. Ojajoh: fructaan kan de hele dag fluctueren. Licht aan weersomstandigheden/bemesting/etc. Volgens mij kun je dan niet zeggen dat 's ochtends altijd beter is. En er zit ook nog wel een verschil tussen 6.00 uur en 11.00 uur 's ochtends. Dus gewoon de fructaanindex als app op je telefoon (als die bestaat tenminste) en steeds even kijken.

Heb net de rit naar het andere bos gemaakt. Heen en terug aan de fiets en ik het bos erop. Ik vond het wel erg leuk. Wel zadelpijn van mijn fiets! := Voortaan wel meer water mee. Had flesje water mee voor mezelf, maar Caj had ook dorst en heb ik mee laten drinken. Dan is een kwart liter niet veel. En aangezien ik fietstassen heb, kan dat best mee. Ook nog een vouwbaar emmertje mee. Had haar bij een plas met water gezet om te drinken, maar dat vindt ze niks (de koningin.... >;) ). Alleen een beetje met die lip erin roeren maar verder was dat niet goed genoeg. Toen ze thuis kwam, bleef ze drinken. Dus daar moet ik iets mee doen.

Onderweg werden we nog aangevallen door een foxterrier-achtig type. Met zo n lange lijn erachteraan wapperend en dan rond mijn paard gaan rennen. Ook leuk >;) . Gelukkig bleef Caj vrij rustig. De eigenaresse was een en al excuses. Mocht de hond gewoon trappen, zei ze := .Gelukkig kwam het niet zo ver. Was wel even bang dat dat koort van die uitrollijn om haar benen zou slaan. Maar ook dat gebeurde gelukkig niet. Was 24 km, dus iets korter, dan ik dacht. Maar ben heel trots oo haar. Zij is redelijk relaxt aan de fiets. En in het bos ging het ook best aardig. Heb wel heel rustig aan gedaan, moet ik zeggen. Het was vrij drassig en heel veel boomwortels op het ruiterpad. Maar ook heel idyllisch met rodondendron en varens. Leek wel een sprookjesbos. Heel anders dan het bos waar ik normaal rijd.

Even spammen natuurlijk :D

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:47

spatter schreef:
De vraag is natuurlijk hoe onbeleerd dat paard is.
Als ik het goed begrijp wordt er nu al mee gewandeld en ik vermoed dat er spelenderwijs al het nodige met Rosie gedaan wordt voor ze 3 jaar is.
Tegen die tijd is ze mak zat .

Juist mensen die nu weinig met hun dier doen en in de opfok hebben, hebben straks met 3 jaar nog een dier wat niks gewend is en vaak moeten die dieren dan in korte tijd veel bijleren.
Dat geeft dan een hoge mentale belasting waardoor er ook meer kans is op protest.

Juist dieren waar vanaf jongsaf aan aan gepongeld wordt , hebben weinig moeite met iets op hun rug, zeker als dat zonder zadel is , gewoon los er op.

Dat is mijn ervaring ook. Hier met een jaar ofzo al begonnen met de leadrope over ze heen, onder ze door en ook om de romp en eens wat strakker aantrekken (voorbereiding op singel). Met 2 ofzo leten naast krukje staan, ik op het krukje staan, later een keer op de rug hangen. Met 4 ben ik naast het krukje eens opgestapt (en weer afgestapt). Zonder zadel inderdaad. Keek geen paard van op. Daarvoor had mijn dochter er al eens op gezeten. Die weegt (en zeker toen woog ze) bijna niks. Geen vuiltje aan de lucht. Die zat er eerder op dan ik, zodat ik de paarden nog vast kon houden en begeleiden. Was trouwens wel in de longeerring (buiten is hij nog steeds een drama :D ).

Dus als je al heel wat met Rosie doet, kan dat best. Ik zou alleen geen half uur gaan wandelen met 2 jaar en een kind op haar rug. Het is wel extra gewicht en het paard is nog erg in de groei. Ik ben erg zuinig op de ruggetjes. Wil er met 30 jaar (paard dan) nog op kunnen zitten en geen rotte rug hebben. Zie ik aan mijn oude ruin. Die kocht ik dus met 18, had een slechte rug. Heb het een geel eind goed gekregen, maar nu is hij 25 en moet ik goed op die rugspieren letten. Daar kan ik dus niet al te vaak meer op. Dat hoop ik mijn mijn jonkie anders te zien.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:51

Heerlijk Fabster!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:52

Heerlijk. Denk geregeld. Vandaag zadel ik op en ga ik erop uit. Het is er alleen nog niet van gekomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:01

Dank iedereen ook voor de website (Wilma), daar kan ik mij in verloren uurtjes nog wel eens flink gaan verdwalen zag ik al... :+

Maar ik heb de fructaan index en op de laptop en op mijn phone, ik heb daar tenslotte ook het stukje tekst vandaan.

Maar ik verbaasde mij over het advies van verschillende kanten, privé en op bokt, dat ik het dus niet goed deed om ze in de ochtend op de wei te zetten en dat dit beter was om in de middag te doen. Maar niemand die mij kan vertellen waarom dat dit dan beter is. Dus vandaar mijn vraag.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:14

als ik het goed heb zit het zo. Als het groeizaam weer is maakt het gras onder invloed van zonlicht overdag fructaan aan. Als het s'nachts ook warm is, boven de 5 graden in ieder geval, wordt het fructaan verbruikt om te groeien.
Als het koud is geweest s'nachts wordt het fructaan niet verbruikt, dan blijft het als een soort anti vries in het gras zit er heel veel fructaan in het gras in de vroege morgen.
Fructaan wordt geproduceerd onder invloed van zonlicht, dus bij veel bewolking weinig fructaan productie.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:35

Fabster en spatter, zo bedoelde ik het ook inderdaad. En inderdaad geen half uur. We hebben hier een klein bosje. Dat is 2 minuten klein rondje en weer terug. En alleen als ze er klaar voor is. Maar dat lukt wel denk ik. Ze geeft echt nergens wat om. Ik denk en alleen in theorie he!! Dat al ik er nu iemand op zet dat ze er niks geks aan vind. maar vollopig hebben we nog genoeg aan tutten en volgen en dat soort dingen. Straks als we wat verder gaan word ook zeker de rug in de training meegenomen, want ook die spieren kun je goed voor bereiden op het rijden onder het zadel.

Pffff ben helemaal moe van naar het ziekenhuis gaan voor de inenting gen. Het was echt een drama. Hij gilde het hele ziekenhuis bij elkaar. Uiteindelijk hebben we toch door gezet. De eerste heeft hij helemaal niet gevoeld. Direct door gepakt voor de tweede dat wilde hij toch nog steeds niet. Die deed wel wat meer pijn. Hij heeft nog wel even lekker na gehuild. Maar in de auto zei hij dat hij blij was dat we het toch gedaan hebben. |o nou het heeft mij heel was energie gekost. Ben op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:36

Sorry maar persoonlijk vind ik iemand op een jaarling zetten echt not done.
Ik vind dat baby's gewoon lekker baby's moeten kunnen zijn. :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:40

Ik had er toch heeeeeel duidelijk bij gezet in theorie. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat echt te doen. Ik wilde alleen de rust van Rosie beschrijven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:44

Ja had ik gelezen maar toen zag ik de voorlopig en begon ik toch weer te twijfelen aan je insteek ;)